Merikarttapakko

Anonyymi

Uudessa vesiliikennelaissa lukee kapteenin vastuualueena:
"vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta"

Ymmärtääkseni plotteri ei kelpaa ja siitä napsahtaa rikemaksu, jos ei ole karttoja näyttää.

31

780

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuo laki ota kantaa siihen, missä muodossa kartat on julkaistu.

      Voi ajella täysin ilman karttoja eikä napsahda rikemaksua koska voit todeta ettei aiottu matka edellytä reittisuunnittelua.

      • Anonyymi

        Ja jos eksyt tutulta reitiltä voit todeta ettei tänne aiottu tulla.


    • Anonyymi

      Vesikulkuneuvossa on käytettävä myös asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua. Asianmukaisilla merikartoilla tarkoitetaan joko merikarttaviranomaisen julkaisemia tai sen auktorisoimana julkaistuja painettuja tai elektronisia merikarttoja, joiden ajantasaisuudesta on huolehdittu Liikenne- ja viestintäviraston Tiedonantoja merenkulkijoille –verkkopalvelun avulla ja ammattimerenkulun käyttämiä ENC-karttoja, jotka ovat jatkuvan päivityspalvelun piirissä. Esimerkiksi plotterit eivät ole asianmukaisia merikarttoja, koska niiden kartta-aineistot voivat jossain tapauksissa olla vanhoja ja puutteellisia.

      Suvi Toppari
      Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
      merenkulun pätevyydet, rekisterit ja veneily

      • Anonyymi

        Taas joku byrokraatti joka ei tajua kokonaisuuksia. Se painettu kartta voi olla yhtä vanhentunut kuin se plotterissa oleva kartta. Plotterissa on elektroninen kartta. Kun huviveneilijältä tarkistetaan varusteet ei niitä karttalehtiä selailla viimeisimpiä päivitysmetkintöjä etsiskellen. Kansilehti riittää ja vaikka olisi vuosia vanha niin todetaan ettei ne saaret paljoakaan ole siirtyneet. Kauppamerenkulun vaatimukset on hieman eri eikä niitä sellaisinaan sovelleta pienveneilyyn.


      • Anonyymi

        Painetut merikorttisarjat eivät ole asianmukaisia merikarttoja koska niiden aineisto on puutteellista eikä Tiedonantoja merenkulkijoille palvelussa ole päivitettyä tietoa. Huviveneilijöille olennaista tietoa on väyläalueiden ulkopuoliset kivet ja ne on monesti paremmin merkitty maastokarttoihin.


      • Anonyymi

        Voi luoja tätä byrokratiaa ja järjen puutetta "jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua". Jos ajelen Helsingistä Maarianhaminaan, enkä koe tarvitsevani reittisuunnittelua, en tarvitse merikarttoja?

        Merikartat on itseasiassa selkeästi määritetty -pisteet siitä! Vanhakin käy, kunhan se on ajantasalla (päivitetty käsin). Plotteri-inhoa en käsitä...


      • Anonyymi

        Uskallan haastaa tuon, vaikka kieltämättä allekirjoituksesta uhkuu auktoriteettia.

        Väitän, että plotteri ja sen kartta tai Ipadin kartta riittää. Missään onnettomuustutkinnassa ei ole tarkastettu huviveneiden karttojen auktorisointia saati, että siitä olisi annettu sakot.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallan haastaa tuon, vaikka kieltämättä allekirjoituksesta uhkuu auktoriteettia.

        Väitän, että plotteri ja sen kartta tai Ipadin kartta riittää. Missään onnettomuustutkinnassa ei ole tarkastettu huviveneiden karttojen auktorisointia saati, että siitä olisi annettu sakot.

        Joo, ei. Mutta tätä klausuulia voi vakuutusyhtiö käyttää luikerrellessaan perinteisesti pois korvausvastuusta...

        Jos ei ole ajantasaista merikarttaa (plotteri ei riitä), ei tule korvausta. Toinen kysymys on, miten siitä jää kiinni ellei ole riittävän typerä myöntämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei. Mutta tätä klausuulia voi vakuutusyhtiö käyttää luikerrellessaan perinteisesti pois korvausvastuusta...

        Jos ei ole ajantasaista merikarttaa (plotteri ei riitä), ei tule korvausta. Toinen kysymys on, miten siitä jää kiinni ellei ole riittävän typerä myöntämään.

        Mikä klausuuli? Ei tuo ollut mitään sopimustekstiä tai lakipykäliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä klausuuli? Ei tuo ollut mitään sopimustekstiä tai lakipykäliä.

        Jos olet oikeasti sitä mieltä, että vakuutusyhtiö ei tuon perusteella kieltäydy maksamasta (tai harkitse sitä), mikäli korvaussumma nousee, niin en tiedä mitä sanoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallan haastaa tuon, vaikka kieltämättä allekirjoituksesta uhkuu auktoriteettia.

        Väitän, että plotteri ja sen kartta tai Ipadin kartta riittää. Missään onnettomuustutkinnassa ei ole tarkastettu huviveneiden karttojen auktorisointia saati, että siitä olisi annettu sakot.

        Tasmalleen.
        Laki on uusi ja siihen liittyvia oikeusistuimen ratkaisuja/ennakkotapauksia ei ole. Siihen asti kansa elaa viranomaisen tulkintaa mukaillen, mutta absoluuttinen totuus se ei todellakaan ole eika ole tarkoituskaan olla. Lain todellinen sisalto ja tulkinta mitataan oikeudessa. Tallainen tilanne on tyypillinen varsinkin epaselvien saannoksien kanssa.

        Yllattavaa tassa nimenomaisessa tapauksessa on ainoastaan se, etta tama saados ei vaikuta ensinkaan epaselvalta. Viranomainen on silti keksinyt esittaa virallisena kantana, etta plotteri ei riita. Laki ei mitenkaan pain luettuna sano niin. Tulkintani on se, etta viranomainen traficomilla (tuskin tuon lausunnon allekirjoittanut, eli ei ammuta summanmutikassa, eli en mainitse edes nimelta) on tehnyt yksinkertaisesti virhearvion joko tietamattomyyttaan tai tuottamuksellisesti tuntemattomin motiivein.

        Patrakka on kasittaakseni asemassa joka edellyttaa koko stoorin tietamysta ja odottaisin/toivoisin, etta han tulee lahipaivina/viikkoina selventamaan traficomin kantaa tassa asiassa - laitoksen uskottavuuden nimissa. Ei nyt herranjumala ominpain voi mita tahansa menna saveltamaan. Virkamies ei tallaisesta varsinaisesti (ja osin valitettavasti) tilille joudu, mutta on se hiton noloa jos heti ensimmaisen 6kk:n sisalla traficomin lausunto ja kanta nolataan oikeudessa.


    • No huh huh!
      Viranomainen antoi tuossa ihan selkeän vastauksen asiaan. Sitten alkaa väärinymmärryksen tuottaman vaihtoehtototuuden julistus ja nimetön puskista huutelu!
      Yksittäinen viranomainen, henkilö ei näitä asioita keksi. Viranomaisen tehtävänä on valvoa, että eduskunnan säätämiä lakeja toteutetaan. Eduskunta säätää lakeihin sen mitä Suomi on sitoutunut noudattamaan kansainvälisissä sopmuksissa mukaanlukien merenkulun sopimukset. Joskus viranomaiset isolla joukolla säätävät miten näitä lakeja tullaan soveltamaan käytännössä ja ohjeistaa virkamiestensä toimia.
      Tässä ketjussa olleet hyökkäykset yksittäistä viranomaista kohtaan osoittavat vain ja ainoastaan hyökkääjän sivistymättömyyttä ja vaillinaista luetun tekstin ymmärtämistä.

      • Anonyymi

        Ei viranomainen ole tänne mitään kommentoinut. Pelkkiä Anonyymejä ja yksi rekisteröidyn nimimerkin takaa huhuileva.

        Yksittäinen virainomainen antaa oman tulkintansa ja joku kopioi sen tänne irti alkuperäisestä asiayhteydestä. Viimekädessä ei Trafi ole lain ylin valvoja ja tulkitsija.


    • Anonyymi

      Siis "Yksittäinen virainomainen antaa oman tulkintansa"
      Tuo oli totta esim DDR:ssä ja nykyisin Unkarissa. Me elämme demokratiassa jossa yksikään viranomainen ei tuota omia tulkintojaan laista tai sen soveltamisesta! Virkamies vain ja ainoastaan soveltaa eduskunnan säätämiä lakeja kuten eduskunta on määrännyt. Joskus tulee tulkinnanvaraisuuksia. Nämä asiat ratkaisee kyseinen virasto ja tulkinnan oikellisuutta kysytään tarvittaessa oikeusasiamieheltä. Tarvittaessa siitä annetaan asetus. Sitten virkamies toimii sen lain ja siihen mahdollisesti liittyvän asetuksen mukaan ja saa tarvittaessa yksityiskohtaisemman viraston ohjeen tietyn asian ratkaisemiseksi.
      Viranomaisharkintaa (yksittäisen viranomaisen harkintaa) käytetään tarvittaessa esimerkiksi yksittäisen poliisin miettiessä annetaanko liikennerikkomuksesta sakko, kirjallinen- vai suullinen huomautus. Sitä ei käytetä laajojen kokonaisuuksien hallintaan tai niistä päättämiseen kuten tässä säikeessä väitettiin.
      Jatketaan me täällä anonyymeina paskanjauhantaa mutta ei väitetä, että virkamiehet tekevät samaa työssään.

      • Anonyymi

        Näin voisi toivoa.
        Autoverotus on kuitenkin hyvä esimerkki siitä ettei se aina ole niin.
        Toinen esimerkki on alkoholin ostaminen ulkomailta kotiin toimitettuna.

        Molemmissa on tulkitseva viranomainen joutunut korvausvelvolliseksi koska tulkinta ei perustu lakiin.


      • Anonyymi

        Kyllä sitä viranomaisharkintaa ja mutkissa oikomista tapahtuu kommunikoinnissa ja päätöksenteossakin. Sen näkee tuosta plotteriperustelusta, jos se edes pitää paikkaansa.


    • Anonyymi

      Missä laissa lukee että mottorivenettä jossa on tehokkaampi moottori kun valmistajan suosittelema niin venettä ei saa rekieteriin ? Tämäkin on vain TRAFI:n tulkinta sen jälkeen kuin venerekisteri siirtyi TRAFI:lle...
      Yksi monesta esimerkistä miten TRAFi on ottanut "valtaa" itselleen ilman suoraa lain tukea... He vain tulkitsevat...

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys!
        Laki kertoo minkälaiset veneet tulee rekisteröidä ja sitä kautta trafille tulee velvollisuus ottaa ne rekisteriin.
        Venerekisterilaissa ei ole mainittu mitä veneitä rekisteriin ei oteta.

        Trafin toiminta ei perustu lakiin.

        Jos vene ei täytä lain vaatimuksia, se ei ole lain mukasn este rekisteröinnille. Toinen juttu on pitäisikö olla


      • Anonyymi

        Hyvä kysymys!
        Laki kertoo minkälaiset veneet tulee rekisteröidä ja sitä kautta trafille tulee velvollisuus ottaa ne rekisteriin.
        Venerekisterilaissa ei ole mainittu mitä veneitä rekisteriin ei oteta.

        Trafin toiminta ei perustu lakiin.

        Jos vene ei täytä lain vaatimuksia, se ei ole lain mukasn este rekisteröinnille. Toinen juttu on pitäisikö olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys!
        Laki kertoo minkälaiset veneet tulee rekisteröidä ja sitä kautta trafille tulee velvollisuus ottaa ne rekisteriin.
        Venerekisterilaissa ei ole mainittu mitä veneitä rekisteriin ei oteta.

        Trafin toiminta ei perustu lakiin.

        Jos vene ei täytä lain vaatimuksia, se ei ole lain mukasn este rekisteröinnille. Toinen juttu on pitäisikö olla

        Mitä ihmeen tuubaa tämä taas on??? Siinähän änkytät sitten tiskillä, kun tuhma täti ei hyväksi jotakin lainvastaista viritystäsi rekisteriin. Onnea yritykselle, vaikkei se mitään auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen tuubaa tämä taas on??? Siinähän änkytät sitten tiskillä, kun tuhma täti ei hyväksi jotakin lainvastaista viritystäsi rekisteriin. Onnea yritykselle, vaikkei se mitään auta.

        Arvasin, ettei aukea kaikille, mutta suurimmalla osalla äly ei riitä edes prosenttilaskuun.

        Viranomaistoiminnan tulee perustua lakiin.
        Tässä tapauksessa kyseessä on "Laki vesikulkuneuvorekisteristä".

        Pykälässä 3:
        "Moottorilla varustettu huvivene, huvialus, vuokravene, vesiskootteri ja muu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia, sekä moottorilla tai purjeella varustettu vesikulkuneuvo, jonka rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä, on rekisteröitävä siten kuin tässä laissa säädetään ja tämän lain nojalla määrätään."

        Tarkemmin kohta "on rekisteröitävä" velvoittaa Trafia eikä se voi kieltäytyä rekisteröimästä venettä millään perusteella. Veneen omistajalle on määrätty mitä asioita pitää ilmoittaa ja millä tavalla rekisteriä varten, mutta Trafin ON REKISTERÖIÄVÄ koska laki sanoo niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvasin, ettei aukea kaikille, mutta suurimmalla osalla äly ei riitä edes prosenttilaskuun.

        Viranomaistoiminnan tulee perustua lakiin.
        Tässä tapauksessa kyseessä on "Laki vesikulkuneuvorekisteristä".

        Pykälässä 3:
        "Moottorilla varustettu huvivene, huvialus, vuokravene, vesiskootteri ja muu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia, sekä moottorilla tai purjeella varustettu vesikulkuneuvo, jonka rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä, on rekisteröitävä siten kuin tässä laissa säädetään ja tämän lain nojalla määrätään."

        Tarkemmin kohta "on rekisteröitävä" velvoittaa Trafia eikä se voi kieltäytyä rekisteröimästä venettä millään perusteella. Veneen omistajalle on määrätty mitä asioita pitää ilmoittaa ja millä tavalla rekisteriä varten, mutta Trafin ON REKISTERÖIÄVÄ koska laki sanoo niin.

        Tuossa pykälässä luetelluille vesikulkuneuvoille on erikseen huvivenedirektiiveissä ja muissa määritelty vaatimukset (mukaanlukien mallikohtaisesti maksimaalinen koneteho) ja elleivät ne vaatimukset täyty ei kyseessä ole vesikulkuneuvo eikä sitä tarvitse rekisteröidä.

        Tuon lain nojalla ei myöskään tarvitse rekisteröidä pelkästään kilpakäytössä olevaa vesikulkuneuvoa vaikka konetehot olisivat mitä tahansa. Minua kiinnostaisi tietää miten ja missä se kilpailukäyttö määritellään. Riittääkö että kilpailee itseään tai kelloa vastaan rajusti vaihtelevalla menestyksellä kulloinkin itse määrittelemällään reitillä kilpailussa jossa ei muita osallistujia ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa pykälässä luetelluille vesikulkuneuvoille on erikseen huvivenedirektiiveissä ja muissa määritelty vaatimukset (mukaanlukien mallikohtaisesti maksimaalinen koneteho) ja elleivät ne vaatimukset täyty ei kyseessä ole vesikulkuneuvo eikä sitä tarvitse rekisteröidä.

        Tuon lain nojalla ei myöskään tarvitse rekisteröidä pelkästään kilpakäytössä olevaa vesikulkuneuvoa vaikka konetehot olisivat mitä tahansa. Minua kiinnostaisi tietää miten ja missä se kilpailukäyttö määritellään. Riittääkö että kilpailee itseään tai kelloa vastaan rajusti vaihtelevalla menestyksellä kulloinkin itse määrittelemällään reitillä kilpailussa jossa ei muita osallistujia ole?

        Olet väärässä ja vain väärässä.

        Laissa ei viitata huvivenedirektiiviin. Jos laissa olisi erikseen maininta siitä, että vain huvivenedirektiivin mukaiset veneet voidaan rekisteröidä, niin silloin Trafi menettelee oikein.

        Mutta, kun ei ole, niin ei menettele.

        Trafi on itse keksinyt, että rekisteröinti ja direktiivi ovat toisistaan riippuvaisia. Niiden tarkoitus on kuitenkin tyystin eri. Rekisteröinti on fiskaalinen eli verotuksellinen toimenpide eikä ota kantaa direktiivin määräyksiin.

        Direktiivi puolestaan ottaa kantaa siihen, minkälaisia veneitä saa kaupata EU:n alueella.

        Jos joku tulee Suomeen vaikka USA:sta ja käyttää venettä enimmäkseen Suomen alueella, hänen täytyy rekisteröidä se Suomeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ulkomaisessa omistuksessa ja ulkomailta ostetun veneen pitäisi täyttää EU:ssa myytävien veneiden vaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä ja vain väärässä.

        Laissa ei viitata huvivenedirektiiviin. Jos laissa olisi erikseen maininta siitä, että vain huvivenedirektiivin mukaiset veneet voidaan rekisteröidä, niin silloin Trafi menettelee oikein.

        Mutta, kun ei ole, niin ei menettele.

        Trafi on itse keksinyt, että rekisteröinti ja direktiivi ovat toisistaan riippuvaisia. Niiden tarkoitus on kuitenkin tyystin eri. Rekisteröinti on fiskaalinen eli verotuksellinen toimenpide eikä ota kantaa direktiivin määräyksiin.

        Direktiivi puolestaan ottaa kantaa siihen, minkälaisia veneitä saa kaupata EU:n alueella.

        Jos joku tulee Suomeen vaikka USA:sta ja käyttää venettä enimmäkseen Suomen alueella, hänen täytyy rekisteröidä se Suomeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ulkomaisessa omistuksessa ja ulkomailta ostetun veneen pitäisi täyttää EU:ssa myytävien veneiden vaatimukset.

        Niinhän sä luulet.

        Kysy Trafilta ellet usko. Kyllä sieltä pykälät tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä ja vain väärässä.

        Laissa ei viitata huvivenedirektiiviin. Jos laissa olisi erikseen maininta siitä, että vain huvivenedirektiivin mukaiset veneet voidaan rekisteröidä, niin silloin Trafi menettelee oikein.

        Mutta, kun ei ole, niin ei menettele.

        Trafi on itse keksinyt, että rekisteröinti ja direktiivi ovat toisistaan riippuvaisia. Niiden tarkoitus on kuitenkin tyystin eri. Rekisteröinti on fiskaalinen eli verotuksellinen toimenpide eikä ota kantaa direktiivin määräyksiin.

        Direktiivi puolestaan ottaa kantaa siihen, minkälaisia veneitä saa kaupata EU:n alueella.

        Jos joku tulee Suomeen vaikka USA:sta ja käyttää venettä enimmäkseen Suomen alueella, hänen täytyy rekisteröidä se Suomeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ulkomaisessa omistuksessa ja ulkomailta ostetun veneen pitäisi täyttää EU:ssa myytävien veneiden vaatimukset.

        Kuten tuolla edellä joku fiksu jo kirjoitti, niin Suomi on sitoutuynut noudattamaan allekirjoittamiaan kansainvälisiä sopimuksia. Suomi on myös EU:n jäsen joten kaikki EU:n direktiivit ovat täällä voimassa. Perustuslakimme sanoo, että nuo sopimukset tulevat Suomen lakiin.
        Mikä tässä on vaikeaa?


    • Anonyymi

      Turha jankuttaa noista direktiiveistä, säädöksistä ja kansainvälisistä sopimuksista joihin Suomi on sitoutunut. Niiden noudattaminen ja siirtäminen Suomen lakiin lukee perustuslakimme 8 pykälässä.
      Kun esimerkiksi IMO säätää jotain, niin Suomi on sitoutunut siirtämään tietyt asiat lakiimme. Me toimimme Suomen lain mukaan joka muovautuu näiden kansainvälisten sopimustemme ja sitoumustemme mukaan. Tämä meidän merenkulkumme on malliesimerkki siitä. Katso vaikka lainsäädäntömme alusten miehityksestä ja vertaa sitä muiden maiden vastaaviin. Kaikki noudattavat vähintään IMO:n sääntöjä melkoisen pienillä lisäämismahdollisuuksilla. Kevennysmahdollisuuksia ei ole.

      • Anonyymi

        Laki venerekisteristä ei ole kansainvälinen sopimus, jos sitä tarkoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki venerekisteristä ei ole kansainvälinen sopimus, jos sitä tarkoitit.

        Laki myyntikelpoisista veneistä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe