Nyt alkaa joka päivästä olla tuo.Ei kun eteen ajetaan.Joko vanhus tai narkki.Ajetaan miten sattuu.Tänään joku vaari katso oikeudekseen vaan ajaa,kolari oli senttien päässä.Muuttuko tuo väustämisvelvollisuus niin että liikenneympyrässäkin jarrutat päästät muut liittymään..rekka linjaauto hyvimpä onnistuisi.Miten väistät perävaunullista pitkää rekkaa,antaako se tilaa tulla?! tuskin!Liikenteessä röyhketdellä ole mitään rajaa.Ammattikuskit sentään suurinosa osaa ajaa hyvin.Aikataulut heilläkin se pitää ymmärtää.Annetaan me joilla ei kiire mihkään, tilaa työtään tiellä tekeville.
Liikenneympyrässä eteen ajo
25
302
Vastaukset
- Anonyymi
Viime viikolla yksi torvi meinasi tulla päälle kun ajoin polkupyörällä liikenneympyrän yhteydessä olevalle pyörätien jatkeelle (jonka edessä on kolmio). Usean kerran vuodessa meinaa joku ajaa päälle kyseisessä paikassa.
- Anonyymi
Jokaisella on velvollisuus katsoa ympärilleen ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan jos tilanne niin vaatii. Aivan joka ikiselle autoilijalle tuollaiset liikenneympyrät, joissa joutuu väistämään myös kevyttä liikennettä, ovat ärsyttäviä. Ensiksi pitää katsoa ettei kukaan tohelo "hyppää" tai pyöräile yllättäen eteen (suurimmalla osalla pyöräilijöistä tilannenopeus on jatkuvasti liian kova). Kun kevyen liikenteen toheloista on selvitty niin heti perään pitää varoa liikenneympyrässä jo olevia autoilevia toheloita. Tässä tapauksessa toheloilla tarkoitan niitä jotka eivät osaa käyttää vilkkua tai ajavat niin kovaa, että auto juuri ja juuri enää pysyy tiellä.
Tilannetta vaikeuttaa huomattavasti jos liikenneympyrä on kaksikaistainen, kuten Jyväskylän Vaajakoskella. Tosin siinä ympyrässä ei ole suojateitä tai pyörätien jatkeita. Kyseinen ympyrä on kuitenkin todella surkeasti suunniteltu ja sen näkee eritoten ruuhka-aikaan jos joutuu ajamaan Vaajakosken keskustasta päin kohti Kuopiota. Tässä kiertoliittymässä on tapahtunut lukuisia törmäyksiä ja vielä enemmän läheltä piti-tilanteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisella on velvollisuus katsoa ympärilleen ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan jos tilanne niin vaatii. Aivan joka ikiselle autoilijalle tuollaiset liikenneympyrät, joissa joutuu väistämään myös kevyttä liikennettä, ovat ärsyttäviä. Ensiksi pitää katsoa ettei kukaan tohelo "hyppää" tai pyöräile yllättäen eteen (suurimmalla osalla pyöräilijöistä tilannenopeus on jatkuvasti liian kova). Kun kevyen liikenteen toheloista on selvitty niin heti perään pitää varoa liikenneympyrässä jo olevia autoilevia toheloita. Tässä tapauksessa toheloilla tarkoitan niitä jotka eivät osaa käyttää vilkkua tai ajavat niin kovaa, että auto juuri ja juuri enää pysyy tiellä.
Tilannetta vaikeuttaa huomattavasti jos liikenneympyrä on kaksikaistainen, kuten Jyväskylän Vaajakoskella. Tosin siinä ympyrässä ei ole suojateitä tai pyörätien jatkeita. Kyseinen ympyrä on kuitenkin todella surkeasti suunniteltu ja sen näkee eritoten ruuhka-aikaan jos joutuu ajamaan Vaajakosken keskustasta päin kohti Kuopiota. Tässä kiertoliittymässä on tapahtunut lukuisia törmäyksiä ja vielä enemmän läheltä piti-tilanteita.Olivat tilanteet miten ärsyttäviä tahansa, niin on silti toimittava sääntöjen mukaisesti. Kukaan ei hyppää yhtään minnekään tuossa kohtaa. Selvät sävelet tilanteessa että kuka väistää ketäkin. Toimi niiden mukaisesti ja aja tilanteen vaatimalla sopivalla nopeudella että pystyt noudattamaan velvollisuuksiasi.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/Ennakointi/liikenneympyra_med.jpg - Anonyymi
Väitän että suurin syy ongelmiin ja "läheltä piti" tilanteisiin, on autoilijoiden liian luja nopeus tilanteessa. Jos pyörätien jatkeen edessä on väistämiseen velvoittava liikennemerkki, niin ei ole mitään epäselvää väistämisvelvollisuuden suhteen.
Monet kitisevät siitä, että moottoritielle liittyjät eivät noudata kolmiota ja tunkevat sinne miten sattuu. Liikenneympyrää ennen on ihan samalainen kolmio ja velvoittaa ihan samalla tavalla väistämään. - Anonyymi
Eihän auto edes saa mennä ympyrään, jos se ei ole vapaa ja sieltä poistuessa pitää olla tie myös esteetön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän auto edes saa mennä ympyrään, jos se ei ole vapaa ja sieltä poistuessa pitää olla tie myös esteetön.
Minkä mukaan liikenneympyrään ei saa mennä, jos se ei ole vapaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä mukaan liikenneympyrään ei saa mennä, jos se ei ole vapaa?
Sen mukaan, että jos liikenneympyrä on TÄYNNÄ autoja, eikä näin ollen ole siis nk. vapaa, ja sinä työnnät autosi keulan ympyrään, tapahtuu väistämättä törmäys. Oliko se noin vaikea ymmärtää vai teitkö tietoisesti itsestäsi tyhmän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen mukaan, että jos liikenneympyrä on TÄYNNÄ autoja, eikä näin ollen ole siis nk. vapaa, ja sinä työnnät autosi keulan ympyrään, tapahtuu väistämättä törmäys. Oliko se noin vaikea ymmärtää vai teitkö tietoisesti itsestäsi tyhmän?
Teki se
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen mukaan, että jos liikenneympyrä on TÄYNNÄ autoja, eikä näin ollen ole siis nk. vapaa, ja sinä työnnät autosi keulan ympyrään, tapahtuu väistämättä törmäys. Oliko se noin vaikea ymmärtää vai teitkö tietoisesti itsestäsi tyhmän?
Liikenneympyrä ei ole vapaa, jos siellä on yksi auto, mutta silti sinne voi mennä.
Vai oletko edelleen sitä mieltä, ettei sinne saa mennä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenneympyrä ei ole vapaa, jos siellä on yksi auto, mutta silti sinne voi mennä.
Vai oletko edelleen sitä mieltä, ettei sinne saa mennä?En ole sitä mieltä, vaan sitä, että jos ympyrässä on tilaa vaikka yhdellekin autolle, ympyrä on silloin VAPAA ja sinne voi autolla hyvin mennä muiden joukkoon. Sinun logiikallasi Suomen maantietkään ei ole vapaita, koska niillä ajaa ko muita autoja!? Suomen maantiet ovat siis kaikki varattuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole sitä mieltä, vaan sitä, että jos ympyrässä on tilaa vaikka yhdellekin autolle, ympyrä on silloin VAPAA ja sinne voi autolla hyvin mennä muiden joukkoon. Sinun logiikallasi Suomen maantietkään ei ole vapaita, koska niillä ajaa ko muita autoja!? Suomen maantiet ovat siis kaikki varattuja.
Eihän tässä asiassa ole tolkkua väitellä siitä, milloin liikenneympyrä on vapaa ja milloin ei. Ratkaisevaa on se, onko kolmion takaa tulevalla joku, jota tulee pippeli väistää. Siihen vaikuttaa moni asia, kuten ympyrässä ajavien etäisyys, nopeus ja suunta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olivat tilanteet miten ärsyttäviä tahansa, niin on silti toimittava sääntöjen mukaisesti. Kukaan ei hyppää yhtään minnekään tuossa kohtaa. Selvät sävelet tilanteessa että kuka väistää ketäkin. Toimi niiden mukaisesti ja aja tilanteen vaatimalla sopivalla nopeudella että pystyt noudattamaan velvollisuuksiasi.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/Ennakointi/liikenneympyra_med.jpgOmilla säännöillään liikkuvia on aivan yhtä paljon niin moottoriajoenuvoilla liikkuvissa kuin kävelijöissä ja pyöräilijöissäkin. On kuitenkin totta, että niitä oikeita ja virallisia sääntöjä kuuluisia KAIKKIEN noudattaa.
Kuten jo heti viestini alussa kerroin niin "jokaisella on velvollisuus katsoa ympärilleen ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan jos tilanne niin vaatii". Tämä koskee, valitettavasti, pääsääntöisesti kevyttä liikennettä ihan käytännön syistä.
Mainitsin myös, että "suurimmalla osalla pyöräilijöistä tilannenopeus on jatkuvasti liian kova" ja tuo on ihan oikea fakta. Valitettavasti myös hyvin monella autoilijalla nopeudet ovat nykypäivänä aivan liian suuria tilanteisiin nähden.
Loppuun haluan kuitenkin lisätä, että pyöräilijät ja kävelijät rikkovat liikennesääntöjä autoilijoita enemmän. Ne rikkomukset eivät kutienkaan välttämättä ole mitenkään "vakavia". Esimerkiksi autoilijatt ajavat harvoin punaisia päin, ainakaan tahallisesti. Pyöräilijät ja kävelijät taas menevät punaisia päin huomattavati enemmän. Tämä on ihan tilastollinen fakta jonka jokainen voi itse todeta seuraamalla liikennettä jonkin kaupungin keskustassa.
- Anonyymi
Autoilijat ovat pilanneet maineensa käyttäytymisellään ja jatkuvilla sääntöjen pilkkaamisellaan.
- Anonyymi
Mutta pyöräilijät ovat pilanneet maineensa tietämättömyydellään ja tyhmyydellään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta pyöräilijät ovat pilanneet maineensa tietämättömyydellään ja tyhmyydellään.
Ja nettikirjoittelijat ihan vain yhdellä lyhyellä viestillä.
Väität kaikkien pyöräilijöiden olevan tietämättömiä ja tyhmiä. Millä perustella?
Minulla on auto ja polkupyörä. Ajan pyörällä useammin kuin autolla, mutta jälkimmäisellä aina pitemmästi. Olenko autoilija vai pyöräilijä?
Liikennevälineestä riippumatta noudatan liikennesääntöjä. Ja tunnen ne selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin. Osaan esimerkiksi jarruttaa pyörällä ja tarvittaessa pysäyttää sen suojatien edessä... ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nettikirjoittelijat ihan vain yhdellä lyhyellä viestillä.
Väität kaikkien pyöräilijöiden olevan tietämättömiä ja tyhmiä. Millä perustella?
Minulla on auto ja polkupyörä. Ajan pyörällä useammin kuin autolla, mutta jälkimmäisellä aina pitemmästi. Olenko autoilija vai pyöräilijä?
Liikennevälineestä riippumatta noudatan liikennesääntöjä. Ja tunnen ne selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin. Osaan esimerkiksi jarruttaa pyörällä ja tarvittaessa pysäyttää sen suojatien edessä... ;-)Yksi pieni pointti. Tarkoitit suojatien sijaan varmaankin pyörätien jatketta, eikös vain?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi pieni pointti. Tarkoitit suojatien sijaan varmaankin pyörätien jatketta, eikös vain?
Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille
Ahaaa..., olitkin ajoradalla ajava pyöräilijä. Asia selvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille
Minkä mukaan suojatien eteen on pysähdyttävä antamaan tietä jalankulkijoille?
Väität tuntevasi liikennesäännöt "selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin", mutta et näköjään hallitse edes suojatien sääntöjä.
Jospa opettelisit ne liikennesäännöt ja tule vasta sitten kehuskelemaan osaamistasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille
Kukaan eikä mikään pakota pysähtymään suojatien eteen antaakseen tietä jalankulkijoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä mukaan suojatien eteen on pysähdyttävä antamaan tietä jalankulkijoille?
Väität tuntevasi liikennesäännöt "selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin", mutta et näköjään hallitse edes suojatien sääntöjä.
Jospa opettelisit ne liikennesäännöt ja tule vasta sitten kehuskelemaan osaamistasi.Mites olis tieliikennelaki, taitaa olla ihan yksinkertaisimmista jutuista ymmärtää jalankulkija joka on astumassa suojatielle, menee sinua ennen, no oliko kova paikka kun noin ärsyynnyit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites olis tieliikennelaki, taitaa olla ihan yksinkertaisimmista jutuista ymmärtää jalankulkija joka on astumassa suojatielle, menee sinua ennen, no oliko kova paikka kun noin ärsyynnyit?
Laissa lukee näin: "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."
Tuo "esteetön kulku" ei suoraan tarkoita pysähtymistä, vaan voi hiljentää niin, että jalankulkijat pääsevät turvallisesti ja estymättä yli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites olis tieliikennelaki, taitaa olla ihan yksinkertaisimmista jutuista ymmärtää jalankulkija joka on astumassa suojatielle, menee sinua ennen, no oliko kova paikka kun noin ärsyynnyit?
Laitatko lainauksen tieliikennelain kohdasta, jossa määrätään noin?
Ai et laita :)))))
Opettele nyt vaan ne liikennesäännöt, ennen kun tulet tekemään itsestäsi pellen. Anonyymi kirjoitti:
Laitatko lainauksen tieliikennelain kohdasta, jossa määrätään noin?
Ai et laita :)))))
Opettele nyt vaan ne liikennesäännöt, ennen kun tulet tekemään itsestäsi pellen.Lainlaatija on mieltynyt käsitteeseen "esteetön kulku", ja sitä on myös käytetty uuden lain pykälässä 28, kun ajoneuvoa käsketään väistämään jalankulkijaa suojatiellä. Samassa pykälässä myös määrätään, milloin tulee lisäksi pysähtyä.
Kun "antaa vauhtia" jalankulkijalle, joka ylittää katua suojateiden välissä, ei kaiketi "estä" hänen kadun ylitystään.- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Lainlaatija on mieltynyt käsitteeseen "esteetön kulku", ja sitä on myös käytetty uuden lain pykälässä 28, kun ajoneuvoa käsketään väistämään jalankulkijaa suojatiellä. Samassa pykälässä myös määrätään, milloin tulee lisäksi pysähtyä.
Kun "antaa vauhtia" jalankulkijalle, joka ylittää katua suojateiden välissä, ei kaiketi "estä" hänen kadun ylitystään.Vaikka toinen sattuu tekemään väärin, niin se ei oikeuta itseä rikkomaan lakia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889