Jos maailmasta tulis yhtäkkiä kommunistin ihanne paikka jossa työtä ei olis pakko tehdä eikä rahaa olis olemassa. Nii mikä olis se juttu joka saa ihmiset haluamaan vapaaehtosesti työtä tekemään?
Esim. mikä on se juttu joka takaa sen että lääkäriksi opiskellu henkilö haluaa olla työssä juhannusyönä, kun toiset on juhlimassa?
Mikä on se juttu
85
4616
Vastaukset
- t.i.ruskeepaa
Ennen kuin sinun kannattaa alkaa pohtimaan kommunismin pyörittämisen vaikeutta, sinun kannattaa tajuta kommunismin luomisen merkitys. Sosialismin, kommunismin perustavan teorian, on tarkoitus korjata se tilanne, jossa markkinoilla menestyneet ihmiset vievät toisilta ihmisiltä kyvyn päättää taloudestaan ja elannostaan. Sosialismi tarkoittaa tuotantovälineiden julkista omistusta. Julkinen omistus sallii yksilöiden vaikuttaa siihen mitä tuotetaan ja miten tuotos jaetaan. Sosialismin pääfunktio on yksityisten yrittäjien itsevallan lopettaminen. Sosialismissa voidaan pyrkiä vallan tasaiseen jakoon ja puutteen poistoon köyhiltä ihmisiltä, koska yhteisesti omistettuun voi muutkin kuin jormaollilat ottaa kantaa.
- -Arja24-
Kierrät kyllä vastaamasta, niinkuin paraski politikko, etkä vastaa yksikertaiseen kysymykseen.
- t.i.ruskeepaa
-Arja24- kirjoitti:
Kierrät kyllä vastaamasta, niinkuin paraski politikko, etkä vastaa yksikertaiseen kysymykseen.
Pidätkö kenties itseäsi jotenkin sosialisteja ja kommunisteja parempana, etkä ole kiinnostunut itse asiasta?
- BiBitch
-Arja24- kirjoitti:
Ei kyse ole työn lakkauttamisesta, vaan siitä, kuka sen työn ja työpaikan OMISTAA, eikä rahan lakkauttamisesta, vaan siitä kuinka suuria tuloerot oikeasti saavat olla.
Yhtälailla terveyskeskuslääkäri käy töissä kuin yksityinenkin, vaikka hänen palkkansa tulee yhteiskunnan, kansalaisten taskusta yhteisvastuullisesti.
En minä ainakaan laittaisi työssäkäyntiä ihan vapaaehtoiseksi, "jos sattuu huvittamaan"-jutuksi, mutta mielestäni kaikilla olisi yhtäläinen oikeus olla töissä eikä työttömänä ja vieläpä hyötyä tekemästään työstä, niin ettei ainoa kiitos olisi passitus kortistoon kun omsitajat päättävät siirtää tuotannon Kiinaan maksimoidakseen jo ennestään tähtitieteelliset voittonsa.
Oikaiskoon joku, jos olen käsittänyt idean ihan väärin. - -Arja24-
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Pidätkö kenties itseäsi jotenkin sosialisteja ja kommunisteja parempana, etkä ole kiinnostunut itse asiasta?
Siinämäärin fiksumpana itseäni pidän että ymmärrän ettei vapaaehtoispohjalta hommat hoidu.
Mutta jos sinä pidät itseäs fiksumpana, kuin keskiverto porvari, nii kerrotko mikä on se juttu jota avauksessa kysyin. - t.i.ruskeepaa
-Arja24- kirjoitti:
Siinämäärin fiksumpana itseäni pidän että ymmärrän ettei vapaaehtoispohjalta hommat hoidu.
Mutta jos sinä pidät itseäs fiksumpana, kuin keskiverto porvari, nii kerrotko mikä on se juttu jota avauksessa kysyin.Ei ainakaan ego ettäs sen tiedät.
- Tumppi-82
BiBitch kirjoitti:
Ei kyse ole työn lakkauttamisesta, vaan siitä, kuka sen työn ja työpaikan OMISTAA, eikä rahan lakkauttamisesta, vaan siitä kuinka suuria tuloerot oikeasti saavat olla.
Yhtälailla terveyskeskuslääkäri käy töissä kuin yksityinenkin, vaikka hänen palkkansa tulee yhteiskunnan, kansalaisten taskusta yhteisvastuullisesti.
En minä ainakaan laittaisi työssäkäyntiä ihan vapaaehtoiseksi, "jos sattuu huvittamaan"-jutuksi, mutta mielestäni kaikilla olisi yhtäläinen oikeus olla töissä eikä työttömänä ja vieläpä hyötyä tekemästään työstä, niin ettei ainoa kiitos olisi passitus kortistoon kun omsitajat päättävät siirtää tuotannon Kiinaan maksimoidakseen jo ennestään tähtitieteelliset voittonsa.
Oikaiskoon joku, jos olen käsittänyt idean ihan väärin.No oikaisen hiukan:
Omistajat siirtävät toimintansa Kiinaan siksi että yritys pysyisi tuottavana, eihän kukaan halua pitää yritystä joka tuottaa tappiota.
Suomessa tuotteen valmistaminen maksaa paljon.
Kun valmis tuote on kaupan hyllyssä ja kovaan hintaan, niin Suomalainen kuluttaja jättää sen kuitenkin hyllyyn ja ostaa vastaavan halvan Kiinassa tehdyn tuotteen. Eli kallis Suomalainen tuote ei mene kaupaksi kun vieressä myydään murto-osa hintaisia "Kiinan ihmeitä". Siksi Suomalaisen firman on tehtävä äärimmäisiä ratkaisuja ja muutettava myös Kiinaan.
Syy on kuluttajissa jotka ostavat aina sen halvimman, itsekin syyllistyn tähän. Syy ei siis suinkaan ole rahan ahneissa yrittäjissä.
Ja tähänkin löytyy varmasti poikkeuksia. - Tumppi-82
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Ei ainakaan ego ettäs sen tiedät.
Ole mies ja älä kiertele kysymystä.
- t.i.ruskeepaa
Tumppi-82 kirjoitti:
Ole mies ja älä kiertele kysymystä.
En ole mikään imp, tai Klunkki, joka luopuu oikeasta vaihtoehdosta oman etunsa hyväksi. Olen paljon miehekkäämpi kun vastustan törkeyksiä enkä nöyristele minkään tytön edessä. En myöskään myy itseäni asiakeskustelun vuoksi. Älä poika siis tule miehuudesta minulle puhumaan.
- t.i.ruskeepaa
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
En ole mikään imp, tai Klunkki, joka luopuu oikeasta vaihtoehdosta oman etunsa hyväksi. Olen paljon miehekkäämpi kun vastustan törkeyksiä enkä nöyristele minkään tytön edessä. En myöskään myy itseäni asiakeskustelun vuoksi. Älä poika siis tule miehuudesta minulle puhumaan.
Tai oikeastaan ei tarvitse muuta sanoa kuin että asiahan ratkesi jo.
- -Arja24-
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tai oikeastaan ei tarvitse muuta sanoa kuin että asiahan ratkesi jo.
Se asia selvis, olet miehinen mies.
Mutta palattasko itse kysymykseeni jonka avaukseen kirjotin, vastaisitko siihen?
Vai eikö miehisyytesi alennu tyttösille vastaileen? - t.i.ruskeepaa
-Arja24- kirjoitti:
Se asia selvis, olet miehinen mies.
Mutta palattasko itse kysymykseeni jonka avaukseen kirjotin, vastaisitko siihen?
Vai eikö miehisyytesi alennu tyttösille vastaileen?Sinä lähestyt asiaa pitäen egoa olennaisena asiana. Se on argumenttisi virhe, ja sen jos sanoin sinulle.
- -Arja24-
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Sinä lähestyt asiaa pitäen egoa olennaisena asiana. Se on argumenttisi virhe, ja sen jos sanoin sinulle.
Missä ihmeessä olen egosta puhunu?
ps. avauksen kysymykseen et muuten ole vastannu lainkaan. - herra yksilön vapaus
sinulta on sen sata kertaa kysytty, että voiko sellainen yhteiskunta missä kaikki tekevät mitä huvittaa, toimia. eli miksi nähdä vaivaa ja lukea lääkäriksi kun kerta torimyyjänä saa saman liksan ja vielä raitista ilmaa kaupan päälle.
sano nyt kansankielellä, että miksi ihmisen pitäisi kannattaa tällaista aatetta? sano nyt niin että ihminen ymmärtää; mitä se sellaisesta hyötyisi? - BiBitch
herra yksilön vapaus kirjoitti:
sinulta on sen sata kertaa kysytty, että voiko sellainen yhteiskunta missä kaikki tekevät mitä huvittaa, toimia. eli miksi nähdä vaivaa ja lukea lääkäriksi kun kerta torimyyjänä saa saman liksan ja vielä raitista ilmaa kaupan päälle.
sano nyt kansankielellä, että miksi ihmisen pitäisi kannattaa tällaista aatetta? sano nyt niin että ihminen ymmärtää; mitä se sellaisesta hyötyisi?Uskon, että ihminen, joka todella haluaa nimenomaan lääkäriksi, haluaa siis tehdä työtä ihmisten hyväksi, tekisi sitä vaikkei palkka niin kova olisikaan. Jos ei tekisi, silloin hän kenties on valinnut ammattinsa ihan väärin perustein.
Onhan meillä sairaaloissa hoitajiakin, vaikkei heidänkään palkkansa niin runsas ole.
Ehkä sama palkka mistä tahansa työstä auttaisi ihmisiä löytämään oman alansa kiinnostustensa ja taipumustensa mukaan, ilman että raha vaikuttaisi valintaan kuten nyt valitettavan usein tapahtuu.
Minusta olisi loistavaa, että nyt epäjumalan asemaan kohotettu raha voitaisiin sivuuttaa ja keskittyä olennaisempiin asioihin. Koko ajan vain raha, raha, raha! herra yv., jo kysymyksenasettelusi kertoo siitä, miten suhteeton valta rahalla on meihin, ei meillä rahaan.
Ihanaa olisi, jos meillä kaikilla olisi oma paikkamme täällä, nyt niin monet on heitetty sivuun yhteiskunnasta. Jotkut tekevät liikaa työtä ja uupuvat, jotkut eivät saa osallistua. Ylhäällä muutamat harvat keräävät suurimman osan tuotosta.
Miksei tehtäisi hiukan vähemmän työtä, niin että kaikille riittäisi jaettavaa, työtä, palkkaa, hyvinvointia.
Työskenneltäisiin yhteiseksi hyväksi, ei jonkun kasvottoman suuryrityksen jonka suurimmaksi osaksi omistaa vaikka jenkkiläinen eläkerahasto. - herra yksilön vapaus
BiBitch kirjoitti:
Uskon, että ihminen, joka todella haluaa nimenomaan lääkäriksi, haluaa siis tehdä työtä ihmisten hyväksi, tekisi sitä vaikkei palkka niin kova olisikaan. Jos ei tekisi, silloin hän kenties on valinnut ammattinsa ihan väärin perustein.
Onhan meillä sairaaloissa hoitajiakin, vaikkei heidänkään palkkansa niin runsas ole.
Ehkä sama palkka mistä tahansa työstä auttaisi ihmisiä löytämään oman alansa kiinnostustensa ja taipumustensa mukaan, ilman että raha vaikuttaisi valintaan kuten nyt valitettavan usein tapahtuu.
Minusta olisi loistavaa, että nyt epäjumalan asemaan kohotettu raha voitaisiin sivuuttaa ja keskittyä olennaisempiin asioihin. Koko ajan vain raha, raha, raha! herra yv., jo kysymyksenasettelusi kertoo siitä, miten suhteeton valta rahalla on meihin, ei meillä rahaan.
Ihanaa olisi, jos meillä kaikilla olisi oma paikkamme täällä, nyt niin monet on heitetty sivuun yhteiskunnasta. Jotkut tekevät liikaa työtä ja uupuvat, jotkut eivät saa osallistua. Ylhäällä muutamat harvat keräävät suurimman osan tuotosta.
Miksei tehtäisi hiukan vähemmän työtä, niin että kaikille riittäisi jaettavaa, työtä, palkkaa, hyvinvointia.
Työskenneltäisiin yhteiseksi hyväksi, ei jonkun kasvottoman suuryrityksen jonka suurimmaksi osaksi omistaa vaikka jenkkiläinen eläkerahasto.mutta älä suutu, jos sanon, että maailma on niin paska paikka, että ihminen, joka haluaa lääkäriksi, ajattelee enemmän palkkaansa kuin kutsumustaan hoitaa ihmisiä. näin se vain on.
meidän sairaanhoitajat; heitä menee minunkin tuttavapiiristä norjaan töihin, koska palkka on parempi ja verot pienemmät. ja vaikka norjan elinkustannukset ovat kovat, kituuttavat siellä ja panevat kruununsa säästöön suomea varten.
sama palkka työstä kuin työstä ei auttaisi ihmisiä kuin vittuuntumaan ja jättämään kaiken sikseen kun naapuri saisi kuitenkin saman liksan vaikka mitä yrittäisi.
mutta ihanaa meillä kyllä olisi, jos kaikilla meillä olisi oma paikkamme täällä. mutta kun kaikkien meidän on vaan yritettävä ja omaa nahkaamme ajateltava. ja jos ei meillä rahaa olisi, meillä olisi oravannahkoja. - t.i.ruskeepaa
mutta älä suutu, jos sanon, että maailma on niin paska paikka, että ihminen, joka haluaa lääkäriksi, ajattelee enemmän palkkaansa kuin kutsumustaan hoitaa ihmisiä. näin se vain on.
meidän sairaanhoitajat; heitä menee minunkin tuttavapiiristä norjaan töihin, koska palkka on parempi ja verot pienemmät. ja vaikka norjan elinkustannukset ovat kovat, kituuttavat siellä ja panevat kruununsa säästöön suomea varten.
sama palkka työstä kuin työstä ei auttaisi ihmisiä kuin vittuuntumaan ja jättämään kaiken sikseen kun naapuri saisi kuitenkin saman liksan vaikka mitä yrittäisi.
mutta ihanaa meillä kyllä olisi, jos kaikilla meillä olisi oma paikkamme täällä. mutta kun kaikkien meidän on vaan yritettävä ja omaa nahkaamme ajateltava. ja jos ei meillä rahaa olisi, meillä olisi oravannahkoja.Miksi tavoittelisi rahaa, jos osaa elää onnellisena ilman sitä?
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Miksi tavoittelisi rahaa, jos osaa elää onnellisena ilman sitä?
et silti vastannut kysymykseeni. mitä he siitä hyötyisivät muuta kuin mielenrauhan (ja sitäkään eitulisi. minulle ainakin tulisi vaan suunnaton vitutus jos sekä sinä että minä saataisiin samaa palkkaa vaikka meikä repii usein parikymmentuntisia päiviä vastoin kaikkia työsuojelulakeja)
- t.i.ruskeepaa
et silti vastannut kysymykseeni. mitä he siitä hyötyisivät muuta kuin mielenrauhan (ja sitäkään eitulisi. minulle ainakin tulisi vaan suunnaton vitutus jos sekä sinä että minä saataisiin samaa palkkaa vaikka meikä repii usein parikymmentuntisia päiviä vastoin kaikkia työsuojelulakeja)
Eikö SKPn haaste ole antaa sinulle enemmän vapaa-aikaa samalla palkalla?
"Biseksuaalinen ämmä" vastasi mielestäni aika hyvin asiaan. - Tumppi-82
BiBitch kirjoitti:
Uskon, että ihminen, joka todella haluaa nimenomaan lääkäriksi, haluaa siis tehdä työtä ihmisten hyväksi, tekisi sitä vaikkei palkka niin kova olisikaan. Jos ei tekisi, silloin hän kenties on valinnut ammattinsa ihan väärin perustein.
Työskenneltäisiin yhteiseksi hyväksi, ei jonkun kasvottoman suuryrityksen jonka suurimmaksi osaksi omistaa vaikka jenkkiläinen eläkerahasto.Jos itse saisin saman palkan korkeasti koulutettuna kuin juoksupoikana niin olisin mennyt töihin heti peruskoulun jälkeen.
- t.i.ruskeepaa
Tumppi-82 kirjoitti:
Jos itse saisin saman palkan korkeasti koulutettuna kuin juoksupoikana niin olisin mennyt töihin heti peruskoulun jälkeen.
Olet mahdollisesti siis oppinut ajattelemaan, ettei sinusta ole suuriin tekoihin.
- sinulle
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Olet mahdollisesti siis oppinut ajattelemaan, ettei sinusta ole suuriin tekoihin.
sen että sinusta on suuriin tekoihin?
Aika rankka käytäännön pila, vanhemmiltasi.
:) - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Eikö SKPn haaste ole antaa sinulle enemmän vapaa-aikaa samalla palkalla?
"Biseksuaalinen ämmä" vastasi mielestäni aika hyvin asiaan.ehdit poistaa vissiin kolme vastaustani sinun vastakysymykseesi, joten yritän nyt antaa sinulle oikean kommunistisen vastauksen; kyllä, SKP:llä on suuri haaste tarjota minulle enemmän vapaa-aikaa samalla palkalla. jos se tähän kykenee, puolen prosentin kannatus on sen jälkeen enää huono vitsi.
- t.i.ruskeepaa
ehdit poistaa vissiin kolme vastaustani sinun vastakysymykseesi, joten yritän nyt antaa sinulle oikean kommunistisen vastauksen; kyllä, SKP:llä on suuri haaste tarjota minulle enemmän vapaa-aikaa samalla palkalla. jos se tähän kykenee, puolen prosentin kannatus on sen jälkeen enää huono vitsi.
No miksi et sitten äänestä SKPtä?
- t.i.ruskeepaa
sinulle kirjoitti:
sen että sinusta on suuriin tekoihin?
Aika rankka käytäännön pila, vanhemmiltasi.
:)Minun vanhempani opettivat minulle (tai opin itse, en muista), että olosuhteiden ei pidä antaa lannistaa. Jokaisella ihmisellä on haave paremmasta elämästä ja köyhien perheiden huonot taloudelliset mahdollisuudet tai alhaisen yhteiskunnallisen statuksen roolit saattavat saada jotkut ajattelemaan, että heidän luopumisensa haaveistaan on luonnollista ja väistämätöntä.
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
No miksi et sitten äänestä SKPtä?
eivät ole herrat kommunistit minua pystyneet vakuuttamaan, että saan loikoilla kotona ja palkka juoksee. meinaan pitäisi saada jotain vastinetta rahoilleen. tai siis äänilleen.
kerran kyllä yksi vanha umpikommari selitti baarissa, että sosialistisessa suomessa vallitsee tasa-arvo. kaikilla on ihan samanlaista. vanhaa miestä en viitsinyt alkaa ärsyttämään kysymyksellä mitä se samanlaisuus tarkoittaisi. vaari elää varmaan ihan omassa punalippuliehuisessa maailmassaan, mutta minä näin sieluni silmillä vain betonilähiöitä, harmaita vaatteita ja ruokakortteja.
toisin sanoen kommunistit eivät ole järin erikoisia myyntimiehiä. kyllähän vaalilupaukset ovat sallittuja. äänestäjä tietää, että hyvä jos niistä viidennes toteutuu. mutta täydellinen realismin puute... ei suomalainenkaan ole niin tyhmä kuin miltä näyttää. - Tumppi-82
Tumppi-82 kirjoitti:
Jos itse saisin saman palkan korkeasti koulutettuna kuin juoksupoikana niin olisin mennyt töihin heti peruskoulun jälkeen.
Myönnän itsekin olevani sen verran saamaton ja laiska, etten jaksaisi istua koulun penkillä pitkää päivää ja ratkoa algebraa, jos lopputulos on kuitenkin sama. Eli ehä minusta ei sitten ole suuriin tekoihin, mutta väitän että enemmistö väestöstä toimisi kuten minä. Eli ei viitsi nähdä vaivaa jos ei saa vaivan palkkaa.
- t.i.ruskeepaa
Tumppi-82 kirjoitti:
Myönnän itsekin olevani sen verran saamaton ja laiska, etten jaksaisi istua koulun penkillä pitkää päivää ja ratkoa algebraa, jos lopputulos on kuitenkin sama. Eli ehä minusta ei sitten ole suuriin tekoihin, mutta väitän että enemmistö väestöstä toimisi kuten minä. Eli ei viitsi nähdä vaivaa jos ei saa vaivan palkkaa.
Minä väitän, että ihmiselle on nimenomaan luonnollista pyrkiä parempaan omassa elämässä. Johan se kuuluu kapitalismiinkin.
Vaivanpalkka on vähän liian kulttuurisidonnainen käsite. Kulttuureissa, joissa ei ole palkkatyöjärjestelmää, motivaatio ei koskaan perustu palkkioon, vaan omiin intresseihin.
Ei sinun täydy olla korkeasti koulutettu tehdäksesi suuria tekoja. Suuret teot itsesi toteuttamisessa lasketaan tietenkin mukaan, ja rehellinen yhteiskunta tunnustaa henkilökohtaiset saavutukset. - t.i.ruskeepaa
eivät ole herrat kommunistit minua pystyneet vakuuttamaan, että saan loikoilla kotona ja palkka juoksee. meinaan pitäisi saada jotain vastinetta rahoilleen. tai siis äänilleen.
kerran kyllä yksi vanha umpikommari selitti baarissa, että sosialistisessa suomessa vallitsee tasa-arvo. kaikilla on ihan samanlaista. vanhaa miestä en viitsinyt alkaa ärsyttämään kysymyksellä mitä se samanlaisuus tarkoittaisi. vaari elää varmaan ihan omassa punalippuliehuisessa maailmassaan, mutta minä näin sieluni silmillä vain betonilähiöitä, harmaita vaatteita ja ruokakortteja.
toisin sanoen kommunistit eivät ole järin erikoisia myyntimiehiä. kyllähän vaalilupaukset ovat sallittuja. äänestäjä tietää, että hyvä jos niistä viidennes toteutuu. mutta täydellinen realismin puute... ei suomalainenkaan ole niin tyhmä kuin miltä näyttää.Hyvä niin, ettet ole "myyty" niin vain. Se kertoo sinusta sen, että olet este kapitalistiselle järjestelmälle, ja toisaalta, että olet este myös diktatuureille.
Vaan eipä sitä ikänä mikään systeemi ole teoriavaiheessa ketään vakuuttanut. Sama koskee myös kapitalistista politiikkaa ja palkkatyöjärjestelmän luomista aikoinaan. Yksi parhaimmista neuvoista sille, että miten saadaan hyvä teoria toteutetuksi, on antaa kaikille valta hallita sen toteuttamista. Sosialismi voitaisiin saavuttaa luomalla demokraattinen keskustelu siitä, jossa teollisuus päätetään ottaa yhteiseen hallintaan ja päätetään siitä, että kuka sitä valvoo. - sellaisesta
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Minä väitän, että ihmiselle on nimenomaan luonnollista pyrkiä parempaan omassa elämässä. Johan se kuuluu kapitalismiinkin.
Vaivanpalkka on vähän liian kulttuurisidonnainen käsite. Kulttuureissa, joissa ei ole palkkatyöjärjestelmää, motivaatio ei koskaan perustu palkkioon, vaan omiin intresseihin.
Ei sinun täydy olla korkeasti koulutettu tehdäksesi suuria tekoja. Suuret teot itsesi toteuttamisessa lasketaan tietenkin mukaan, ja rehellinen yhteiskunta tunnustaa henkilökohtaiset saavutukset.kulttuurista jossa ei ole palkkatyöjärjestelmää?
Oletko ajatellu että sellaisessa järjestelmissä elävien keskimääräinen elinikä on vain puolet meidän kulttuurissa elävien eliniästä.
Elikkä olisit 25vuotiaana sivuttanu keski-ikäs jo aikoja sitte ihannekultuurissas eläessäs. - t.i.ruskeepaa
sellaisesta kirjoitti:
kulttuurista jossa ei ole palkkatyöjärjestelmää?
Oletko ajatellu että sellaisessa järjestelmissä elävien keskimääräinen elinikä on vain puolet meidän kulttuurissa elävien eliniästä.
Elikkä olisit 25vuotiaana sivuttanu keski-ikäs jo aikoja sitte ihannekultuurissas eläessäs.En vaan haaveilen siitä, että valta työstäni on itselläni, ei muilla. (sosialimia)
- t.i.ruskeepaa
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
En vaan haaveilen siitä, että valta työstäni on itselläni, ei muilla. (sosialimia)
Ala yrittäjäksi
En ole varma onko konsultti pitkäaikainen häirikkö (IP), joten palautan.
Kirjoittanut: konsultti 1.4.2005 klo 23.59 Poista viesti Siirrä viesti
Ala yrittäjäksi. Siinä ratkaisu. Toiminimen voi perustaa lomakkeella, jonka pohjan voi löytää osoitteesta www.ytj.fi.
"tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto"
"Otsikossa kaikki"
Minä: Entä sosialismini? - Tumppi-82
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Ei sinun täydy olla korkeasti koulutettu tehdäksesi suuria tekoja. Suuret teot itsesi toteuttamisessa lasketaan tietenkin mukaan, ja rehellinen yhteiskunta tunnustaa henkilökohtaiset saavutukset." Minä väitän, että ihmiselle on nimenomaan luonnollista pyrkiä parempaan omassa elämässä."
Olen 100% samaa mieltä kanssasi, mutta mielestäni kommunismi estää sen.
Kommunismissa minun ei kannata nähdä vaivaa paremman elämän puolesta koska joutuisin näkemään niin paljon vaivaa että kaikilla muillakin olisi parempi elämä.
Eli siis jos haluan Mersun niin joutuisin työskenetelemään niin kovasti että kaikki muutkin saisivat Mersun, tai sitten Mersuni on kaikkien muidenkin käytössä. Tämän takia laittaisin hanskat naulaan ja luopuisin toivosta.
Kukin voi määritellä hyvän elämän kuten haluaa, mutta hyvä elämä johon kuuluu Mersu ja muita vempeleitä, ei ole mahdollinen. - t.i.ruskeepaa
Tumppi-82 kirjoitti:
" Minä väitän, että ihmiselle on nimenomaan luonnollista pyrkiä parempaan omassa elämässä."
Olen 100% samaa mieltä kanssasi, mutta mielestäni kommunismi estää sen.
Kommunismissa minun ei kannata nähdä vaivaa paremman elämän puolesta koska joutuisin näkemään niin paljon vaivaa että kaikilla muillakin olisi parempi elämä.
Eli siis jos haluan Mersun niin joutuisin työskenetelemään niin kovasti että kaikki muutkin saisivat Mersun, tai sitten Mersuni on kaikkien muidenkin käytössä. Tämän takia laittaisin hanskat naulaan ja luopuisin toivosta.
Kukin voi määritellä hyvän elämän kuten haluaa, mutta hyvä elämä johon kuuluu Mersu ja muita vempeleitä, ei ole mahdollinen.Etkö näe sitä, että ensimmäinen menestyksellinen suorituksesi esimerkiksi kahden vanhan riitapukarin sovinnon välittämisessä, tai mullistavan internet-ohjelmoinnin luomisessa, tai lastesi menestyksessä koulussa, tai demokraattisen kansalaisvallan saavuttamisessa, tai henkilökohtaisen tyytyväisyytesi löytymisessä, tai kurssisi parhaimman maalauksen luomisessa, tai mielikitarariffisi oppimisessa, tai läpimurtoon johtavan tieteellisen idean keksimisessä olisi tärkeämpää kuin se minkälaisia tavaroita omistat? Tokihan oman elämän parantaminen käsittää myös tällaisia iloa tuottavia asioita, eikä pelkästään materiaalista loistoa?
Eikö se, että olet tottunut pitämään mahdollisuuksiasi saavuttaa hienoja asioita maailmassa ilmene myös siten, että et osaa kuvitella sellaista, mikä sinut tekee iloiseksi, ja parantaa elämänlaatuasi sitä kautta?
Sinulla lienee väärä käsitys kommunismista. Minä uskon, että kommunismi on nimenomaan jokaisen ihmisen kykyjen parantamista henkilökohtaisen onnen löytämisessä, ja tämän se tekee poistamalla tarpeen käydä palkkatyössä ja hallitsemalla teollisuutta turvallisesti yhteisten etujen mukaan, eikä pienen ryhmän etujen mukaan. - Tumppi-82
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Etkö näe sitä, että ensimmäinen menestyksellinen suorituksesi esimerkiksi kahden vanhan riitapukarin sovinnon välittämisessä, tai mullistavan internet-ohjelmoinnin luomisessa, tai lastesi menestyksessä koulussa, tai demokraattisen kansalaisvallan saavuttamisessa, tai henkilökohtaisen tyytyväisyytesi löytymisessä, tai kurssisi parhaimman maalauksen luomisessa, tai mielikitarariffisi oppimisessa, tai läpimurtoon johtavan tieteellisen idean keksimisessä olisi tärkeämpää kuin se minkälaisia tavaroita omistat? Tokihan oman elämän parantaminen käsittää myös tällaisia iloa tuottavia asioita, eikä pelkästään materiaalista loistoa?
Eikö se, että olet tottunut pitämään mahdollisuuksiasi saavuttaa hienoja asioita maailmassa ilmene myös siten, että et osaa kuvitella sellaista, mikä sinut tekee iloiseksi, ja parantaa elämänlaatuasi sitä kautta?
Sinulla lienee väärä käsitys kommunismista. Minä uskon, että kommunismi on nimenomaan jokaisen ihmisen kykyjen parantamista henkilökohtaisen onnen löytämisessä, ja tämän se tekee poistamalla tarpeen käydä palkkatyössä ja hallitsemalla teollisuutta turvallisesti yhteisten etujen mukaan, eikä pienen ryhmän etujen mukaan.Tietysti materiaali ei tuo onnea ja oma terveystila yms. on tärkeämpää.
Mutta omaan hyvään elämääni kuuluu em. asioiden lisäksi kaikkea rihkamaa.
"Sinulla lienee väärä käsitys kommunismista."
Voi olla voi olla.
Siksi esitän kysymyksiä:
Voiko kommunismissa elää leveämmin kuin muut tekemällä lujasti työtä? Eli jos naapuri ajaa Ladalla niin voinko itse ajaa Mersulla jos teen 4xenemmän töitä kuin hän? Onko se Mersu minun vai saako myös naapuri käyttää sitä milloin haluaa? - herra yksilön vapaus
siinä en ihmetellyt miksi minun viestit katoavat. ihmettelimpä vain miksi yhden illan aikana järjestelmällisesti poistettiin naiskirjoittajien viestejä. onko kyseessä naisviha vai se, etteivät naiset kenties kykene sheriffin tasoiseen kommunistiseen keskusteluun?
- t.i.ruskeepaa
Tumppi-82 kirjoitti:
Tietysti materiaali ei tuo onnea ja oma terveystila yms. on tärkeämpää.
Mutta omaan hyvään elämääni kuuluu em. asioiden lisäksi kaikkea rihkamaa.
"Sinulla lienee väärä käsitys kommunismista."
Voi olla voi olla.
Siksi esitän kysymyksiä:
Voiko kommunismissa elää leveämmin kuin muut tekemällä lujasti työtä? Eli jos naapuri ajaa Ladalla niin voinko itse ajaa Mersulla jos teen 4xenemmän töitä kuin hän? Onko se Mersu minun vai saako myös naapuri käyttää sitä milloin haluaa?Jos puhut tuollaisista elintasoeroista, et näe sitä mikä kommunismin tarkoitus on. Sen tarkoitus on poistaa eriarvoisuus vauraudessa ja vallassa.
- Tumppi-82
"Sen tarkoitus on poistaa eriarvoisuus vauraudessa ja vallassa"
Vaikka en nyt ihan selvää vastausta saanut mutta ymmärrän tästä että kommunismissa en voi ajaa paremmalla autolla kuin naapuri vaikka tekisin 24/7 töitä ja naapuri olisi sohvaperuna.
Juuri tämä asia saa minut laittamaan hanskat naulaan. Ei kannata yrittää jos ei voi saavuttaa mitään. En halua että ihmiskunta on harmaata massaa, haluan että uutteruus palkitaan. - Tumppi-82
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Jos puhut tuollaisista elintasoeroista, et näe sitä mikä kommunismin tarkoitus on. Sen tarkoitus on poistaa eriarvoisuus vauraudessa ja vallassa.
Vaikka en nyt ihan selvää vastausta saanut mutta ymmärrän tästä että kommunismissa en voi ajaa paremmalla autolla kuin naapuri vaikka tekisin 24/7 töitä ja naapuri olisi sohvaperuna.
Juuri tämä asia saa minut laittamaan hanskat naulaan. Ei kannata yrittää jos ei voi saavuttaa mitään. En halua että ihmiskunta on harmaata massaa, haluan että uutteruus palkitaan. - herra yksilön vapaus
Tumppi-82 kirjoitti:
Juuri tämä asia saa minut laittamaan hanskat naulaan. Ei kannata yrittää jos ei voi saavuttaa mitään. En halua että ihmiskunta on harmaata massaa, haluan että uutteruus palkitaan.mahtaisiko tämä eriarvoisuuden poistaminen tarkoittaa, että ne joilla nyt on, niiltä viedään niille joilla ei ole. ja ne, jotka nyt hallitsevat, niiltä poistetaan valta muille.
- t.i.ruskeepaa
mahtaisiko tämä eriarvoisuuden poistaminen tarkoittaa, että ne joilla nyt on, niiltä viedään niille joilla ei ole. ja ne, jotka nyt hallitsevat, niiltä poistetaan valta muille.
Tasa-arvoisuus vauraudessa ja vallassa saa ihmiset yrittämään niissä asioissa, joissa he kokevat menestyvänsä ihmisinä. Hyvä elämä on mammonaa tärkeämpää, ja silloin kun köyhyyttä ei ole, hyvän elämän tavoittelu korvaa vaurauden tavoittelun. Et halua autoa, jos voit tehdä sitä mikä sinulle tekee hyvän mielen. Et halua pitää rikkauttasi, jos voit tehdä hyviä asioita ilman rikkauttasi ja jos rikkautesi antaa toisille saman kyvyn.
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tasa-arvoisuus vauraudessa ja vallassa saa ihmiset yrittämään niissä asioissa, joissa he kokevat menestyvänsä ihmisinä. Hyvä elämä on mammonaa tärkeämpää, ja silloin kun köyhyyttä ei ole, hyvän elämän tavoittelu korvaa vaurauden tavoittelun. Et halua autoa, jos voit tehdä sitä mikä sinulle tekee hyvän mielen. Et halua pitää rikkauttasi, jos voit tehdä hyviä asioita ilman rikkauttasi ja jos rikkautesi antaa toisille saman kyvyn.
mistä sinä tiedät mitä minä haluan?
mitä sinä yleensäkään tiedät ihmisten haluamisista? - t.i.ruskeepaa
mistä sinä tiedät mitä minä haluan?
mitä sinä yleensäkään tiedät ihmisten haluamisista?Sinä esitit kysymyksen ja minä osoitin kysymyksen vääräksi.
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Sinä esitit kysymyksen ja minä osoitin kysymyksen vääräksi.
minä kysyin otetaanko kommunismissa niiltä joilla on ja jaetaanko se niille joilla ei ole?
sinä aloit höpistä jostain minun halustani jakaa autoni ja omaisuuteni muille.
olenko minä tai kukaan muu sinulle ilmaissut, että haluan "rikkauteni" muille jakaa?
katsos vapaaehtoisuuden ja pakon ero on aikas suuri. - idea
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Sinä esitit kysymyksen ja minä osoitin kysymyksen vääräksi.
voi olla väärä? miten se määritellään?
- t.i.ruskeepaa
minä kysyin otetaanko kommunismissa niiltä joilla on ja jaetaanko se niille joilla ei ole?
sinä aloit höpistä jostain minun halustani jakaa autoni ja omaisuuteni muille.
olenko minä tai kukaan muu sinulle ilmaissut, että haluan "rikkauteni" muille jakaa?
katsos vapaaehtoisuuden ja pakon ero on aikas suuri.Haluatko sinä toteuttaa itseäsi tavoilla, jotka eivät ole mahdollisia pelkällä rikkaudella?
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Haluatko sinä toteuttaa itseäsi tavoilla, jotka eivät ole mahdollisia pelkällä rikkaudella?
minä olen tarkan markan mies. etkai sinäkään nyt luule jokaisen työssäkäyvän vain rahan voimin harrastavan? se kyllä moneen asiaan auttaa jo sen itsensä toteuttamisenkin kannalta mutta vain täysin mielikuvitukseton ihminen pysähtyy toiminnoissaan kuin seinään muutama päivä ennen tiliä.
itsensä toteuttamiseen ei kommunismia tarvita. ainakaan eikommunisti ei tarvitse. - t.i.ruskeepaa
mutta älä suutu, jos sanon, että maailma on niin paska paikka, että ihminen, joka haluaa lääkäriksi, ajattelee enemmän palkkaansa kuin kutsumustaan hoitaa ihmisiä. näin se vain on.
mutta ihanaa meillä kyllä olisi, jos kaikilla meillä olisi oma paikkamme täällä. mutta kun kaikkien meidän on vaan yritettävä ja omaa nahkaamme ajateltava. ja jos ei meillä rahaa olisi, meillä olisi oravannahkoja.Tässä olisi poliittisesti korrekti välikkö jatkoketjulle.
"Itsensä toteuttamiseen ei tarvita kommunismia, ei ainakaan ei-kommunisti tarvitse"
Tuo on helppo kyseenalaistaa. Kukaan kapitalismissa ja tässä maassa ei voi toteuttaa itseään täydellä varmuudella, joka on vapauteen sisältyvä oikeus. Minä en voi opiskella yliopistossa silloin kun olisin valmis heidänpuoleistensa taloudellisten rajoitteiden takia, enkä myöskään voi ostaa bussilippua harjoittaakseni sosiaalista kanssakäymistä omista taloudellisista rajoitteistani johtuen. En tunne sinua, joten en hairahdu tekemään väitteitä sinun puutteistasi, mutta keksit taatusti jotakin vakavaa.
Ai niin, omaa taloudellista ja uraan liittyvää ahdinkoani suurempi ongelma on se, etten voi tehdä mitään tulojeni paranemiseksi (työmarkkinakilpailu), enkä voi hallita työni luonnetta ja sisältöä silloin kun sellaisen joskus ihmeen kaupalla tilapäisesti saavutan.
Kas kun kommunismi on abstrakti teoria sille, että miten valta ja vauraus jaettaisiin tasavertaisesti kaikille, eikä sitä yksin henkilökohtaiset rajoitteet perustele. - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tässä olisi poliittisesti korrekti välikkö jatkoketjulle.
"Itsensä toteuttamiseen ei tarvita kommunismia, ei ainakaan ei-kommunisti tarvitse"
Tuo on helppo kyseenalaistaa. Kukaan kapitalismissa ja tässä maassa ei voi toteuttaa itseään täydellä varmuudella, joka on vapauteen sisältyvä oikeus. Minä en voi opiskella yliopistossa silloin kun olisin valmis heidänpuoleistensa taloudellisten rajoitteiden takia, enkä myöskään voi ostaa bussilippua harjoittaakseni sosiaalista kanssakäymistä omista taloudellisista rajoitteistani johtuen. En tunne sinua, joten en hairahdu tekemään väitteitä sinun puutteistasi, mutta keksit taatusti jotakin vakavaa.
Ai niin, omaa taloudellista ja uraan liittyvää ahdinkoani suurempi ongelma on se, etten voi tehdä mitään tulojeni paranemiseksi (työmarkkinakilpailu), enkä voi hallita työni luonnetta ja sisältöä silloin kun sellaisen joskus ihmeen kaupalla tilapäisesti saavutan.
Kas kun kommunismi on abstrakti teoria sille, että miten valta ja vauraus jaettaisiin tasavertaisesti kaikille, eikä sitä yksin henkilökohtaiset rajoitteet perustele.kun minä aloitin opiskelut, otin opintolainan. tein kesät ja jaksamisen mukaan illat töitä. kommunismi ei tullut mieleenkään. tänä päivänä kun joutuu uutta oppimaan, on palkka takataskussa. muutama rivi vain mutta vaati vuosikausien ponnistelut saada hommat toimimään. ja kun nyt pelaavat, siinä on itsensä toteuttamista kyllikseen.
bussilippuongelma sitten tosiaan on varmasti ongelma. et ole ajatellut mennä vaikka nakkeja myymään? ettekös te opiskelevat akateemikot saa tiettyyn rajaan asti palkkanne verottomanakin? sosiaalista kanssakäymistäkin pääsisi siinä kioskin kulmilla opettelemaan. no vitsi vain. eikös tällä hetkellä ainakin uudenmaan työllisyystilanne ole aika hyvä? minä törmään vaan työvoimapulaa valittaviin yrittäjiin. omassa työssäni yksi mies saa painaa kahden töitä vaikka tänäkin vuonna rekrytoidaan kymmeniä uusia työntekijöitä.
"Kas kun kommunismi on abstrakti teoria sille, että miten valta ja vauraus jaettaisiin tasavertaisesti kaikille, eikä sitä yksin henkilökohtaiset rajoitteet perustele."
t.i ruskeepää
tämähän nyt oli vain kommunistin mielipide. minä ja uskoisin valtaosan muustakin kansasta haluavan itse tehdä työtä ja itsensä elättää. ei minulle tulisi mieleenkään ehdotella itselleni etuisuuksia sinun omastasi. - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tässä olisi poliittisesti korrekti välikkö jatkoketjulle.
Kas kun kommunismi on abstrakti teoria sille, että miten valta ja vauraus jaettaisiin tasavertaisesti kaikille, eikä sitä yksin henkilökohtaiset rajoitteet perustele.et kai tarkoittanut, että suostut tekemään vain oman(mikälieneekään)alan töitä? sinähän olet vielä nuori ja nuorien pitäisi saada elämänkokemusta. vaikka sitten hanttihommista. niinhän me muutkin ollaan tehty.
- t.i.ruskeepaa
kun minä aloitin opiskelut, otin opintolainan. tein kesät ja jaksamisen mukaan illat töitä. kommunismi ei tullut mieleenkään. tänä päivänä kun joutuu uutta oppimaan, on palkka takataskussa. muutama rivi vain mutta vaati vuosikausien ponnistelut saada hommat toimimään. ja kun nyt pelaavat, siinä on itsensä toteuttamista kyllikseen.
bussilippuongelma sitten tosiaan on varmasti ongelma. et ole ajatellut mennä vaikka nakkeja myymään? ettekös te opiskelevat akateemikot saa tiettyyn rajaan asti palkkanne verottomanakin? sosiaalista kanssakäymistäkin pääsisi siinä kioskin kulmilla opettelemaan. no vitsi vain. eikös tällä hetkellä ainakin uudenmaan työllisyystilanne ole aika hyvä? minä törmään vaan työvoimapulaa valittaviin yrittäjiin. omassa työssäni yksi mies saa painaa kahden töitä vaikka tänäkin vuonna rekrytoidaan kymmeniä uusia työntekijöitä.
"Kas kun kommunismi on abstrakti teoria sille, että miten valta ja vauraus jaettaisiin tasavertaisesti kaikille, eikä sitä yksin henkilökohtaiset rajoitteet perustele."
t.i ruskeepää
tämähän nyt oli vain kommunistin mielipide. minä ja uskoisin valtaosan muustakin kansasta haluavan itse tehdä työtä ja itsensä elättää. ei minulle tulisi mieleenkään ehdotella itselleni etuisuuksia sinun omastasi.Ei se ole kommunistin mielipide, se on looginen tosiasia.
Kommunismin ratkaisema ongelma piilee palkkatyössä ja köyhyydessä. Yksinkertaistaen kapitalismi on pienten ryhmien etujen mukaista, joka tarkoittaa suurten ryhmien puutetta ja köyhyyttä. Palkkatyö on sen ilmentymä, että miten paljosta pienet ryhmät kapitalismissa saavat päättää. Eriarvoisuus näkyy siinä, että miten menestyneet yrittäjät elävät ja miten kaikki muut elävät, työttömistä palkkatyöläisiin. Erot ovat ratkaisevia ja rajattomia.
Mainitsin ihmisen oikeuden vapauteen. Tämä toteutuu silloin kun ihminen tehdä mitä hän itse valitsee elämässään, eikä sen täydy olla palkkatyötä tai yrittämistä. Tämä on ihmisarvoisen elämän edellytys. Kapitalismissa teollisuus, siis kaiken ihmisten elääkseen tarvitseman tuotannon, omistaa menestyksekkäät yrittäjät, jotka hyödyttävät yksin itseään, ja jotka myös päättävät omaisuutensa käytöstä. Ne, jotka ovat palkkatöissä, joutuvat uhraamaan tahtonsa työn sisällöstä ja tarkoituksesta itselle ja maailmalle, eivätkä he koskaan voi valita elämänsä sisältöä, koska he ovat riippuvaisia palkasta.
Kommunismissa kaikki paremminkin päättävät enemmän kuin kapitalismissa itse omat työnkohteensa ja elantonsa. Kapitalismi antaa voittajien tehdä omaa elantoaan ja kommunismi antaa kaikkien tehdä sitä. Ja muistutan vielä, että kommunismissa ihmiset, jotka päättävät tekemisistään, eivät myy mitään vaan pyrkivät toteuttamaan suoraan haaveitaan. Kommunismissa ihmisille maksetaan siitä, että elävät vapaasti, kapitalismissa siitä, että palvelevat toisia. Palkkatyö on toisten palvelua siinä missä "huuhaashoppailukin". - t.i.ruskeepaa
et kai tarkoittanut, että suostut tekemään vain oman(mikälieneekään)alan töitä? sinähän olet vielä nuori ja nuorien pitäisi saada elämänkokemusta. vaikka sitten hanttihommista. niinhän me muutkin ollaan tehty.
Miksi työmarkkinakilpailu ei koske minua siinä mielessä, missä se esiintyy nykymaailmassa? Työmarkkinakilpailu on sellaista, jossa yrittäjät päättävät omien mielihalujensa ja tarpeiden perusteella toisen oikeuden palkkaan, ja jossa palkkaamisen kriteerit ovat huippukokemus, huippukoulutus, täydellinen profiili ja joustokyky työntekopaikassa, työajoissa ja työn säännöllisyydessä. Nämä kaikki ominaisuudet ovat kapitalistien päättämiä, eikä kapitalismissa kukaan muu tule muuta esittämäänkään.
- olemisesta?
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Ei se ole kommunistin mielipide, se on looginen tosiasia.
Kommunismin ratkaisema ongelma piilee palkkatyössä ja köyhyydessä. Yksinkertaistaen kapitalismi on pienten ryhmien etujen mukaista, joka tarkoittaa suurten ryhmien puutetta ja köyhyyttä. Palkkatyö on sen ilmentymä, että miten paljosta pienet ryhmät kapitalismissa saavat päättää. Eriarvoisuus näkyy siinä, että miten menestyneet yrittäjät elävät ja miten kaikki muut elävät, työttömistä palkkatyöläisiin. Erot ovat ratkaisevia ja rajattomia.
Mainitsin ihmisen oikeuden vapauteen. Tämä toteutuu silloin kun ihminen tehdä mitä hän itse valitsee elämässään, eikä sen täydy olla palkkatyötä tai yrittämistä. Tämä on ihmisarvoisen elämän edellytys. Kapitalismissa teollisuus, siis kaiken ihmisten elääkseen tarvitseman tuotannon, omistaa menestyksekkäät yrittäjät, jotka hyödyttävät yksin itseään, ja jotka myös päättävät omaisuutensa käytöstä. Ne, jotka ovat palkkatöissä, joutuvat uhraamaan tahtonsa työn sisällöstä ja tarkoituksesta itselle ja maailmalle, eivätkä he koskaan voi valita elämänsä sisältöä, koska he ovat riippuvaisia palkasta.
Kommunismissa kaikki paremminkin päättävät enemmän kuin kapitalismissa itse omat työnkohteensa ja elantonsa. Kapitalismi antaa voittajien tehdä omaa elantoaan ja kommunismi antaa kaikkien tehdä sitä. Ja muistutan vielä, että kommunismissa ihmiset, jotka päättävät tekemisistään, eivät myy mitään vaan pyrkivät toteuttamaan suoraan haaveitaan. Kommunismissa ihmisille maksetaan siitä, että elävät vapaasti, kapitalismissa siitä, että palvelevat toisia. Palkkatyö on toisten palvelua siinä missä "huuhaashoppailukin".Kai nyt ymmärrät että ne rahat, rahanarvonen tavara ja palvelut loppuu jos ihmiset eivät tee sitä työmäärää mitä nyt tekevät.
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Ei se ole kommunistin mielipide, se on looginen tosiasia.
Kommunismissa kaikki paremminkin päättävät enemmän kuin kapitalismissa itse omat työnkohteensa ja elantonsa. Kapitalismi antaa voittajien tehdä omaa elantoaan ja kommunismi antaa kaikkien tehdä sitä. Ja muistutan vielä, että kommunismissa ihmiset, jotka päättävät tekemisistään, eivät myy mitään vaan pyrkivät toteuttamaan suoraan haaveitaan. Kommunismissa ihmisille maksetaan siitä, että elävät vapaasti, kapitalismissa siitä, että palvelevat toisia. Palkkatyö on toisten palvelua siinä missä "huuhaashoppailukin".oikeutta tehdä vapaasti mitä itse haluat. ei kommunismikaan pyhällä hengellä toimi. ei palkkatyöt ja eriarvoisuus mihinkään katoa. valta voi luisua ryhmältä toiselle.
ei kommunismissa ihmiset itse päätä omista työkohteistaan. ei siitä mitään tulisi. pystyn haistamaan tänne asti, että tälläkin palstalla ainoa oikea kommunisti, toveri komissaari, tietää kyllä mitä ihmisille ja heidän oikeuksilleen tapahtuisi vallankumouksen jälkeen.
on hyvä kun olet nuori ja ideologinen, mutta ihmisluontoa ja realiteettejä sinä et vielä käsitä alkuunkaan. tälläinen mitätön virtuaalipalstakaan ei toimi ilman riitoja ja yhteisymmärryksessä. miten oikeassa elämässä pystyttäisiin mistään sopimaan, jos kaikki tekisivät oman päänsä mukaan. ei mitenkään. siksi pitää olla jonkunnäköinen keskushallinto komissaareineen, jotka antavat määräykset ihmisten toiminnoista. tietysti koko kansan nimissä. - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Miksi työmarkkinakilpailu ei koske minua siinä mielessä, missä se esiintyy nykymaailmassa? Työmarkkinakilpailu on sellaista, jossa yrittäjät päättävät omien mielihalujensa ja tarpeiden perusteella toisen oikeuden palkkaan, ja jossa palkkaamisen kriteerit ovat huippukokemus, huippukoulutus, täydellinen profiili ja joustokyky työntekopaikassa, työajoissa ja työn säännöllisyydessä. Nämä kaikki ominaisuudet ovat kapitalistien päättämiä, eikä kapitalismissa kukaan muu tule muuta esittämäänkään.
miksi työmarkkinakilpailu ei koske sinua siinä mielessä missä se esiintyy nykymaailmassa?
meitä muita se koskee. oletko sinä eri asemassa? - t.i.ruskeepaa
miksi työmarkkinakilpailu ei koske sinua siinä mielessä missä se esiintyy nykymaailmassa?
meitä muita se koskee. oletko sinä eri asemassa?Olenko minä sinusta eri asemassa, ettei työmarkkinakilpailu koske minua?
- herra yksilön vapaus
valtaa tuskin pystyy jakamaan.
et sinä kaipaa kansankokouksia, missä minä ja kaltaiseni keräännytään yhteen, perustetaan oma punakaarti ja lähdetään kaduille ylläpitämään järjestystä ja hieman pistämään ojennukseen meitä riistäneitä porvareita. et sinä kaipaa sitä kun minä ja minun kaartini kierrämme talosta taloon tasaamaan omaisuutta oikeudenmukaisesti. etkä sinä varmasti kaipaa sitä kun minä ja minun kaartini haistatamme paskat kansalaiskeskustelulle ja päätämmekin itse kuinka ja kenelle me vallan tasaisesti jaamme. - t.i.ruskeepaa
oikeutta tehdä vapaasti mitä itse haluat. ei kommunismikaan pyhällä hengellä toimi. ei palkkatyöt ja eriarvoisuus mihinkään katoa. valta voi luisua ryhmältä toiselle.
ei kommunismissa ihmiset itse päätä omista työkohteistaan. ei siitä mitään tulisi. pystyn haistamaan tänne asti, että tälläkin palstalla ainoa oikea kommunisti, toveri komissaari, tietää kyllä mitä ihmisille ja heidän oikeuksilleen tapahtuisi vallankumouksen jälkeen.
on hyvä kun olet nuori ja ideologinen, mutta ihmisluontoa ja realiteettejä sinä et vielä käsitä alkuunkaan. tälläinen mitätön virtuaalipalstakaan ei toimi ilman riitoja ja yhteisymmärryksessä. miten oikeassa elämässä pystyttäisiin mistään sopimaan, jos kaikki tekisivät oman päänsä mukaan. ei mitenkään. siksi pitää olla jonkunnäköinen keskushallinto komissaareineen, jotka antavat määräykset ihmisten toiminnoista. tietysti koko kansan nimissä.Teollisuuden yksityinen omistus on ratkaiseva tekijä vallan luisumisessa kapitalisteille. Sosialismi ei ole täydellinen ratkaisu, mutta se on askel siihen suuntaan, että teollisuus palvelee kaikkien etuja. Kapitalismi on saatava loppumaan!
Ei se yhteisymmärrys säännöistä ole mikään ihme juttu. Ei tarvitse mennä kauas nähdäkseen miten sivistyneet ihmiset keskustelevat asiallisesti.
Minä haluan toteuttaa sosialismin (siirtää teollisuuden yhteiseen omistukseen), mutta haluan tehdä sen niin, ettei millään taholla ole oikeuttaa yksin päättää siitä, että mitä minulle sallitaan. Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus puolustaa etujaan. - herra yksilön vapaus
"Ei se yhteisymmärrys ole mikään ihme juttu. Ei tarvitse mennä kauas nähdäkseen miten sivistyneet ihmiset keskustelevat asiallisesti."
t.i ruskeepää
paikat, jossa ihmiset keskustelevat sivistyneesti, ovat vakaissa valtioissa. kapitalistisissa valtioissa.
mieti nyt sitä hetkeä, jos vallankumous suomessa voittaisi ja kansa kerääntyisi kaduille riemuitsemaan ja valtaansa jakamaan. miten kauan luulet kestävän ennenkuin minä ja kaltaiseni oltaisiin perustettu jo paikallinen punakaarti? en usko, että haluaisit nähdä hetkeä kun minä ja kaartini lähdemme kadulle järjestystä ylläpitämään ja jakamaan oikeutta riistäjille. tai kun kiertäisimme talosta taloon jakamaan omaisuutta oikeudenmukaisesti. ja miten kuvittelet minun ja kaartini suhtautuvan "rakentavaan dialogiin"? - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Teollisuuden yksityinen omistus on ratkaiseva tekijä vallan luisumisessa kapitalisteille. Sosialismi ei ole täydellinen ratkaisu, mutta se on askel siihen suuntaan, että teollisuus palvelee kaikkien etuja. Kapitalismi on saatava loppumaan!
Ei se yhteisymmärrys säännöistä ole mikään ihme juttu. Ei tarvitse mennä kauas nähdäkseen miten sivistyneet ihmiset keskustelevat asiallisesti.
Minä haluan toteuttaa sosialismin (siirtää teollisuuden yhteiseen omistukseen), mutta haluan tehdä sen niin, ettei millään taholla ole oikeuttaa yksin päättää siitä, että mitä minulle sallitaan. Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus puolustaa etujaan."Ei se yhteisymmärrys säännöistä ole mikään ihme juttu. Ei tarvitse mennä kauas nähdäkseen miten sivistyneet ihmiset keskustelevat asiallisesti."
t.i ruskeepää
nämä paikat, joissa vallitsee yhteisymmärrys säännöistä ja joissa keskustellaan sivistyneesti, sijaitsevat vakaissa kapitalistisissa valtioissa.
jos vallankumous suomessa toteutuisi, ja kansa siirtyisi kaduille riemuitsemaan ja perustamaan kansalaisneuvostoja niin miten kauan luulisit kestävän ennenkuin minä ja kaltaiseni olisimme kerääntyneet yhteen ja perustaneet oman paikallisen punakaartin? en usko sinun haluavan nähdä sitä hetkeä kun minä ja kaartini lähdemme kaduille järjestystä ylläpitämään ja hieman jakamaan oikeutta meitä riistäneitä porvareille ja parille einiinmukavalle kommunistille. tai kun kierrämme talosta taloon suorittamaan omaisuuden oikeudenmukaista jakoa. minä ja kaartimme varmasti puolustaisimme omaa etuamme.
ja miten muuten luulet meidän punakaartimme suhtautuvan "rakentavaan dialogiin"? - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Olenko minä sinusta eri asemassa, ettei työmarkkinakilpailu koske minua?
et voi mennä töihin, koska kapitalisti maksaa palkkasi ja määrää mitä sinun on tehtävä?
- t.i.ruskeepaa
"Ei se yhteisymmärrys säännöistä ole mikään ihme juttu. Ei tarvitse mennä kauas nähdäkseen miten sivistyneet ihmiset keskustelevat asiallisesti."
t.i ruskeepää
nämä paikat, joissa vallitsee yhteisymmärrys säännöistä ja joissa keskustellaan sivistyneesti, sijaitsevat vakaissa kapitalistisissa valtioissa.
jos vallankumous suomessa toteutuisi, ja kansa siirtyisi kaduille riemuitsemaan ja perustamaan kansalaisneuvostoja niin miten kauan luulisit kestävän ennenkuin minä ja kaltaiseni olisimme kerääntyneet yhteen ja perustaneet oman paikallisen punakaartin? en usko sinun haluavan nähdä sitä hetkeä kun minä ja kaartini lähdemme kaduille järjestystä ylläpitämään ja hieman jakamaan oikeutta meitä riistäneitä porvareille ja parille einiinmukavalle kommunistille. tai kun kierrämme talosta taloon suorittamaan omaisuuden oikeudenmukaista jakoa. minä ja kaartimme varmasti puolustaisimme omaa etuamme.
ja miten muuten luulet meidän punakaartimme suhtautuvan "rakentavaan dialogiin"?Väkivaltainen anarkia ei ole teidän etunne mukaista, koska silloin te teette keskustelusta harkintaan ja tosiasioiden tutkimiseen perustuvasta pelkoon ja voimatoimiin perustuvaa. Kansalaiset aidot edut unohtuvat kun pitää suojella koskemattomuutta ja vapautta. Lainvoimaisuus pitää säilyttää, koska vain siten varmistetaan se, ettei kukaan niele toisten vapauksia. Sivistynyt keskustelu perustuu puhtaasti tosiasioille ja aidoille eduille, ei tunneseikoille tai valtakysymyksille tyyliin "kuka ampuu tarkimmin".
Tämä ei taas kuulu siihen kysymykseen, että tulisiko sosialismi toteuttaa. - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Väkivaltainen anarkia ei ole teidän etunne mukaista, koska silloin te teette keskustelusta harkintaan ja tosiasioiden tutkimiseen perustuvasta pelkoon ja voimatoimiin perustuvaa. Kansalaiset aidot edut unohtuvat kun pitää suojella koskemattomuutta ja vapautta. Lainvoimaisuus pitää säilyttää, koska vain siten varmistetaan se, ettei kukaan niele toisten vapauksia. Sivistynyt keskustelu perustuu puhtaasti tosiasioille ja aidoille eduille, ei tunneseikoille tai valtakysymyksille tyyliin "kuka ampuu tarkimmin".
Tämä ei taas kuulu siihen kysymykseen, että tulisiko sosialismi toteuttaa.olen tehnyt omat johtopäätökseni kommunistien kyvyistä keskustella sivistyneesti ja muiden mielipiteiden arvostuksesta.
miksi minun pitäisi luottaa kommunisteihin? suurin osa heistä tuntuu pärjäävän paljon heikommin kuin keskivertosuomalainen. suurin osa tuntuu vähättelevän ihmisten sananvapautta. suurin osa heistä tuntuu haluavan etuisuuksia itselleen muiden kustannuksella.
jos tosipaikka tulisi; miksi minun pitäisi tällaisen väestöryhmän lainvoimaisuuksia tukea? väkivaltainen anarkia ei ehkä olisi teidän etunne mukaisia, minulle se todennäköisesti olisi ainoa vaihtoehto. - herra yksilön vapaus
BiBitch kirjoitti:
Oikaiskoon joku, jos olen käsittänyt idean ihan väärin.unohdetaan puheet suuryrityksistä ja niiden optiojohtajista ja mietitään tavallisia tallaajia. kahdella naapuruksella voi olla isotkin tuloerot ja reilu kuilu elintasojensa välissä. mutta jos se varakkaampi naapuri on nähnyt vaivaa oman toimeentulonsa edestä ja toinen ei, niin olisiko reilua tasata tuloeroja?
minusta ei. sehän poistaa motivaation yrittää. - kusettavat
Tumppi-82 kirjoitti:
No oikaisen hiukan:
Omistajat siirtävät toimintansa Kiinaan siksi että yritys pysyisi tuottavana, eihän kukaan halua pitää yritystä joka tuottaa tappiota.
Suomessa tuotteen valmistaminen maksaa paljon.
Kun valmis tuote on kaupan hyllyssä ja kovaan hintaan, niin Suomalainen kuluttaja jättää sen kuitenkin hyllyyn ja ostaa vastaavan halvan Kiinassa tehdyn tuotteen. Eli kallis Suomalainen tuote ei mene kaupaksi kun vieressä myydään murto-osa hintaisia "Kiinan ihmeitä". Siksi Suomalaisen firman on tehtävä äärimmäisiä ratkaisuja ja muutettava myös Kiinaan.
Syy on kuluttajissa jotka ostavat aina sen halvimman, itsekin syyllistyn tähän. Syy ei siis suinkaan ole rahan ahneissa yrittäjissä.
Ja tähänkin löytyy varmasti poikkeuksia.Kaikki yritykset tuottavat voittoa. Kysymys on siitä että budjetoidaan liian kovia summia, kun niihin ei päästä niin sitten itketään että menee huonosti. Porukkaa ulos, ei tullut voittoa. Todellisuudessa voittoa tulee mutta ei niinpaljon kun lukee budjetissa...
- jos...
Tumppi-82 kirjoitti:
Mitä jos kommunismissa saa sitä samaa palkkaa myös opiskeluajalta?
(Vaikken tiedäkään mistä tämä samapalkkaisuusjuttu on kommunismiin yhdistetty)
Meine Liebe Arja ! Kuten itse varmaankin ymmärrät, kysymyksesi on täysin teoreettinen, irti todellisuudesta. Mutta leikitäänpä ajatuksella! Jo Charles Darwin´in 1859 julkaiseman
kiivasta väittelyä aiheuttaneen teoksen " Lajien synty" ( suomennos!) ajoilta asti osa tie-
demiehistä ( mm. Karl Marx ! )on ollut sitä mieltä, että Homo Sapiens´in muista apinoista
erottava peukalo-ote on oleellinen aivotoimintaan vaikuttava tekijä. Se muunmuassa vaikut-
taisi ihmiseen aktivoivasti.Toisin sanoen, terve ihminen ei voi olla tekemättä mitään.Tuo
tekeminen voi toisilla olla puutarhan ruopsuttamista, ja toisille, ehkä sosiaalisemmin suuntautuneille, jonkin sortin hyväntekemistä. Kirjohan on mitä moninaisin, kuten eläkeläis-
järjestöjen ohjelmat kertovat.Jos taas puhumme kommunismista perusteellisen yhteikunnan ke-
hitysanalyysin tehneen, Karl Marx´ in ajatuksia mukaellen, niin kuten oikein toteat, raahaa
ei siinä järjestelmässä tarvittaisi. Silloin työnteon elämälle antama sisältö olisi motivoi-
vana, ei raha, kuten kapitalismissa.Mikäli haluat lisätietoja aiheesta, pistä viesti.
vom- Kalle
"työnteon elämälle antama sisältö olisi motivoi-
vana, ei raha, kuten kapitalismissa."
Mahtaisikohan kommunismin vallitessa löytyä riittävän montaa, joille ilo saada tyhjentää paskakaivoja olisi riittävä motiivi työn suorittamiseen?
Vai mahtaisikohan osa kaivoista jäädä tyhjentämättä?
Mitäs luulet?
/Kalle, joka ei ole varma paskakaivon tyhjentämisen olevan kovinkaan motivoivaa ja antoisaa työtä - ehkä hän on väärässä. Kalle kirjoitti:
"työnteon elämälle antama sisältö olisi motivoi-
vana, ei raha, kuten kapitalismissa."
Mahtaisikohan kommunismin vallitessa löytyä riittävän montaa, joille ilo saada tyhjentää paskakaivoja olisi riittävä motiivi työn suorittamiseen?
Vai mahtaisikohan osa kaivoista jäädä tyhjentämättä?
Mitäs luulet?
/Kalle, joka ei ole varma paskakaivon tyhjentämisen olevan kovinkaan motivoivaa ja antoisaa työtä - ehkä hän on väärässä.Jej Jep! Ehkä Kallekin tyhjentäisi paskakaivon jos se olisi ikioma ja omalla tontilla !
- herra yksilön vapaus
vom kirjoitti:
Jej Jep! Ehkä Kallekin tyhjentäisi paskakaivon jos se olisi ikioma ja omalla tontilla !
jos se on omalla tontilla ja ikioma.
- Kalle
vom kirjoitti:
Jej Jep! Ehkä Kallekin tyhjentäisi paskakaivon jos se olisi ikioma ja omalla tontilla !
Eipä sitä voi itse tehdä vaan siihen tarvitaan kunnallinen paskatykki, joka imee kaivon tyhjäksi ja vie sisällön mennessään puhtaanapitolaitokslle tai johonkin vastaavaan. Kalle ei ole koskaan lähtenyt seuraamaan paskatykkiä tietääkseen mihin hänen paskansa viedään. Jos Kalle alkaisi itse tyhjentään paskakaivoaan läheiseen ojaan niin seurauksena olisi vähintään roimat sakot ( ansaitut sellaiset ) ja nippu vihaisia naapureita.
/Kalle, joka ei edes niin halutessaan saa itse tyhjentää ikiomaa ja omalla tontilla olevaa paskakaivoaan vaan se työ pitää jättää asiaankuuluvasti varustautuneille ammattimiehille - thinktank
1.Entäs ne paskahommat joita kukaan ei tahdo tehdä? Ei niitä kukaan ilman korvausta tee, ellei sitten eletä yhteiskunnassa, jossa voidaan määrätä, että tämä ja tämä työ on jonkun velvollisuus: Sellainen yhteiskunta ei olisi vapaa.
2.Tiedemies Karl Marx!? - t.i.ruskeepaa
thinktank kirjoitti:
1.Entäs ne paskahommat joita kukaan ei tahdo tehdä? Ei niitä kukaan ilman korvausta tee, ellei sitten eletä yhteiskunnassa, jossa voidaan määrätä, että tämä ja tämä työ on jonkun velvollisuus: Sellainen yhteiskunta ei olisi vapaa.
2.Tiedemies Karl Marx!?Liberalistinen teollisuus tuottaa sitä, mikä myy, jolloin tarvitaan sellaisia töitä, millä ei ole hyvää perustetta eikä inhimillistä tarvetta. Meidän täytyy sosialismia luodessamme erottaa toisistaan ne työt, jotka ovat tarpeellisia ja jotka eivät ole. Tämä idea sisältyy sosialismin määritelmään, eli siihen, että teollisuus on yhteisessä hallinnassa; vain yhteisesti kaikkia kuunnellen voidaan määritellä, että mitä pitää tuottaa ja että mikä on turhaa. Nyky-yhteiskunnassa määrätään hyvinvoinnin nojalla, että palkkatyötä täytyy tehdä. Se ei ole kenenkään henkilökohtaisen edun mukaista, koska itse ei voi vaikuttaa työhönsä. Johan minä tämänkin olen jo sanonut. Velvollisuus osallistua aidosti tärkeän työn tekemiseen kuuluu yhteisön jäsenille, ja sosialismi muuttaa vain sen, että kuka työn sisällöstä päättää. Kapitalismi on vaurauteen perustuvaa yksinvaltaa.
Tiedemies. Opettele internetistä termi "tieteellinen". Laita "definition" "science" ja opiskele englantia. - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Liberalistinen teollisuus tuottaa sitä, mikä myy, jolloin tarvitaan sellaisia töitä, millä ei ole hyvää perustetta eikä inhimillistä tarvetta. Meidän täytyy sosialismia luodessamme erottaa toisistaan ne työt, jotka ovat tarpeellisia ja jotka eivät ole. Tämä idea sisältyy sosialismin määritelmään, eli siihen, että teollisuus on yhteisessä hallinnassa; vain yhteisesti kaikkia kuunnellen voidaan määritellä, että mitä pitää tuottaa ja että mikä on turhaa. Nyky-yhteiskunnassa määrätään hyvinvoinnin nojalla, että palkkatyötä täytyy tehdä. Se ei ole kenenkään henkilökohtaisen edun mukaista, koska itse ei voi vaikuttaa työhönsä. Johan minä tämänkin olen jo sanonut. Velvollisuus osallistua aidosti tärkeän työn tekemiseen kuuluu yhteisön jäsenille, ja sosialismi muuttaa vain sen, että kuka työn sisällöstä päättää. Kapitalismi on vaurauteen perustuvaa yksinvaltaa.
Tiedemies. Opettele internetistä termi "tieteellinen". Laita "definition" "science" ja opiskele englantia.sille on kommunismissakin suuri inhimmillinen tarve.
kuka sen suorittaa jos kaikesta työstä saa saman korvauksen ja kukin itse saa valita oman työnsä? - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Liberalistinen teollisuus tuottaa sitä, mikä myy, jolloin tarvitaan sellaisia töitä, millä ei ole hyvää perustetta eikä inhimillistä tarvetta. Meidän täytyy sosialismia luodessamme erottaa toisistaan ne työt, jotka ovat tarpeellisia ja jotka eivät ole. Tämä idea sisältyy sosialismin määritelmään, eli siihen, että teollisuus on yhteisessä hallinnassa; vain yhteisesti kaikkia kuunnellen voidaan määritellä, että mitä pitää tuottaa ja että mikä on turhaa. Nyky-yhteiskunnassa määrätään hyvinvoinnin nojalla, että palkkatyötä täytyy tehdä. Se ei ole kenenkään henkilökohtaisen edun mukaista, koska itse ei voi vaikuttaa työhönsä. Johan minä tämänkin olen jo sanonut. Velvollisuus osallistua aidosti tärkeän työn tekemiseen kuuluu yhteisön jäsenille, ja sosialismi muuttaa vain sen, että kuka työn sisällöstä päättää. Kapitalismi on vaurauteen perustuvaa yksinvaltaa.
Tiedemies. Opettele internetistä termi "tieteellinen". Laita "definition" "science" ja opiskele englantia.sitä päivää ei koita jolloin minä tyhjentäisin yhteisön paskakaivoja. (näin rauhan aikana) vaikka se olisikin aidosti tärkeää työtä. (kaikki kunnia ammattimiehille, mutta he saavatkin urakastaan korvauksen)
- t.i.ruskeepaa
sitä päivää ei koita jolloin minä tyhjentäisin yhteisön paskakaivoja. (näin rauhan aikana) vaikka se olisikin aidosti tärkeää työtä. (kaikki kunnia ammattimiehille, mutta he saavatkin urakastaan korvauksen)
Minä, minä, minä. Etkö näe sitä, kuinka maailma, jossa kenelläkään ei ole puutetta ja kukaan ei tarvitse omaisuutta tuottaa intoa auttaa toisia heidän asuinalueensa ylläpidossa?
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Minä, minä, minä. Etkö näe sitä, kuinka maailma, jossa kenelläkään ei ole puutetta ja kukaan ei tarvitse omaisuutta tuottaa intoa auttaa toisia heidän asuinalueensa ylläpidossa?
elokuvassa "aikakone"; siinä äijä 1800-luvulta matkusti ajassa eteenpäin ja törmäsi tulevaisuudessa poppooseen, joka ei tehnyt mitään. oli vain ja kirmaili niityllä ja söi luonnon antimia. kaikki vaan hymyili. (tosin kukaan ei tainnut jelpata sitä hukkuvaa tyttöä, no sehän on sivuseikka tällaisessa paratiisissa). sitten kyllä paljastui, että kukaan ei osaa mitään kun kaikki tuotiin valmiina eteen. ja ketkä toi? morlokit. (jotenkin tuli KTP niistä mieleen)
se elokuvakatsauksesta. sitten siihen kysymykseesi;
"Etkö näe sitä, kuinka maailma, jossa kenelläkään ei ole puutetta ja kukaan ei tarvitse omaisuutta tuottaa intoa auttaa toisia heidän asuinalueensa ylläpidossa?"
t.i ruskeepää
ei, en näe tuollaista maailmaa edes painajaisissani. - t.i.ruskeepaa
elokuvassa "aikakone"; siinä äijä 1800-luvulta matkusti ajassa eteenpäin ja törmäsi tulevaisuudessa poppooseen, joka ei tehnyt mitään. oli vain ja kirmaili niityllä ja söi luonnon antimia. kaikki vaan hymyili. (tosin kukaan ei tainnut jelpata sitä hukkuvaa tyttöä, no sehän on sivuseikka tällaisessa paratiisissa). sitten kyllä paljastui, että kukaan ei osaa mitään kun kaikki tuotiin valmiina eteen. ja ketkä toi? morlokit. (jotenkin tuli KTP niistä mieleen)
se elokuvakatsauksesta. sitten siihen kysymykseesi;
"Etkö näe sitä, kuinka maailma, jossa kenelläkään ei ole puutetta ja kukaan ei tarvitse omaisuutta tuottaa intoa auttaa toisia heidän asuinalueensa ylläpidossa?"
t.i ruskeepää
ei, en näe tuollaista maailmaa edes painajaisissani.Joka tapauksessa tiedätpähän nyt, että mitä sinun pitää yrittää ymmärtää.
Elokuvan "Time Machine" yhteiskunta 1000000 vuoden päästä oli kommunistinen siinä suhteessa, että kaikilla oli taloudellinen vapaus, mutta siinä suhteessa ei, että vastuu oli riisuttu yhteiskunnan jäseniltä pois. Sitpaitsi "Morlokit" tuottivat kaiken ylläpitämällä "automaattisia hedelmäpöytiä", mutta heitä ei voinut juonen perusteella auttaa, koska he oletettavasti olivat taantuneet luomamiesasteelle ihmisen kehityksessä. Sosialismillahan tällaisia ihmisiä autettaisiin, huomio se.
Minusta on hienoa, että herra yksilön vapaus on ymmärtänyt tieteisfiktion analyyttisen ja teoreettisen arvon. Ymmärrät niistä enemmän kuin moni valtakunnallisen TV-kanavan ohjelmantilaaja näyttää tekevän. - mustahattu
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Joka tapauksessa tiedätpähän nyt, että mitä sinun pitää yrittää ymmärtää.
Elokuvan "Time Machine" yhteiskunta 1000000 vuoden päästä oli kommunistinen siinä suhteessa, että kaikilla oli taloudellinen vapaus, mutta siinä suhteessa ei, että vastuu oli riisuttu yhteiskunnan jäseniltä pois. Sitpaitsi "Morlokit" tuottivat kaiken ylläpitämällä "automaattisia hedelmäpöytiä", mutta heitä ei voinut juonen perusteella auttaa, koska he oletettavasti olivat taantuneet luomamiesasteelle ihmisen kehityksessä. Sosialismillahan tällaisia ihmisiä autettaisiin, huomio se.
Minusta on hienoa, että herra yksilön vapaus on ymmärtänyt tieteisfiktion analyyttisen ja teoreettisen arvon. Ymmärrät niistä enemmän kuin moni valtakunnallisen TV-kanavan ohjelmantilaaja näyttää tekevän.kuka tyhjentää ne paskakaivot.Kai se on työläisten homma!!!!!!!!!!!
- t.i.ruskeepaa
mustahattu kirjoitti:
kuka tyhjentää ne paskakaivot.Kai se on työläisten homma!!!!!!!!!!!
Olet vähän jäljessä keskustelua.
- herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Joka tapauksessa tiedätpähän nyt, että mitä sinun pitää yrittää ymmärtää.
Minusta on hienoa, että herra yksilön vapaus on ymmärtänyt tieteisfiktion analyyttisen ja teoreettisen arvon. Ymmärrät niistä enemmän kuin moni valtakunnallisen TV-kanavan ohjelmantilaaja näyttää tekevän.jokos tämä peter von baghi on jäänyt eläkkeelle?
no, nyt minä olen käsittänyt puheistasi jo, että sinun yhteiskunnassasi ei ole puutetta mistään ja kellään ei ole omaisuutta, kirmaillaan alasti pelloilla kukkanen hampaiden välissä ja autetaan lähimmäistä. ei vilua eikä nälkää, vain luovuutta ja rakkautta. vastuuta vain huolehtia lähimmäisestä.
mutta ennenkuin päästään niin pitkälle, että saat minusta jäsenen yhteisöösi, kaksi kysymystä;
- miksi minun pitäisi sinua tai kaltaisiasi auttaa, kun en pahemmin vieraita ihmisiä kohtaan tunne lähimmäisen rakkautta?
- miksi minun pitäisi nöyryyttää itseäni ja antaa sinun ja kaltaistesi auttaa minua, vaikka todennäköisesti hoitaisin itse hommat paremmin enkä jäisi kiitollisuudenvelkaan? - t.i.ruskeepaa
jokos tämä peter von baghi on jäänyt eläkkeelle?
no, nyt minä olen käsittänyt puheistasi jo, että sinun yhteiskunnassasi ei ole puutetta mistään ja kellään ei ole omaisuutta, kirmaillaan alasti pelloilla kukkanen hampaiden välissä ja autetaan lähimmäistä. ei vilua eikä nälkää, vain luovuutta ja rakkautta. vastuuta vain huolehtia lähimmäisestä.
mutta ennenkuin päästään niin pitkälle, että saat minusta jäsenen yhteisöösi, kaksi kysymystä;
- miksi minun pitäisi sinua tai kaltaisiasi auttaa, kun en pahemmin vieraita ihmisiä kohtaan tunne lähimmäisen rakkautta?
- miksi minun pitäisi nöyryyttää itseäni ja antaa sinun ja kaltaistesi auttaa minua, vaikka todennäköisesti hoitaisin itse hommat paremmin enkä jäisi kiitollisuudenvelkaan?Tervetuloa kommuuniin :D
Rakkaus on vaikea kysymys. Äskettäin edesmenneen paavin sanat "meidän täytyy rakentaa rakkauden yhteiskunta" saivat minut yrittämään rakastaa. Mutta yhteiskunta ei perustu tunneasioille, vaan oikeastaan rationaalisuudelle ja järjellisiin päätöksiin. Rakkauden rooli politiikassa on olla yksi mahdollisista motivaattoreista poliitikkojen toiminnassa, siis heidän omassa ajattelutavassaan, niin että se määrää realiteetteihin ja faktoihin perustuvat toimintavaihtoehdot. Ihmisellä jolla ei ole rakkautta on siten eri vaihtoehdot kuin ihmiselle joka rakastaa :) Siispä utopiani täytyy perustella järkevästi.
Ensimmäinen ja kaikkein tärkein askel jokaisen ihmisen tekeminen tietoiseksi faktoista, realiteeteista ja omista eduistaan, siis tuoda kaikkien tulkinnat yhteen.
Sosialismi, teollisuuden yhteinen hallinta toteutuu itsestään sitten kun jokainen oppii ymmärtämään toisten ihmisten etuja, ja huomaa, että yhteisöllä on sekä vastuu toimia yhteistuumin talouden eteen, että kannattavuus kun kukaan ei joudu alistumaan vallan puutteeseen ja köyhyyteen. Tässä on minun rationaalinen perusteluni sille, miksi kuvailemaani utopiaa tulisi lähteä tavoittelemaan.
Herra yksilön vapauden tulisi auttaa yhteisöä yhteisissä ponnistuksissa, ei koska se synnyttää rakkautta ihmisten kesken, vaan koska se toteuttaa kaikkien etuja, joka sinänsä edustaa rakkautta ihmisten välillä.
Jos sinulla on parempi idea, sinun ideaasi kunnioitetaan korvaamalla sillä entiset. Et joudu nöyryytetyksi. Jos muut tekevät hyvää sinulle, ei siitä ole kuin hyötyä itselle. Sosialismissa vaaditaan epäitsekästä luonteenvahvuutta ihmisiltä siinä, että toisille tehdään hyvää heidän tarpeidensa mukaan, kuten he tekevät itselle. - herra yksilön vapaus
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tervetuloa kommuuniin :D
Rakkaus on vaikea kysymys. Äskettäin edesmenneen paavin sanat "meidän täytyy rakentaa rakkauden yhteiskunta" saivat minut yrittämään rakastaa. Mutta yhteiskunta ei perustu tunneasioille, vaan oikeastaan rationaalisuudelle ja järjellisiin päätöksiin. Rakkauden rooli politiikassa on olla yksi mahdollisista motivaattoreista poliitikkojen toiminnassa, siis heidän omassa ajattelutavassaan, niin että se määrää realiteetteihin ja faktoihin perustuvat toimintavaihtoehdot. Ihmisellä jolla ei ole rakkautta on siten eri vaihtoehdot kuin ihmiselle joka rakastaa :) Siispä utopiani täytyy perustella järkevästi.
Ensimmäinen ja kaikkein tärkein askel jokaisen ihmisen tekeminen tietoiseksi faktoista, realiteeteista ja omista eduistaan, siis tuoda kaikkien tulkinnat yhteen.
Sosialismi, teollisuuden yhteinen hallinta toteutuu itsestään sitten kun jokainen oppii ymmärtämään toisten ihmisten etuja, ja huomaa, että yhteisöllä on sekä vastuu toimia yhteistuumin talouden eteen, että kannattavuus kun kukaan ei joudu alistumaan vallan puutteeseen ja köyhyyteen. Tässä on minun rationaalinen perusteluni sille, miksi kuvailemaani utopiaa tulisi lähteä tavoittelemaan.
Herra yksilön vapauden tulisi auttaa yhteisöä yhteisissä ponnistuksissa, ei koska se synnyttää rakkautta ihmisten kesken, vaan koska se toteuttaa kaikkien etuja, joka sinänsä edustaa rakkautta ihmisten välillä.
Jos sinulla on parempi idea, sinun ideaasi kunnioitetaan korvaamalla sillä entiset. Et joudu nöyryytetyksi. Jos muut tekevät hyvää sinulle, ei siitä ole kuin hyötyä itselle. Sosialismissa vaaditaan epäitsekästä luonteenvahvuutta ihmisiltä siinä, että toisille tehdään hyvää heidän tarpeidensa mukaan, kuten he tekevät itselle.rakkaudesta muistan talvipäivän seisauksena edesmenneen dobermannini. aina kun elämä oikein päähän potki, Pontus löi pään polvelleni, katsoi silmiin ja sanoi että "hirtä itses vasta seuraavassa elämässä". sinä, hurtta, olit parempi kuin monet ihmiset ja me jälkeenjääneet kaksijalkaiset tullaan jossain välissä perässä ja tuodaan sulle iso ydinluu.
ja nyt sinun, ruskeepään, teorioihin;
tämä sinun ensimmäinen faktasi kusee jo utopiasi päälle; tässä maailmassa suurin osa ihmisistä on nimenomaan tietoinen omista eduistaan. ne edut määrittelevät tuleeko ihmisestä kommunisti vai haluaako hän itse yrittää. tässä maailmassa ihminen tekee itse tulkinnat omasta edustaan.
kyllähän jokainen ymmärtää toisten edut. mutta ei omista eduistaan tarvitse ventovieraiden hyväksi luopua.
herra yksilön vapaus voi auttaa yhteisöä, jos se auttaa heikkoa. herra yksilön vapaus ei todellakaan auta yhteisöä siksi, että joku saisi muuten vaan etuja itselleen. jokaisen kynnelle kykenevän pitäisi itse auttaa itseään. ei odottaa toisten jelppivän.
jos minä haluan muiden tekevän itselleni hyvää, niin silloin minun pitää todellakin haluta sitä. sinä päivänä kun yhteisö sanoo, että yksilön vapaudelle pitää nyt "tehdä hyvää", yksilön vapaus häpeää silmät päästään, haistattaa paskat tälläiselle kommuunille ja häipyy vaikka lappiin harjuksia nostamaan.
- harrastaa
palkatonta työtä ja saa siitä vielä itselleenkin hyvän mielen.
Oletko ollut esim. muuttoapuna ystävillesi.
Tunnetko Linux käyttöjärjestelmän syntymisen kuka sen on tehnyt ja miten sen kehitystyö hoidetaan... - Aku Anarki
Kukas sulle tämmöstä huuhaata on kertonut. Kyllä kommunismissakin työtä täytyy tehdä, tai on _pakko_ tehdä työtä mikäli haluaa asuntonsa ja leivän säilyttää. Poikkeuksia toki löytyy, mutta jokainen tekee työtä kykyjensä mukaan. Esimerkiksi vammaiset eivät kykene välttämättä tekemään työtä samalla tahdilla kuin ei-vammaiset ihmiset, se ei tarkoita sitä että vammaiset istuisivat tumput suorina, vaan heille keksitään sitten vaikka jotain työtä, joka ei välttämättä ole yhtä tuottavaa tai raskasta kuten "terveillä" ihmisillä. Mutta jokainen tekee työtä, saa tietää olevansa hyödyllinen yhteisölle ja tuntee itsensä tärkeäksi.
"Esim. mikä on se juttu joka takaa sen että lääkäriksi opiskellu henkilö haluaa olla työssä juhannusyönä, kun toiset on juhlimassa?"
Jotkut ammatit todellakin vaativat enemmän uhrausta kuin toiset. Tosin melkö hataralla pohjalla lähtee kritiikki "vaativampaa" työtä kohtaan, josta jokapäiväinen leipä ja asunto saadaan, jos väität että töitä ei tehdä jollei pääse juhlimaan juhannuksena. Saat jotenkin asian kuulostamaan siltä että juhlia voi vain juhannuksena/jouluna/uutenavuotena/vappuna.
Ketjusta on poistettu 58 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144