Pitäiskö mennä Ruotsiin

Anonyymi

Olen kohta aikuinen nuori romani, ja olen miettinyt että pitäiskö lähteä Ruotsiin. Oon lukenu ja kuullu miten romanien on vaikea saada töitä tai asuntoa Suomesta.

Ruotsissa ei syrjitä yhtä paljon ja koska mulla on ruotsalaiset nimet ei siellä erotettais romaniks, toisin kun Suomesaa. Onko mitään perää muuttaa sinne? Ois kuiteski kiva mennä töihin ja saada oma asunto

11

168

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Serkku muutti Solvallan radan lähelle.
      Nyt töisä raalla, sillo ku siellä ajetaan.
      En ymmärtänyt miksi ihmeessä kyn ruotsissa saa raha muutoinki.

• Anonyymi

Kannattaa opetella ruotsin kieltä ensin vaikkapa kansalaisopistossa. Töitä saa sitten helpommin kun ainakin kielen alkeet on hallinnassa.

• Anonyymi

1960- ja 1970-luvuilla Ruotsiin muutti paljon ihmisiä eri puolilta Eurooppaa. Heistä varsin monet työllistyivät helposti, koska työvoiman tarve oli Ruotsissa silloin suuri eivätkä ruotsalaiset työnantajat juuri kiinnittäneet huomiota siihen, mihin kansanryhmään työnhakijat kuuluivat. Näin ollen monet Suomen romanitkin onnistuvat saamaan Ruotsista työtä paljon helpommin kuin Suomesta.

En osaa sanoa, miten tilanne on muuttunut vuosikymmenten saatossa. Luulisin, että yksinkertaisten perustyötehtävien tarjonta on vähentynyt ja kielitaitovaatimukset kasvaneet. Ehkä myös suhtautuminen maahanmuuttajiin on kiristynyt. Joku Ruotsissa asuva suomalaislähtöinen romani osaisi varmaan vastata näihin kysymyksiin parhaiten.

• Anonyymi

Olen aloittaja, ja ainakin itse olen asunut Tukholmassa. Isä on asunut Enköpingissä, Uppsalassa, ja serkkuja löytyy mm Göteborgissa, Malmössä, Jönköpingissä, Boråsissa jne. Eli melkeinpä kaikkialle ok romaneita muuttanut, ihan niinkuin suomalaisia.

• Anonyymi

Olen aloittaja. Minulla on kyllä hyvä ruotsin kielen taito, että se ei ole ongelma. Enkä mä ole sinne menossa hankkimaan perustöitä, vaan ajattelin mennä sinne opiskelemaan yliopistoon ja siitä sitten kunnon töihin. Sukulaisia löytyy paljon jotka voi majoittaa siksi aikaa kunnes löytyy asunto.

Asenteet on kyllä kiristynyt maahanmuuttajia kohtaan, mikä on ihan hyvä juttu mutta luulen että saan varmemmin töitä sieltä kuin täältä, vaikka romani olenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen aloittaja. Minulla on kyllä hyvä ruotsin kielen taito, että se ei ole ongelma. Enkä mä ole sinne menossa hankkimaan perustöitä, vaan ajattelin mennä sinne opiskelemaan yliopistoon ja siitä sitten kunnon töihin. Sukulaisia löytyy paljon jotka voi majoittaa siksi aikaa kunnes löytyy asunto.

Asenteet on kyllä kiristynyt maahanmuuttajia kohtaan, mikä on ihan hyvä juttu mutta luulen että saan varmemmin töitä sieltä kuin täältä, vaikka romani olenkin.

Kyllä koulutetulle nuorelle miehelle Suomestakin töitä löytyy. Olisi kiva kuulla aloittajasta että jäikö kaikki suunnittelun asteelle vai hakeuduitko Ruotsiin opiskelemaan ?

• Anonyymi

Ei romanienole vaikea saada Suomessa asuntoa, muutenhan meillä olisi kodittomia mustalaisia joka puolella.

• Anonyymi

Kannattaa

• Anonyymi

Heti

• Anonyymi

Juu äkkiä ruotsiin

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60