Kameravalvonta kuumentaa taas tunteita

Anonyymi

20

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sveitsissä on kielletty kameratolpista ilmoittavat navigaattoritkin. Tolpat ovat kuten Suomessa, vaikeasti havaittavia. Tarkoitus on luoda pelote ajaa aina nopeusrajoitusten mukaan eikä vain hiljentää tolpan kohdalla.

    • Selvästi havaittavat tolpat ja autot olisivat toki parannus. Ei tulisi niin paljoa äkkijarrutuksia ihmisillä, kun jotkut hidastavat nykyään jokaisen pakun kohdalla...

      Keskinopeusvalvontakin olisi ihan jees, mutta sitten pitäisi rajoituksia oikeasti nostaa järkevälle tasolle. Nykyinen malli, jossa rajoitukset on alun perin laitettu sillä periaatteella, että ne ylitetään noin 20 km/h verran (koska se oli silloin käytännössä sallittua), pitää sitten korjata. Toki talvirajoituksista on vaikea luopua, niin kauan kuin porukalla on pääsääntöisesti nastarenkaat alla...

      Toisaalta, kameravalvonta on jo periaatteellisesti ongelmallista. Lainsäädäntö olettaa, että poliisi huomioi olosuhteet rangaistusta määrätessään. Enpä ole ikinä kuullut että kameran kuvaan olisi tätä sovellettu.

    • Anonyymi

      Keskinopeusvalvonta käyttöön.

      Silloin ei ole epäselvää, oletko ajanut vain tietyssä pisteessä liian lujaa, vai onko koko matkasi edennyt rajoituksiin nähden liian nopeasti. Jälkimmäisessä tapauksessa ei ole mitään mahdollisuutta selitellä.

      Ylinopeutta ei ole kenenkään pakko ajaa.

      • Anonyymi

        12.59:lle...
        No paas keroen mikä se olisi se suurin salittu kekinopeus ja miten sitä valvottaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12.59:lle...
        No paas keroen mikä se olisi se suurin salittu kekinopeus ja miten sitä valvottaisiin.

        Helppo todentaa ja laskea kun kameratolppien välinen etäisyys ja sitten ajoneuvojen niiden väliseen matkaan käytetty aika on tiedossa. Rekkarista kuva tolppien kohdalla ja ohjelma joka laskee keskinopeuden. Se on sitten eri asia mikä on suurin sallittu keskinopeuden ylitys. Onko se 1, 2 vai 3 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppo todentaa ja laskea kun kameratolppien välinen etäisyys ja sitten ajoneuvojen niiden väliseen matkaan käytetty aika on tiedossa. Rekkarista kuva tolppien kohdalla ja ohjelma joka laskee keskinopeuden. Se on sitten eri asia mikä on suurin sallittu keskinopeuden ylitys. Onko se 1, 2 vai 3 km/h.

        Kun saa keskinopeuden ylittämään rajoituksen mukaisen nopeuden, ylinopeutta on varmasti ollut jossain vaiheessa enemmänkin. Näitä mittauksia voidaan tehdä matkoilla muutamasta sadasta metristä kymmeniin kilometreihin. Mitä pitempi matka, sitä pienempi ylitys riittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helppo todentaa ja laskea kun kameratolppien välinen etäisyys ja sitten ajoneuvojen niiden väliseen matkaan käytetty aika on tiedossa. Rekkarista kuva tolppien kohdalla ja ohjelma joka laskee keskinopeuden. Se on sitten eri asia mikä on suurin sallittu keskinopeuden ylitys. Onko se 1, 2 vai 3 km/h.

        Keskinopeusvalvonta ei olisi teknisesti vaikea toteuttaa. Mutta miten kuskin kannata. Ei ole keskinopeusmittaria, varsinkaan sellaista, joka mittaisi juuri siltä väliltä, jota valvotaan. Ihminen ei yleensä osaa ajaa vakionopeutta. Nopeusmittaria pitäisi seurata herkeämättä. Jos huomaa käyneen ylinopeuden puolella, kompensoi ajamalla sen jälkeen alinopeutta. Ei varmaan ole tarkoitus tehdä noin vaikeaksi. Vain ajamalla jatkuvaa alinopeutta voi olla varma siitä, että keskinopeuskin pysyy sallituissa rajoissa.

        Vasta, kun parinkymmenen vuoden kuluttua kaikissa autoissa on vakionopeudensäädin, moinen uudistus olisi hyväksyttävissä.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Keskinopeusvalvonta ei olisi teknisesti vaikea toteuttaa. Mutta miten kuskin kannata. Ei ole keskinopeusmittaria, varsinkaan sellaista, joka mittaisi juuri siltä väliltä, jota valvotaan. Ihminen ei yleensä osaa ajaa vakionopeutta. Nopeusmittaria pitäisi seurata herkeämättä. Jos huomaa käyneen ylinopeuden puolella, kompensoi ajamalla sen jälkeen alinopeutta. Ei varmaan ole tarkoitus tehdä noin vaikeaksi. Vain ajamalla jatkuvaa alinopeutta voi olla varma siitä, että keskinopeuskin pysyy sallituissa rajoissa.

        Vasta, kun parinkymmenen vuoden kuluttua kaikissa autoissa on vakionopeudensäädin, moinen uudistus olisi hyväksyttävissä.

        >> "Ihminen ei yleensä osaa ajaa vakionopeutta."

        Tämä on yksi ongelmista liikenteessä. Ei pitäisi olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta, joka pysyy /- 3 km/h sisällä. Lisäksi monessa autossa on vakionopeudensäädin, jota kannattaa opetella käyttämään. En usko, että niin tiukkaa rajaa tulisi, joka ei ”mahdollistaisi” hetkellisen ylinopeuden puolella käymisen (esim. 4 km/h) ilman että heti tulee sakko. Itse kykenen kyllä ajamaan suurinta sallittua aika tasaista vauhtia ilman että on koko ajan tarve kytätä nopeusmittaria.


        En ole koskaan ymmärtänyt väitteitä, joiden mukaan nopeusmittaria pitää tietyissä olosuhteissa seurata herkeämättä. Ei ole koskaan ollut tarvetta moiseen missään tilanteessa. Voi sitten miettiä, että onko sitten sellainen henkilö ylipäätään sopiva auton kuljettajaksi, jos pitää jatkuvalla syötöllä tuijottaa nopeusmittaria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> "Ihminen ei yleensä osaa ajaa vakionopeutta."

        Tämä on yksi ongelmista liikenteessä. Ei pitäisi olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta, joka pysyy /- 3 km/h sisällä. Lisäksi monessa autossa on vakionopeudensäädin, jota kannattaa opetella käyttämään. En usko, että niin tiukkaa rajaa tulisi, joka ei ”mahdollistaisi” hetkellisen ylinopeuden puolella käymisen (esim. 4 km/h) ilman että heti tulee sakko. Itse kykenen kyllä ajamaan suurinta sallittua aika tasaista vauhtia ilman että on koko ajan tarve kytätä nopeusmittaria.


        En ole koskaan ymmärtänyt väitteitä, joiden mukaan nopeusmittaria pitää tietyissä olosuhteissa seurata herkeämättä. Ei ole koskaan ollut tarvetta moiseen missään tilanteessa. Voi sitten miettiä, että onko sitten sellainen henkilö ylipäätään sopiva auton kuljettajaksi, jos pitää jatkuvalla syötöllä tuijottaa nopeusmittaria.

        "En ole koskaan ymmärtänyt väitteitä, joiden mukaan nopeusmittaria pitää tietyissä olosuhteissa seurata herkeämättä." En minäkään. Tämä keskinopeusvalvonta, edellä mainitsemistani syistä, olisi se ainutkertainen syy. Onko sellainen henkilö ylipäätään sopiva lainvalmistelijaksi, joka ei tuota ymmärrä.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        "En ole koskaan ymmärtänyt väitteitä, joiden mukaan nopeusmittaria pitää tietyissä olosuhteissa seurata herkeämättä." En minäkään. Tämä keskinopeusvalvonta, edellä mainitsemistani syistä, olisi se ainutkertainen syy. Onko sellainen henkilö ylipäätään sopiva lainvalmistelijaksi, joka ei tuota ymmärrä.

        Ei ole keskinopeusvalvonnastakaan syyksi jos sakkoraja ei ole liian matala.


    • Anonyymi

      Mielestäni kiinteisiin kameratolppiin pitäisi laittaa sen nop.rajoituksen merkki, joka sen kohdalla/alueella on, nyt tuntuu välillä, että tolpan havaittuaan, hidastetaan esim. 80km/h alueella varmuuden vuoksi 60km/h nopeuteen jos ei "muista" mikä se nop.rajoitus on ja kamera-autoihin kanssa se nop.rajoitus merkki siihen takaoveen, vähentäisi turhia "varmuuden vuoksi" jarrutuksia alhaisempaan nopeuteen mikä sen kohdalla on.

      • Anonyymi

        Ei pidä havaita tolppia, vaan pitää havaita se liikennemerkki joka kertoo nopeusrajoituksen ja noudattaa rajoitusta. Jos näin toimii, niin tolppien sijainnilla ja määrällä ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi

        Luuletko sen tosiaan niiden vatipäiden jättävän turhan jarruttamisen/hidastamisen tekemättä, jos noåeusrajoitusmerkki on juuri ennen tolppaa eikä ylinopeutta ole. Paskat.
        Et vissiin ole koskaan ajanut sellaisessa paikassa missä on esim. 100 km/h rajoitusmerkki juuri ennen tolppaa. Todella moni jarruttaa tai vähintäänkin hidastaa vaikka nopeus ei olisi yli sallitun. Yllättävän paljon on noita järjen jättiläisiä kuskeina.


    • Anonyymi

      Tässä taas nähdään nämä tyhmät kuskit , ajetaan ylinopeutta ja kitistään alinopeuksista. Miksi ette aja sitä suurinta sallittua nopeutta. Silloin ei edes tarvittaisi niitä tolppia mihinkään ja kenenkään ei tarvisi ohittaa ketään.

      • Anonyymi

        Tässä toimii sama kuin töyssyissä. Niitä laitetaan vain sinne, missä autoilijat eivät muuten ymmärrä noudattaa rajoituksia tai ajaa sopivalla tilannenopeudella.

        Jos rajoituksia noudatettaisiin, ei tarvittaisi muita pakotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä toimii sama kuin töyssyissä. Niitä laitetaan vain sinne, missä autoilijat eivät muuten ymmärrä noudattaa rajoituksia tai ajaa sopivalla tilannenopeudella.

        Jos rajoituksia noudatettaisiin, ei tarvittaisi muita pakotteita.

        Osuit asian ytimeen. Jokainen ylinopeusyrjö voi katsoa peiliin ja onnitella itseään siitä, että on saanut aikaiseksi peltipoliisit, hidasteet ja tiukemman valvonnan.


    • Anonyymi

      Tuota Skotlannin mallia on tavallaan harrastettu jo vuosikymmeniä sitten kun teiden varsille asetettiin poliisiauton ja poliisin pahvikuvia. Silmänpalvojat painoivat jarrua ja ajoivat kiltisti kulissin ohi. Sama tässä skotlantilaisessa kamera-autossa. Auto ei nappaa varmaan yhtään ylinopeutta ajavaa, mutta autoilijat ovat varpaillaan kun ei tiedä minkä mutkan takana onkin raitaperäinen kamera-auto.

      Tavallaan samaa käytetään jossakin määrin Suomessakin. Tieosuudelle tai taajaman rajalle asetetaan kameravalvonnasta kertova liikennemerkki ja autoilijoiden pitää olla koko ajan tarkkana missä niitä kameroita putkahtaa esiin.

      • Anonyymi

        Ei ole tarve kytätä kameroita tai valvontaa jos ajaa rajoitusten mukaisesti. Jos ei aja, niin sitten voi, voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tarve kytätä kameroita tai valvontaa jos ajaa rajoitusten mukaisesti. Jos ei aja, niin sitten voi, voi.

        Kyllä se sama henkinen vamma on monella teidentukollakin että jarruttaa vaan pitää aina kun havaitsee poliisin, oli se peltinen tai ei. Se on kyllä vielä idiootimpaa hidastaa sen peltipoliisin kunniaksi jos jo muutenkin ajaa selvästi alle nopeusrajoituksen.

        Eli kyllä tämä sama henkinen heikkolahjaisuus on periytynyt monelle, siitä riippumatta onko muuten ns. normi kuski, kaahari tai tientukko.


    • Anonyymi

      Yksinkertaisille ulisijoille minulla yksinkertainen ratkaisu: opetelkaa ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti ja sovittakaa nopeutenne tilanteeseen sopivaksi. Esimerkiksi risteykseen tultaessa ei tarvitse ajaa viittäkymppiä ja sitten viime tipassa tehdä kova jarrutus aiheuttaen näin hämminkiä ja jopa vaaratilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3207
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2907
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2256
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2169
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      36
      1416
    Aihe