Hauskaa on joskus ollut

Tuolla jossain ketjussa joku kysyi, oliko minulla koskaan hauskaa kun ryyppäsin ja rälläsin.
Nyt kun aikaa on kulunut, täytyy oikein pinnistellä ja muistella,mitä se hauskuus kännipäissään oli.
Se oli nousuhumalaista jännitystä ja odotusta tulevasta illasta.

Kaikki asiat naurattivat ja tylsät vitsitkin olivat niiiin hauskoja.

Eli viinan juonti on itsessään saanut minut nauramaan, laulamaan karaokea, tanssimaan siis vapautumaan.
En suin surminkaan selvinpäin tee mitään näistä.
Koskahan olen viimeksi nauranut sydämeni pohjasta.r

Jos ajattelen elämääni nuorempana ja viinan juojana, minulla on ollut paljon hauskempaa kuin viinanjuonnin lopettamisen jälkeen.

Minusta on tullut nipottaja.
Lajittelen roskat ja ylenkatson yhdenroskiksen ihmisiä.
Kaljan- ja tupakanostajat kaupassa saavat paheksuvan katseeni.
Tavallisten tarjojen ja marttien tanssi tuntuu laahustavalta ja jäykältä.
Tylsän näköistä nojailua.
Miten kehtaavat mennä edes lattialle.

Karaokelaulajat yrittävät matkia Olaa tai Lailaa.
Huonolla menestyksellä.
Kuin varikset raakuisivat.

Joskus tulee hetkiä, kun kaipaan tangon tanssimista.
Mutta en voi. Selvänä ei tule mitään.

21

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Otahan kuivahuikkaa.

Sä, kuten monet muutkin entiset deekut, vaihtaneet alkoholiriippuvaisuutensa uskontoon. Näennäisesti kyse raittiusaatteen kannattamisesta, mutta kuten aa.n kahdestatoista askeleesta voi lukea, kyse uskonnosta.

Uskontoihin kuuluu tarinoitten kertominen, moralisointi, muitten, vääräuskoisten (nyt siis alkoholia käyttävien) halveksiminen, oman paremmuuden korostaminen jne.

Kyllä sun kannattaa mennä kerholle palaveriin, lauantai iltakin. Saat samanhenkistä seuraa, vertaistukea. Ei tarvitse yksinään himassa riutua ja kirjoitella nettiin kyllästyttäviä ja ykstoikkoisia kirjoituksia omasta viinanhimostas, joka ei oikein ketään jaksa kiinnostaa.

=DW=

• Ano/DW
        Mitä on kuivahuikka?

Olen raitistunut alkoholisti, en entinen.

En ole vaihtanut mihinkään uskontoon, jos ei ateismia lasketa.

En tiedä mitään aa:n askeleistia, kun en ole koskaan käynyt ko paikoissa.

Tuo viinanhimo on aina kirjoituksissasi.
        Et voi ymmärtää, että siitä pääsee eroon.
        Kokeile.

• Anonyymi

Olen käyttänyt viinaa rippikoulusta lähtien. Joskus nuorena on ollut hauskaa, hulluteltu hyvässä porukassa. Mutta samassa porukassa on ollut hauskaa myös ilman viinaa. Ei ole ollut hauskaa kännissä vuosikymmeniin. Johonkin muuhun se perustuu, ajan tappamiseen ehkä. Jotkut vieraat istuvat luonani pari tuntia kahvin ääressä ja minä vastaavasti heillä. Juttua riittää siinä missä kännissäkin.
      Pystyn laulamaan karaokea selvinpäin, oikeastaan vain silloin se onnistuukin. Jos otan viinaa, en tahdo pysyä rytmissä mukana, se ei kaikissa kappaleissa helppoa olekaan eikä ainakaan niissä joita ei ole yhtään kertaa ennestään laulanut. Tanssin yhtä hyvin kännissä kuin selvänä, kännini on aina kohtuullinen, en siis änkyröi tai horju. Ja kun vielä viimeksi tunnustan, en ole koskaan saanut orgasmia kännissä, vain selvin päin pystyn keskittymään. Jonkinlainen tapariippuvuus vain on tullut, en viinaa oikeastaan minkäänlaiseen rentoutumiseen tarvitse. Ehkä katkaisemaan arkea, turhautumisen tai ikävien ajatusten karkottamiseen.

• Anonyymi

Niin olen myös uskovainen. Jos menen käymään kirkonkylän terassilla, ne joiden kanssa rupattelen, tietävät että käyn myös kirkossa. Joskus sanon lyhyesti jotain uskonnollista, jos se liittyy menossa olevaan juttuun, eikä kukaan moiti. En näe alkoholin käytöllä ja uskonnolla mitään ristiriitaa. Olen kokenut rukousvastauksena kaksi suurta ja monta pienempää siunausta elämässäni. Olen niistä sanomattoman kiitollinen, toisethan sanovat sitä tuuriksi tai onneksi ja niin asia saa olla.

• Anonyymi

Ano Tänååm 17:34
        Olisi minunkin kohdalla noin asiat viinan kanssa.
        Kun ei ole.
        Ennen putki saattoi jatkua päiväkausia.

Kuulun siihen porukkaan joka ei voi ottaa pisaraakaan mitään viinaan vivahtavaa.
        Ei pommacia, ei cocacolaa, ei simaa, ei kotikaljaa.

Mikä tahansa voi laukaista juomahulluuden.

En ikinä halua takaisin sitä ääretöntä helvetin tuskaa minkä olen kokenut kuningas alkoholin kanssa.

Ennen juodessani tiesin aina, että seuraava päivä tulee olemaan kaamea.
        Kun päivä tuli, ei kun loiventavaa huiviin.
        Pelko ja häpeä ovat pahimpia.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun ei ole.

Kuulun siihen porukkaan joka ei voi ottaa pisaraakaan mitään viinaan vivahtavaa.

En ikinä halua takaisin sitä ääretöntä helvetin tuskaa minkä olen kokenut kuningas alkoholin kanssa.

Kirjoitukseni
        Ano Tänään 17.34
        On 2lesken
        Nikki hävisi johonkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin olen myös uskovainen. Jos menen käymään kirkonkylän terassilla, ne joiden kanssa rupattelen, tietävät että käyn myös kirkossa. Joskus sanon lyhyesti jotain uskonnollista, jos se liittyy menossa olevaan juttuun, eikä kukaan moiti. En näe alkoholin käytöllä ja uskonnolla mitään ristiriitaa. Olen kokenut rukousvastauksena kaksi suurta ja monta pienempää siunausta elämässäni. Olen niistä sanomattoman kiitollinen, toisethan sanovat sitä tuuriksi tai onneksi ja niin asia saa olla.

Ano Tänään 18:30

Korjaus heti alkuun.
        En ole uskovainen vaikka olen raitistunut alkoholisti.
        Joillakin juopoilla on väärä kuvitelma, kun lopettaa viinan juonnin.

Jos käyt terassilla pullakaffeilla ja menent hartauteen, ei kait siinä mitään ristiriitaa olekaan.

Siunauksista en tiedä mitään.

Tarpeeksi monta kertaa kun iskee päänsä karjalan mäntyyn, jotakin uutta oppii.
        Jos ei muuta, niin hiljaa kävelemään.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano Tänään 18:30

Korjaus heti alkuun.
        En ole uskovainen vaikka olen raitistunut alkoholisti.
        Joillakin juopoilla on väärä kuvitelma, kun lopettaa viinan juonnin.

Jos käyt terassilla pullakaffeilla ja menent hartauteen, ei kait siinä mitään ristiriitaa olekaan.

Siunauksista en tiedä mitään.

Tarpeeksi monta kertaa kun iskee päänsä karjalan mäntyyn, jotakin uutta oppii.
        Jos ei muuta, niin hiljaa kävelemään.

Kirjoitat olevasi raitistunut alkoholisti. Mikä mättää, et voi sanoa olen alkoholisti?

• Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitat olevasi raitistunut alkoholisti. Mikä mättää, et voi sanoa olen alkoholisti?

Ano Tänään 19:44
        Voihan minä niinkin sanoa ja olen sanonutkin.
        Kun joku sitten tarjoaa viinaa, siihen sanon mitä?
        En juo koska olen juoppo.
        Ei oikein tunnu loogiselta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ei ole.

"""Ei pommacia, ei cocacolaa, ei simaa, ei kotikaljaa""".

Mitä h e l e v e t t i ä! Kirjoittaja on oikeasti sairas, korvien välistä. Kotikalja saattaa laukaista joissakin jotakin, mutta pommac, cola...? Hä!

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano Tänään 19:44
        Voihan minä niinkin sanoa ja olen sanonutkin.
        Kun joku sitten tarjoaa viinaa, siihen sanon mitä?
        En juo koska olen juoppo.
        Ei oikein tunnu loogiselta.

Vanhana juoppona käy toisinaan mielessä, miten nuorena nousu känni tuntui mukavalta, mutta iän myötä hauskuus katosi, ja monesti tuli apatia sekä masennus.
        Kävin muutamia kertoja AA:ssa , mutta ei se ollut minun juttuni.
        Ihan yksin sain juoppoputket lopetettua, vaikka mielessä viina pyöri yli 2 vuotta malliin;
        Jos vain silkin hienot iltapäiväkännit ottaisi.
        Onneksi en ottanut. Nyt on tuon koronan takia vielä enempi jotenkin rajoittunut olo.
        Näillä on mentävä, ja kännäily pahentaisi.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä h e l e v e t t i ä! Kirjoittaja on oikeasti sairas, korvien välistä. Kotikalja saattaa laukaista joissakin jotakin, mutta pommac, cola...? Hä!

Alkoholisisältö
        On esitetty, että Pommac sisältää 0,16% alkoholia, ja ettei se sovi toipuville alkoholisteille.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano Eilen 22,34

Olet oikeassa.
        0Olen kroonisesti sairas alkoholisti.
        Olen pelkuri.

Raittiutta on takana lähes 9 vuotta.
        Silti en riskeeraa naurettavilta kuullostaviin asioihin.
        Juon kofeiinitonta kahvia.
        En mene paikkaa missä on alkoholitarjoilu.
        Harvassa niitä enää on.

Vaihdan bussissa penkkiä, jos taakseni istuu vanhalta viinalta tai uudelta haiseva tyyppi.

En juo missään juhlatilaisuudessa lasiin kaadettua juomaa.
        Olkoon muka alkoholitonta.

Pitää olla kruunukorkki ja avaamaton pullo.
        Ei pommacia, simaa, kotikaljaa.
        Kaikissa on prosentteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nojoo

Jossain oli joskus keskusteluja, kun entiset deekut väitteli siitä, onko piimässä alkoholia. Kaitpa se raitistelu on kova juttu joillekin. Eniiten jaksaa kummastuttaa, jauhavat vuosikymmenienkin jälkeen juopottelustaan. Net ei niinkuin ikinä päästä irti. Hyvin yleistä on jauhaa, että ovat toipuvia alkoholisteja, ja että alkoholismi on sairaus, mistä ei parane koskaan. Enpä tiedä, ei kai sitä parane, jos ei suostu tunnustamaan olevansa parantunut.

Tollasiin ihmisiin törmäilee aika usein, milloin missäkin. Perustylsää läpänheittoa, oli asia mikä tahansa, aina pitää alkaa julkisesti tunnustamaan alkoholismiaan, kyllästymiseen asti. Net on vaihtaneet riippuvuutensa raittiusriippuvuuteen. Ennen ajatuksia hallinnut alkoholi, nyt juomisen lopettaminen. Näissä raitistumisasioissa uskikset on aktiiveja toimijoita. Liki kaikki suomessakin hääräävät toimijat nojaavat aa.n kahteentoista askeleeseen. Kyse on uskonnosta. Kas raamatun kymmenessä käskyssä mainitaan jumala vain kerran, kahdessatoista askeleessa seitsemän kertaa suoraan.

Kannattaa lukaista askeleet, sen jälkeen ymmärtää ehkä paremmin, miks entiset deekut on tollasia leskentyyppisiä jauhajia ja jankuttajia:

https://www.aa.fi/index.php?type=0&id=38&pageid=38

Huvittavaahan tietenkin on, aa jyrkästi kieltää olevansa uskonnollinen järjestö. Mun mielestä kyseessä pelkästää uskonnollinen yhteisö, jonka jäsenet ovat entisiä alkoholisteja, jotka siis vaihtaneet alkoholiriippuvaisuutensa uskontoriippuvaisuuteen. Jengiä sitoutetaan palavereihin, vertaitukea, elikkäs uskovaisten valvontaa korostetaan, itse asiassa palavereissa kerätään kolehtikin, tosin sitä sanotaan ämpärirahaksi.

Mutta pahinta nimenomaan se, alkoholisti ei voi heidän mielestään parantua, ainoastaan toipua lopun ikänsä. Sitä en tiedä, pääseekö harras aa.lainen kuolemansa jälkeen alkoholistien taivaaseen ja millaista siellä lie. Juokohan net kokoajan konjakkia, vaiko kävistelevät vieroitusoireissaan, en tiedä.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nojoo

Jossain oli joskus keskusteluja, kun entiset deekut väitteli siitä, onko piimässä alkoholia. Kaitpa se raitistelu on kova juttu joillekin. Eniiten jaksaa kummastuttaa, jauhavat vuosikymmenienkin jälkeen juopottelustaan. Net ei niinkuin ikinä päästä irti. Hyvin yleistä on jauhaa, että ovat toipuvia alkoholisteja, ja että alkoholismi on sairaus, mistä ei parane koskaan. Enpä tiedä, ei kai sitä parane, jos ei suostu tunnustamaan olevansa parantunut.

Tollasiin ihmisiin törmäilee aika usein, milloin missäkin. Perustylsää läpänheittoa, oli asia mikä tahansa, aina pitää alkaa julkisesti tunnustamaan alkoholismiaan, kyllästymiseen asti. Net on vaihtaneet riippuvuutensa raittiusriippuvuuteen. Ennen ajatuksia hallinnut alkoholi, nyt juomisen lopettaminen. Näissä raitistumisasioissa uskikset on aktiiveja toimijoita. Liki kaikki suomessakin hääräävät toimijat nojaavat aa.n kahteentoista askeleeseen. Kyse on uskonnosta. Kas raamatun kymmenessä käskyssä mainitaan jumala vain kerran, kahdessatoista askeleessa seitsemän kertaa suoraan.

Kannattaa lukaista askeleet, sen jälkeen ymmärtää ehkä paremmin, miks entiset deekut on tollasia leskentyyppisiä jauhajia ja jankuttajia:

Huvittavaahan tietenkin on, aa jyrkästi kieltää olevansa uskonnollinen järjestö. Mun mielestä kyseessä pelkästää uskonnollinen yhteisö, jonka jäsenet ovat entisiä alkoholisteja, jotka siis vaihtaneet alkoholiriippuvaisuutensa uskontoriippuvaisuuteen. Jengiä sitoutetaan palavereihin, vertaitukea, elikkäs uskovaisten valvontaa korostetaan, itse asiassa palavereissa kerätään kolehtikin, tosin sitä sanotaan ämpärirahaksi.

Mutta pahinta nimenomaan se, alkoholisti ei voi heidän mielestään parantua, ainoastaan toipua lopun ikänsä. Sitä en tiedä, pääseekö harras aa.lainen kuolemansa jälkeen alkoholistien taivaaseen ja millaista siellä lie. Juokohan net kokoajan konjakkia, vaiko kävistelevät vieroitusoireissaan, en tiedä.

=DW=

Videomateriaalia palaverista.

Ketonen ja Myllyrinne tekivät aikanaan sketsin aiheesta. Tuolaista kai se on:

https://www.riemurasia.net/video/AA-Kerho/182287

=DW=

• Anonyymi kirjoitti:

Nojoo

=DW=

Ano/DW
        Sinä se jaksat tuota uskonasiaa.

Olen lapsesta lähtien ollut pakotettuna mummuni mukana uskovaisten kokouksessa.
        Sitä tylsyyden ja yksitoikkoisuuden määrää.
        Jokainen asia oli syntiä.
        Ja paatokseklista pelottelua lapsen näkökannalta.

Kun aikuistuin, en koskaan ole poikennut näissä pippaloissa.

Tuo on minunkin kantani, että en koskaan parane alkoholismista.
        Ainoastaan toivun ja välttelen edelleen tiettyjä asioita.

Ateistina taivaaseen meno on hebreaa.

Kun kuolen, minut tuhkataan ja laitetaan nimettömänä muistolehtoon.
        Se on siinä.

• Anonyymi

Vanha sanontahan menee niin että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.
      Mutta eipä se ihan niin taida olla, enemmän ihminen teeskentelee silloin jos hän tarvitsee viinaa iloitakseen.

Minä olen entinen suurkuluttaja ja omasta kokemuksesta voin sanoa sen verran että juominen ei todellakaan ollut hauskaa enää siinä vaiheessa kun oli pakko juoda.

Sitäkään eivät kaikki ymmärrä miksi on pakko juoda, he ymmärätävät joilla on ollut sama tilanne.

Minusta ei ole kuitenkaan tullut mikään nipottaja vaikka olen itse juomisen lopettanut.
      En voi tuomita enkä arvostella heitä jotka edelleen juovat, enhän aikoinaan juodessani itsekään tykännyt arvostelusta yhtään.

Voin tehdä selvin päin samoja asioita kuin humalassa, esim. laulaa karaokea, tanssia ja viihdyn muiden seurassa siitä riippumatta juovatko he vai eivät.

Ja mokansa ainakin muistaa jälkeenpäin jos sattuu jotain mokaamaan vaikka selvinkin päin. Ja muistaa kaiken muunkin mitä on tapahtunut.

Senkin ymmärrän että kaikki eivät pysty tekemään selvin päin kaikkea mitä ehkä humalassa, monet käyttävät alkoholia rohkaisuna esim. sosiaalisissa tilanteissa.

Mutta kannattaa olla rohkea ja kokeilla selvin päin esim. karaokea, siinä voi itsekin yllättyä positiivisesti.
      Monissa jutuissa voi itsensä yllättää, ei selvin päin ole mahdottomuus kokeilla jotain mitä haluaa.

• Ano Tänään 19.52
        Että minä menisin selvinpäin kylän baariin laulamaan Ystävän laulua.
        Ei kuuna kullan valkeana.

Ja tosiaankaan, en jaksaisi yhtään kaljaa juovaa kuunnella jossain kuppilassa.
        Kun muistaa, mitä se on kännissä.
        Pelkkää jankkaamista samasta asiasta monta kertaa.
        Ja sitä älämälöötä.

Eikä kännikalat tykkää yhtään kun joku tulee jeesustelemaan heidän pöytäänsä.

Ei, kyllä minulla on laulut laulettu.

Mieluummin vien hoitokoiran lenkille metsään.
        Kuuntelemaan luonnon ääniä ja ihastelemaan runsasta kasvustoa.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano Tänään 19.52
        Että minä menisin selvinpäin kylän baariin laulamaan Ystävän laulua.
        Ei kuuna kullan valkeana.

Ja tosiaankaan, en jaksaisi yhtään kaljaa juovaa kuunnella jossain kuppilassa.
        Kun muistaa, mitä se on kännissä.
        Pelkkää jankkaamista samasta asiasta monta kertaa.
        Ja sitä älämälöötä.

Eikä kännikalat tykkää yhtään kun joku tulee jeesustelemaan heidän pöytäänsä.

Ei, kyllä minulla on laulut laulettu.

Mieluummin vien hoitokoiran lenkille metsään.
        Kuuntelemaan luonnon ääniä ja ihastelemaan runsasta kasvustoa.

Onko leskestä tullut immuuni miehille?
        Vieläkö tekisi nannaa piehtaroida?

• Anonyymi kirjoitti:

Onko leskestä tullut immuuni miehille?
        Vieläkö tekisi nannaa piehtaroida?

Ano Eilen 23.25
        Ei kait miehisille miehille voi koskaan tulla täysin immuuniksi.
        Hiljattain kuolasin terassiltani asfalttimiehiä työn touhussa.
        Valitettavasti tylsät huomioliivit päällä.

Mieheni kuoleman jälkeen nukuin sitä leskensänkyä säädyllisen ajan.

Sittenhän siinä tuli muutama säätö.
        Jotka eivät toimineet.
        Viina, toiset naiset ym.

Ajattelin ensin, että irtonumerot tulee havemmiksi kuin vuosikerta.

Mutta olen joko liian vanha, ukot vielä vanhempia.
        Liian monimutkaista näin vanhemmiten.

Antaa hevosen piehtaroida laitumella.
        Minulla on mittari täynnä.

Ei yhtään rasittavaa ukonrutjaketta enää helmoihin roikkumaan.
        Ovat olleet niin raskaita matkalaukkuja.

Nyt hoidatan itseäni.
        Kiireestä kantapäähän.

• Anonyymi

On kaikki menneet mitä oli tullutkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7145
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3294
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      138
      1568
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      237
      1367
    5. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    6. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1335
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1210
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1155
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1114
    Aihe