Teemana on
Suuri Ilosanoma
Jeesuksesta Kristuksesta.
Jeesuksen Kristuksen evankeliumin alku
53
65
Vastaukset
Edellisessä keskustelussa
haatattelin kolmea
evankelistaa
Johannesta, Matteusta ja Luukasta.
Silloin käsittelimme niitä tosiasioita,
jotka liittyivät
Johannes Kastajan
ja Jeesuksen Kristuksen syntymään
otsikolla
Teille on syntynyt Vapahtaja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16536457/teille-on-syntynyt-vapahtaja
Nyt evankelistat kertovat siitä,
Mitä sitten tapahtui,
kun Johannes Kastaja ja Jeesus olivat
kasvaneet aikuisiksi
ja kaikki se,
mitä näistä oli ennustettu
alkoi toteutua.
Nyt mukana on myös
evankelista Markus,
joten annankin
ensimmäisen puheenvuoron Sinulle:
"Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa:
Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi,
ja hän on valmistava sinun tiesi.
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi',
niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa
parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä,
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö;
ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa.
Ja hän saarnasi sanoen:
Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi,
jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen
maahan kumartuneena päästämään.
Minä kastan teidät vedellä,
mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."Kastoiko Johannes Kastaja kaikki ihmiset?
Matteus ... ole hyvä.
"Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja
ja saarnasi Juudean erämaassa
ja sanoi:
Tehkää parannus,
sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle.
Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö;
ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem
ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa,
kun he tunnustivat syntinsä.
Mutta nähdessään
paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle
hän sanoi heille:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham';
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Minä kastan teidät vedellä parannukseen,
mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,
jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."Olipa kovaa tekstiä.
Mitähän tuosta seurasi?
Luukas, ole hyvä:
"Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena,
kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana
ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana
ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana
ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas,
tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella
ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon,
ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden.
Niin hän sanoi kansalle,
joka vaelsi hänen kastettavakseen:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham',
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Ja kansa kysyi häneltä sanoen:
Mitä meidän siis pitää tekemän?
Hän vastasi ja sanoi heille:
Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman;
ja jolla on ruokaa, tehköön samoin.
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle:
Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?
Hän sanoi heille:
Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty.
Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen:
Mitäs meidän pitää tekemän?
Ja hän sanoi heille:
Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö,
vaan tyytykää palkkaanne.
Mutta kun kansa yhä odotti
ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta,
eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
niin Johannes vastasi kaikille sanoen:
Minä kastan teidät vedellä,
mutta on tuleva minua väkevämpi,
jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas,
sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden
ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin,
että sulki Johanneksen vankeuteen.Näin siis Johannes Kastaja oli astunut esiin
raivaamaan tietä Jeesukselle.
Ja kansa odotti Messiasta.
Mutta Johannes kielsi olevansa Messias.
Miten papisto selvitti tätä asiaa?
Apostoli Johannes ... ole hyvä.
"Ja tämä on Johanneksen todistus,
kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa
Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä:
Kuka sinä olet?
Ja hän tunnusti eikä kieltänyt;
ja hän tunnusti:
Minä en ole Kristus.
Ja he kysyivät häneltä:
Mikä sitten? Oletko sinä Elias?
Hän sanoi:
En ole.
Se profeettako olet?
Hän vastasi:
En.
Niin he sanoivat hänelle:
Kuka olet,
että voisimme antaa vastauksen niille,
jotka meidät lähettivät?
Mitä sanot itsestäsi?
Hän sanoi:
Minä olen huutavan ääni erämaassa:
'Tehkää tie tasaiseksi Herralle',
niinkuin profeetta Esaias on sanonut.
Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle:
Miksi sitten kastat,
jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?
Johannes vastasi heille sanoen:
Minä kastan vedellä;
mutta teidän keskellänne seisoo hän,
jota te ette tunne.
Hän on se,
joka tulee minun jälkeeni
ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään.
Tämä tapahtui Betaniassa,
Jordanin tuolla puolella,
jossa Johannes oli kastamassa."kalamos kirjoitti:
Näin siis Johannes Kastaja oli astunut esiin
raivaamaan tietä Jeesukselle.
Ja kansa odotti Messiasta.
Mutta Johannes kielsi olevansa Messias.
Miten papisto selvitti tätä asiaa?
Apostoli Johannes ... ole hyvä.
"Ja tämä on Johanneksen todistus,
kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa
Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä:
Kuka sinä olet?
Ja hän tunnusti eikä kieltänyt;
ja hän tunnusti:
Minä en ole Kristus.
Ja he kysyivät häneltä:
Mikä sitten? Oletko sinä Elias?
Hän sanoi:
En ole.
Se profeettako olet?
Hän vastasi:
En.
Niin he sanoivat hänelle:
Kuka olet,
että voisimme antaa vastauksen niille,
jotka meidät lähettivät?
Mitä sanot itsestäsi?
Hän sanoi:
Minä olen huutavan ääni erämaassa:
'Tehkää tie tasaiseksi Herralle',
niinkuin profeetta Esaias on sanonut.
Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle:
Miksi sitten kastat,
jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?
Johannes vastasi heille sanoen:
Minä kastan vedellä;
mutta teidän keskellänne seisoo hän,
jota te ette tunne.
Hän on se,
joka tulee minun jälkeeni
ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään.
Tämä tapahtui Betaniassa,
Jordanin tuolla puolella,
jossa Johannes oli kastamassa."Pikkasen itserakasta tuo yksinpuhelusi.
RepeRuutikallo kirjoitti:
Pikkasen itserakasta tuo yksinpuhelusi.
Yleisökommenttien aika on hetken päästä.
Mutta teemana ei ole kalamos vaan
Jeesuksen Kristuksen evankeliumin alku.
Kamelinkarvavaatteinen huutaja
jostain erämaasta
oli tullut Israelin kansan keskelle.
Ja kansa tunnusti syntinsä
ja teki parannuksen
ja otti kasteen.
Ja monet ajattelivat Johannes Kastajan
olevan messias.
Mutta Johannes kielsi sen.
Miten sitten Jeesuksen
esiin astuminen
tapahtui ja missä.
Annetaanpa tähänkin kierrokseen
ensimmäinen puheenvuoro Markukselle:
________
"Ja niinä päivinä Jeesus tuli
Galilean Nasaretista,
ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
Ja heti, vedestä noustessaan,
hän näki taivasten aukeavan
ja Hengen niinkuin kyyhkysen
laskeutuvan häneen.
Ja taivaista tuli ääni:
"Sinä olet minun rakas Poikani;
sinuun minä olen mielistynyt".
_______Jeesus tuli siis
pahamaineisesta Nasaretista.
Tunnistiko Johannes Kastaja,
että kysymyksessä on Messias.
Matteus ole hyvä:
______
Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille
Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
Mutta tämä esteli häntä sanoen:
"Minun tarvitsee saada sinulta kaste,
ja sinä tulet minun tyköni!"
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt;
sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".
Silloin hän salli sen hänelle.
Kun Jeesus oli kastettu,
nousi hän kohta vedestä,
ja katso, taivaat aukenivat,
ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas
niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä."
Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi:
"Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
________Kuuliko myös Johannes Kastaja tuon
taivaasta tulleen äänen.
Johannes ole hyvä.
__________
Seuraavana päivänä hän näki
Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi:
"Katso, Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois maailman synnin!
Tämä on se, josta minä sanoin:
'Minun jälkeeni tulee mies,
joka on ollut minun edelläni,
sillä hän on ollut ennen kuin minä'.
Ja minä en tuntenut häntä;
mutta sitä varten,
että hän tulisi julki Israelille,
minä olen tullut vedellä kastamaan."
Ja Johannes todisti sanoen:
"Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas
niinkuin kyyhkysen,
ja se jäi hänen päällensä.
Ja minä en tuntenut häntä;
mutta hän,
joka lähetti minut vedellä kastamaan,
sanoi minulle:
'Se, jonka päälle sinä näet
Hengen laskeutuvan ja jäävän,
hän on se,
joka kastaa Pyhällä Hengellä.'
Ja minä olen sen nähnyt
ja olen todistanut,
että tämä on Jumalan Poika."
________Näin sekä Johannes Kastaja,
että Jeesus Kristus oli ilmoitettu
Israelin kansalle.
Lääkäri luukas,
haluaisitko sanoa päätössanat
tähän istuntoomme.
________
Kun siis kaikkea kansaa kastettiin
ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen
ja rukoili,
niin tapahtui, että taivas aukeni
ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä
ruumiillisessa muodossa,
niinkuin kyyhkynen,
ja taivaasta tuli ääni:
"Sinä olet minun rakas Poikani;
sinuun minä olen mielistynyt".
Ja hän, Jeesus,
oli alottaessaan vaikutuksensa
noin kolmenkymmenen vuoden vanha,
ja oli, niinkuin luultiin,
Joosefin poika.
Joosef oli Eelin poika,
Eeli Mattatin,
tämä Leevin,
tämä Melkin,
tämä Jannain,
tämä Joosefin,
tämä Mattatiaan,
tämä Aamoksen,
tämä Naahumin,
tämä Eslin,
tämä Naggain,
tämä Maahatin,
tämä Mattatiaan,
tämä Semeinin,
tämä Joosekin,
tämä Joodan,
tämä Johananin,
tämä Reesan,
tämä Serubbaabelin,
tämä Sealtielin,
tämä Neerin,
tämä Melkin,
tämä Addin,
tämä Koosamin,
tämä Elmadamin,
tämä Eerin,
tämä Jeesuksen,
tämä Elieserin,
tämä Joorimin,
tämä Mattatin,
tämä Leevin,
tämä Simeonin,
tämä Juudan,
tämä Joosefin,
tämä Joonamin,
tämä Eliakimin,
tämä Melean,
tämä Mennan,
tämä Mattatan,
tämä Naatanin,
tämä Daavidin,
tämä Iisain,
tämä Oobedin,
tämä Booaan,
tämä Saalan,
tämä Nahassonin,
tämä Aminadabin,
tämä Adminin,
tämä Arnin,
tämä Esromin,
tämä Faareen,
tämä Juudan,
tämä Jaakobin,
tämä Iisakin,
tämä Aabrahamin,
tämä Taaran,
tämä Naahorin,
tämä Serukin,
tämä Ragaun,
tämä Faalekin,
tämä Eberin,
tämä Saalan,
tämä Kainamin,
tämä Arfaksadin,
tämä Seemin,
tämä Nooan,
tämä Laamekin,
tämä Metusalan,
tämä Eenokin,
tämä Jaaretin,
tämä Mahalalelin,
tämä Keenanin,
tämä Enoksen,
tämä Seetin,
tämä Aadamin,
tämä Jumalan.
_____- Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Kastoiko Johannes Kastaja kaikki ihmiset?
Matteus ... ole hyvä.
"Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja
ja saarnasi Juudean erämaassa
ja sanoi:
Tehkää parannus,
sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle.
Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö;
ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem
ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa,
kun he tunnustivat syntinsä.
Mutta nähdessään
paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle
hän sanoi heille:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham';
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Minä kastan teidät vedellä parannukseen,
mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,
jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."”Ja sinuun turvaavat ne, jotka sinun nimesi tuntevat; sillä sinä et hylkää niitä, jotka sinua etsivät, Herra.”
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Pikkasen itserakasta tuo yksinpuhelusi.
Kalamos on varmasti ainoa, joka ei koskaan ole sanonut nurjasti kenestäkään, mutta sinä näet ”hyväksi” hyökätä hänenkin kimppuunsa. Mieti miksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalamos on varmasti ainoa, joka ei koskaan ole sanonut nurjasti kenestäkään, mutta sinä näet ”hyväksi” hyökätä hänenkin kimppuunsa. Mieti miksi!
Tuskin miettii. Näillä herjaajilla on ainoa pyrkimys ja se on miten taas voisi herjata.
- Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Olipa kovaa tekstiä.
Mitähän tuosta seurasi?
Luukas, ole hyvä:
"Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena,
kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana
ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana
ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana
ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas,
tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella
ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon,
ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden.
Niin hän sanoi kansalle,
joka vaelsi hänen kastettavakseen:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham',
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Ja kansa kysyi häneltä sanoen:
Mitä meidän siis pitää tekemän?
Hän vastasi ja sanoi heille:
Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman;
ja jolla on ruokaa, tehköön samoin.
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle:
Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?
Hän sanoi heille:
Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty.
Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen:
Mitäs meidän pitää tekemän?
Ja hän sanoi heille:
Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö,
vaan tyytykää palkkaanne.
Mutta kun kansa yhä odotti
ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta,
eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
niin Johannes vastasi kaikille sanoen:
Minä kastan teidät vedellä,
mutta on tuleva minua väkevämpi,
jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas,
sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden
ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin,
että sulki Johanneksen vankeuteen.”Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.”
Jeremia 29:11 - Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Olipa kovaa tekstiä.
Mitähän tuosta seurasi?
Luukas, ole hyvä:
"Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena,
kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana
ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana
ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana
ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas,
tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella
ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon,
ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden.
Niin hän sanoi kansalle,
joka vaelsi hänen kastettavakseen:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham',
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Ja kansa kysyi häneltä sanoen:
Mitä meidän siis pitää tekemän?
Hän vastasi ja sanoi heille:
Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman;
ja jolla on ruokaa, tehköön samoin.
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle:
Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?
Hän sanoi heille:
Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty.
Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen:
Mitäs meidän pitää tekemän?
Ja hän sanoi heille:
Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö,
vaan tyytykää palkkaanne.
Mutta kun kansa yhä odotti
ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta,
eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
niin Johannes vastasi kaikille sanoen:
Minä kastan teidät vedellä,
mutta on tuleva minua väkevämpi,
jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas,
sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden
ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin,
että sulki Johanneksen vankeuteen.”Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.”
- Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Olipa kovaa tekstiä.
Mitähän tuosta seurasi?
Luukas, ole hyvä:
"Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena,
kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana
ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana
ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana
ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas,
tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella
ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon,
ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden.
Niin hän sanoi kansalle,
joka vaelsi hänen kastettavakseen:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham',
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Ja kansa kysyi häneltä sanoen:
Mitä meidän siis pitää tekemän?
Hän vastasi ja sanoi heille:
Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman;
ja jolla on ruokaa, tehköön samoin.
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle:
Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?
Hän sanoi heille:
Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty.
Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen:
Mitäs meidän pitää tekemän?
Ja hän sanoi heille:
Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö,
vaan tyytykää palkkaanne.
Mutta kun kansa yhä odotti
ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta,
eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
niin Johannes vastasi kaikille sanoen:
Minä kastan teidät vedellä,
mutta on tuleva minua väkevämpi,
jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas,
sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden
ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin,
että sulki Johanneksen vankeuteen.Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Pikkasen itserakasta tuo yksinpuhelusi.
Evankeliumin julistaminen/kertominen EI ole itserakasta. Ei todellakaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.”
Jeremia 29:11Kunnia Jumalalle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.”
Mahtava tulevaisuus edessä!
- Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Olipa kovaa tekstiä.
Mitähän tuosta seurasi?
Luukas, ole hyvä:
"Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena,
kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana
ja Herodes Galilean neljännysruhtinaana
ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakonitiinmaan neljännysruhtinaana
ja Lysanias Abilenen neljännysruhtinaana,
siihen aikaan kun Hannas oli ylimmäisenä pappina, ynnä myös Kaifas,
tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, erämaassa.
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella
ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Kaikki laaksot täytettäköön, ja kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon,
ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi teiksi,
ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden.
Niin hän sanoi kansalle,
joka vaelsi hänen kastettavakseen:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham',
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Ja kansa kysyi häneltä sanoen:
Mitä meidän siis pitää tekemän?
Hän vastasi ja sanoi heille:
Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman;
ja jolla on ruokaa, tehköön samoin.
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle:
Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?
Hän sanoi heille:
Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty.
Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen:
Mitäs meidän pitää tekemän?
Ja hän sanoi heille:
Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö,
vaan tyytykää palkkaanne.
Mutta kun kansa yhä odotti
ja kaikki ajattelivat sydämessään Johanneksesta,
eikö hän itse ehkä ollut Kristus,
niin Johannes vastasi kaikille sanoen:
Minä kastan teidät vedellä,
mutta on tuleva minua väkevämpi,
jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Antaen myös monia muita kehoituksia hän julisti kansalle evankeliumia.
Mutta kun Herodes, neljännysruhtinas,
sai häneltä nuhteita veljensä vaimon, Herodiaan, tähden
ja kaiken sen pahan tähden, mitä hän, Herodes, oli tehnyt,
niin hän kaiken muun lisäksi teki senkin,
että sulki Johanneksen vankeuteen.Suorista sanoista voi joutua kärsimään.
Anonyymi kirjoitti:
Suorista sanoista voi joutua kärsimään.
Kyllä.
Aivan kuten tuolla edellä
saimme Luukkaan kertomana kuulla.
Johannes Kastajan kohdalla
kävi siis niin, että ensin
suuret joukot tekivät parannuksen,
mutta lopulta Herodes
pani Johanneksen vankilaan
niiden suorien sanojen tähden,
mitkä Johannes Kastaja oli sanonut
veljen vaimon pitämisestä.
Ja vaikka Johannes Kastaja
sai vielä evankelioida Herodestakin,
niin lopulta Johannes Kastaja
menetti päänsä.- Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Näin siis Johannes Kastaja oli astunut esiin
raivaamaan tietä Jeesukselle.
Ja kansa odotti Messiasta.
Mutta Johannes kielsi olevansa Messias.
Miten papisto selvitti tätä asiaa?
Apostoli Johannes ... ole hyvä.
"Ja tämä on Johanneksen todistus,
kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa
Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä:
Kuka sinä olet?
Ja hän tunnusti eikä kieltänyt;
ja hän tunnusti:
Minä en ole Kristus.
Ja he kysyivät häneltä:
Mikä sitten? Oletko sinä Elias?
Hän sanoi:
En ole.
Se profeettako olet?
Hän vastasi:
En.
Niin he sanoivat hänelle:
Kuka olet,
että voisimme antaa vastauksen niille,
jotka meidät lähettivät?
Mitä sanot itsestäsi?
Hän sanoi:
Minä olen huutavan ääni erämaassa:
'Tehkää tie tasaiseksi Herralle',
niinkuin profeetta Esaias on sanonut.
Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle:
Miksi sitten kastat,
jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?
Johannes vastasi heille sanoen:
Minä kastan vedellä;
mutta teidän keskellänne seisoo hän,
jota te ette tunne.
Hän on se,
joka tulee minun jälkeeni
ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään.
Tämä tapahtui Betaniassa,
Jordanin tuolla puolella,
jossa Johannes oli kastamassa."Kiitos Jumalalle!
- Anonyymi
kalamos kirjoitti:
Kastoiko Johannes Kastaja kaikki ihmiset?
Matteus ... ole hyvä.
"Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja
ja saarnasi Juudean erämaassa
ja sanoi:
Tehkää parannus,
sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle.
Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen:
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö;
ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem
ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa,
kun he tunnustivat syntinsä.
Mutta nähdessään
paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle
hän sanoi heille:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne:
'Onhan meillä isänä Aabraham';
sillä minä sanon teille,
että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää,
siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Minä kastan teidät vedellä parannukseen,
mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,
jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan;
hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään,
ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan,
mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."Kunnia Jumalalle!
- Anonyymi
Jeesus ei osannut kirjoittaa sanaakaan.
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Todennäköisesti ei.
Voi noita teidän kommentteja!
Anonyymi kirjoitti:
Voi noita teidän kommentteja!
Nimeä muutama yliopistossa toimiva teologi, jonka mielestä Jeesus todennäköisesti osasi lukea ja kirjoittaa. Itte en tiedä ainakaan Suomesta moisia.
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Nimeä muutama yliopistossa toimiva teologi, jonka mielestä Jeesus todennäköisesti osasi lukea ja kirjoittaa. Itte en tiedä ainakaan Suomesta moisia.
Minkähän tähden tässä pitäisi mennä näin yksinkertaista asiaa teologeilta kysymään?
En tiedä, minkälaisten teologien kanssa sinä olet seurustellut, jos he eivät ole lukeneet Raamatusta ( jos siis ovat lukeneet Raamattua ) seuraavia kohtia.
”Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.”
Joh 8:6
Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
"Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
saarnaamaan Herran otollista vuotta."
Luuk 4:17-19 - Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Nimeä muutama yliopistossa toimiva teologi, jonka mielestä Jeesus todennäköisesti osasi lukea ja kirjoittaa. Itte en tiedä ainakaan Suomesta moisia.
Lisäksi Jeesus usein siteerasi Jumalan sanaa, jonka hän tunsi läpikotaisin, koska hän itse on Jumalan sana.
Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"
Matt 4:4
Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman.'"
Matt 4:10
Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan."
Matt 21:13
Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki loukkaannutte minuun; sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lauman lampaat hajotetaan.'
Matt 26:31
Niin hän sanoi heille: "Elias tosin tulee ensin ja asettaa kaikki kohdalleen. Mutta kuinka sitten on kirjoitettu Ihmisen Pojasta, että hän on paljon kärsivä ja tuleva halveksituksi?
Mark 9:12
Tässä vain muutama. Anonyymi kirjoitti:
Minkähän tähden tässä pitäisi mennä näin yksinkertaista asiaa teologeilta kysymään?
En tiedä, minkälaisten teologien kanssa sinä olet seurustellut, jos he eivät ole lukeneet Raamatusta ( jos siis ovat lukeneet Raamattua ) seuraavia kohtia.
”Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.”
Joh 8:6
Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
"Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
saarnaamaan Herran otollista vuotta."
Luuk 4:17-19Siksi, että teologit ovat tutkineet hyvin paljon muutakin kuin vain lukeneet lukemasta päästyään raamatunkohtia. Raamatuntutkimus ei ole loputonta 1930-luvun raamatunkäännöksemme kahlaamista, vaan enimmäkseen ihan muuta. Moni teologi on muuten lukenut Raamatun myös sen alkukielistä ja kaikki ainakin osittain.
Itse asiassa jakeita, joissa jotenkin annetaan ymmärtää Jeesuksen osanneen lukea ja kirjoittaa, on erittäin vähän. Hänen ainoa kirjoittamisensakin tapahtui Raamatun mukaan hiekkaan...Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi Jeesus usein siteerasi Jumalan sanaa, jonka hän tunsi läpikotaisin, koska hän itse on Jumalan sana.
Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"
Matt 4:4
Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman.'"
Matt 4:10
Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan."
Matt 21:13
Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki loukkaannutte minuun; sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lauman lampaat hajotetaan.'
Matt 26:31
Niin hän sanoi heille: "Elias tosin tulee ensin ja asettaa kaikki kohdalleen. Mutta kuinka sitten on kirjoitettu Ihmisen Pojasta, että hän on paljon kärsivä ja tuleva halveksituksi?
Mark 9:12
Tässä vain muutama.Tuohon aikaan ja paljon myöhemminkin ihmiset muistivat ja toistivat kuulemaansa, kun vaihtoehtoa ei ollut. Kirjat olivat hyvin harvinaisia ja kalliita eikä kirjoitusvälineitä ollut kuin eliitillä.
Kuvaavaa on Jeesuksen "kirjoitettu on" -hokema. Kirjoitukset olivat niin harvinaisia, että niillä oli jo sellaisenaan totuudellinen itseisarvo.- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Siksi, että teologit ovat tutkineet hyvin paljon muutakin kuin vain lukeneet lukemasta päästyään raamatunkohtia. Raamatuntutkimus ei ole loputonta 1930-luvun raamatunkäännöksemme kahlaamista, vaan enimmäkseen ihan muuta. Moni teologi on muuten lukenut Raamatun myös sen alkukielistä ja kaikki ainakin osittain.
Itse asiassa jakeita, joissa jotenkin annetaan ymmärtää Jeesuksen osanneen lukea ja kirjoittaa, on erittäin vähän. Hänen ainoa kirjoittamisensakin tapahtui Raamatun mukaan hiekkaan...En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Tämä kohta kuvaa teitä epäuskoisia hyvin ja pitää todella paikkansa.
Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.'
Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.'
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'"
Luuk 16:29-31 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Tämä kohta kuvaa teitä epäuskoisia hyvin ja pitää todella paikkansa.
Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.'
Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.'
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'"
Luuk 16:29-31Niinpä! Verukkeita pakanat aina vetävät jostain, ettei tarvitse kääntyä Jeesuksen puoleen. Jopa kirjanoppineiden tietämättömyys kelpaa heille!
Rakas Ystävä!
Kyllä Jeesus osaa kirjoittaa.
Ja Raamattu kertoo tapauksesta,
jolloin Hän kirjoitti maahan.
Ja se oli kova paikka
niin kirjanoppineille ja fariseuksille
kuin syytetylle naisellekin:
_____
Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
Ja varhain aamulla
hän taas saapui pyhäkköön,
ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa;
ja hän istuutui ja opetti heitä.
Silloin kirjanoppineet ja fariseukset
toivat hänen luoksensa
aviorikoksesta kiinniotetun naisen,
asettivat hänet keskelle
ja sanoivat Jeesukselle:
"Opettaja,
tämä nainen on tavattu itse teosta,
aviorikosta tekemästä.
Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn,
että tuommoiset on kivitettävä.
Mitäs sinä sanot?"
Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä,
päästäkseen häntä syyttämään.
Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä,
ojensi hän itsensä ja sanoi heille:
"Joka teistä on synnitön,
se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
Kun he tämän kuulivat
ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi,
menivät he pois,
toinen toisensa perästä,
vanhimmista alkaen viimeisiin asti;
ja siihen jäi ainoastaan Jeesus
sekä nainen,
joka seisoi hänen edessään.
Ja kun Jeesus ojensi itsensä
eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen,
sanoi hän hänelle:
"Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi?
Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
Hän vastasi:
"Herra, ei kukaan."
Niin Jeesus sanoi hänelle:
"En minäkään sinua tuomitse;
mene,
äläkä tästedes enää syntiä tee".
________
Ainoa ihminen,
joka tuossa tilanteessa
lähti Vapahtajan luota
syntinsä anteeksisaaneena
oli nainen,
joka sai suuren ilon ja riemun
tehdä parannuksen elämässään.
Muut lähtivät kääntymöttöminä
ja syyllisyyttään kantaen.
Ja tuo parannuksen tekeminen
oli avaukseni ydin,
kuten lukutaitoiset huomaavat.
Jeesuksen Kristuksen evankeliumin
alku oli siis siinä,
että Johannes Kastaja ilmoitti,
että kansan keskellä on Vapahtaja,
Messias, joka vapauttaa syntikahleista.
Ja kansa otti tuon ilosanoman vastaan.
Tunnustivat syntinsä,
ja ottivat sitten kasteen
kääntymyksensä merkiksi.Anonyymi kirjoitti:
En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Tämä kohta kuvaa teitä epäuskoisia hyvin ja pitää todella paikkansa.
Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.'
Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.'
Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'"
Luuk 16:29-31>En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Ei ole mitään "epäuskoisia" ihmisiä. Kyseessä on taas yksi aitouskovaisten normaaleista käyttämä dissaamiskalikka, joka otetaan käteen ja kohotetaan kun muutakaan ei keksitä. 👎🏻- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
>En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Ei ole mitään "epäuskoisia" ihmisiä. Kyseessä on taas yksi aitouskovaisten normaaleista käyttämä dissaamiskalikka, joka otetaan käteen ja kohotetaan kun muutakaan ei keksitä. 👎🏻Sinä olet kirjoitustesi perusteella epäuskoinen ihminen. Toki olisi hienoa, jos löytäisit uskon Jeesukseen.
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
>En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Ei ole mitään "epäuskoisia" ihmisiä. Kyseessä on taas yksi aitouskovaisten normaaleista käyttämä dissaamiskalikka, joka otetaan käteen ja kohotetaan kun muutakaan ei keksitä. 👎🏻Jeesus käytti termiä epäuskoinen. Minä pidän sitä normaalina ilmaisuna ihmisestä, joka ei usko. Ei siinä ole mitään dissaamista.
Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
Joh 20:27 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi noita teidän kommentteja!
Niinpä! Kun he eivät tiedä, kuka Jeesus on, he päästelevät järjettömyyksiä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä! Kun he eivät tiedä, kuka Jeesus on, he päästelevät järjettömyyksiä!
Se on juuri noin!
- Anonyymi
Höpö höpö!
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
>En tuohon muuta viitsi sanoa kuin että epäuskoinen ihminen kyllä keksii aina jotain vahvistusta epäuskolleen.
Ei ole mitään "epäuskoisia" ihmisiä. Kyseessä on taas yksi aitouskovaisten normaaleista käyttämä dissaamiskalikka, joka otetaan käteen ja kohotetaan kun muutakaan ei keksitä. 👎🏻Vai että sillä tavalla ihan.
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Todennäköisesti ei.
Väärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän tähden tässä pitäisi mennä näin yksinkertaista asiaa teologeilta kysymään?
En tiedä, minkälaisten teologien kanssa sinä olet seurustellut, jos he eivät ole lukeneet Raamatusta ( jos siis ovat lukeneet Raamattua ) seuraavia kohtia.
”Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.”
Joh 8:6
Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
"Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
saarnaamaan Herran otollista vuotta."
Luuk 4:17-19Jeesus hämmästytti jo pikku poikana pappeja tiedoillaan ja ymmärryksellään.
- Anonyymi
Jos Jeesuksella olisi ollut jotain oikeaa asiaa niin hän epäilemättä olisi perustanut kirjapainon, joten alkuperäisteoksia olisi vieläkin satamäärin. Ei olisi ollut mikään temppu noilla valtuuksilla.
Mutta ei ollut ei. Tyytyi kiertelevään taitelijaelämään. - Anonyymi
Jeesuksen Kristuksella ei ole alkua eikä loppua .
Siitä on kysymys koska se tuli ihmisten titoisuuteen.
Siitä saivarrellaan, miksi ja miten j.n.e. , eikä puhuta Jeesuksen tuntemuksesta omassa sielussa., omasta olemuksessa, joka Hän voi muuttaa rauhaan ja rakkauteen Pyhän läsnäoloon, pois ahneuden ja mammonan maailmasta.
Hän on Rakkauden lähde.- Anonyymi
Mikä maskotti tahansa voisi olla yksipuolisten tunteittesi kohde. Antaako se jotenkin uskottavuutta jos jokunen miljoona luulee samoin yhtä huonoilla perusteilla. " Paska on hyvää. Ei miljoona kärpästä voi olla väärässä."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä maskotti tahansa voisi olla yksipuolisten tunteittesi kohde. Antaako se jotenkin uskottavuutta jos jokunen miljoona luulee samoin yhtä huonoilla perusteilla. " Paska on hyvää. Ei miljoona kärpästä voi olla väärässä."
Oletko samaa mieltä kärpästen kanssa?
Jeesuksen Kristuksen
evankeliumin
alku
päättyi tässä teemakeskustelussa
lääkäri Luukkaan
esittämään sukuluetteloon.
Tiedämmme siis tarkalleen
missä ihmiskunnan vaiheessa
Jeesus tuli maailmaan.
__________
Ja hän, Jeesus,
oli alottaessaan vaikutuksensa
noin kolmenkymmenen vuoden vanha,
ja oli, niinkuin luultiin,
Joosefin poika.
Joosef oli Eelin poika,
Eeli Mattatin,
tämä Leevin,
tämä Melkin,
tämä Jannain,
tämä Joosefin,
tämä Mattatiaan,
tämä Aamoksen,
tämä Naahumin,
tämä Eslin,
tämä Naggain,
tämä Maahatin,
tämä Mattatiaan,
tämä Semeinin,
tämä Joosekin,
tämä Joodan,
tämä Johananin,
tämä Reesan,
tämä Serubbaabelin,
tämä Sealtielin,
tämä Neerin,
tämä Melkin,
tämä Addin,
tämä Koosamin,
tämä Elmadamin,
tämä Eerin,
tämä Jeesuksen,
tämä Elieserin,
tämä Joorimin,
tämä Mattatin,
tämä Leevin,
tämä Simeonin,
tämä Juudan,
tämä Joosefin,
tämä Joonamin,
tämä Eliakimin,
tämä Melean,
tämä Mennan,
tämä Mattatan,
tämä Naatanin,
tämä Daavidin,
tämä Iisain,
tämä Oobedin,
tämä Booaan,
tämä Saalan,
tämä Nahassonin,
tämä Aminadabin,
tämä Adminin,
tämä Arnin,
tämä Esromin,
tämä Faareen,
tämä Juudan,
tämä Jaakobin,
tämä Iisakin,
tämä Aabrahamin,
tämä Taaran,
tämä Naahorin,
tämä Serukin,
tämä Ragaun,
tämä Faalekin,
tämä Eberin,
tämä Saalan,
tämä Kainamin,
tämä Arfaksadin,
tämä Seemin,
tämä Nooan,
tämä Laamekin,
tämä Metusalan,
tämä Eenokin,
tämä Jaaretin,
tämä Mahalalelin,
tämä Keenanin,
tämä Enoksen,
tämä Seetin,
tämä Aadamin,
tämä Jumalan.
__________
Jeesus tuli siis ihmiseksi
tuossa sukupolvien luettelossa
numerona 77.
Ja miksi Jumalan Pojan
täytyi tulla Isän luota maan päälle
Ihmisen Pojaksi.
Se on paljastettu tuossa
nimien luettelossa
sen loppuosassa
eli ihmiskunnan alun
ensimmäisen kymmenen
sukupolven edustajan muodossa:
Aadam
Seet
Enos
Keenan
Mahalalel
Jaaret
Eenok
Metusala
Laamek
Nooa
Suomennettuna:
Ihminen
Asetettu
Katoavainen
Suru
Siunattu Jumala
Tulee alas
Opetus
Hänen kuolemansa saa aikaan
Epätoivoinen
Lohdutus- Anonyymi
Mooses tule alas puusta
- Anonyymi
Aika hassu tarinahan se on, neitseestä syntymiset jne...
Kerroppa se vakavalla naamalla ulkopuoliselle.Olen kertonut.
Ja aina hyvin vakavalla mielellä.
Kukaan ei ole koskaan pilkannut.
Mikä Sinua huvittaa
Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa?- Anonyymi
Evankeliumi on syvimmiltään todellakin vakava asia, sillä siitä riippuu ihmisen, sinunkin ikuisuusosa.
- Anonyymi
Evankeliumi on todellakin suuri ilosanoma, kuten sanoit. Ei vain mikä tahansa ilosanoma.
Ja se alkoi ja alkaa tänäkin päivänä
jokaisen ihmisen kohdalla
Markuksen kertomalla tavalla:
__________________________________
Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
Niinkuin on kirjoitettuna
profeetta Esaiaan kirjassa:
Katso,
minä lähetän enkelini sinun edelläsi,
ja hän on valmistava sinun tiesi.
Huutavan ääni kuuluu erämaassa:
'Valmistakaa Herralle tie,
tehkää polut hänelle tasaisiksi',
niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa
parannuksen kastetta
syntien anteeksisaamiseksi.
Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä,
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa,
kun he tunnustivat syntinsä.
____________________________________
Joku sanansaattaja on julistanut meille
evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta,
joka antaa synnit anteeksi,
ja niin meissä on tapahtunut mielenmuutos.
Tämä on alku uudelle Elämälle
Jeesuksessa Kristuksessa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329