olen täysin kyllästynyt lehmiin ja haluaisin uuteen ammattiin ja sehän vaatii tietysti koulun penkille menoa. On vaan niin hankalaa lähteä opin tielle kun kaikki työ jäisi isännän harteille eli täytyisi jöytyä joku korvaamaan minua. Onko kellään kokemusta työllistämistuella palkatusta avusta; miten toimii, mitä suunnilleen maksaa jne?? Olisin tosi kiitollinen vastauksesta!
emäntä
18
2592
Vastaukset
- kokenut
Meillä on ollut erilaisin tuin työllistettyjä ihmisiä useampiakin maatilalla töissä. JOS SULLA KÄY HYVÄ TUURI niin voit hyvänkin saada, mutta meillä se tuuri on ollu aika paska tuuri. Toinen toistaan kammottavampia tunareita ovat olleet. Jos tunnet jonkun hyvän tyypin niin sitten suosittelen kyllä, mutta älä ota outoo, tuntematonta, juoppoa tai muuten epämäärästä yksilöä. Mielummin raadan itte kun otan ketään.
- kaupunkilainen
Jos olisin sun paikalla en ajattelisikaan noin vaan hakisin elämänsuolaa jostain muualta. Kadehdittaa sinun asemasi. Saat elää maalla. Sinulla on mahdollisuus. Kaupungissa stressaantuu ihan piloille.
- ellu
Ei siellä maalla elo aina pelkkää herkkua ole... Mikä estää sinne maaseudun ihanuuteen muuttamasta? Moni talo olisi ns.nurin ellei emännät hakeutuisi muualle töihin.
- Pitää
ellu kirjoitti:
Ei siellä maalla elo aina pelkkää herkkua ole... Mikä estää sinne maaseudun ihanuuteen muuttamasta? Moni talo olisi ns.nurin ellei emännät hakeutuisi muualle töihin.
Emäntäö siis pitää taloa pystyssä käymällä ulkopuolella töissä ja naäin siis hänen palkallaan pidetään tilaa pystyssä, kyllä on siis sillä tilalla asiat huonosti ja kai se kertoo jotain myös maatalouden yleisestä heikosta kannattavuudesta.
Ja jos emäntä kyllästyy ja tekee "Merja Vanhaset" ja lähtee ja ottaa eron, siinähän kaatuu sitten koko tila.
- Mutta
voi käydä niin, se emänännän tuuraaja jääkin tilalle ja sinä siivelle soittelemaan
- nähnyt
se emäntä löytää liituraitapukusen kaupnkilaisen ja isäntä jää paskaa tallomaan..jaon aikaan, mennee talot ja tantereet tai tullee isännälle vain lisää velkaa...että ei emännän opiskelu, tuonutkaan lisätuloja, vaan lisämenoja.
- isäntä
Kyllähän se joskus kyrsii noiden lehmien kanssa.Itselläni oli sellanen vaihe viitisen vuotta sitten että lähdin opiskelemaan.Melkoinen urakka se oli.Viideltä aamulla navetalle ja seitsemältä tien päälle.Emäntä jäi viimeistelemään navetalle.Matkaa koululle 70 kilometriä sivunsa ja illalla pois suoraan navetalle.Kevättöissä oli renki jonkun aikaa .Suoritin ammattitutkinnon,vain kolmasosa aloittaneista jaksoi loppuun asti.Töitä olisi etelä suomessa,ei täällä.Mutta kuitenkin koulutus katkaisi työrupeaman ja olen varustettu nyt paljon paremmalla motivaatiolla näiden lehmien kanssa.Varmaan moneen ammattiin väsyy jossain vaiheessa ja varsinkin tähän lehmähuushollin pyöritykseen.Uusia tuulia kannattaa haistella.
- Saana-34
Asiaa pitääpohtia tietysti isännän kanssa ja voiko osan tilan töistä teettää rahtina yms. Itse olen tällähetkellä täysin tilan ulkopuolella töissä, ja koulutus tuli hankittua jo seurustelun alku metreillä. Itse mietin nyt kovasti että josko tekisin lyhennettyä pv että voisin auttaa tilalla enemmän. Itse olen kyllästynyt välillä täysin näihin tilan ulkopuolisiin töihin. Meillä on edessä siis se että joko jään auttamaan tilalle, tai jaamme erään Virolaisen karjakon kahden muun tilan kanssa eli lomitusrinkiä pystyyn.
Jätä sitten ihan omaan arvoon nuo kadehtijat ym jotka antavat kovin kärkkäitämielipiteitä. Jos työ tökkii, niin uusia tuulia on oikein hyvä hankkia. Tärkeätä tietty saada asia yhdessä sovittua ettei kummankaan tarvitse suustuspäissään asiasta sanoa.
Voimia sinulle ja toivottavasti löydätte teille mieluisan ratkaisun!
Tiedän kovasti miten ristiriitaisia ajauksia tuo päätöksen teko saa aikaan!
-saana34, emäntä / työterv.hoitaja- opiskelemaan
Kyllä tietyllä tasolla osasin varautua siihen että saan negatiivistakin palautetta mutta en onneks ton enempää. Joillain jotka eivät asian oikeaa jamaa tiedä, ihannoivat ja jopa kadehtivat maalla asujia, kaikki on siellä niin ihanaa, ei tarvitse muuta kuin äpyleitä silitellä ja aittapolku pitkin tallustella.. totuus on kuitenkin aivan muuta: esim kesälomaa ei vielä koskaan olla pidetty, koska aika keväästä myöhäiseen syksyyn kuluu liiankin tiiviisti työssä, työpäivät ovat usein 12-15 tuntisia. En voi ymmärtää miten joku voi kadehtia kun työ on vielä raskasta, sitovaa, vastuullista, likaista ellei suorastaan paskasta. Olen siis 19 vuotta lehmien kanssa kyyrinyt ja lopen kyllästyny niihin, niiden kaikenmaailman eritteisiin mitä molemmista päistä sinkoaa, niiden potkuihin, niiden kiimojen ja limojen tutkimisiin jne. Musta tuntuu että mulla ois paljon annettavaa jossain muussa ammatissa, mutta kun ei ole koulutusta.. On tästä äärimmäisen vaikea kouluunkaan lähteä, kun kaikki työt jäisivät hyvin pitkälti isännän harteille. Ei sellaista työmäärää kestä kukaan. Joten on varmaan vaan purtava hammasta yhteen ja yritettävä sietää tätä työtä edelleen. Ollaan keskusteltu asiasta paljonkin, mutta tulosta ei ole syntynyt, ei olla suutuspäissämme tarvittu toisillemme huutaa. Mä huudan mieluummin kiukkuni kantturoille. En tiedä millaista on mennä työmaalle iloisena ja työstä nauttivana, täysin vieras tunne..
opiskelemaan kirjoitti:
Kyllä tietyllä tasolla osasin varautua siihen että saan negatiivistakin palautetta mutta en onneks ton enempää. Joillain jotka eivät asian oikeaa jamaa tiedä, ihannoivat ja jopa kadehtivat maalla asujia, kaikki on siellä niin ihanaa, ei tarvitse muuta kuin äpyleitä silitellä ja aittapolku pitkin tallustella.. totuus on kuitenkin aivan muuta: esim kesälomaa ei vielä koskaan olla pidetty, koska aika keväästä myöhäiseen syksyyn kuluu liiankin tiiviisti työssä, työpäivät ovat usein 12-15 tuntisia. En voi ymmärtää miten joku voi kadehtia kun työ on vielä raskasta, sitovaa, vastuullista, likaista ellei suorastaan paskasta. Olen siis 19 vuotta lehmien kanssa kyyrinyt ja lopen kyllästyny niihin, niiden kaikenmaailman eritteisiin mitä molemmista päistä sinkoaa, niiden potkuihin, niiden kiimojen ja limojen tutkimisiin jne. Musta tuntuu että mulla ois paljon annettavaa jossain muussa ammatissa, mutta kun ei ole koulutusta.. On tästä äärimmäisen vaikea kouluunkaan lähteä, kun kaikki työt jäisivät hyvin pitkälti isännän harteille. Ei sellaista työmäärää kestä kukaan. Joten on varmaan vaan purtava hammasta yhteen ja yritettävä sietää tätä työtä edelleen. Ollaan keskusteltu asiasta paljonkin, mutta tulosta ei ole syntynyt, ei olla suutuspäissämme tarvittu toisillemme huutaa. Mä huudan mieluummin kiukkuni kantturoille. En tiedä millaista on mennä työmaalle iloisena ja työstä nauttivana, täysin vieras tunne..
vaan keksit, niin miettikää sitäkin vaihtoehtoa että pienennätte sitä eläinmäärää, eikä niin kuin
nyky suunta että, isonnetaan vaan aina. Siinä voi jaksaa paremmin ja mahdollisesti jää puhtaana käteen sama summa.Vieläpä vähemmällä työmäärällä.
Ja kyllä tekevälle aina töitä löytyy.Hyvää kevään jatkoa!- talous
opiskelemaan kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että eikö sitä eläinmäärää voi vähentää jos kerran toinen menee vieraalle töihin ja saa palkkaa sieltä. Siis maataloudesta ei enää tarvi koko perheen elatusta saada. Minä ainakin vähentäisin rutkasti lehmiä tai vaihtaisin ne emolehmiin, vähän laajaperäisempää viljelyä siis.
Kesäloman järjestäminen on aina maatilalla vaikeaa, mutta jos on vakaasti päättänyt saada loman mahtumaan johonkin väliin, niin yleensä se onnistuu.
Nyt olisi hyvä aika tehdä lomavaraus kesälle. Kyllä se siitä. - Minna >><<
opiskelemaan kirjoitti:
Itse olet tiesi valinnut. Vanhemmat aikoinaan meinasivat pakottaa maanviljelijäksi. Onnesta pidin pääni ja opiskelin ekonomiksi, nyt haastava ja mielenkiintoinen työ isossa kansainvälisessä yrityksessä. Nyt kotitilani on elinkelvoton tila mistä ei enään saa elantoa jos siellä eläisin.
- kaupungin kasvatti,
Minna >><< kirjoitti:
Itse olet tiesi valinnut. Vanhemmat aikoinaan meinasivat pakottaa maanviljelijäksi. Onnesta pidin pääni ja opiskelin ekonomiksi, nyt haastava ja mielenkiintoinen työ isossa kansainvälisessä yrityksessä. Nyt kotitilani on elinkelvoton tila mistä ei enään saa elantoa jos siellä eläisin.
Eli, pitikö sinun Minna tulla vittuilemaan ja kehumaan itseäsi.
Lue aloitus uudestaan tarkkaan. Ei siinä kysytä sinunkaltaistesi elämänkulkua.
Jotenkin te maalta kotoisin olevat olette helvetin kateellisia toisillenne ja tuotte omat asianne esille, ihan vaan vittuillaksenne.
Itse en ole ikinä maalla asunut. Kaupungin poikia siis. kunhan seurailen keskustelua.
- kokenut
Työvoimatoimistosta saa tietää tukityöllistettyjen palkoista ym. Minä ymmärrän sinua hyvinkin, koska itekin nousen viiteen lysylle- en onneksi joka aamu, mutta liian usein kuitenkin. Jos löydät jonkun hyvän tyypin töihin niin ei siihen tilan talous kaadu ja etenkin jos emäntä sillä säilyttää mielenterveytensä niin asia on hyväkin, MUTTA ole tarkkana kun porkkana ettet ota luuseria. Argh kun ahistaa kun muistelee niitä tunareita..
- jos
menisit jollekin alan kurssille? Siis ei opiskelemaan ihan uutta alaa, vaan syventävää oppia omalle alallesi? Pääsisit hieman tuulettumaan ja saamaan uusia ajatuksia. Sitten jaksaisit uudella innolla lehmien kanssa. Minäkin olin jo valmis panemaan lehmät teuraaksi, mutta sinnittelin, ja nyt näyttää taas valoisemmalle.
- opiskelemaan
On ollut kiva lukea kaikenlaisia viestejä ja mielipiteitä asiastani. Kertauksen vuoksi: olen täysin kyllästynyt lehmiin,niiden perseitten tutkimiseen(onko kiimassa, poikiiko, onko jälkeiset tullu..), niiden potkimisiin, niiden kuseen ja paskaan joka roiskuu peräseinään asti kun sattuuvat samaan aikaan yskäisemään, niiden jatkuvaan vahtimiseen(illalla viimeks on niitä käytävä katsomassa ennenkuin itse pääsee nukkumaan, vaikka ois kuinka kiva saunan jälkeen mennä lakanoihin),olen kyllästynyt työn sitovuuteen(ei ensimmäistäkään kesälomaa 19 vuoteen) jne. Varsinki ajanjakso keväästä syksyyn on tuskallinen kun työpäivät venyvät usein 13-16 tuntisiksi, ja sitten joku asiaa tuntematon kaupunkilainen vielä kehtaa kadehtia... No joo, valinta on ollut oma: olin todella nuori kun törmäsin mieheeni ja rakastuneena on näköjään valmis uhraamaan oman nuoruutensa ja elämänsä raadannalle josta ei edes tykkää, me molemmat tehtiin mitä meidän odotettiin tekevän eli jatkoimme miehen kotitilaa. Nyt oon viisaampi enkä ole lapsilleni tätä tuputtamassa vaan olenkin sanonut heille että menkää sellaiseen kouluun mihin haluatte ja tehkää mitä haluatte ammatiksenne. Musta tuntuu että mulla olisi paljon annettavaa jossain muussa työssä. olisi kiva kun voisi nauttia työn teosta ja olisi kiva mennä töihin! Ei vaan ole helppo päätös lopettaa joka kuukausi tulevaa maitotiliä ja mennä kouluun, täysin tietämättömänä mitä tulevaisuus tuo, jos menen kouluun, on aivan itsestään selvää ettei isäntä kauaa jaksa yksi näitä töitä paiskia. Hänkin mieluummin tekisi jotain muuta, mutta ei hänelläkään mitään koulutusta ole, rakennus-remontti- ja puusepänhommat kyllä sujuu loistavasti ja on hänelle suuri nautinto. Meiltä puuttuu rohkeus heittäytyä uuteen. Selvennän vielä sellaiselle joka ei karjan päälle mitään ymmärrä: jos navetan kerran tyhjentää ja teurastuttaa koko porukan, ei sellaista enää kukaan uudestaan aloita, olisi se sen verran kallis ja suuri, vuosia vievä projekti.
- kokenut
opiskelemaan kirjoitti:
On ollut kiva lukea kaikenlaisia viestejä ja mielipiteitä asiastani. Kertauksen vuoksi: olen täysin kyllästynyt lehmiin,niiden perseitten tutkimiseen(onko kiimassa, poikiiko, onko jälkeiset tullu..), niiden potkimisiin, niiden kuseen ja paskaan joka roiskuu peräseinään asti kun sattuuvat samaan aikaan yskäisemään, niiden jatkuvaan vahtimiseen(illalla viimeks on niitä käytävä katsomassa ennenkuin itse pääsee nukkumaan, vaikka ois kuinka kiva saunan jälkeen mennä lakanoihin),olen kyllästynyt työn sitovuuteen(ei ensimmäistäkään kesälomaa 19 vuoteen) jne. Varsinki ajanjakso keväästä syksyyn on tuskallinen kun työpäivät venyvät usein 13-16 tuntisiksi, ja sitten joku asiaa tuntematon kaupunkilainen vielä kehtaa kadehtia... No joo, valinta on ollut oma: olin todella nuori kun törmäsin mieheeni ja rakastuneena on näköjään valmis uhraamaan oman nuoruutensa ja elämänsä raadannalle josta ei edes tykkää, me molemmat tehtiin mitä meidän odotettiin tekevän eli jatkoimme miehen kotitilaa. Nyt oon viisaampi enkä ole lapsilleni tätä tuputtamassa vaan olenkin sanonut heille että menkää sellaiseen kouluun mihin haluatte ja tehkää mitä haluatte ammatiksenne. Musta tuntuu että mulla olisi paljon annettavaa jossain muussa työssä. olisi kiva kun voisi nauttia työn teosta ja olisi kiva mennä töihin! Ei vaan ole helppo päätös lopettaa joka kuukausi tulevaa maitotiliä ja mennä kouluun, täysin tietämättömänä mitä tulevaisuus tuo, jos menen kouluun, on aivan itsestään selvää ettei isäntä kauaa jaksa yksi näitä töitä paiskia. Hänkin mieluummin tekisi jotain muuta, mutta ei hänelläkään mitään koulutusta ole, rakennus-remontti- ja puusepänhommat kyllä sujuu loistavasti ja on hänelle suuri nautinto. Meiltä puuttuu rohkeus heittäytyä uuteen. Selvennän vielä sellaiselle joka ei karjan päälle mitään ymmärrä: jos navetan kerran tyhjentää ja teurastuttaa koko porukan, ei sellaista enää kukaan uudestaan aloita, olisi se sen verran kallis ja suuri, vuosia vievä projekti.
Erittäin ymmärrettävää. Nyt viisaat päät yhteen ja miettimään mitä teette. Rakennushommia riittää kyllä ja peltoja voipi viljellä ilman lehmiä. Vanhaan navettaan joku paja? vuokralainen- oliskos joku innokas vuokraamassa vaikka koko tilaa (tietty jos talo ja koti on siinä navetan vieres niin voi käydä ärsyttämään..)? Hmm tehkää sellanen aivoriihi et kaikki mitä tulee mieleen niin laitetaan paperille ja sitten vasta ajankanssa pohditte mikä niistä on järkevä ja toteuttamiskelponen idea. Parhaat nuoret lehmät myyntiin ja hiehot ym ja loput teuraaksi. Koska on vain tämä yksi ja ainoa elämä niin olishan se syytä elää edes suht onnellisena.
- tilasi sijaitsee
opiskelemaan kirjoitti:
Koulutuspaikoista .Olisiko mahdollista käydä päivisin koulussa ja siinä samalla olla isännän apuna karjanhoidossa.Näin olisi tietenkin hyvin rankka.Mutta toisaalta se saattaisi olla jonkinmoinen "henkireikä".Riippuu tietenkin miten pitkästä koulutuksesta on kysymys.Itse olen käynyt kursseilla tuohon tyyliin.
Kokemusta työllistävistä joista keskustelun alku oli en osaa sanoa mitään.
Voimia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774854- 133463
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262014Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471956Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6821921- 1181855
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101441