Elämän tarkoituksesta pohdintoja

Sofienne

Hänen pyhyytensä Dalai Lama sanoo elämän tarkoituksesta seuraavasti:
”Uskon, että meidän elämme varsinainen tarkoitus on onnen etsintä. Sehän on selvä asia.
Uskonnosta riippumatta, riippumatta siitä uskooko tähän uskontoon vai tuohon, jokainen meistä etsii elämässään jotakin hyvää. Minä ajattelen, että koko meidän elämämme on liikettä kohti onnellisuutta.”
(tämä on ote kirjasta ’Onnellisuuden taito, Dalai Lama & Howard C. Cutler’ ja olen tätä siteerannut aiemmin kirjoituksessani ’Onni’)

Nykyisellään visioin elämän tarkoituksen siten ettei se olisikaan mikään mystinen juttu vaan hyvinkin arkinen ja jokapäiväinen.

Koen, että elämän tarkoitustaan ei ehkä edes pitäisi pyrkiä etsimään vaan se tulee meidän luoksemme tai ehkä tieto siitä on jo meissä - meidän tehtävämme on vain se oivaltaa.

Meissä kaikissahan on jotain kykyjä, joista on iloa ja hyötyä muillekin – entäs jos niiden oivaltaminen ja käyttäminen onkin se niin mystiseksi oletettu elämän tarkoitus?

"Henkisen kasvun päämäärä ei ole tulla paremmaksi kuin toiset, vaan elää heidän kanssaan antoisaa elämää." – tuntematon -

Henkinen kasvaminen on sisäistä kypsymistä.
Tietoinen puoli ihmisessä ei välttämättä kartu, mutta kyky käsitellä kokemuksiaan harjaantuu.
Maltillinen mieli, harkitseva ja tutkiskeleva ajattelu voisivat olla henkisesti kasvaneen ominaisuuksia minkä saavuttaakseen voi joskus joutua kokemaan paljonkin tuskaa ja olemaan loputtoman sitkeä.
Suurinta viisautta voisi olla nöyryys elämän tosiasioiden edessä.
Elämä itsessään ei ole se ongelma, vaikka joskus siltä tuntuu vaan meidän oma suhtautumisemme siihen.
Kaikki tämä on meidän jokaisen saatavilla niin halutessamme.

*sofi*

6

539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siteerat usein Dalai Lamaa, varmasti hän on tehnyt sinuun jonkinlaisen vaikutuksen? Mistä kiinnostuksesi häntä kohtaan on lähtöisin?

• Sofienne

.....yhdistyy kaikki se mitä käsitykseni mukaan inhimillisessä ihmisessä on jalostuneimmassa muodossaan, kuten Äiti Teresassa ja Gandhissa oli.

En ikävä kyllä ole Dalai Lamaa nähnyt kuin tv:ssä, mutta hän minun silmiini hehkutti rauhaa, iloa, sydämellisyyttä, nopean-veitsen-terävää älyä ja valtaisaa yleistietoa.
        Ja mikä hänessä on erityisen merkittävää on se, miten ihmiset hänen seurassaan reagoivat.
        Totiset, yrmeät, surulliset, epäilevät jne. alkavat hymyillen rentoutua, joten hänen persoona karismansa täytyy olla valtava.
        Väitän jopa aistineeni sen ruudun takaa ja sen intuitiivisesti koettuani en voinut kuin vakuuttua, että hän on aito.

Millaistahan se olisikaan kokea hänet ihan livenä?!!!!

Se mitä olen hänen kirjojansa lukenut, joita he ovat yhdessä Howardin kanssa kirjoitelleet ja mitä niistä olen ymmärtänyt - on hänen jalostunut käsityskykynsä meistä ihmisistä heikkoudessamme ja hänen ymmärryksensä meidän raadollisuuttamme kohtaan ilman tuomion häivääkään – se on häkellyttävää!
        Hänen yleistietonsa koskien yleisiä tieteitä ovat huikeat.
        Samoin myös hänen kiinnostuksensa muita uskontoja kohtaan.
        Kun häneltä kysyttiin miten hän saa ihmiset rentoutumaan seurassaan hän vastasi, että hän ei koe olevansa meistä erillään, vaan hän on yhtä meidän kanssamme – aika huikea visio vai mitä?
        Se, miten hän sen myös elää eläväksi käytöksellään eikä vain teoretisoi, näkyy juuri siinä vaikutuksessa, joka hänellä on ihmisiin.

Hänestä on niin paljon sanottavaa kuten: miten hän opastaa kärsimyksen sietämisessä, aggressioiden käsittelyssä, negatiivisten tunteiden käsittelyssä jne. asia on niin valtavasti.
        Sinun on itse luettava hänen kirjansa, jotta saat oman kuvasi hänestä.
        Ei ole reilua sinua kohtaan, että näet hänet minun silmieni kautta.

Ystävyydellä
        *sofi*

• Sofienne kirjoitti:

.....yhdistyy kaikki se mitä käsitykseni mukaan inhimillisessä ihmisessä on jalostuneimmassa muodossaan, kuten Äiti Teresassa ja Gandhissa oli.

En ikävä kyllä ole Dalai Lamaa nähnyt kuin tv:ssä, mutta hän minun silmiini hehkutti rauhaa, iloa, sydämellisyyttä, nopean-veitsen-terävää älyä ja valtaisaa yleistietoa.
        Ja mikä hänessä on erityisen merkittävää on se, miten ihmiset hänen seurassaan reagoivat.
        Totiset, yrmeät, surulliset, epäilevät jne. alkavat hymyillen rentoutua, joten hänen persoona karismansa täytyy olla valtava.
        Väitän jopa aistineeni sen ruudun takaa ja sen intuitiivisesti koettuani en voinut kuin vakuuttua, että hän on aito.

Millaistahan se olisikaan kokea hänet ihan livenä?!!!!

Se mitä olen hänen kirjojansa lukenut, joita he ovat yhdessä Howardin kanssa kirjoitelleet ja mitä niistä olen ymmärtänyt - on hänen jalostunut käsityskykynsä meistä ihmisistä heikkoudessamme ja hänen ymmärryksensä meidän raadollisuuttamme kohtaan ilman tuomion häivääkään – se on häkellyttävää!
        Hänen yleistietonsa koskien yleisiä tieteitä ovat huikeat.
        Samoin myös hänen kiinnostuksensa muita uskontoja kohtaan.
        Kun häneltä kysyttiin miten hän saa ihmiset rentoutumaan seurassaan hän vastasi, että hän ei koe olevansa meistä erillään, vaan hän on yhtä meidän kanssamme – aika huikea visio vai mitä?
        Se, miten hän sen myös elää eläväksi käytöksellään eikä vain teoretisoi, näkyy juuri siinä vaikutuksessa, joka hänellä on ihmisiin.

Hänestä on niin paljon sanottavaa kuten: miten hän opastaa kärsimyksen sietämisessä, aggressioiden käsittelyssä, negatiivisten tunteiden käsittelyssä jne. asia on niin valtavasti.
        Sinun on itse luettava hänen kirjansa, jotta saat oman kuvasi hänestä.
        Ei ole reilua sinua kohtaan, että näet hänet minun silmieni kautta.

Ystävyydellä
        *sofi*

Dalai, Teresa ja Ganhdi olivat ja ovat hyvinkin salonki kelpoisia ihmisiä. Ne arvot ja hyveet joita he edustavat,väkivallattomuus, suvaitsevaisuus ja toisten huomioon ottaminen, niihin on varmasti helppo yhtyä.

Ehkä tämä länsimainen, raadollinenkin elämänmeno tarvitsee heidän kaltaisiaan hyviä esimerkkejä. Omasta takaa ei tahdo yhtä karismaattisia löytyäkkään? Tai olihan se Paavikin omassa sarjassaan lyömätön, kaikkine puutteineen huolimatta.

Dalai kuten Ganhdikin ovat myös oman kansansa puolesta taistelijoita. Keinot on hyvinkin saman sisältöiset , vaikka kummallakin lähtökohdat olivat hyvinkin erilaiset. Dalailla ei ollut resurseja aseelliseen vastarintaan,mutta osaa käyttää mediaa hyväkseen, eikä olenkaan huonosti.

Taas Ganhdilla oli valtavat ihmismassat tukena, pidättäyi silti väkivallasta. Ganhdi käytti taitavasti englantilaisten herrasmies mentaliteettia hyväksi. Saavuttaen näin , hyvinkin erikoisten tapahtumien jälkeen päämääränsä ja tavoitteensa.

• Sofienne
        Waffen-ss kirjoitti:

Dalai, Teresa ja Ganhdi olivat ja ovat hyvinkin salonki kelpoisia ihmisiä. Ne arvot ja hyveet joita he edustavat,väkivallattomuus, suvaitsevaisuus ja toisten huomioon ottaminen, niihin on varmasti helppo yhtyä.

Ehkä tämä länsimainen, raadollinenkin elämänmeno tarvitsee heidän kaltaisiaan hyviä esimerkkejä. Omasta takaa ei tahdo yhtä karismaattisia löytyäkkään? Tai olihan se Paavikin omassa sarjassaan lyömätön, kaikkine puutteineen huolimatta.

Dalai kuten Ganhdikin ovat myös oman kansansa puolesta taistelijoita. Keinot on hyvinkin saman sisältöiset , vaikka kummallakin lähtökohdat olivat hyvinkin erilaiset. Dalailla ei ollut resurseja aseelliseen vastarintaan,mutta osaa käyttää mediaa hyväkseen, eikä olenkaan huonosti.

Taas Ganhdilla oli valtavat ihmismassat tukena, pidättäyi silti väkivallasta. Ganhdi käytti taitavasti englantilaisten herrasmies mentaliteettia hyväksi. Saavuttaen näin , hyvinkin erikoisten tapahtumien jälkeen päämääränsä ja tavoitteensa.

Olen saanut kunnian tuntea erään naisen, jonka elämänasenne ja –iloisuus lähenteli Dalai Lamaa.
        Hänen kirjoituksensa, puhuessaan valoisa karismaattinen pieni olemuksensa, jolla hän oppilaillensa viestitti jalostunutta ihmiskäsitystään, sai hän läsnäolijat tuntemaan sen rauhan, joka hänessä asui ja aito suvaitsevaisuus meissä ihmisissä olevia heikkouksia kohtaan.

Hän kirvoitti useat naurut meissä kuuntelijoissa, kun kertoili omasta kasvutiestään karikoineen kuin ohjatakseen meitä nauramaan myös omille mokillemme, jotta jaksaisimme kasvukivuissamme.

Hänen yksi opetuksistaan oli, että meidän tulisi ensin hyväksyä itsemme heikkouksinemme, jotta voisimme ihmisenä kasvaa ja yksi hänen vakiolausahduksena oli ’tämä ihminen tässä on myös tärkeä, jota pitää helliä ja hoivata siinä missä muitakin’ osoittaen omaa rintakehäänsä näyttäen valoisaa mallia meille muille pimeässä haparoiville.

Toivon, että lukijat ymmärtäisivät, ettei hän tarkoittanut itseään vaan, että me jokainen välittäisimme ensin itsestämme ja sitten huolehtisimme muista, ettemme saisi ns. auttajan varjoa.

Auttajan varjolla tarkoitetaan sitä, että me joskus menemme karkuun omia pulmiamme ja kasvun mahdollisuuksiamme hoivatessamme muita.

Kysyä voi, jos nyt epäselvästi tässä kirjoitan.

Koska hän oli tietyissä piireissä hyvin tunnettu, kunnioituksesta hänen muistoaan kohtaan en kerro hänen nimeään.

*sofi*

• max-life

En tunne tarkemmin Dalai Lamaa tai oppejaan. Katsoin kuitenkin tässä taannoin, kun Michael Palin vieraili hänen luonaan. Palin siis ollut mukana mm Monty Pythonissa, tv-toimittajana jne.

Palin oli alkuun virallinen, vaan Dalai heitteli herjoja ja hetkessä vapautti tunnelman. Kertoili juttuja, riisui väliin lasinsa ja oli tavattoman hyväntuulinen.

Oleellista hänessä tuntuukin olevan sivistyneisyyden, nöyryyden ja helposti lähestyttävyyden yhdistelmä. Tai jotain sen suuntaista. Jokainen voi häneen samaistua eikä hän asemastaan huolimatta tunnu etäiseltä. Sanansa ovat ymmärrettäviä ja se vähä mitä opeistaan olen kuullut, niin ovat yksinkertaisia.

Monelle elämä on projekti. Se on lähes valmiiksi suunniteltu kohdusta hautaan. Meidän elämäämme kuuluu tiettyjä vakio virstanpylväitä, jotka vaan kuuluu tehdä. Näin ajatellaan ja niin myös tehdään. Siitä poikeamista täytyy perustella ja sitä pidetään outona.

Ajatus, että päästäisi irti, antaisi asioiden tapahtua sen sijaan että hampaat irvessä vääntäisi lauttaansa milloin minnekin, voisi tuntua vapauttavalta.

Ehkä onnellisuus on nimenomaan lakata yrittämästä ja sen sijaan pysähtyä, kuunnella ja katsella ja sitten mennä virran mukana. Kyydistä nauttien. Eputkin lauloivat, että elämän tarkoitus on ikävän karkoitus. Piruako sitä naama kurtussa tekemään ja elämään tyylillä, joka ei tunnu omalta eikä tuo onnea?=)

Hmm.. Kun luen tämän uudelleen, tajuankohan itsekään mitä olen kirjoittanut, tarkoittanut..?;)

• Sofienne

Hyvin samansuuntaisen kuvan olet Dalai Lamasta saanut kuin minäkin, vaikken tuota samaa ohjelmaa ole nähnytkään, mutta voin sieluni silmin nähdä hänet nauravana ja valoisan
        rauhoittavana ;DDD

Taisi pelkkä Dalai Laman ajattelu soittaa sinunkin sielusi kieliä, kun kirvoitti
        sinulle tuollaisen sielukkaan lurituksen loppuun;D

*hellällä huvittuneisuudella hymyilevä sofi*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe