Tuli mieleen liikenneympyrässä

Anonyymi

Mitenköhän Kitkat pitää ku nastoillakin välähti luistonesto

57

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos ajelit vantaalla on aivan samaa on.
      Täällä ei juurikaan urata.
      Itse jouduin ostamaan maastoautiåon että päsen töihin.
      Nelivetoja saastuttvaa mallia.
      Pakko oli kiitos. Vantaan kaupunki.

• Anonyymi

Otaisit vähemmnänä vinaa, ni vois tieki kin kin tuntua aaaa paremmatla ytähäkkiä prenkeles,
        ekiä travitsis sii hakua aaa kuapuntia ja moitia hounotsa teinpidostanatanasaatana.
        Töhiön ie saa männä päishön
        ekiä matsurila ajela möyskään.

• Anonyymi

Kitkamiehet nyt vaarallisia liikenteessä.

• Anonyymi

Entäs jos on ratissa kuiva kitkanainen ?

• Anonyymi

Kitkat eivät tosiaan pidä aivan yhtä hyvin kaikilla jääkeleillä kuin nastat. Kitkamiehet ja - -naiset ovat kuitenkin turvallisempia kuskeja, koska kitkoilla oppii ajelemaan vähän varovammin.

• Anonyymi

Minä olen kesäkitkoillaa jannu koko talven ja hyvin on pitänny.

• Anonyymi

Ja jannu jaanaa ja ajaa...

• Anonyymi

Minä olen perkele kesärantakirpulla ajanut koko vuoden ympäri ilman kattoa läpi Helsingin ja hyvin on saatana pitäny 50-luvun rättirenkaat.
        (Kerran meinasi kissalanpojat renkaista valittaa, mutta ymmärsivät kuitenkin ajoissa olevansa väärällä tiellä väärään aikaan.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen perkele kesärantakirpulla ajanut koko vuoden ympäri ilman kattoa läpi Helsingin ja hyvin on saatana pitäny 50-luvun rättirenkaat.
        (Kerran meinasi kissalanpojat renkaista valittaa, mutta ymmärsivät kuitenkin ajoissa olevansa väärällä tiellä väärään aikaan.)

Joo, sanopa muuta!
        Määäkiin oon huomannut, että tulevat aina väärään aikaan haitolle pyörimään, ku määää lähären kaapuntille, ei saa rauhassa ihminen ajella kaistojen keskellä kiellettyyn ajosuuntaan!

• Anonyymi

Kitkat on hyvät kiillottimet. Karhean pinnankin saa niillä liukkaaksi.

• Anonyymi

Hyvin sitä kitkarenkailla pääsin töihin. Muutamassa kohdassa vilahti luistonestonvalo. Nastakuskit lähtivät valoista autojaan sudittaen, oma auto ei sudi lähdössä yhtään, mikäli en sitä halua. Kitkoilla ajaminen vaatii hieman taitoa.

• Anonyymi

Mikä automerkki??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä automerkki??

Saab 96

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saab 96

Mulla on tosta farkkuversio, 95.

• Anonyymi

Nyt on ennakoivan kuskin keli. Liikkeellelähtö, jarrutus, kaarreajo ei nyt välttämättä suju, niin kuin kuvittelisi. Nyt turha vatuloida renkaista.

• Anonyymi

Itse ennakoin ja kävin hyvissä ajoin sulan maan aikana ostamassa talven yli riittävät viinakset Virosta. Ei tarvitse olla talvella ajokunnossa.

• Anonyymi

Sipiläkö se siellä?

• Anonyymi

Normaali suomalainen talvikeli. Ei aiheuta toimenpiteitä.

• Anonyymi

On kyllä hankala ajaa. Etenkin pimeällä, kun koetaulussa vilkkuu valoja eikä saa selvää vilkkuuko tuulilasin takana vai missä, kun lasikin on jäässä.

• Anonyymi

Ettet sitten ollutkin discossa?

• Anonyymi

On sitten kitkat tai nastat, niin pääasia, että ajelee täyttä ymmärrystä vailla ja sitten yks kaks, "se vaan meni".

• Anonyymi

Haistelepa...

• Anonyymi

Paha yhdistelmä,luulee olevansa hyvä kuski ja kitkat alla.

• Anonyymi

Mulla on toi vajaavetoinen Saba 96 ja kompromissina laitoin siihen nastarenkaat eteen ja kitkat taakse.

• Anonyymi

Oli kanssa kakarana tommonen kajakki. Talvella laitoin siihen sukset taakse.

• Anonyymi

vajaaälyinen?

• Anonyymi

Kymmenisen vuotta olen ajellut kitkoilla enkä kertaakaan ole jättänyt autoa kotiin kelin takia.

• Anonyymi

No hankalaahan se olisikin ajella kitkoilla jos jättäisi auton kotiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No hankalaahan se olisikin ajella kitkoilla jos jättäisi auton kotiin.

:D LOL

• Anonyymi

Ei ne pidä, ei ainakaan minun ajotaidolla.
      Joutuu ajamaan niin hirveän hitaasti ja varovasti, että muodostuu jonoa taakse.

• Anonyymi

Anna vaan niille kaikille!
        Hyvät rahathan siltä jonolta saat!

• Ihan hyvin nuo näyttivät pitävän, kiitos kysymästä. Sain minäkin luistoneston merkkivalon välähtämään halutessani, mutta mitään pito-ongelmia ei tietenkään ollut.

Ei nastoilla näin syvässä lumessa tee mitään, pelkästään kumista se pito syntyy nastarenkaassakin tällä kelillä, kun nastat eivät ulotu tien pintaan.. Ehkä taas huomenna, kun ovat kolanneet liiat lumet pois on nastojen teoreettinen pito taas hiukan suurempi kuin kitkoilla.

• Joka tarvii luistonestoa autoonsa, niin ei osaa ajaa. Ja ennen kuin aletaan viduileen teiden tukkona olemisesta, niin kerron, että ajan lähes aina ylinopeutta ja olen ajanut kesärenkailla monet talvet ja ohitellut hitaampia nastarengaskuskeja, myös ns. pääkallokeleillä.
      Kyllä kitkarenkaat riittävän hyvin pitävät, nykyisissä nastoissa kun ei juuri ulkonemaa ole. Ropisevat vaan ja kuluttavat teitä, joka sekin urautuminen aiheuttaa onnettomuuksia nykyajan uusavuttomille.

• Anonyymi

Aika kova, ajaa ylinopeutta... selvästi rattimies.

• Anonyymi kirjoitti:

Aika kova, ajaa ylinopeutta... selvästi rattimies.

Kovuudesta tiedä, mutta rattia on tullut pyöriteltyä 120 000 - 185 000 km/vuosi.

• Anonyymi

Kitkoilla ajaessa pitää tietää ajavansa kitkoilla. Samanlaista raapima ääntä ne ei pidä kuin nastat joten siitä tietää jos osaa kuunnella. Jarrumatkat on kieltämättä pitemmät,ennakoiva on ok

• Anonyymi

Meitsi on peruuttanut autolla enemmän kuin tämän palstan "rattimiehet" ajaneet yhteensä etuperiä päin eläessään. Ja aina on ollut nastarenkaat alla, kesät ja talvet.

• Anonyymi

Mä tarviisin polkupyörääni nastarenkaat,rypäsin tuossa pari päivää sitten melko pahasti ja mursin yhden sormistani,on aika kipiä,liekö renkaat kalliita? Riittäskö jos ostais vain eteen,sillonhan ainakin ohjauspyörä pitää eikä niin herkästi kaadu?
      Kaupalla pitäis kumminkin päästä käymään myös talvella,matkaa joku 11 km,autoon ei oo varaa ja taksi tulee liian kalliiksi syrjäkylällä,ja julkisia ei ole ollut kulkea enää 10neen vuoteen.

• Anonyymi

Olen käynyt vuosikausia kylillä Kela-taksilla, joka ei maksa Kela-korttilaiselle mitään. Viinakaupassakin käyttävät maksutta.

• Anonyymi

Osta potkukelkka.

• Kuten joistakin kommenteista näkee, on suomalainen, etenkin mies järjestään keskivertoa parempi kuljettaja, vaikka tilastot antavatkin aivan toisenlaisen kuvan.

Aggressiivisen itsevarma kuski löytää itsensä parhaimmillaan lumipenkasta, pahimmillaan rekan keulasta.

Itkun lukkiutumattomista jarruista loputtua alkoi itku ja vaikerrus luistonestosta. Toivottavasti automaattiohjautuvat autot tulevat pian ja pakollisiksi kuten ABS:kin jo on.

• Anonyymi

Niitä automaattiohjautuvia lentokoneitakin on putoillut alas ja satoja kuollut.

Kaikilla rajoituksilla ja automatiikalla viedään vaan se autoiluun tarvittava perstuntuma pois kuljettajalta. Ei se elektroniikka vielä ehdi joka hätätapaukseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Niitä automaattiohjautuvia lentokoneitakin on putoillut alas ja satoja kuollut.

Kaikilla rajoituksilla ja automatiikalla viedään vaan se autoiluun tarvittava perstuntuma pois kuljettajalta. Ei se elektroniikka vielä ehdi joka hätätapaukseen.

Suurtyö olisi vielä suunnittelussa tehtävänä etenkin suomalaisissa olosuhteissa enenkuin automaattiautot tulisivat täällä laajaan käyttöön.

Ei kuitenkaan epäilystäkään, etteivätkö automaattiautot tulisi, ja lopulta pakollisiksi.

Uuden tekniikan tuomista mahdollisuuksista vanha autojääräkin ilahtuisi kapakkakierroksellaan, kun oma auto ilmestyisi puhelimen kutsusta baarin ovelle hakemaan kotiin. ; )

https://www.youtube.com/watch?v=mw2kTImgqvU

• Anonyymi

Novittu kule dösällä jos tarttet automaattista kulettamista.

Siinäpähän olet pässi rekan keulassa automaattiohjauksesi kanssa, kun ei lumihangen alta erotu kaistaviivat ; D

• Anonyymi kirjoitti:

Novittu kule dösällä jos tarttet automaattista kulettamista.

Siinäpähän olet pässi rekan keulassa automaattiohjauksesi kanssa, kun ei lumihangen alta erotu kaistaviivat ; D

Suomen Lapissa VTT tälläkin hetkellä testaa automaattiautojen teknologiaa kovissa olosuhteissa teillä, joilla ei ole keskiviivaa kesälläkään.

Sinun ajattelutavallasi ihmiskunta vielä vaeltelisi Itä-Afrikan savanneilla kaivellen syötäväksi toukkia maasta paljain käsin. Ei kepeillä, koska se olisi aivan liian helppoa. Vain pässit käyttäisivät keppiä apunaan toukkien kaivamisessa.

• Kollimaattori kirjoitti:

Suurtyö olisi vielä suunnittelussa tehtävänä etenkin suomalaisissa olosuhteissa enenkuin automaattiautot tulisivat täällä laajaan käyttöön.

Ei kuitenkaan epäilystäkään, etteivätkö automaattiautot tulisi, ja lopulta pakollisiksi.

Uuden tekniikan tuomista mahdollisuuksista vanha autojääräkin ilahtuisi kapakkakierroksellaan, kun oma auto ilmestyisi puhelimen kutsusta baarin ovelle hakemaan kotiin. ; )

https://www.youtube.com/watch?v=mw2kTImgqvU

Taitaa mennä aika kauan vielä ennen kuin täysin automaattiautoon päästään? Tuskin ehtii minun aikana, on pärjättävä kokemuksen tuomilla opeilla. Ja vaikka ehtisikin, niin tuskinpa uskaltaisin sokeasti luottaa, tekniikka voi aina pettää, vaikka olisi kuinka huippua.

• Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

Suomen Lapissa VTT tälläkin hetkellä testaa automaattiautojen teknologiaa kovissa olosuhteissa teillä, joilla ei ole keskiviivaa kesälläkään.

Sinun ajattelutavallasi ihmiskunta vielä vaeltelisi Itä-Afrikan savanneilla kaivellen syötäväksi toukkia maasta paljain käsin. Ei kepeillä, koska se olisi aivan liian helppoa. Vain pässit käyttäisivät keppiä apunaan toukkien kaivamisessa.

Novittu 1800-luvun lopulla oli asiat ihan hyvin. Ei sulanut napajäät, eikä ollut Itämeri paskottu. Kelpaa mulle. Ja osaan ajaa hevosella myös " wagon " perässä.

• Anonyymi

Otin ensimmäistä kertaa uuteen autoon kitkat ja hyvin pärjää, ainakin vielä, kun on on uudet. Se on nopeus ja ennakointi, mikä ratkaisee näillä keleillä, joita on muutama viikko talvessa.

• Anonyymi

Vuoden päästä alkaa lipsuttelu. Been there, done that. Nykyään taas varmat nastarenkaat alla.

• Anonyymi kirjoitti:

Vuoden päästä alkaa lipsuttelu. Been there, done that. Nykyään taas varmat nastarenkaat alla.

Kummasti tuolla teiden varsilla näyttää olevan autoja ojissa, joissa nastarenkaat alla. Miten ne on sinne joutuneet?

Kitkarenkaita ei pidä kuluttaa kesäkeleillä, vaan vaihtaa heti kesärenkaisiin lain ja säiden salliessa.

• Anonyymi
        Kairakettu kirjoitti:

Kummasti tuolla teiden varsilla näyttää olevan autoja ojissa, joissa nastarenkaat alla. Miten ne on sinne joutuneet?

Kitkarenkaita ei pidä kuluttaa kesäkeleillä, vaan vaihtaa heti kesärenkaisiin lain ja säiden salliessa.

En tutki ulosajajien renkaita. Ajan autojani aina äärirajoilla. Kaiken pitää olla parasta. Siksi alla on nastarenkaat. Kitkoja on kyllä yleisön pyynnöstä kokeiltu ja huonoiksi todettu. Luonnonsuojelijoille saattavat kelvata.

• Anonyymi kirjoitti:

En tutki ulosajajien renkaita. Ajan autojani aina äärirajoilla. Kaiken pitää olla parasta. Siksi alla on nastarenkaat. Kitkoja on kyllä yleisön pyynnöstä kokeiltu ja huonoiksi todettu. Luonnonsuojelijoille saattavat kelvata.

Parhaat kitkarenkaat ovat jo joskus voittaneet parhaat nastarenkaat jopa jääpidossa. Kitkarenkaat ovat siitä jo kehittyneet ja samaan aikaan nastojen pitoa on heikennetty. Lumipolanteella nastarenkaalla ei ole mitään etua kitkarenkaaseen, tuskin edes hyvään kesärenkaaseen.

Jos ajaisit aina äärirajoilla, niin joutuisit vaihtamaan autoosi kulloisellekin kelityypille sopivimmat renkaat lähes päivittäin.

Luonnonsuojelijoille ei pitäisi kelvata mitkään kumipyörät, niistä kun kertyy mikromovia maaperään ja vesistöihin.

• Anonyymi
        Kairakettu kirjoitti:

Parhaat kitkarenkaat ovat jo joskus voittaneet parhaat nastarenkaat jopa jääpidossa. Kitkarenkaat ovat siitä jo kehittyneet ja samaan aikaan nastojen pitoa on heikennetty. Lumipolanteella nastarenkaalla ei ole mitään etua kitkarenkaaseen, tuskin edes hyvään kesärenkaaseen.

Jos ajaisit aina äärirajoilla, niin joutuisit vaihtamaan autoosi kulloisellekin kelityypille sopivimmat renkaat lähes päivittäin.

Luonnonsuojelijoille ei pitäisi kelvata mitkään kumipyörät, niistä kun kertyy mikromovia maaperään ja vesistöihin.

Meissä kahdessa on yksi ero; minä ajan autoa, sinä kuvittelet ajavasi.

• Anonyymi kirjoitti:

Meissä kahdessa on yksi ero; minä ajan autoa, sinä kuvittelet ajavasi.

Höpönlöpön napero. Minä olen ajanut autoa jo ennen sinun syntymääsi, vaikka en pidä sitä edes minään saavutuksena. Alkaa olla jo kohta 5 milj. km ajettuna ja alkaa jo kyllästyttämään.

Aikoinaan oli rengastesti ja kitkarenkaat voittivat silloin nastarenkaat jääpidossa, siitä keskusteltiin myös täällä S24 sivuilla. Olitko syntynyt jo silloin, vai opettelitko vasta lukemaan?

Aja minun puolestani millä renkailla haluat, mutta nastarenkaat eivät ole kaikille keleille ne parhaat, eivät edes kaikille talvikeleille.

70-luvulla sai nastoissa olla vielä pistovoimaa ja silloin uudet nastoitetut renkaat vielä pitivätkin hyvin. Märällä peilijäällä pysähtyi jarrutuksesta "melkein kuin seinään".

• Anonyymi

Pärjää kun ottaa sen sillain sopivasti, tai käytät sitä 4 pyörä luisua oikein että autosi on kuitenkin omissa käsissä. Sekin on mahdollista kun osaa.
      Nyt en tarkoita koheltamis luisua.

• Anonyymi

Onko tutkittu , mikä ero on nastarenkaiden ja kitkarenkaiden jarrutusmatkoilla jäällä?...epäilen notta aika iso..

• Anonyymi

Kitkarengas on lämpimien kelien rengas. Kovalla pakkasella kitkarengas ei pidä lainkaan, ja nastarenkaatkin vain sen verran mikä nastat saa otetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4854
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      13
      3463
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2233
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      2014
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1956
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      682
      1921
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      118
      1855
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1767
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1525
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1441
    Aihe