Helppo olla keskustan linjan takana.
Tämä tarkoittaa käytännössä etenkin sen ratkaisemista, tarvitaanko päästövähennyksien saavuttamiseen polttoaineiden hintojen lisäkorotuksia, jotka ovat hallituspuolueille kiistakapula. Tutkijat ja sisäministeri Maria Ohisalo ovat arvioineet, että tämä on edellytys vähennystavoitteeseen pääsylle, mutta etenkin keskustapuolue vastustaa ajatusta.
”Hallitus linjannut liikenteen päästövähennyksiä. Ehdotus lähtee lausunnoille. Olennaista on vähentää päästöjä, ei lisätä liikkumisen hintaa tai vaikeuttaa autoilua. Hallitusohjelman mukaiset polttoaineveron korotukset on tehty, eikä uusia tule. Keskusta varmistaa sen”, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen tviittasi perjantaina.
Hallitus on julkaissut luonnoksen liikenteen päästövähennysten tiekartaksi. Se sisältää ensimmäisen vaiheen keinoina 19 toimenpidettä, jotka ”edistävät osiirtymää kohti fossiilitonta liikennettä”. Jatkovalmistelussa pysyy myös muun muassa keskustan esittämä uusi autoilun veromalli, joka suosisi syrjäseutujen autoilijoita mutta kiristäisi autoilun hintaa kaupungeissa.
Marinin hallituksen saaman uuden ennusteen mukaan kotimaan liikenteen hiilidioksidipäästöt putoavat nykyisillä toimenpiteillä yhteensä noin 37 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Koska tavoitteena on vähintään 50 prosentin päästövähenemä, joutuu hallitus lisäämään päästövähennyksiä tuottavia toimenpiteitä.
Suunnitelma on kunnianhimoinen, sillä laskelmaan sisältyy muun muassa oletus, jonka mukaan Suomessa on vuonna 2030 yhteensä noin 700 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa (täyssähköautot, ladattavat hybridit ja vetyautot) ja noin 130 000 kaasukäyttöistä henkilöautoa.
Ensimmäisessä vaiheessa edistettäisiin fossiilisten polttoaineiden korvaamista, ajoneuvokannan uudistamista ja liikennejärjestelmän energiatehokkuutta erilaisin tuin ja kannustimin:
Ensimmäisen vaiheen keinot olisivat seuraavat:
Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen
1) Sisällytetään biokaasu ja sähköpolttoaineet jakeluvelvoitteeseen ja nostetaan biopolttoaineiden jakeluvelvoite 34 prosenttiin
2) Jakeluinfratuki julkisille lataus- ja tankkausasemille
3) Latausinfratuki taloyhtiöille ja työpaikoille
4) Huoltoasemien latauspisteet
5) Latauspalveluiden yhteiskäyttö ja roaming
6) Sähkötiepilotit
Autokannan uudistaminen
7) Autovalmistajia koskevan sitovan CO2-raja-arvon päivittäminen
8) Täyssähköautojen hankintatuki
9) Pakettiautojen hankintatuki
10) Raskaan kaluston hankintatuki
11) Romutuspalkkiokampanjat
12) Konversiotuet etanoli- ja kaasuautoille
13) Julkisen sektorin puhtaat ajoneuvohankinnat
14) Puhtaiden ajoneuvojen tutkimus
Liikennejärjestelmän tehostaminen
LUE MYÖS
Bensan hinta voi yhä nousta ”viimeisenä keinona” – Nyt hallituksesta väläytetään ”rahaa pankkitilille” tukena laajalle joukolle suomalaisia
Veronmaksajat tyrmää ministeri Harakan puheet polttoaineverosta: ”Toteuttamiskelvotonta – Onko ajatus vain lisätä kuormaa työssä käyville?”
Miten ihmiset saisi hankkimaan heti sähköautoja, entä raju korotus polttoaineveroon? Näin hallituksen punnitsemat toimet vaikuttaisivat liikenteen päästöihin
15) Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelma
16) Joukkoliikennetuet
17) Liikkumisen ohjauksen tuki
18) Yhdistettyjen kuljetusten edistäminen
19) Suuret ajoneuvot tiekuljetuksissa
Liikenneministeri Timo Harakan (sd) mukaan hallitus lähtee liikkeelle ”tukemalla ja kannustamalla yrityksiä ja kansalaisia yhä kestävämpiin liikennemuotoihin”.
”Syksyllä hallitus arvioi, onko tarvetta lisätoimille liikenteen päästöjen puolittamiseksi”, Harakka jatkaa.
Keskustan maaseutua suosiva veromalli pysyy valmistelussa
13
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mikkonen sanoi että sähköauto maksaa itsensä 2 vuodessa. Miten tuollainen tomppeli päässyt ministeriksi.`Itseasiassa sähköauto ei maksa itseään koskaan normi käyttäjälle.
Vaikka tekniikka sinänsä on sähköautossa hyvä moottorin osalta, akut akilleen kantapää. Joka kaupungissa pieniä pyrähdyksiä tekee siinä menee. Omakotitalo asukkaalle passaa silloin hyvin. Ikuinen lataus, jota pitempimatkaiset tulee kovin moittimaan, pitää matkalla tunteja ladata, ja pakkanen syö akkua runsaasti. Dieseli joka vaimolla, ajaa tankillisella 1500 km. syö n 4,2 l /100 km keskikulutuksella. ns "OMA" AUTONI ON SÄHKÖLLÄ, AJAA n 300-400 km täydellä latingilla, nyt pakasilla huomattava pudotus, kun en uutena ottanut akun lämmitintä, jota lämmittää verkosta n ½ ajan. Tässä pienessä ajossa, mökillä ja sellaista menee hyvin, mutta kun pidemmälle lähdetään silloin on 2 -auto. Nytkin ollaan mökillä Nauvossa, ja on hitaammalla latauksella, nopeampi lataus vaatii järjestelyjä sähköverkkoon. Raakile on vielä akkupuoli, kuin latauspuolikin.
ps ilman nimimerkkiä kännykällä tässä kirjoitan.Tomppeli olet itse, kun sähköauton ostit. Mikkosta omasta hölmöydestäsi on turha syyttää.
- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Tomppeli olet itse, kun sähköauton ostit. Mikkosta omasta hölmöydestäsi on turha syyttää.
Ei maailma ole koskaan valmis,tuskin itselläsikään.Vaika näsäviisasta näyttelet.
Anonyymi kirjoitti:
Ei maailma ole koskaan valmis,tuskin itselläsikään.Vaika näsäviisasta näyttelet.
Mutta miksi ostaa susituotteita ensimmäisten joukossa? Älykkäämpi olisi odottanut 10-20 vuotta, että nähdään, saadaanko noista sähköautoista edes siinä ajassa toimivia tuotteita.
- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Mutta miksi ostaa susituotteita ensimmäisten joukossa? Älykkäämpi olisi odottanut 10-20 vuotta, että nähdään, saadaanko noista sähköautoista edes siinä ajassa toimivia tuotteita.
Kun rahaa on,sama mihin haaskaa leluihin.Oikeassa olet ajan suhteen.Kohta huomataan mistä sähkö,kun jo ollaan vajailla.
- Anonyymi
Paljon on kritikoitu rakenteilla olevasta ydinvoimalasta, mutta maailma ajautuu yhä enemmän sähkönkäyttöön, joten ei mene pitkäänkään, kun ääni kellossa muuttuu.
Onneksi laitos on suomalaisten oma, tuontisähkö tulee tulevaisuudessa maksamaan maltaita. - Anonyymi
Jotta kolmen tonnin kotterolla ajavat vaihtaisivat sähköautoon täytyisi hankintatuen tai romutuspalkkion olla n. 30 000€. Ei persaukisena, kädestä suuhun elävänä kahdella tonnilla sähköautoja ostella. Ja meitä on monta.
- Anonyymi
Mikkosen mukaan se maksaa itsensä jo parissavuodessa.
Aika hullun yksinkertainen ministeriksi.
- Anonyymi
USA on tuhon tiellä!
Tuo tiettyjen maiden tulijoiden rajoitus on ollut jenkeille hyvä juttu, toivottavasti meidän päättäjissä joskus olisi samanlaista johtajuutta turvata Suomen kansalaiset radikaaleilta.
Osanottoni amerikkalaiset. Tästä se alkaa.
Biden on luvannut palauttaa ensimmäisenä työpäivänään kaikki Barack Obaman virkakaudella asetetut ympäristösäännökset, jotka Trump kumosi. Hän voi tehdä tämän presidentin asetuksella.
Biden on sanonut, että hän haluaa saattaa USA:n polulle, joka johtaa hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä. Hän on luvannut kutsua ensimmäisen sadan päivän aikana maailman johtajat koolle ilmastohuippukokoukseen.
Vai että ilmastohuippukokoukseen?
No sinne voidaan lähettää Suomesta yksi vihreä ministeri antamaan neuvot, miten ihmisiltä viedään mahdollisuus vapaaseen liikkumiseen autoilla ja miten työtä tekevän kansan selkänahasta revitään viimeisetkin rahat tuon ilmaston takia, vaikka meidän maamme onkin hiilinielujensa ansiosta jo noin 70%:sti hiilineutraali. Paljastetaan samalla mihin nuo rahat meillä menevät!
Ihan vaan rangaistaan kansaa siksi, että ilmasto antaa hyvän tekosyyn. Tällaiseen tuo Biden tarttuu ihan varmasti!
Korona kuriin, rajat auki ja talous kuntoon. Juuri niin, tuo on sellainen vaalilupaus, että tyhmempikin tajuaa, että Biden lyö kirveellä omaan jalkaansa.
Biden on vannonut pyörtävänsä virkakautensa ensimmäisen sadan päivän aikana useita muitakin Trumpin maahanmuuttoa koskevia asetuksia. Hän aikoo palauttaa alaikäisenä laittomasti maahan tulleiden oikeuden pysyvään oleskelulupaan, pysäyttää Trumpin rajamuurin rakentamisen ja nostaa pakolaiskiintiön seitsenkertaiseksi. - Anonyymi
Tässä on fiksu aloitus. Persut voi ottaa mallia sivistyneitä kepulaisista.
- Anonyymi
Biden on vannonut pyörtävänsä virkakautensa ensimmäisen sadan päivän aikana useita muitakin Trumpin maahanmuuttoa koskevia asetuksia. Hän aikoo palauttaa alaikäisenä laittomasti maahan tulleiden oikeuden pysyvään oleskelulupaan, pysäyttää Trumpin rajamuurin rakentamisen ja nostaa pakolaiskiintiön seitsenkertaiseksi.
- Anonyymi
Muuttui linja heti kerralla.
- Anonyymi
Jussi, minä olen kaupungista, mutta olen täsmälleen kanssasi samaa mieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108