Oletteko tutustuneet kirjailijan tuotoksiin (Howard on luonut genren "Sword&Sorcery" eli "Miekka&Magia" ja samalla mm. barbaarihahmon Conan)?
Mielipiteitä?
R.E.Howard
7
444
Vastaukset
- Aurelianus
Suosittelen empimättä jokaiselle lukuhaluiselle. Lähes koko keskeinen tuotanto on suomennettu.
Siitä huolimatta, että REH:n tuotanto on II Maailmansotaa edeltävältä ajalta hän on yhä omalla alallaan ylittämätön kyky.
Muuten, suomennettujen Conan-novellien mukana pääsee tutustumaan Petri Hiltusen taiteeseen. Ko. "conanisti" on piirtänyt myös albumin "Mustan rannikon kuningatar", jota taitaa tosin olla vaikea saada käsiinsä. - reader
Jeps, Howard on tuttua ja fantasiaa parhaasta päästä. Olen juuri viime aikoina ajatelletkin lueskella Conanit ja Salomon Kanet uudelleen. Jostain kumman syystä pidän Kanesta viellä himpun verran enemmän kuin Conanista...
- hobart
Conan menee katokombiin, pääkallosaarelle,
dinosaurusmaahan, tms. sytyttää paikan liekkeihin ja pakenee aarrearkku toisessa, nainen toisessa kainalossa, lihakset (jotka ovat kuin pronssiin valetut) sykkien ilta-auringossa.
Conanhan oli hintelän pikku Howardin unelmien alter-ego. Itse olen lukenut kirjailijaa paljonkin. Tutustunut myös muihin S&S kirjoittajiin, joskaan mielestäni yksikään ei ole yltänyt ko. genressä Howardin tasolle. Eritoten »Kirveellä minä hallitsen» (By This Axe I rule), »Kyyhkyt Helvetistä» (Pigeons from Hell) ja »Musta Canaan» (Black Canaan) ovat hienoa työtä -niin tarinallisesti kuin kielellisestikin -vaikka eivät kaikki Conan -tarinoita olekaan.
Howardia on kuitenkin väitetty fasistiseksi, rasistiseksi, naisvihaajaksi (parhaimmillankin esineellistäjäksi), väkivallalla mässäilijäksi...
Pitävätkö väitteet mielestänne paikkansa?- Aurelianus
Ensinnäkin Howard äänesti eräiden tietojen mukaan vasemman laidan demokraatteja ja hänen tuotantonsa tuntee useita vahvoja naishahmoja. Esimerkkinä voisi mainita mm. psykoottisen Belitin, jonka suhde Conaniin oli jopa dominoiva.
H:n teksteissä oli ronskeja kohtia, mutta yleensä ne kuuluivat selkeästi novellien koherenssiin eivätkä olleet päälleliimattuja räväkän vaikutelman tavoittamiseksi.
Omat suosikkini ovat Mustan Virran tuolla puolen ja Kirveellä minä hallitsen. Niissä ilmenevät puhtaimmillaan ne elementit, joista H:n tuotannossa pidän. Aurelianus kirjoitti:
Ensinnäkin Howard äänesti eräiden tietojen mukaan vasemman laidan demokraatteja ja hänen tuotantonsa tuntee useita vahvoja naishahmoja. Esimerkkinä voisi mainita mm. psykoottisen Belitin, jonka suhde Conaniin oli jopa dominoiva.
H:n teksteissä oli ronskeja kohtia, mutta yleensä ne kuuluivat selkeästi novellien koherenssiin eivätkä olleet päälleliimattuja räväkän vaikutelman tavoittamiseksi.
Omat suosikkini ovat Mustan Virran tuolla puolen ja Kirveellä minä hallitsen. Niissä ilmenevät puhtaimmillaan ne elementit, joista H:n tuotannossa pidän.Jossain vanhassa Conan-lehdessä oli REH:n esittelyssä väite että hän harrasti kehonrakennusta ja oli varsin hyvässä kunnossa vaikkei mikään Conanin kokoinen ollutkaan. Mutta totta taitaa olla että hän haaveili/kuvitteli polveutuvansa kimmerialaisista.
Mustan rannikon kuningatarta näkee esim. huuto.netissä aika paljon liikkeellä mutta Jalavan 90-luvun alussa toimittamat REH-kirjat ovat harvinaisia ja niistä pyydetään järjestään 20-30 euroa !!
Itse tarinat ovat kyllä todella vetävästi kirjoitettuja ja toivottavasti niistä tulisi uusintapainoksia joskus.asui äitinsä kanssa koko ikänsä. Kun äiti ja koira kuolivat samalla viikolla, Howard tappoi itsensä. Siis aivan kiltti poika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577280Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7313503Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491807Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1621768- 841405
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841371- 911270
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2611235- 811144