juolahtipa mieleen

herra yksilön vapaus

yö tai pari takaperin kuului uutisissa, että jotkut valtion tukemat "sosiaaliset yritykset"-kokeilut on epäonnistuneet.

tietääkö joku kuinka yritys voi olla "sosiaalinen"?

onko kyseessä kommunistien juoni sabotoida markkinatalous vai onko kyseessä kepulaisen talouspolitiikan uusi välähdys?

14

812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punikki.

Ehkäpä kyse oli niistä yrityksistä, jotka rahastivat valtiolta rahaa mm. väittämällä investoivansa Suomeen ja siirsivät sitten toimintansa Kiinaan - kuten se eräs akkutehdas Lapissa. Olen täysin samaa mieltä; valtion kommunistinen toiminta on lopetettava. Aloitetaan ensin niistä työharjoittelijoista ja tukityöllistetyistä, jotka tekevät ilmaiseksi töitä yrityksissä. Sehän on eräänlainen subvention muoto. Tuollainen toiminta selkeästi vinouttaa markkinoita ja estää vapaan kilpailun.

• t.i.ruskeepaa

Oikeasti "sosiaalinen" tarkoittaa yhteisöllistä ja väestöllistä, kun taas "teollinen" taloudellista. Tämän minä opin strategiatietokonepeleistä teininä. "Social and military production" -Master of Orion 2.

• t.i.ruskeepaa kirjoitti:

Oikeasti "sosiaalinen" tarkoittaa yhteisöllistä ja väestöllistä, kun taas "teollinen" taloudellista. Tämän minä opin strategiatietokonepeleistä teininä. "Social and military production" -Master of Orion 2.

Jeah..! Tunnetusti tuottavin sijoituskohde! Olet oppinut jotain noista peleistä! Tiedäthän,
        että USA:n talous romahtaa sinä päivänä kun aseteollisuudelta loppuu kysyntä!
        vom

• herra yksilön vapaus
        vom kirjoitti:

Jeah..! Tunnetusti tuottavin sijoituskohde! Olet oppinut jotain noista peleistä! Tiedäthän,
        että USA:n talous romahtaa sinä päivänä kun aseteollisuudelta loppuu kysyntä!
        vom

että aseteollisuudelta loppuu kysyntä?

• pontso

Selvitäppä mitä eroa on sanoilla sosiaalinen ja sosialistinen, niin vastaan sitten.

• herra yksilön vapaus

mutta valaise silti tietämätöntä.

"sosiaalinen yritys" oli silti se jutuntynkä, jonka ehdin uutisista kuulla.

• tarkoitetaan
        herra yksilön vapaus kirjoitti:

mutta valaise silti tietämätöntä.

"sosiaalinen yritys" oli silti se jutuntynkä, jonka ehdin uutisista kuulla.

yleensä yritystä, jonka yrityskulttuuri lähtee työntekijöiden hyvinvoinnista. Eli siis, yritys tarjoaa työntekijöilleen hyvien työskentelyolosuhteiden lisäksi erinäisiä etuuksia, joita voivat olla mm. firman kesämökin/saunan käyttömahdollisuus, ym. Yritys siis perustaa toimintansa sille, että kun työntekijöiden on hyvä olla, yritys saavuttaa parhaan mahdollisen tuottavuuden.

• herra yksilön vapaus
        tarkoitetaan kirjoitti:

yleensä yritystä, jonka yrityskulttuuri lähtee työntekijöiden hyvinvoinnista. Eli siis, yritys tarjoaa työntekijöilleen hyvien työskentelyolosuhteiden lisäksi erinäisiä etuuksia, joita voivat olla mm. firman kesämökin/saunan käyttömahdollisuus, ym. Yritys siis perustaa toimintansa sille, että kun työntekijöiden on hyvä olla, yritys saavuttaa parhaan mahdollisen tuottavuuden.

ihan kaikki nuo jutut jotka sanoit. yritys jakaa omasta hyvinvoinnistaan hyvinvointia työntekijöilleen jotta se työntekijä voittaa itselleen rahaa ja luontaisetuja ja firma tuottaa osakkailleen entistä enemmän. näin on minulle kerrottu ja minusta näin homma toimiikin. molemmin puolin.

mutta se uutisissa tarkoitettu "sosiaalinen yritys", minusta vaan tuntuu siinä olleen jotain muuta takana.

• Aku_Anarki

Puhe on tietysty työmarkkinatuki orjista. Työttömät saivat sosiaalisia kontakteja tekemällä 7 eculla orjatyötä ja yritykset saivat ilmaista työvoimaa. Näin yritykset tukevat työttömien sosiaalisia kontakteja. Tämä epäonnistui siksi, että työmarkkinatukiorjat laitettiin ns.pakahommiin siivoamaan varastoja jne. joissa ei ollut muita henkilöitä, jotta sosiaalinen kanssakäyminen olisi parantunut.

• herra yksilön vapaus

niinkuin yleensäkin valtion työllistämisohjelmat.

yksi asia tuossa kuitenkin särähti korvaan; puhuit "työmarkkinatukiorjista". eikös nämä ole pitkäaikaistyöttömiä? ja jos ihminen on pitkäaikaistyötön, eikö hän usein ole kouluttautumaton ja omaa vain vähän työkokemusta? meinaan vaan jotta minkälaiseen työhön heitä sitten pitäisi sijoittaa? vai onko kriteeri nyt vain se sosiaalinen kanssakäyminen? voisihan niitä varastoja siivota vaikka kahteen pekkaan.

• Aku_Anarki
        herra yksilön vapaus kirjoitti:

niinkuin yleensäkin valtion työllistämisohjelmat.

yksi asia tuossa kuitenkin särähti korvaan; puhuit "työmarkkinatukiorjista". eikös nämä ole pitkäaikaistyöttömiä? ja jos ihminen on pitkäaikaistyötön, eikö hän usein ole kouluttautumaton ja omaa vain vähän työkokemusta? meinaan vaan jotta minkälaiseen työhön heitä sitten pitäisi sijoittaa? vai onko kriteeri nyt vain se sosiaalinen kanssakäyminen? voisihan niitä varastoja siivota vaikka kahteen pekkaan.

No kai sitten itse olen todellakin pitkäaikais työtön. Kun näitä tukihommia olen 2 vuotta tehnyt valmistuttuani koulusta(3 vuotta sitten). Oman alani hommia, siis niitä hommia mitä kolmessa vuodessa ammattikoulussa opetellaan tein vuoden, ihan kiva voitto yritykselle. Minun jälkeeni oli tulossa toinen kaveri suoraan hommiin "orjatyönä", joten ei ollut tarvetta tehdä kanssani työsopimusta, vaikka sain kovasti kiitosta työtovereilta(siis näiltä jotka olivat oikeasti töissä), eikä työ panoksessani ollut moitteen varaa.

Ihan kiva oli liitossa käydä keskusteluja liitonedustajan kanssa kun sanoin että entäs palkka näillä duunareilla, kuulemma sosiaalinen kanssakäyminen riitää :) Samaa mitä työkkärissä sanoivat kun yritin kieltäytyä ilmaisista töistä, karenssi olis paukahtanu.

Itse kyllä osaan työtä tehdä ja omaan ammatillisen koulutuksen, kuten moni muukin pitkäaikaistyötön vastoin yleistä uskomusta. Suuri osa pitkäaikaistyöttömistähän on nimen omaan tätä porukkaa jotka menettivät duuninsa 90 luvun lamassa, joten tuskin he ovat työkyvyttömiä. Itse vaadin vaan kunnon työstä edes kohtuullista palkkaa.

• herra yksilön vapaus
        Aku_Anarki kirjoitti:

No kai sitten itse olen todellakin pitkäaikais työtön. Kun näitä tukihommia olen 2 vuotta tehnyt valmistuttuani koulusta(3 vuotta sitten). Oman alani hommia, siis niitä hommia mitä kolmessa vuodessa ammattikoulussa opetellaan tein vuoden, ihan kiva voitto yritykselle. Minun jälkeeni oli tulossa toinen kaveri suoraan hommiin "orjatyönä", joten ei ollut tarvetta tehdä kanssani työsopimusta, vaikka sain kovasti kiitosta työtovereilta(siis näiltä jotka olivat oikeasti töissä), eikä työ panoksessani ollut moitteen varaa.

Ihan kiva oli liitossa käydä keskusteluja liitonedustajan kanssa kun sanoin että entäs palkka näillä duunareilla, kuulemma sosiaalinen kanssakäyminen riitää :) Samaa mitä työkkärissä sanoivat kun yritin kieltäytyä ilmaisista töistä, karenssi olis paukahtanu.

Itse kyllä osaan työtä tehdä ja omaan ammatillisen koulutuksen, kuten moni muukin pitkäaikaistyötön vastoin yleistä uskomusta. Suuri osa pitkäaikaistyöttömistähän on nimen omaan tätä porukkaa jotka menettivät duuninsa 90 luvun lamassa, joten tuskin he ovat työkyvyttömiä. Itse vaadin vaan kunnon työstä edes kohtuullista palkkaa.

laman aikana tippui paljon ihmisiä työttömiksi ja sinne jäävätkin. se on totta ja tuskin asiat heidän (ikääntyneiden) osalta muuttuukaan.

mutta siis, ei helvetti, "sosiaalinen kanssakäyminen riittää"??? pitkäänhän valtio on kustantanut yrityksille hanttihommien tekijöitä. sehän on tuttua, on harjoittelijaa ja työssäoppijaa sunmuita joille jää almut ja rakot käteen mutta ei nyt ennen käytetty tälläistä kieltä. palkkaahan ihminen työstä kaipaa eikä mitään sosiaalisia kanssakäymisiä. johan tuo on ihmisten nöyryyttämistä.

• Kun palstalla ei kukaan ole selvittänyt asiaa, niin pitää Isukin yrittää. Kerroit kuulleesi
      ..." valtion tukemat...." Siitä sen olisi pitänyt selvitä. N.s. sosiaalinen yritys ymmärretään voittoa tavoittelemattomana yrityksenä. Voiko "yritys" sitten olla voittoa tavoittelematon, kas siinäpä kysymys.
      vom

• herra yksilön vapaus

niin. voiko yritys olla voittoa tavoittelematon. hyvä kysymys. ja onko se sitten enää yritys?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4750
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1324
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1315
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1091
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      251
      941
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      916
    Aihe