Karhut ovat kai heränneet talviuniltaan ja sudet seikkailevat kohta kai Helsingin keskuspuistossakin. Kevät saa myös ihmisetkin liikkeelle vaeltelemaan metsissä ja rannoilla.
Miten sinä toimit, jos kohtaat metsässä suden tai karhun? Pitäisikö juosta karkuun, olla hiljaa tai alkaa metelöidä ja tehdä hyökkääviä eleitä?
Millaisia ohjeita olet saanut ja millaisia itse antaisit?
Susi tai karhu vastassa...
41
1629
Vastaukset
- yopollo
ja yritän saada siitä kuvan. Ei kukaan muuten kuitenkaan usko.
Kerran olen karhun nähnyt, useammin jälkiä, suden jäljet kerran. - AGNES
asua tässä keskuspuiston laidalla jos susia ja karhuja.. Nostan kyllä helmat korviin ja pyllistän, eiköhän kaikkoo (auttaisko?)
- Lappalainen
Jos sullole housuja. Mutta jos sie ruukaat housuja pittää, niin sillon sie häävyt nekki nulistaa, ei se karhu muuten pölästy.
Soon vanhaa Lapissa hyäksi havattu konsti, vaimompuolile. Miehilä se vain ei tehoa. - Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Jos sullole housuja. Mutta jos sie ruukaat housuja pittää, niin sillon sie häävyt nekki nulistaa, ei se karhu muuten pölästy.
Soon vanhaa Lapissa hyäksi havattu konsti, vaimompuolile. Miehilä se vain ei tehoa.elä pyllistä, voip sus viijjä ronttoses välleen..
- Lappalainen
Pirre* kirjoitti:
elä pyllistä, voip sus viijjä ronttoses välleen..
Ei se kuule minun pyllistely paljon auta, sei karhu niin pienestä hätkähä.
Tieten sulla olis pianaikaa se vaara, ette karhu ihastuski sinhuun. Sitä mie tässä ittekseni hunttailen, ette olis se soma olla kuulemassa, ko Saparomäen emäntä savonkielelä ittensä siitä ihhailiasta irti puhus. Päänsärkyä pareman selityksen se kyllä saattas vaatia... - Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Ei se kuule minun pyllistely paljon auta, sei karhu niin pienestä hätkähä.
Tieten sulla olis pianaikaa se vaara, ette karhu ihastuski sinhuun. Sitä mie tässä ittekseni hunttailen, ette olis se soma olla kuulemassa, ko Saparomäen emäntä savonkielelä ittensä siitä ihhailiasta irti puhus. Päänsärkyä pareman selityksen se kyllä saattas vaatia...tarkotin, näläkkääsä syöpi pienemmännii...
Ai luuletko vaikka mie oisin pyllistänä jo...vois koskkee karhuraukan piähän pitkkään, petäjjään ois piäsä juossu hädissään...! - Lappalainen
Pirre* kirjoitti:
tarkotin, näläkkääsä syöpi pienemmännii...
Ai luuletko vaikka mie oisin pyllistänä jo...vois koskkee karhuraukan piähän pitkkään, petäjjään ois piäsä juossu hädissään...!Meinaakko, ette sie pölättäsit karhun näyttämällä sille kauhniinpaikan?
Olenkhaan mie muistellu sulle, ko meiloli kerran sieltä Savosta tyristiporukka. Se vetäjä kysy loppuviikosta illanvietossa, niette sitä hään on viikon ihmetelly, miten se Martan tavara kestää tuon jarrutustyylin. Näesse istu myötälheessä sauvojen päälä. Martta, jokoli vanhemanpuohleinen saihraanhoitaja, kysy, ettekkö sole kuulu, mitä Jumala sano, ko se naisen tavaran loi. Niette ruma siittä tuli, mutta luja.
Ei sillä silti karhua pölätetä, kyllä se karhuki sevverran ymmärtää hyän pääle. - Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Meinaakko, ette sie pölättäsit karhun näyttämällä sille kauhniinpaikan?
Olenkhaan mie muistellu sulle, ko meiloli kerran sieltä Savosta tyristiporukka. Se vetäjä kysy loppuviikosta illanvietossa, niette sitä hään on viikon ihmetelly, miten se Martan tavara kestää tuon jarrutustyylin. Näesse istu myötälheessä sauvojen päälä. Martta, jokoli vanhemanpuohleinen saihraanhoitaja, kysy, ettekkö sole kuulu, mitä Jumala sano, ko se naisen tavaran loi. Niette ruma siittä tuli, mutta luja.
Ei sillä silti karhua pölätetä, kyllä se karhuki sevverran ymmärtää hyän pääle.konsttii kai se pitäs, en mie muutakkaa rumemppoo keksis siihen hättään...
en mie varmmaan ennee kesyttämmäänkkää sillä pystys - karhhuu ainakkaa.
Hyvin olj vuan leikanna savolaisella :), vaikka ei kai se ihan luja ennee hänelläkkää.. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
konsttii kai se pitäs, en mie muutakkaa rumemppoo keksis siihen hättään...
Hyvin olj vuan leikanna savolaisella :), vaikka ei kai se ihan luja ennee hänelläkkää..urvahttoo vähäks aikkoo turvalleen, jotenka hyvvee yön jatkkoo (~?~)nen hyväkäs, siullai jo silimät ihan kiinni - ja hyvvee yötä kaikille muilekkii.
- Lappalainen
Pirre* kirjoitti:
konsttii kai se pitäs, en mie muutakkaa rumemppoo keksis siihen hättään...
Hyvin olj vuan leikanna savolaisella :), vaikka ei kai se ihan luja ennee hänelläkkää..Saattas siinä tieten se lujjuus karhun kansa joutua koetuksele, siinä taamomishommassa. Emmie ole kuulu tosipuhheessa, ette karhu olis kelheen väkinäisiä tehny, vaikka sitä pyllistyskonstia oon lappalaisvaimot iänkaiken käyttänhe.
Molen ittekseni aatellu, ette karhu kokkee sen antautumiselheeksi, eikä enhään pölkää hyökkäystä. Mihinkäpä se vaimo housut kintuissa hyökkäiskhään, vaikkolis kunka savolainen. - Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Saattas siinä tieten se lujjuus karhun kansa joutua koetuksele, siinä taamomishommassa. Emmie ole kuulu tosipuhheessa, ette karhu olis kelheen väkinäisiä tehny, vaikka sitä pyllistyskonstia oon lappalaisvaimot iänkaiken käyttänhe.
Molen ittekseni aatellu, ette karhu kokkee sen antautumiselheeksi, eikä enhään pölkää hyökkäystä. Mihinkäpä se vaimo housut kintuissa hyökkäiskhään, vaikkolis kunka savolainen.siällää karhuparkkookkii ja varjella syvähalauvakselta jättämällä ne pöksyt jalakkaan.
Jouttuu vielä EUn tuomioistuimmen etteen luvattomasta karhun kuavvosta, mites mie sitten sen selevitän!
Vuan nyt mie lähen hiusfiksarille kaunistummaan, ja mää sie sitä kottoosi siivvoommaan, tyristikaus alakkaa olla ohi ja outta kuitennii pilettänä kotasi pahhaan siivvoon.
Hei vuan siun heiluvilles (puukko). - Lappalainen
Pirre* kirjoitti:
siällää karhuparkkookkii ja varjella syvähalauvakselta jättämällä ne pöksyt jalakkaan.
Jouttuu vielä EUn tuomioistuimmen etteen luvattomasta karhun kuavvosta, mites mie sitten sen selevitän!
Vuan nyt mie lähen hiusfiksarille kaunistummaan, ja mää sie sitä kottoosi siivvoommaan, tyristikaus alakkaa olla ohi ja outta kuitennii pilettänä kotasi pahhaan siivvoon.
Hei vuan siun heiluvilles (puukko).Ei se pian sinun kans kestäs karhukhaan. Sie häävyt sanoa, ette sie meinasit vain kayttää hyäksi. Se sielä Itä-Suomen hovioikheuvessa alenis - ko kaikki lieventävät haarat otettas matkhaan - luattoman käythöönoton yritykseksi.
Äläkä sie minun heiluville puukkoa tarjottele! - Pirre*
Lappalainen kirjoitti:
Ei se pian sinun kans kestäs karhukhaan. Sie häävyt sanoa, ette sie meinasit vain kayttää hyäksi. Se sielä Itä-Suomen hovioikheuvessa alenis - ko kaikki lieventävät haarat otettas matkhaan - luattoman käythöönoton yritykseksi.
Äläkä sie minun heiluville puukkoa tarjottele!niin tunttuu käyvvän, tiällähän ne näköjjään kannattaa salakuattookkii, konstilla millä hyvvään... vaikka sitten niillä lieventävillä assiinhuarroilla.
Ehän mie semmosta tekis, mänis tyritityttöin ainuut ilot..
- PikaNelli
...kauhusta tai vähintään kivetyn patsaaksi samasta syystä, joten jatko jää kyllä Herran haltuun...
- T.R.maalari.N
olen syöttänyt kädestä.
Karhua en ole nähnyt kuin eläinpuistossa. Jälkiä kylläkin. Viime syksynä oli jäljet mökin takana noin 3 metriä seinästä. Omenapuihin jääneet omenat olivat houkutelleet. Eipä ole kontion jälkiä tänä keväänä näkynyt.
Viime yönä koirat kyllä olivat levottomia, ja kävin kerran jopa pihalla katsomassa. Kiimaiset puput siellä vain pitivät pitojaan. Ei ole jäniksenpojillakaan paljoa järkeä... kevätöinä.
Tapelleessa jänöjen ääntly kuulostaa pikkuvauvan itkulta muuten. Oletteko koskaan sattuneet kuulemaan?- PikaNelli
...kantautunut vaikka niitä jussikoita paljon näilläkin kulmilla pomppii...
- Pirre*
enpä ole sattunut kuulemaan, vaikka kyllä kait ne täälläkin tapalla katisttaa, on nimittäin jäläkiä mahottomasti hangilla aina..
Oletko huomannut miten huvittavan näköiset ovat suvilumisen hangen pinnalla auringon viruttamat jäniksen jättijälet, minulla vetää väkisinkin suuta nauruun aina kun näen sellaiset. Ne ovat niin hellyttävän näköiset, kuin Liisaihmemaa pupun tekemät :))
- Pirre*
minäkin aina ennakkoon ja yksin metsään menoa, etenkin karhuja, sillä niitä näillä nurkilla on paljon. Sitten kun pääsen sinne ei ole huolenhäivääkään, en mie sitten enää muista koko elukoita.
Tuo hyökkäily karhua kohti ei varmaan ole hyvä konsti, silloin se kokee ihmisen uhakseen, mutta rauhallinen:)) takaperin perääntyminen on kuulemma viisain tapa, joskin tuo rauhallinen voipi olla liika iso sana tässä yhteydessä:), mie oisin varmaan rauhallisesti kun oisin pökertyneenä siinä sammalikossa:(
Karhu ei hyökkää jos sillä ei ole pentua matkassaan, tai paremminkin jos jäät pennun ja emän väliin, niin silloin sinulle tulee hikiset oltavat, se puolustaa sinulta:)sitä.
Minä olen kuullut karhun vihellyksen ja nähnyt sen jätöksiä, sekä karhun vieruaman kaurapellon, mutta itse syyllistä en ole tavannut silimästä silimään ja toivompa todella etten koskaan tapaakaan. Metakkaahan se pitäisi pitää siellä marjassa yksinäänkin, mutta kun tuntuu ettei viitsisi ääntäkään päästää, kuunella vain ja nauttia.
Susia minä pelkään enempi, se on ilkeä peto jos se liikkuu nälkäisenä ja laumassa. En uskalla nykyään enää käydä susipelon takia lenkillä metsäautotiemme päässä, jonne on kolome kilometriä, mieluummin latistan maantietä pitkin. Kyllä se vastapuolen kaveri päätökset tekee. Onneksi asia on niinpäin, että harva ihminen on nähnyt karhua, mutta jokainen karhu on nähnyt ihmisen.
- mene sinne
metsään ollenkaan, pysyn vain näillä kaupungin kaduilla, harvemmin täällä sitä karhua vastaan tulee, ja sitä sutta en osaa edes pelätä, sillä muistuttaa niin paljon koiraa ja niitähän minä rakastan yli kaiken.
- Pirre*
vuan ei ymmärtäs sitä ...
- se susi
Pirre* kirjoitti:
vuan ei ymmärtäs sitä ...
lähtisi ihmistä karkuun, ellei sitten sattuisi olemaan niitä kesytettyjä yksilöitä.
- Pirre*
se susi kirjoitti:
lähtisi ihmistä karkuun, ellei sitten sattuisi olemaan niitä kesytettyjä yksilöitä.
lähtee, mutta laumassa saalistava ei lähe.
Miustakkii ois mukava kohata susi, vuan sillon pittää olla miun ja suven välissä vankka verkkoaita. - ja suden
Pirre* kirjoitti:
lähtee, mutta laumassa saalistava ei lähe.
Miustakkii ois mukava kohata susi, vuan sillon pittää olla miun ja suven välissä vankka verkkoaita.välissä ei tarvitse olla, koska takuulla lähtee ihmistä karkuun, vaikka niitä olisi enenmmänkin kuin yksi.
- Pirre*
ja suden kirjoitti:
välissä ei tarvitse olla, koska takuulla lähtee ihmistä karkuun, vaikka niitä olisi enenmmänkin kuin yksi.
se on siinä ruuvvun takana ja seinniin sisällä hupista:)), halluisin nähä kun siekkii oisit tosissaan sen susjlauman kanssa nokakkain!
Yrittäsitköhän ehkä tarjota eväsleippii vaihtoehoks? - monta
Pirre* kirjoitti:
se on siinä ruuvvun takana ja seinniin sisällä hupista:)), halluisin nähä kun siekkii oisit tosissaan sen susjlauman kanssa nokakkain!
Yrittäsitköhän ehkä tarjota eväsleippii vaihtoehoks?ihmistä ne sudet on täällä suomessa tappaneet, kerroppa se koska niin kärkkäästi niistä susilaumoista puhut.
Minä en siellä metsässä sori vaan kulje eväsleipien kanssa sen paremmin kuin ilman niitäkään, mitä helvettiä minä siellä tekisin, haloo vientäjä. monta kirjoitti:
ihmistä ne sudet on täällä suomessa tappaneet, kerroppa se koska niin kärkkäästi niistä susilaumoista puhut.
Minä en siellä metsässä sori vaan kulje eväsleipien kanssa sen paremmin kuin ilman niitäkään, mitä helvettiä minä siellä tekisin, haloo vientäjä.olla parasta aikaakin eräänlaisessa metsässä,tarkennan,pusikossa.
- yopollo
monta kirjoitti:
ihmistä ne sudet on täällä suomessa tappaneet, kerroppa se koska niin kärkkäästi niistä susilaumoista puhut.
Minä en siellä metsässä sori vaan kulje eväsleipien kanssa sen paremmin kuin ilman niitäkään, mitä helvettiä minä siellä tekisin, haloo vientäjä.Varsinais-Suomessa oli 1800-luvulla ilmeisesti yksi susi joka oli erikoistunut nappaamaan lapsia. Se saatiin hengiltä tapahtumien johdosta käynnistetyissä suurjahdeissa. Saman tien susi hävitettiinkin sitten aika loppuun koko maasta. Kotona hyllyssä mulla on aiheesta P.Mäensyrjän kirjoittama dokumentaarinen teos.
Ilmeisesti kyseessä oli vioittunut yksilö joka ei kyennyt metsästämään normaalia metsänriistaa.
Nykysudet säntäävät ihmistä karkuun, se kun on sudelle terveellisin vaihtoehto. Koiralle sen sijaan voi yhä käydä huonosti. - Pirre*
monta kirjoitti:
Minä en siellä metsässä sori vaan kulje eväsleipien kanssa sen paremmin kuin ilman niitäkään, mitä helvettiä minä siellä tekisin, haloo vientäjä.vielä viänttee rautalangastakkii...
Kun villieläimet, meillä sudet ja karhut alkavat tulla ihmisten ilmoille, se on yksi merkki siitä että niitä liikaa, eli niille luontaisilla asuinalueilla niille ei riitä tarpeeksi safkaa, hirviä yms. ja tarpeeksi nälkäinen petoeläin syö nälkäänsä vaikka sinut, vaikka kuin yrittäisit rapsuttaa sitä kaulan alta.
Karhu ja susi on petoeläin jonka käytöstä emme voi ennekoida, toisin kuin vaikka, puoliksi kesyn koiran voisimme. Susi on lisäksi erittäin röyhkeä luonteeltaan, se tulee hakemaan esim. koiria pihoista, miksei se ottaisi pientä lasta myös jos semmoinen sattuisi olemaan sopivasti tarjolla.
On susi tappanut ihmisiä paljonkin, mutta ne on tapaukset ovat joskus 1800 ja 1900 -luvun taitteesta. Nykyisin ei lapsia laiteta paimentamaan eläimiä eikä jätetä yksin kävelemään pitkiä korpitaipaleita kouluunkin, ja siitä syystä vielä ei ole tapahtunut mitään dramaattista.
Sitäpaitsi 1960-70 -luvuilla susia vähennettiin sopivasti, mutta nyt ne ovat taas lisääntyneet liikaa, liiallisen suojelun takia, mutta se taas johtaa pian anarkiaan; susi napsataan pian pois kun se kävelee metällä pyssyy kohti, ei siihen kysellä lupia, jos tolkkua liikaan suojeluun ei muuten tule.
Mie ounnii sanona, että innokkaimmat suojelliit on niitä, jotka ei ymmärrä assiin oikkeesta laijjasta mittää, ne jotka kävellöö vuan pikkukengässä asvalttiteitä ulukovalloin pallaissa vuorokauvvet ympäri, ja nekkii veromarkoilla. - kyllä
emw34 kirjoitti:
olla parasta aikaakin eräänlaisessa metsässä,tarkennan,pusikossa.
minua et siellä pusikossa näe, joudut siellä itseksesi rämpimään.
kyllä kirjoitti:
minua et siellä pusikossa näe, joudut siellä itseksesi rämpimään.
niin olet piilostasi varma,eipä mitään eihän nikki miestä pahenna jos ei .... n....ä.
- Sehän oli
yopollo kirjoitti:
Varsinais-Suomessa oli 1800-luvulla ilmeisesti yksi susi joka oli erikoistunut nappaamaan lapsia. Se saatiin hengiltä tapahtumien johdosta käynnistetyissä suurjahdeissa. Saman tien susi hävitettiinkin sitten aika loppuun koko maasta. Kotona hyllyssä mulla on aiheesta P.Mäensyrjän kirjoittama dokumentaarinen teos.
Ilmeisesti kyseessä oli vioittunut yksilö joka ei kyennyt metsästämään normaalia metsänriistaa.
Nykysudet säntäävät ihmistä karkuun, se kun on sudelle terveellisin vaihtoehto. Koiralle sen sijaan voi yhä käydä huonosti.Sehän oli koira joka niitä lapsia siellä tappo.
Olen jutun lukenut jostain.
Etsippäs juttu niin , siittä selviää oliko susi. - yopollo
Sehän oli kirjoitti:
Sehän oli koira joka niitä lapsia siellä tappo.
Olen jutun lukenut jostain.
Etsippäs juttu niin , siittä selviää oliko susi.ja susia siinä talvella 1882 tapettiin. Ilmeisesti yksi niistä oli se lapsensyöjäkin. Noin puolet tapetuista susista oli vanhoja ja väsähtäneitä, puolet taas Lounais-Suomessa siinneitä nuoria susia. Erästä noista vanhoista sikäläiset lehdet siihen aikaan pitivät ainakin ihmissyöjäsutena (7.1.1882 tapettu vanha naaras).
Tuo koirasusijuttu on myöhempien aikojen spekulaatiota, en muista että mitään todisteita olisi joka tekisi näistä ammutuista susista koiria.
Toki on niin että koirat ovat viime vuosina tappaneet ihmisiä Suomessakin, eivät sudet. Ja silti minulla on kotonanikin yksi potentiaalinen tappaja eikä se ole susi.
- plunger
Luotan että askelet kuuluvat karhun ja suden korviin jo kaukaa, eivät tule lähelle silloin.
Haju pelottaa, ei ulkonäkö.
Karhun pentu on elävä varoitusmerkki, sen jos näen, otan spurtin.
Petohysteria on turha. Eivät ne ole niin nälkäiset, että ihmisen syövät. Pentua puolustavat, niin kai tekisi ihminen myös.- Eräs mies..
Niin minulle kertoi eräs mies joka oli ollut kanadassa näin.
Ei ole mitään todisteita että susi oli koskaan syönyt tai tappanut miehen kanadassa.
Karhu kyllä on repinyt henki hieveriin muutaman kun ovat menneen emän ja poikasten väliin tyhmyyttään.
Hän sanoi nauraen että paras puolistus keino karhuo vastaan on,,, kun pistää ihmisen pckaa karhun naamaan .
Minä kysyin että mistäs sitä siihen hätään sitten saa , johon hän nauraa hohottaen sanoi että kyllä sitä jokaselta sen verran tulee että karhun voi karkoittaa.
Onko totta vai ei , mutta viimeinen kertoja on vielä elossa.
- Pirre*
oli ollut kylpemässä yksin mökillään syksyllä ja käynyt siinä iltahämärissä uimassakkii, eikä siinä mittää läksi kottiisa jalakasin, ja sitten hän aamulla meni jollain asialla taas samaselle mökille, niin mökin ympärys oli karhuntassun jälkiä täynnänsä, maassa oli ollut jo pikkusen lunta ja jälet näkyivät ihan selvästi karhun jäliksi. Tuo mökki on noin parinsadan metrin päässä heidän kodistaan.
Sisko nauroi, että liekkö kontio katellu ikkunasta kun hiän tyttö löylyjä visko:), ei ollu enää pimmeellä uskaltanu käyvvä yksinnään saunomassa!- pyytänyt
pesemään selän.
- Pirre*
pyytänyt kirjoitti:
pesemään selän.
varmmaan, jos ois tiennä tirkistelijästä.._)
- yopollo
naapurin vanhapoikaisäntä joka oli keksinyt tavan peittää jälkensä.....
- Pirre*
yopollo kirjoitti:
naapurin vanhapoikaisäntä joka oli keksinyt tavan peittää jälkensä.....
mainita :))
- Jenni
En ole varma miten pitäisi käyttäytyä, ja haluaisinkin juuri sen tietää, mutta luulen että kannattaisi vain pysyä rauhallisena eikä alkaa hätiköimään! Vaikkakin luulen että jotkut varmaan alkavat ja eikä mikään ihmekään, koska tietysti ne ovat pelottavia, siis ne karhut/sudet mutta kumminkin.Kaverini pelkää ainakin hirveästi susia eikä uskalla koskaan myöhään lähteä kulkemaan pitkiä matkoja. Luulen että kannattaa jos näkee karhun niin kumminkin vain olla ihan rauhallinen, mutta jos se alkaa lähteä tulemaan sinua kohti niin katsot sitä suoraan silmiin ja kävelet ihan hiljaa ja hitaasti taakse päin.Mutta missään nmessä ei knnata alkaa juoksemaan karkuun mitä minä kyllä aika armaan tekisin, mutta niin koska karhuhan on aiivan varmasti ihmistä nopeampi ja lähtee taatusti perään jos lähtisin juoksemaan karkuun! Puuhun ei myöskään kannata kiivetä koska karhu pääse sinnekin,tai jos ei pääse niin tekee kumminkin kaikkensa että saisi sinut sieltä kynsiinsä! Sudesta en sitten paljoa muuta tiedäkään ja haluaisin kuulla lisää! Joten lähettäkää mailia ja vastailkaa jos tiedätte! KIITOS! P.S.En kumminkaan laita tähän omaa osoitettani,tai siis sähköpostiani koska muut voivat lukea sen..!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496315Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422611Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821123
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.791087Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3011074Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601068- 78983
- 66951
- 228854