Voiko joku auttaa

Anonyymi

Suorakulmaisen kolmion kateettien pituuksien suhde on 3:4 ja hypotenuusan pituus on 20. Laske kateettien pituudet

11

253

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä tuossa on ongelma? Perustehtävä, jonka osaa jokainen peruskoulun käynyt.

• Anonyymi

En vaan pysty ymmärtämään miten pitäisi laskea kateettien pituuksia kun en tiedä toista kateettia, koska olen yleensä laskenut tehtäviä, jossa tiesin kaksi sivua

• Anonyymi

Kyllähän nuo molemmat kateetit tiedetään, koska niiden pituusero on kerrottu. Hypotenuusan perusteella lasketaan kateettien absoluuttiset pituudet.

• Anonyymi

Kiitos

• Anonyymi

Kateettien pituuksien suhde on 3:4, eli toisen katteeton pituus on 3*a ja toisen 4*a, jollakin positiivisella reaaliluvulla a.

Sitten vain ratkaiset millä a hypotenuusaksi tulee tuo haluttu 20.

• Anonyymi

*toisen kateetin

Damn you, Autocorrect!

• Anonyymi

Koska laskusääntö on selvillä, niin ei tarvitse kuin laskea.

Kolmioita yksinkertaisempi tapaus on jana.

Jos janan pituus on 20, ja jana jaetaan kahteen osaan, joiden pituuksien suhde on 3:4, niin osien pituudet voidaan laskea myös kuten suorakulmaisen kolmion kateettien tapauksessa, koska tiedetään laskusääntö, joka tietysti on janan tapauksessa hieman yksinkertaisempi.

• Anonyymi

Kannattaa tsekkaa "TeeMunTehtävät". Löytyy ainakii yksityisopetus.fi sivuilta ja on ollu kyllä tosi hyvä päätös käyttää niiden palveluja. Auttaa tehtävien ratkaisuissa

• Anonyymi

Kyseessä taitaa olla aika perustason kysyjä kun tehtäväksi on annettu "kirvesmiehen kolmion" ratkaiseminen.
      Siis kolmio 3-4-5 jolla timpurit ovat iät ja ajat tehneet suoria nurkkia.
      Hiukan fiinimmällä nimellä se tunnetaan Pythagoraan kolmiona.
      Trigonometriaa tarvitaan sitten kun kolmion sivut ja kulmatkin tulevat mielivaltaisiksi.
      Sekin on nykykeinoilla melko triviaalia hommaa.

• Anonyymi

Eli 12, 16, 20

• Anonyymi

Nimenomaan. Tämä kolmiohan on se perus 3-4-5, jossa kateetit ovat 3 ja 4. Hypo on silloin 5. Ja tämä viisi vastaa siis sitä 20 m. Jaa siis se 20 m viidellä. Saat 4 m. Toinen katti on silloin 3 x 4 m = 12m. Toinen on 4 x 4 m = 16 m.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      197
      1535
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1288
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1042
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      965
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      873
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      873
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      105
      855
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      820
    10. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      42