Kasvispainotteinen ruokavalio.

Anonyymi

Aloitin ko. ruokavalion tammikuun alussa, noin 7kg ylipainon kuriin saamiseksi. Nyt painoa on lähtenyt noin 4kg, mutta myös ruokavalio tullut päätepisteeseen. Miksi ? " Voi olla riski luuston terveydelle"

En uskalla jatkaa, kun pienimuotoista murtumisriskiä on ollut jo aijemmin lääkärin tutkimuksissa.

Painonpudotus olisi tarpeellinen polvikipujen vuoksi, mutta pelkään että käyttämäni ruokavalio tekisi polven luille lisähaurastumista ja pian olisi sauvakävelyt kävelty.

31

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten ylipainosi oli määritetty 7:ksi kiloksi?
      Mikä oli lähtöpainosi?

• Anonyymi

Katsoin uudesta BMI-taulukosta. Normaalipaino olisi nykyinen -7kg.

Nyt lievä ylipaino, jos saa sen 7kg pois niin normaalipaino.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katsoin uudesta BMI-taulukosta. Normaalipaino olisi nykyinen -7kg.

Nyt lievä ylipaino, jos saa sen 7kg pois niin normaalipaino.

184cm-90kg>>>> Läskinaama

Tavoite: 184cm-83kg>>>> Näkyy nimenomaan naamassa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

184cm-90kg>>>> Läskinaama

Tavoite: 184cm-83kg>>>> Näkyy nimenomaan naamassa

Syö kasviksia ja kanan paistinleikettä joka toinen päivä.
        Syö kirjolohta ja kasviksia joka toinen päivä.

Eli kanaa, kalaa ja kasviksia.

1kk takuuvarmasti -5kg.

Aamulla 20 proteiini suklaavanukas, sydänmerkkituote, hinta 1,20€

• Anonyymi

Millä lailla kasvispainotteinen? Onko ruokavaliossasi ollenkaan lihaa, kalaa ja kanaa ja kuinka paljon? Ja missä muodossa?
      Itse syön paljon kasviksia hyvän öljyn ja raejuuston kanssa, mutta joka päivä vähintään 50 grammaa jotakin noista lihoista kahdella aterialla ja pari kananmunaa viikossa. Prsessoituja ei juuri ollenkaan, niissä on jotain sellaista, joka kiihdyttää ruokahalua, esim makkarassa. Tai kun syö motzarellapitsaa, kohta on kova nälkä.
      Mutta aivan loistava saavutus tähän astinen painonpudotuksesi. Sanon vaan että vanhan ei kannata jättää lihaa pois, lihajalosteet kyllä heti, lihassa on helposti imeytyviä, tarpeellisia rakennusaineita.
      Itse käpristelen koko ajan ylipainoa vastaan, joten puhun kokemuksesta, ruokahalut vain ovat liian hyvät.

• Anonyymi

Tuon ajan olin pelkkien kasvisten varassa. Nyt lehdissä olevan jutun perusteella, otan kanan, kalan ja lihan mukaan, muuta pienissämäärin. Luukatoa en halua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuon ajan olin pelkkien kasvisten varassa. Nyt lehdissä olevan jutun perusteella, otan kanan, kalan ja lihan mukaan, muuta pienissämäärin. Luukatoa en halua.

P.s. Tuota naaman pyöristymistä inhoan, vaikka se on ihan ymmärrettävä asia.
        " Onpa poika pyöristynyt", kuulostaa liian tutulta ja erittäin loukkaavalta.

Painonpudotuksen jälkeen kehutaan "mitä ihmettä oot tehnyt, näytät niin hyvältä paljonko on painoa pudonnut".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Salaatteihin voit laittaa kanaa ja kalaa ja mainittua raejuustoa kasvistesi lisäksi.
        Beng
        Oletteko mitatuttaneet luuntiheyttä. Terkkarilääkärit eivät ehdota mitään lisätutkimuksia noin niinkuin hyvinvointipalvelunkaan nimissä esim. vitamiineja verestä.
        Kun poistin maidon, sanottiin vain, että kalsiumia pitää jotenkin saada. Että, mitä.
        Riittääkö 1 nappi calcichewiä päivässä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suosittelen kalsiumtabletteja lisäksi päivittäin.
        Ja myös D-vitamiinia näinä ankeina corona-aikoina ;)
        Älä ihmeellä pelkkiä kasviksia syö, muista liha ja kala niinkuin on jo neuvottu. Laita itse ruoaksi uunissa, älä paista rasvassa.
        Ja muista liikunta, sitä on myös keveää lajia.
        Vaikka soutua, laitteita saa netistä parilla kympillä. Kuntopyöriäkin.
        Reipasta kevättä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Salaatteihin voit laittaa kanaa ja kalaa ja mainittua raejuustoa kasvistesi lisäksi.
        Beng
        Oletteko mitatuttaneet luuntiheyttä. Terkkarilääkärit eivät ehdota mitään lisätutkimuksia noin niinkuin hyvinvointipalvelunkaan nimissä esim. vitamiineja verestä.
        Kun poistin maidon, sanottiin vain, että kalsiumia pitää jotenkin saada. Että, mitä.
        Riittääkö 1 nappi calcichewiä päivässä?

Mulla jäi maitotuotteet jo parikymppisenä pois ruokavaliosta juustoa lukuunottamatta laktoosi-intoleranssin takia, juustoa olen syönyt siitä lähtien 8 viipaletta (itse siivutettua) päivässä ja se on riittänyt kalsiumin saantiin. Sen jälkeen kun tuli hyla-tuotteet olen satunnaisesti käyttänyt kermaa ruoanvalmistuksessa

vn

• Anonyymi

BMI on vain yleinen indeksi jonka suurin merkitys on, että ko. henkilö kiinnittää huomionsa kehon koostumukseen.
      Mies. 75v. 172cm. Paino 82,2kg. BMI 27,8!
      Ideaalipaino 81,3kg! En ole huolestunut.
      Rasva 16%!
      Vatsaontelo 67,8. Yleinen tavoite 100 tai alle sen. Ikäiseni viitealueen yläraja n.150.
      Fitnessaste 93. Muutama vuosi sitten 97. Olen siis läskistynyt vaikka vaakalukema on pienentynyt.

Olen ajatellut, että mitä merkitystä BMI:llä on?
      Sama koskee yksipuolista vaakaan tuijottamista.

• Anonyymi

Tv:ssä oli Professori Mikael Fogelholm sanoi olevansa 180 cm ja painoa 66kg.
        Hoikkassa kunnossa, minä olin armeijassa lähes samoissa mitoissa 184cm 74kg.
        Kyllä oli kevyttä menoa.

• Anonyymi

Ei kasvispainotteinen ruoks luukatoa aiheuta, jos saat kaikkia tarpeelisia ravintioaineita. Ruuassa pitää olla proteiinia, kalsiumia yms. Eikä painoa tarvita luukadon ehkäisemiseen. Jos vedät pelkkää heinää, niin tottakai tiesmitä ongelmia tulee. Itse olen ollut kasvissyöjä, siis laktovege. Ei ole luukatoa tai mitään muutakaan vakavaa vaivaa. Antihistamiinia kummempas lääkettä en syö. Pari kertaa olen tippunut tikkailta. Kylkiluu saattanut murtua tsi ditten ei, tiedä häntä. Ei ainakaan ongelmia aiheuttaneet.

• Anonyymi

Nyt on niin kylmä ettei millään voi pitää kasvisdieettiä. Tietty jos tekis hernerokkaa ilman lihaa kuten peruna/sipulikeittoakin, Mutta tuntuu vaan että täytyy olla jotain lihaa / makkaraa /kalaa palan painikkeena.

• Anonyymi

Kokkelpiimää ja tuoretta ruisleipää niin henget puhuvat ruplattaen.

• Anonyymi

Pilleri päivässä.

Ite vedän calcichewtä, tai jotain muuta suunnalleen päivittäin. Ruokavalio nyt on tavallinen, mutta d- vitamiinista on puutetta, koska hipiä ei salli aurinkoa. Toi kalkki on vähän niinkuin varalta, syön kyllä kaikenlaista juustoa jne, mutta en juo maitoa.

Halpaa kamaa tollaset, eikä yliannostuksen vaaraakaan ole ohjeilla kun menee.

Ihan vegeruualla kai pakko napsia pilleriä ja suomalaiset nyt muutenkin d-vitamiinin kans vajeissa pimeät vuodenajat. Osteoporoosi uhkaa vanhemmiten. Turha tehdä asiasta numeroa, nappaa pillerin, eikä tarvi enenpiä pähkäillä.

=DW=

• Kalaruokapainotteinen ruokavalio on melko mainio. Joka toinen päivä kalaruokaa, ja joka toinen päivä liharuokaa, mutta lihaa ei pidä olla valtavan paljon. Perunaa ja kurkkua enemmän kuin lihaa, niin silloin on asiallinen ateria.

• Anonyymi

Perunasta, ainakin minulle, sen tärkkelyspitoisuuden vuoksi, jatkuva väsymys.
        Lopetin tai itseasiassa pienensin käyttämäni määränn yhteen pieneen perunaan/ateria niin koko elämä valostui ja väsymys loppui kun seinään. Sokeritaso oli jo niin lähellä 2-tyyppiä, niin lääkäri sanoi, että heti perunankäyttö minimiin.

Se väsy tuli puolituntia perunamätön jälkeen ja pisti ukon päiväunille välittömästi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perunasta, ainakin minulle, sen tärkkelyspitoisuuden vuoksi, jatkuva väsymys.
        Lopetin tai itseasiassa pienensin käyttämäni määränn yhteen pieneen perunaan/ateria niin koko elämä valostui ja väsymys loppui kun seinään. Sokeritaso oli jo niin lähellä 2-tyyppiä, niin lääkäri sanoi, että heti perunankäyttö minimiin.

Se väsy tuli puolituntia perunamätön jälkeen ja pisti ukon päiväunille välittömästi.

Entä kaikki muu, mitä panit poskeen perunan lisäksi. Peruna ei ole lainkaan paha niihin muihin verrattuna. - Nm. Väärä 'osoite'

• Anonyymi

Katselin Teveyssummit -ohjelmaa. Pitäisi olla pariakymmentä kasvista joka päivä, että ravinto olisi tädyellistä. Johan olisi rasittavaa. Hän sanoi että eri pähkinälajitkin ovat eri kasviksia. Otan pussiin irtopähkinöitä, ehkä viittä sorttia, vähän pehmeämpiä kun ei kestä hampaat kovia. Ja tavalliset kaupan kasvikset. Ehkä saan kymmentä lajia kasaan päivässä, jos kaikki lasken.

• Anonyymi

Tämän ohjeen sain lääkäriltä puhelimen välityksellä:

Sinulla on esidiabetes, kerroit väsymyksestä ruokailun jälkeen, kysyn syötkö perunoita, jos syöt niin vähennä ne niin minimiin kun pystyt.

Lopetin perunansyönnin, siihen loppui väsymys.

• Anonyymi

ESIDIABETES>>>> VIIMEINEN KEHOITUS/Varoitus, muuta elintapoja.

* pudotin painosta 10%
        * aloitin jokapäiväiset, tunnin kestävät sauvakävelylenkit
        * siirryin lähinnä kala, kana ja kasvis ruokaan

3kk kulutta:
        Verenpaine OK
        Sokerit OK
        Kolestroli OK Lääkäri ihmetteli ja tokaisi "ei voi olla totta". OLI KUITENKIN.

• Anonyymi

Kilokaupallako panit niitä menemään yhdellä aterialla? - Nm. Höpö-höpö

• Anonyymi

En tiedä nukuttamisesta. Yleensä nukuttaa vähän ruoan jälkeen vaikka olisi syönyt mitä tai jos on nukkunut huonosti niin nukuttaa johonkin aikaan.
      Ilman perunaa ei ruoka-kokonaisuus ole täydellinen. Hyvän makuista, tulee vatsaan rauhallinen olo ja pitää nälkääkin. Miks ei saa ruoan päälle nukahtaa? En ole ajatellut että pitäisi lääkäriin mennä.

• Painoa on tullut lisää. Yleensä pudotan heti jos on tullut maksimissaan 5kg ylimääräistä.
      Nyt on ollut nihkeää, ei onnistu, pullaa kahvin kanssa tekee mieli, on pakko vierottautua kahvileivistä. Se yksinään riittää siihen että paino tippuu.
      Vaikka itse sanonkin, leivon todella hyvää pullaa.
      Vanhemmiten minusta on tullut nirso ruuan suhteen.
      Voimakkaat maut kuten sinihomejuusto, oliivit, kaali..ym eivät enää maistu.
      Ennen ne olivat herkkua.

• Anonyymi

5 kilon painon lisäyksen jälkeen ollaan jo pahasti jäljessä. Pulla ja kahvileivät pitävät ihmisen elossa, mutteivät elinkelpoisena.

Höyrytettynä kukkakaali on aika mieto, ja itse käytän kesäkurpitsaa kurkun sijasta. Kesäkurpitsa perunan kanssa uunissa juustotaasteella päällystettynä on melko neutraalin makuista. Kantsii kokeilla erilsisia vaihtoehtoja. Vihannekset ilman mausteita ovat yleensä maultaan mietoja.

• Anonyymi

Jos kokonaiskalorimäärä on yli kulutuksen,
      ei aina auta vaikka pullan jättää pois.
      Lihominen voi kyllähidastua tai paino alkaa pysyä samoissa lukemissa.

Päivänä jona syö pullaa, suklaata tms ei tietenkään laihdu yhtään.
      Voi samantien unohtaa laihtumishaaveet, kun pullaan iskee hampaansa
      tai muuhun hiilihydraattipitoiseen.

• Anonyymi

Painoni putosi itsekseen 15 kg muutamassa kuukaudessa kun siirryin kasvispitoiseen ruokavalioon. Jätin maitituotteet minimiin. Makeaan kaipuu poistuu marjoilla ja hedelmillä. Kalaa syön paljon sekä kanaa. Paino on pysynyt ihanteessa jo toista tuotta.

Kalsium D lisä on ollut jo vuosia käytössä.

• Anonyymi

Ei ole siitä kiinni syökö kasviksia, lihaa tai sekä että,
      vaan kokonaiskalorimäärän ja kulutuksen suhteesta.

Lihaton ruokavalio vaatii B-monivitamiinin.
      Lihan on tärkein B12 vitamiininlähde ja B-vitamiineissa on muitakin, joiden saanti on taattava.

• Anonyymi

Painoni on laskenut tasaista 1kg/vuosi vauhtia jo yli 10 vuotta.
      Syön normaalia, kotona valmistettua sekaruokaa jota täydennän raejuustolla 1kg/ viikko ja samassa ajassa ka.10 kananmunaa. Maidon normaali kulutus on n.1,5l/vrk.
      Olen hieman parsi makealle. Marjapiirakoita, kuivakakkuja, täytekeksejä ja aamuisin kuten nyt, halkaistu vesilinkeli jonka puolikkaiden päällä on juoksevaa hunajaa jonka imeytymiseksi olen tökkinyt haarukalla koloja.

Miten kaamea tämä romahdus olisikaan jos siirtyisin voittopuolisesti rehuihin?

• Anonyymi

Eläinproteiinin korvaaminen kasvisproteiineilla muuttaa luuston aineenvaihduntaa.
      Se voi olla haitallista luuston terveydelle.
      Mm. kalsiumin ja D-vitamiinin saannista täytyy pitää huolta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe