Korona ahdistaa introverttiäkin

Anonyymi

Introverttinä ei korona ole haitannut, päinvastoin olen ollut tyytyväinen voidessani välttää erilaiset sosiaaliset tapaamiset, olen eläkeläisenä voinut viettää niin halutessani vaikka koko päivän yöasussa pelkäämättä vieraiden visiittiä yms. Mutta maskit ahdistavat. Kaupoilla käydessä näkee vain surullisia silmiä... tai toisaalta kukaan ei edes katso vastaantulijoita silmiin, eihän kukaan tunnistaisi tuttujaankaan maskien takaa. Siis myös minä introverttinä toivoisin koronan katoavan! Ja näkeväni ihmisten hymyjä! Mites muut ei-niin-sosiaaliset?

32

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tavallaan.

Mä nyt viihdyn oikein hyvin hyvässä seurassa. Useimiten se tarkoittaa omaani. Nyt korona aikana tietyllä tavalla ihan jees-meininki, kun voi "hyvällä omallatunnolla" jättää liialliset kontaktit väliin.

Mutta sitten kun jostain syystä pakko heilua ihmisten kans, tahtoopi ahistaa enenpi, kuin normaalisti. Se toki hyvä, ei kukaan tule halailemaan. Ja ihmisethän käyttää aika hyvin maskejakin. Vaan, nyt on jonkinlainen vaarantunne ihmisiä kohdatessa läsnä.

Vähän siis ristiriitaisetkin fiilikset.

Siitä olen kuitenkin onnellinen, mulla ei ole sellaisia vieroitusoireita sosiaalisista kontakteista, kuin arvaten useillakin on. Oikein xtovertit kai sekoaa polttimostaan, kun eivät voikaan livenä heilua ihmisten kans. Toki nykytekniikka jeesaa videomeetteineen jne, mutta eip haise henkitys, ei hiki, eikä saa sitä fyysistä kontaktia laisinkaan.

Siitä tulikin mieleen syntyvyysluvut. Nyt lueskellut, syntyvyys kasvussa joissain aikoissa ja määrin. Vaan, taitaa olla koronan aiheuttama alkupiikki. Ihmiset nyt ajankulukseen harrastaa seksiä kai enenpi, kuin normaalisti. Vaan sitten pitemmän päälle voi tulla syntyvyyteen rajukin lasku. Kas, kaikki vakiparisuhteessa olevat laitoksella ja kun muut, siis sinkut, ei voi oikein uusia uusia fyysisiä, siis seksisuhteita muodostaa, hankalahan siinä on sitten niitä kakarooitakaan saada siitetyksi.

Tämä yks parhaista asioista koko pandemiassa, saadaan ehkäpä maapallon järjetön ihmismäärän kasvu kuriin, ehkäpä jopa laskuun. Siis jos kuolemiakin ois tarpeeksi.

Summasummarum, ihan ok menee introvertillä. Vaikka saapi olla paremmin itekseen, vastapainona sitten ahistaa pakolliset kanssakäynnit. -0

=DW=

• Anonyymi

Tällä jaottelulla ei ole mitään merkitystä suomalaisten osalta. Ovat läpeensä sulkeutuneita. Keskustelut ovat vain pintaa. Vanhoista tutuistakaan ei tiedä juuri mitään, koska eivät koskaa kerro itsestään tai perheestään. Ilmoista kyllä keskustellaan ja muusta turhanaikaisesta.

• Anonyymi

Joo, ilmoista puhellaan. Itselleni tuollainen "small talk" on todella vaikeaa ja turhanpäiväistä. Siksi usein pakenenkin hyllyjen väliin tai tien toiselle puolelle niitä tuttuja, joille ei minulla tai joilla ei minulle mitään oikeaa sanottavaa. "Mitä kuuluu?" "Ihan hyvää." Eikä kumpaakaan kiinnosta.

• Anonyymi

Näkökulma: Jo15 vuotta liikuntarajoitteisena olleena korona ei ole muuttanut
      juuri mitään pahemmaksi.
      Onni kaikilla, jotka voivat halutessaan mennä ulos, joskin ahdistavaa
      varmaankin ajan myötä introvertillekin.
      Jos ennenkin meni harvoin ulos ihmisten pariin, ei ollut kuitenkaan tartuntariskiä.
      On hyvä introvertinkin joskus "tuulettaa aivojaan" ihmisten parissa :)))

• Anonyymi

maskin tuoma henkilökohtamattomuus on OK
      se on suoja kameroita vastaan
      huonoa vain ettei henki kulje

• Anonyymi

Vaikka olen mikstuura intro- ja ekstroverttiä, alkavat nämä naamiaiset kyllästyttää.
        Lukkona on vielä kehno jalkatilanne. Välillä heitän noppaa: menenkö tänään vai sittenkin vasta huomenna, minne pitäisi.
        Kauniit talvimaisemat on pitkästä aikaa ilo silmälle, esteettistä. Korvaa taidenäyttelyitä.
        Beng

• Anonyymi

Viihdyn hyvin omissa oloissani. Nyt kun on olleet niin ihanat ulkoilusäät täällä rannikon helmassa, niin olen harrastanut kävelyä tuolla jäällä. On se nyt turvallista, kun on paljon hiihtolatuja ja polkuja ja paljon muitakin immeisiä nauttimassa jäälläolosta.
      Kotona välillä alkaa pitkästyttämään, kun ei ole edes ajatuksissa mahdollista mennä ulos syömään tai leffaan, muusta puhumattakaan.
      Jospa se tästä mennee joskus ohitse tämäkin korona.

• Anonyymi

Ei ahdista mikään.
      Ei ennen, ei nyt, ei huomenna, eikä tulevaisuudessa.
      Henkisesti olen täydellinen yksilö.
      Pystyn lusia kotona vaikka kymmenen vuotta.
      Silti olen täydellisen sosiaalinen, heti kun osuu tilanteet kohdalle.

• Anonyymi

Kun tämä kaikki viime keväänä alkoi, ajattelin että helppo homma kun en muutenkaan viihdy ihmisten seurassa kuin rajatussa määrin. Mutta totta on, kuten aloittaja sanoo, nyt alkaa ahdistaa jo hiukan tämä jatkuva lymyily. Onneksi meillä ei ole ulkonaliikkumiskieltoa, joten jokapäiväiset happihyppelyt tekevät psyykelle hyvää. Maskia ei varmaan kukaan tykkää käyttää, ja minä olen ratkaissut asian kohdallani niin, että en esim. käy kaupassa, vaan tilaan tavarat kotiin, säästyn maskilta ja mahdollisilta tartunnoilta myös. Kun ystävinä on vain itseään vanhempia, ei kavereita ole nähnyt sitten viime kesän kun emme asu samalla alueella, eikä kukaan halua bussilla kulkea tartuntavaaran vuoksi. Puhelut tai sähköpostit, tekstarit, ym. eivät korvaa kohtaamista ihmisen kanssa, edes meikäläiselle sisäänpäinkääntyneelle erakolle. Olen kuitenkin luvannut itselleni, että jaksan kyllä, nythän ollaan, toivottavasti, päästy jo takakaarteeseen tässä kilpajuoksussa.

• Viihdyn omissa oloissani, mutta koronasta vouhottaminen on ahdistavaa, ja toivoisin , että tiedotusvälineet keksisivät jotain muita aiheita kuin ainainen korona. Ja kun näen, että joillakin on maski, niin minulle tulee maskien näkemisestä outo olo. Minä en ole mitään maskia hankkinut, koska en ole muodin perässä kulkija.

• Anonyymi

heh.....et kai sinä tosissasi luule, että maski ois jotenkin muodikas....kyllä sillä on ihan muu käyttötarkoitus.......huomaa ettet ole tiedotusvälineistä koronasta vouhottamista lukenut.

• Anonyymi

Aloittajan mukaan on vain surullisia silmiä maskien yllä. Ei meidän seudulla pidä paikkaansa. Silmistä näkee aika hyvin ilon, innostuneisuuden, hämmästyksen, harmin ja surun. Katsopa tarkemmin, voi olla että introverttinä et ole kiinnittänyt toisen ihmisen silmiin huomioita.
      Olen tehyt maskeista muodin, on montaa eri väriä, kaikki

Kyllähän ihmisten silmistä näkee kaikki tunteet, ei vain surua. Aloittaja, katsopa tarkemmin, ehkä et introverttinä ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
      Maskeista voi tehdä iloisen asian. Kun kangas on oikea, väri voi vaihdella. Mietin jo josko laitan pakkasella hiihtäessä maskin, kun viima vihloo kasvoja.
      Nythän suunnitellaan jotain uutta vaadittavaa maskia, joten jää monta hiihtomaskia käyttämättä. Hänkin tietenkin sen mikä kuuluu olla.

• Anonyymi

Alkaahan tämän korona vähitellen ahistaa ja sitten kun olis vaikka tämä palsta
      ajatustenvaihtoon ja mielen kevennykseen, alkaa ahistaa vielä enemmän, kun elämänhallintansa ja itsekrontrollinsa menettänee rasistit kaataa "kärsimyksensä" tänne riehuu täällä kaiken aikaa. Menee täysin överiksi.

• Anonyymi

Niillä raukoilla rasisteilla on niin vähän tietämystä. Ne sotkevat kaikki mahdolliset asiat toisiinsa.
        Jos ymmärtäisi asioita, kärsimys vähenisi. Tyhmästä päästä saa koko kroppa kärsiä
        - ja ympäristökin.

Lukeminen helpottaa. Kirjan kanssa ei ole yksin ja se vie ajatukset mielenkiintoisiin asioihin.

Tärkeämpää on se, mitä päässäsi liikkuu kuin se missä pääsi liikkuu.

• Anonyymi

Minä en usko kyseisen kirjoittajan olevan sitä mitä hän esittää, vaan uskon hänen olevan suvis, joka haluaa mustamaalata tavallisia omaa maalaisjärkeään käyttäviä haittamaahanmuuttovastaisia kansalaisia esittäen idioottimaisia mielipiteitä "heidän nimissään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en usko kyseisen kirjoittajan olevan sitä mitä hän esittää, vaan uskon hänen olevan suvis, joka haluaa mustamaalata tavallisia omaa maalaisjärkeään käyttäviä haittamaahanmuuttovastaisia kansalaisia esittäen idioottimaisia mielipiteitä "heidän nimissään.

Sanoma pyytää anteeksi.

• Anonyymi

Aika moni taitaa ajatella, että vain hän itse on epäsosiaalinen, ja viihtyy itsekseen. Taitaa olla hyvinkin yleistä, että se sosiaalisuus on pakonomaista lähes kaikille.

• Anonyymi

Suomessa sosiaalisuudessa on joskus teennäinen tunnelma.

• Anonyymi

Olen oikein tyytyväinen nykyiseenkin, sillä viihdyn parhaiten itsekseni. Jälkikasvua on ikävä, mutta onneksi voidaan vaikka joka päivä jutella näköpuheluita.
      Ruokakaupassa on nyt paljon mukavampi käydä, ei tarvitse kestää niskan takana haisevia ja röhiseviä tyyppejä, vaan voi suoraan sanoa: muista turvaväli, yleensä asetan ostoskärryn taakseni ja sillä varmistan välimatkan.
      Ainoa mikä tuntuu nyt epämiellyttävältä, on jännitys rokotteesta, menen huomenna piikille ja kovasti arveluttaa mahdolliset sivuoireet kun yksikseni täällä sivukylän mökissä asustelen.

• Anonyymi

Ensimmäisen piikin mahdolliset oireet ovat lievemmät.
        Toinen piikki voi aiheuttaa voimakkaammat oireet, kuumeilua, lihaskipuja jne.
        Suurin osa ei saa oireita, pistoskohta voi vähän aikaa "hyttysen piston"
        verran kipeä.

• Anonyymi

Itse ajattelen isovanhempien hylänneet lapsenlapsensa ja valitettavasti näin ajattelevat lapsenlapsetkin. Vanhempi tytär suree että ei enää ikinä näe isovanhempiaan koskaan. En voi sanoa hänelle, ettei näin ole, koska voi olla että näin on. Joku soitto joskus joo. Jos vuorovaikutus on tätä, niin ei tartte soittaa. Tulee lapsille vaan paha mieli soitosta kun saa sen jälkeen selitellä että mikseivät mummo ja pappa enää halua nähdä heitä. Ei mene koronapelko läpi pienelle lapselle. V

• Anonyymi

Ekstroverttinä koen ainoaksi haitaksi ulkomaan matkailun rajoitukset.
      Kotoista oloani korona ei ole haitannut muuten kuin maskin pitämisellä marketeissa.
      Pidän tuplasuuntaan suodattavia, kasvolla hyvin istuvia maskeja joten ahtaan paikan maskittomat vastaantulijat ainoastaan aiheuttavat halveksuntaa välinpitämättömyyellään.

• Anonyymi

Kävin lähi kaupungissa tänään. Bussilla kuljin. Maski? Nou. Koska se ei ole lakisääteinen. Yllättävän paljon oli maskillisia. Toisin kuin vaikkapa viime keväänä, kesällä ja alkusyksystä. Hyvä jos yhdellä sadasta oli maski.

Nythän täällä on tartuntoja ehkä 350 - 400 puolen vuoden aikana koko läänissä. Vähiten suomessa joka tapauksessa. Itse asun nolla kunnassa.

Pari mumskua (mummoa) oli maskitta Cittarissa. Ehkä heillä on siihen syy, astma tai joku muu.?
      Itse olen vapaan maailman kansalainen. Haluan hengittääkin vapaasti.

Rokotteen otan ehkä syksyllä? Mutta sitä ennen annan viisaan pääni tehdä päätelmät hyödyistä ja haitoista? Riippuu siis tilastojen tiedoistakin.

• Anonyymi

Haluat vapaan maan kansalaisena ehkä tietämättäsi tartuttaa kanssaihmisiäsi?
        Kuulunet siihen ihmisryhmään joka kuvittelee maskin käyttäjien suojaavan itseään?
        Ylivoimaimaisesti suurin osa käytetyistä maskeista ei suojaa käyttäjäänsä vaan toisia ihmisiä.

Maskittomuus on äärimmäistä itsekkyyttä! Pahimman laatuista piittaamattomuutta muista!

Olen niin tympääntynyt noihin egoisteihin, että jos en esimerkiski marketissa pysty kiertämään maskitonta niin vedän oman maskini leualle ja hönkäisen reippaasti vasten maskittoman naamataulua! Jos maskiton ei piittaa toisista ihmisistä niin miksi minäkään välittäisin hänestä?
        Enhän tavallisella kirurgisella maskilla pysty suojautumaan ulkopuoliselta tartunnalta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulunet siihen ihmisryhmään joka kuvittelee maskin käyttäjien suojaavan itseään?
        Ylivoimaimaisesti suurin osa käytetyistä maskeista ei suojaa käyttäjäänsä vaan toisia ihmisiä.

Maskittomuus on äärimmäistä itsekkyyttä! Pahimman laatuista piittaamattomuutta muista!

Olen niin tympääntynyt noihin egoisteihin, että jos en esimerkiski marketissa pysty kiertämään maskitonta niin vedän oman maskini leualle ja hönkäisen reippaasti vasten maskittoman naamataulua! Jos maskiton ei piittaa toisista ihmisistä niin miksi minäkään välittäisin hänestä?
        Enhän tavallisella kirurgisella maskilla pysty suojautumaan ulkopuoliselta tartunnalta!

Odota..... hetkinen.....ei, ei kiinnosta jonkun nobodyn itkut aiheesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin.

Tämän varmaan pitäisi minua liikuttaa, mutta ei liikuta. Minulle on yhdentekevää, kuolenko itse pian vai kuoleeko ehkä joku kohta jossakin.

• Anonyymi

Aika sama kun käyn ilman maskia kaupassa korona-aikanakin. On niin vapauttavaa, kun ei ole minkäänlaista sosiaalista painetta, koska en tunne ketään ja kenenkään kuolema ei tule minun elämääni muuttamaan.

• Anonyymi

Minä olen vain onnellinen, koska huomaan, että olen yksi harvoista itsevarmoista ihmisistä, jotka uskaltavat kulkea ilman maskia. Pidän turvavälit ja pesen käsiä kuten viimeiset 30 vuotta muutenkin.

• Anonyymi

Eivät maskia pitävät ole perässä hiihtävää massaväkeä, vaan järkevästi ajattelevia. "Itsevarmuutesi" voisit näyttää toisella tavalla. Nyt tautiaikana suojataan ja suojaudutaan, vaikka olisimmekin varmoja omasta terveydestämme. Käytetään maskia edes "näön vuoksi", ettei aiheuteta vihastumista muissa ihmisissä.

• Käyn kerran viikossa kaupassa, sen ajan kestän maskia.
      Rokotuksenkin sain Torstaina.
      Elämääni ei korona ole vaikuttanut juuri lainkaan.
      Surun aihe on se kun jälkikasvu asuu ruuhkasuomessa, heitä en ole nähnyt yli vuoteen.

• Anonyymi

Ei kuule ahdista pätkääkään koronarajoitukset, päin vastoin. Ihan kiva, kun teillä on väemmän liikennettä. Mulle toi liian lähellä taksna ajava autokin on liian sosiaalista elämää. Eilen kaupassa yks mies, mielestäni tuntematon sanoi hyvää päivää, ja vastattuani hyvää päivää, hän toivotti hyvää pääsiäistä, johon vastasin iloisesti, että hyvää päivää sullekin. En minä sen enempää sosiaalisia kontakteja kaipaa, jos sitäkään.

• Aivan, en minäkään kaipaa kaupassa käydessäni mitään pitkiä juttelutuokioita kenenkään kanssa, siis en ole sitä tyyppiä, että juttelisin juttelun vuoksi. Toki on ihan kivaa, kun joku tervehtii, ja kun kaupan kassahenkilö on ystävällinen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6415
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      655
      2709
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1155
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      85
      1144
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1098
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      281
      1083
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1080
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      70