https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c099382a-85fd-4a4b-a623-f8908c90b2d3
Mutta voihan niistä rakentaa vaikka koiralle kopin.
Sähköautot siirtyy kohta historiaan.
60
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Polttokennolla vedystä sähköä ..
- Anonyymi
Sähköauto syrjäyttää kaiken muun tekniikan henkilöautoliikenteessä seuraavan 20 vuoden aikana, yhdestäkään töhnästä ei ole kilpailijaksi.
- Anonyymi
On se kiva kaivella tuollaista liejua 30-asteen pakkasella tienvarressa.
Ennemin ajan akuilla kuin sorkin tikulla tuollasta möhnää tien varressa pakkasella.
Lataus on sen sijaa mukavaa, laittaa vain töpselin tolppaan ja menee itse kahville huolttarille.- Anonyymi
"Lataus on sen sijaa mukavaa, laittaa vain töpselin tolppaan ja menee itse kahville huolttarille."
patteriautolla Norjaan talvella lämmitys päällä 12 kertaa kahvilla ja odottelu että akku tulee täyteen...no idiootit on idiootteja ja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lataus on sen sijaa mukavaa, laittaa vain töpselin tolppaan ja menee itse kahville huolttarille."
patteriautolla Norjaan talvella lämmitys päällä 12 kertaa kahvilla ja odottelu että akku tulee täyteen...no idiootit on idiootteja jaNorjaan? vain idiootti lähtee norjaan, vieläpä talvella ja omalla autolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjaan? vain idiootti lähtee norjaan, vieläpä talvella ja omalla autolla.
Niin niin. Sähöautoa aina voi myöskin työntää ja säästämme ennen kaikkea luontoa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjaan? vain idiootti lähtee norjaan, vieläpä talvella ja omalla autolla.
Norjaan joo eipääse sähköautolla talvella ei. Viikon lomaan on varattava 2 viikkoa yksi viikko menee latauksiin.
Kalliiksi tulee hotellimajoitukset jos ei sitten nuku patteriautossa koko perheen kanssa no viherhippihän nukkuu autossa jotta ilmasto pelastuu sama se jos on aamulla munat jäässä mutta niin on järkikin.
- Anonyymi
Tuo on vasta laboratiossa toimiva aine, jota ei välttämättä ikinä tule markkinoille. Vastaavista keksinnöistä tulee joka vuosi kymmeniä uutisia ja mikään niistä ei ole oikeasti ollut käyttökelpoinen. Kukaan ei tiedä toimiiko tuo oikeasti, tuo toimii vasta TEORIASSA, mitään oikeaa autoa joka käyttää tuota ei ole olemassa.
- Anonyymi
Sähköautot siirtyvät historian tilalle tulevat mönjäautot.
- Anonyymi
Sähköauto, hahahaha, hybriidi, buhahaha
Saiskohan niistä tehtyä katiskoita kun koirankoppi jo on?
Litralla vetytahnaa ajaa tuhat kilometriä ja yksi litra maksaa tarjouksella 2 euroa Tokmannilla.
Nyt on viimeinen aika luopua sähkiksestä ennenkuin niistä kannattaa tehdä mieluummin katiskoita. - Anonyymi
"On se kiva kaivella tuollaista liejua 30-asteen pakkasella tienvarressa."
Ja minkähän ihmeen takia sitä pitäisi kaivella? osaahan se bensiinikin olla siellä tankissa ihan kaivelematta.
Muistat vaan ottaa reilusti jatkojohtoja mukaan siihen patteriautoosi.- Anonyymi
Edes tuo tutkimusryhmä ei tiedä toimiiko tuo polttoaine oikeasti. Nyt tuo on vasta teoriassa toimiva, mutta oikeita testejä oikeilla autoilla ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edes tuo tutkimusryhmä ei tiedä toimiiko tuo polttoaine oikeasti. Nyt tuo on vasta teoriassa toimiva, mutta oikeita testejä oikeilla autoilla ei ole.
Lisään... Tuossahan uutisessa lukee, että vasta koetehdasta ollaan rakentamassa. Ja tehtaan tuottama polttoaineen määrä on 4 tonnia vuodessa. Normaali bensa-auto kuluttaa bensaa 700-800 litraa, joten vaikka tuo olisi jopa energiatehokkaampaa kuin bensa, tuon tehtaan tuotanto ei silti riitä kuin ehkä 10 autolle. Kyse on tietenkin koetehdas, mutta kertoo siitä kuinka kaukana tulevaisuudessa tuo todellinen massavalmistaminen on, jos tuo toimii.
Kertoo siitä, että tuota mönjää käyttäviä autoja ei tule moniin vuosiin edes markkinoille ja tuota ei tulla myymään vuosiin. Siis jos tuon ylipäätään todetaan toimivan, mistä ei ole mitään takeita.
- Anonyymi
Patteriauton voittokulua ei estä enää mikään.
- Anonyymi
Akuilla on nykyään jo 8 v takuu tai 160 000 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuilla on nykyään jo 8 v takuu tai 160 000 km.
Akkujen hint aon pudonnut 20 % vausivauhtia jo 8 vuotta. Jos trendi jatkuu, niin 8v kuluttua akku on niin halpa, että se kannattaa vaihtaa käytettyynkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoletonta ajoa 8 vuotta, kustaanus noin 2000 e/vuosi (17000/8). Todennäköisesti tuonkin jälkeen autosta saa vielä jotakin.
- Anonyymi
Nämä viedään käsistä, kun myynti alkaa Suomessa. Tosin hallitus voi pilata bileet ahneuksissaan verottamalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoletonta ajoa 8 vuotta, kustaanus noin 2000 e/vuosi (17000/8). Todennäköisesti tuonkin jälkeen autosta saa vielä jotakin.
Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.
Sähköautojen myynti on tuplaantunut vuodessa. Hurjaa kasvua. Muutamassa vuodessa lähes kaikki uudet myytävät ovat sähköautoja.
Uusia myydään kuitenkin vain 5 % autokannasta, joten saastuttavia rötisköjä on liikenteessä vielä pitkään, aiankin parikymmentä vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.
heh... mutta sitten kun huolletaan niin se vasta maksaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen myynti on tuplaantunut vuodessa. Hurjaa kasvua. Muutamassa vuodessa lähes kaikki uudet myytävät ovat sähköautoja.
Uusia myydään kuitenkin vain 5 % autokannasta, joten saastuttavia rötisköjä on liikenteessä vielä pitkään, aiankin parikymmentä vuotta.Joo...jos myynti nousee yhdestä myydystä kahteen niin se tuplaantuu! :D
Melko kaukana ollaan suomessa siitä että sähköautot oikeasti yleistyisivät. Täysin turha välivaiheen kulkine niille jotka eivät todellisuudessa edes tarvitse autoa. Anonyymi kirjoitti:
Akuilla on nykyään jo 8 v takuu tai 160 000 km.
Minä ajan 120 000 km/ vuosi, joten melko pian olis akkujen takuut finaalissa. Tosin patteriautolla nuo kilometrit tuskin toteutuisivat, koska jatkuvasti pitäisi olla latauksessa ja mahdollisissa latausjonoissa.
- Anonyymi
Kairakettu kirjoitti:
Minä ajan 120 000 km/ vuosi, joten melko pian olis akkujen takuut finaalissa. Tosin patteriautolla nuo kilometrit tuskin toteutuisivat, koska jatkuvasti pitäisi olla latauksessa ja mahdollisissa latausjonoissa.
mitä sitten? Outo tyyppi, sinua varten voidaan kehittää turveauto, sillä voit huristella ja ne muut muutamat kaltaisesi. Suomalaiset ajavat jotain 15 000km/v keskimäärin ja päivittäinen ajettu matka on reilusti alle 100km, sähköauto käy hyvin.
Kysy sipilälätä, siltä löytyy jokin "häkäpönttö" (turpeella käyvä), tai se sipin kehittämä moottorikottikärry. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkökustannus pari euroa satasella. Huollon tarve lähes olematon.
Ikiliikkuja se on, hassu vekotin. Kulkeeko ilmatyynyjen avulla kun ei huoltojakaan tarvita.
Ei nuo sähköllä käyvät koneet mitkään ole ikuisia eikä huoltokorjaukset ilmaisia
- Anonyymi
Eikö sitä sähköä pidäkään nyt säästää? vielä vähän aikaa sitten kehotettiin istumaan kotona pimeässä että sähköä säästyisi.
äkkiä ne jutut muuttuu. - Anonyymi
Sähköautojen akut ovat hyvin edullisia.
"Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa."- Anonyymi
Viiden vuoden päästä akku maksaa enää vaivaiset 15 000 euroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viiden vuoden päästä akku maksaa enää vaivaiset 15 000 euroa.
Riippuu siitä, kuinka suuren varauskapasiteetin haluaa. Tuollainen 30 kWh riittää hyvin päivittäiseen taajama-ajoon. Sellainen maksaa nykyhinnoilla 4800 e verran, jos nuo Renaultin luvut pitävät paikkansa. Ja vuonna 2024 noin 2700 e.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu siitä, kuinka suuren varauskapasiteetin haluaa. Tuollainen 30 kWh riittää hyvin päivittäiseen taajama-ajoon. Sellainen maksaa nykyhinnoilla 4800 e verran, jos nuo Renaultin luvut pitävät paikkansa. Ja vuonna 2024 noin 2700 e.
Vaikuttaa siltä, että akku kannattaa vielä vaihtaa, kun takuuaika (8v) umpeutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viiden vuoden päästä akku maksaa enää vaivaiset 15 000 euroa.
10 vuoden päästä joudut maksamaan jos haluat jonku ottavan ongelmajäteakustosi vastaan. Autoilu on tuolloin siirtymässä vetyyn ja sen johdannaisiin.
- Anonyymi
Kuka olisi 60-luvulla uskonut, että 2021 lähes jokaisella suomalaisella on tietokone kämmenellään ja sillä hoidellaan kaikki asiat.
- Anonyymi
"Riippuu siitä, kuinka suuren varauskapasiteetin haluaa. Tuollainen 30 kWh riittää hyvin päivittäiseen taajama-ajoon. "
Kanssasi samaa mieltä, sähköauto sopii lähinnä kaupassa käyntiin.- Anonyymi
Ja työmatkoihin. Nyt korona-aikana yksityisautoilu on taas lisännyt suosiotaan.
- Anonyymi
tismalleen noin ne pidemmät reissut sitten tehdään oikealla autolla, patteriauto intoilija joutuu ostamaan kaksi autoa.
- Anonyymi
Klaanille riittää yksi polttis. Sillä sitten käydään lomilla kauempana, kukin vuorollaan. Ja saahan niitä vuokrattuakin.
- Anonyymi
Monissa perheissä onkin jo kaksi autoa, useampiakin.
- Anonyymi
Sähköautot ovat jo niin last season.
- Anonyymi
Narkkarit uneksii sähköautoista
- Anonyymi
Kannabiksen ja hanhenpaskan ystävät äänestävät vihreitä ja vihaavat turvetta.
- Anonyymi
Eikö kukaan ole huolissaan vetyauton tankkien vaatimasta 700 barin paineesta?Tuollainen kun körötellessä possahtaa niin sydärin siinä voi saada tai ainakin tärykalvot on entiset.
- Anonyymi
Et sitten vaivautunut edes lukemaan aloituksessa ollutta artikkelia!
Yksi pointtihan tässä nimen omaan oli se että järjestelmä ei vaadi tällaisia paineita! No, tämähän on ihan normaalia täällä että "hakataan vaan sitä näppistä" ilman että asiasta mitään tiedetään!
Siihen mitä ketjun otsikossa väitetään että "sähköautot siirtyy kohta historiaan" niin ei ihan sovi yksiin tämän iltalehden artikkelin kanssa sillä tässä systeemissähän käytetään polttokennoa jolla tuotetaan sähköä koska tämä on energiataloudellisesti järkevämpää kuin prosessin tuottaman vedyn käyttö polttomoottorissa.
Eli, akut eivät ehkä olekaan se paras ja ainut keino auton kuljettamiseen tulevaisuudessa vaikka siis itse sähköä siihen käytettäisiinkin. - Anonyymi
Ehkä samanverran huolissaan kuin sähköauton akun räjähtämisestä.
- Anonyymi
Aloittaja on joku puusta pudonnut idiootti joka ei tajua että sähköauto se edelleen on vaikka tahnalla kulkee ! Polttokenno ja sähkömoottorit ! Ei siinä paljoakaan eroa ole ajetaanko akulla vai tahnalla. Ainoa ero on että polttokennojen hyötysuhde on aika paska !
- Anonyymi
Sitä vaan ei ladata pistorasisasta niinkuin sitä sinun kotteroasi.
Ps. muista tonttu ottaa pitkä jatkojohto mukaan että pääset kaupasta takaisin kotiin.
- Anonyymi
Sen verran eri juttu tuo pastamassa, ettei sitä voi jälkiasentaa tavanomaiseen sähköautoon. Vetypolttokennoautoon ehkä voisi tulla jälkiasenettavaksikin.
Niin autotehtaillehan on ihan parasta, jos ihmiset ensin osti dieselin, kun EU-sitä suositti, sitten hybridin ilman latausmahdollisuutta, sitten ladattavan hybridin, täyssähköauton, kaasumaista vetyä käyttävän vetyauton ja ihan heti sitten tuollaista pastaa käyttävän vetyauton. Näin toimiva tekniikka saadaan vanhennettua nopeammin kuin mitä itse auto. - Anonyymi
Sähköauto on tullut jäädäkseen vaikka se vanhoja jääriä kovin harmittaakin. Tulevaisuudessa polttomoottoriautoja nähdään vain museoiden näytösajoissa joissa ihmiset ihmiset ihmettelevät ja nauravat haiseville päristimille.
- Anonyymi
Ensin pitää katsoa toimiiko tuo oikeissa autoissa ja kuinka hyvin. Nyt tuo toimii vasta laboratiossa, yhtäkään tuolla polttoaineella toimivaa autoa ei ole olemassa eikä sitä ole edes testattu oikeilla autoilla. Kuten artikkelista ilmenee, koetehdas on vasta rakenteilla ja senkin polttoaine riittää vain joidenkin autojen testaamiseen, ei mihinkään muuhun.
Eli todellisuudessa tämän polttoaineen käyttö on kaukana tulevaisuudessa, jos tuo ei edes toimii. Nimittäin tämä on niin varhaisessa vaiheessa, että edes polttoaineen toimimista oikeissa autoissa ei tiedetä. - Anonyymi
Vetyauto on menneisyyttä, tulevaisuudessa ajetaan turveautoilla.
T. Foliohattupersu - Anonyymi
Vanha keksintö,sakut täyttivät tankin vedellä ja laittoivat isoja tabletteja tankkiin,nähtävästi öljy-yhtiöt vaatineet kyseisen keksinnön piilossa pitämistä T:hiihtäjä 47 härmästä
Kyllä tuollaisesta on ollut kirjoituksia, sota-aikana vettä moottoripyörän tankkiin ja jotain tabletteja. Jos on totta, niin jotain palavaa kaasua olis täytynyt muodostua.
- Anonyymi
Kairakettu kirjoitti:
Kyllä tuollaisesta on ollut kirjoituksia, sota-aikana vettä moottoripyörän tankkiin ja jotain tabletteja. Jos on totta, niin jotain palavaa kaasua olis täytynyt muodostua.
Karbidikivistä tuli asetyleenikaasua T:hiihtäjä 47 härmästä
"Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle."
Kylläkyllä, idea vaikuttaisi ihan hyvältä, mutta mitähän sille vesitankille tapahtuisi kovilla pakkasilla?
Kyllä se vety kuitenkin tekee tuloaan ja onhan sitä helppo muodostaa kotioloissakin ilman sähkövirtaa, eihän siihen tiettävästi tarvi kuin vettä ja sitruunahappoa ja ruosteisia rautapaloja.- Anonyymi
Ai ovat päässeet jo historiaan?
- Anonyymi
Sähkö autot on ohi menevä nopea vaihe/siirtymä, tyhmät maksaa viisaat odottaa.
- Anonyymi
Naapurin persu on suunnittelemassa hernekeitolla kulkevaa autoa. Saas nähdä mitä siitäkin tulee.
- Anonyymi
Onko nuo sähköautot ikuisia? Eikö muita kuluvia osia kun akku? Miksi ei ole ikuista tiskikonetta, pyykkäriä, hiomakonetta... ? Noihin moottoriremontti kannattamatonta.
Esim. Halpa hiomakone maksaa alle 30€, siihen hiilet yli 20€. Revippä siitä sitten - Anonyymi
Arabien ihmisoikeudet perustuu öljyyn?
- Anonyymi
Persu, Mersu, sitä ja tätä. Pöö.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431