...vai mitäs nää nyt olikaan...
Voisko joku kerrata pikapikaa, miten seuraava yhtälö ratkeaisi.
50=20e^(-t/T)-15e^(-d/T)
missä e=Neperin luku,
t, d ja T satunnaisia arvoja
Miten em. yhtälön ratkaiseminen erosi tästä:
50=e^(-t/T)
=> ln50=-t/T
Luonnolliset logaritmit
8
741
Vastaukset
- Hyvä froga
Kun lyöydät vastauksen,ni kerro mullekin..
- jake
Aivan, miten ratkaistaan yhtälö, jossa ei ole tuntemattomia muuttujia?
- Tomps
jake kirjoitti:
Aivan, miten ratkaistaan yhtälö, jossa ei ole tuntemattomia muuttujia?
Oon vissiin tyhmempi kuin luulinkaan, kun en tajua, mitä syytä on vinoilla tuosta mun kysymyksestä. Toi kysymyksen kaava nyt oli vaan suuntaa antava, se kaava, joka mun pitäis ratkaista sisältää tuntemattomia muuttujia, mutta en jaksanut sitä tänne alkaa kirjoittaa ja selittään jokaista tekijää. Periaatteet tän tyylisissä laskuissa on päässy aika hyvin unohtumaan, joten yritin kysellä vähän sellaista yleisohjetta. Muistelisin esimerkiksi jotain sellaista, että ln(x-y) on sama kuin ln(x/y) - tai jotain ton kaltasuuksia. Että kun ei noitakaan muista, niin yritin kysyä sellaisilta, jotka muistais. Kiitos viisastelustasi.
- neuvoja
Tomps kirjoitti:
Oon vissiin tyhmempi kuin luulinkaan, kun en tajua, mitä syytä on vinoilla tuosta mun kysymyksestä. Toi kysymyksen kaava nyt oli vaan suuntaa antava, se kaava, joka mun pitäis ratkaista sisältää tuntemattomia muuttujia, mutta en jaksanut sitä tänne alkaa kirjoittaa ja selittään jokaista tekijää. Periaatteet tän tyylisissä laskuissa on päässy aika hyvin unohtumaan, joten yritin kysellä vähän sellaista yleisohjetta. Muistelisin esimerkiksi jotain sellaista, että ln(x-y) on sama kuin ln(x/y) - tai jotain ton kaltasuuksia. Että kun ei noitakaan muista, niin yritin kysyä sellaisilta, jotka muistais. Kiitos viisastelustasi.
Ajattele niitä asioita itse, ja jos sekään ei auta, avaa kirja ja katso sieltä. Siis eihän ln(x-y) voi olla ln(x/y), silloinhan x-y olisi x/y, ja eihän tuo nyt päde yleisesti.
ln(x/y) on (ln x) - (ln y) - Tomps
neuvoja kirjoitti:
Ajattele niitä asioita itse, ja jos sekään ei auta, avaa kirja ja katso sieltä. Siis eihän ln(x-y) voi olla ln(x/y), silloinhan x-y olisi x/y, ja eihän tuo nyt päde yleisesti.
ln(x/y) on (ln x) - (ln y)...tai joku sellanen sananlasku oli mun nuoruudessani. Ihmetyttää tollanen ylimielisyys, että ei voi vastata ihmisittäin, kun kysytään. Onko se niin vaikeeta tajuta, ettei yhtä pikku detaljia varten viittis alkaa opiskelemaan koko aihetta uudelleen - koska asian tajuaminen sen vaatisi. Pelkkää tulosta etsiessä on mun mielestä ainakin soveliasta kysyä asiantuntijoilta. En mää ole täällä oppimassa tämän asian tiimoilta.
Äh...
- ohoh
50=20e^(-t/T)-15e^(-d/T)
50 15e^(-d/T)=20e^(-t/T)
=>
ln(50 15e^(-d/T)) = ln(20) (-t/T)
=> ...- Tomps
Tossa kaavassa on T tuntematon ja se pitäis selvittää. Ei vielä tosta meikäläisen taidolla kyllä ratkea.
Tomps kirjoitti:
Tossa kaavassa on T tuntematon ja se pitäis selvittää. Ei vielä tosta meikäläisen taidolla kyllä ratkea.
Yhtälöiden ratkaisussa auttaa yleensä merkittävästi, jos jo alussa tietää, minkä muuttujan suhteen ratkaisua etsitään.
Sama pätee myös neuvojen antamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271