Kampelatutkija on palannut

Vajaa vuosi sitten eräs palstatrolli sekoitti nikkini täysin enkä jaksanut enää roikkua Suomi24:lla saatuihin hyötyihin verrattuna. Olen päättänyt rekata uuden nikin ja osallistua silloin tällöin keskusteluihin. Jotta keskustelijat erottaisivat minut trolleista niin laitan tähän alkuun muutaman periaatteeni, joista minut tunnistaa:

-ateismi on vain jumaluskon puutetta
-ateismi ei vaadi "kiellettävän" jumalan tuntemusta, joten vastasyntynyt vauva, kärpänen tai kivi voi olla myös ateisti
-maatalouden "keksiminen" oli ihmiskunnan yksi pahimpia erheitä (Ei ole oma keksintö, vaan olen samaa mieltä Yuval Noah Hararin kanssa)
-maatalouden keksiminen johti omaisuuteen ja varallisuuteen sekä lopulta epätasa-arvoiseen luokkayhteiskuntaan
-luokkayhteiskunta johti epätasa-arvoon ja ainakin länsimaissa patriarkaaliseen yhteiskuntaan
-länsimaissa epätasa-arvoinen (ja patriarkaalinen) yhteiskunta johti mm. toisten ihmisten alistamiseen ja orjuuteen (Raamatussa jopa seksiorjuuteen)
-uskonnot ja niiden myytit sementoivat tämän epätasa-arvon ja loivat raja-aitoja ihmisten välille "me vastaan nuo muut väärä-uskoiset"
-uskonnot loivat perustan loputtomille sodille ja kanssaihmisten kiduttamiselle
-viime aikoihin asti tiedon luonteena pidettiin sitä, että kaikki tarvittava tieto oli jo keksitty ja se oli uskonnollisissa myyteissä
-vasta viime aikoina (tieteellinen vallankumous) on pyritty etsimään uutta tietoa
-tieteellisen kehityksen myötä jumalat menettivät merkityksensä ja tilalle tuli humanismi (ihmiskeskeisyys)
-jumalien jälkeen vallalle tuli humanismi, joka ilmentyi mm. kommunismina, kansallissosialismina ja liberalismina
-aivan viime aikoina liberalismi on saavuttanut voiton ja nykyään keskeisenä on yksilö itse
-tiede tuottaa parasta mahdollista tietoa
-ihmisen seksuaalinen suuntautuminen on synnynäinen ominaisuus
-tieteestä huolimatta ihmisillä on valtava määrä abstrakteja, intersubjektiivisia asioita jotka perustuvat pelkkään uskoon, näitä ovat esimerkiksi raha, ihmisoikeudet tai demokratia

1

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -uskonnot ja niiden myytit sementoivat tämän epätasa-arvon ja loivat raja-aitoja ihmisten välille "me vastaan nuo muut väärä-uskoiset"

Olen itse työelämässä esimiesasemassa, mutta pidän sitä velvollisuutena, en vallankäytön välineenä. Suhtautumistani esimiesasemaan kuvaa parhaiten Abraham Lincolnin toteamus, etten halua olla orja, enkä haluaisi olla herrakaan.

"As I would not be a slave, so I would not be a master. This expresses my idea of democracy."

-Abraham Lincoln-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe