Laupias samarialainen ei rakastanut ryövättyä ja pahoinpideltyä vaan s ä ä l i tätä. Ja siksi auttoi.
Tätäkin Jeesuksen sanomaa käytetään liberaalien ja ateistien toimesta täysin väärin
Älkää uskoko liberaaleja vaan lukekaa itse mitä Raamattu todella sanoo!
Sääli on eri asia kuin lähimmäisen rakkaus
22
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä esimerkki liberaalien valheista.
- Anonyymi
Ne jotka tuntevat Raamatun eivät mene liberaalien halpaan!
Rakkaus ja sääli ovat vajavaisia kielikuvia. täsmällinen biologinen ilmiö on empatia.
- Anonyymi
Jumala on rakkaus. Jumala ei ole sääli tai empatia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakkautta ei ole ilman sääliä ja empatiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakkautta ei ole ilman sääliä ja empatiaa.
Kyllä joku lääkäri voi auttaa potilaita ilman sääliä tai empatiaa. Monet parhaista kirurgeista ovat hyvin kylmäpäisiä ihmisiä. Heidän on pakko olla. Joku sydänleikkaus voi olla hengenvaarallinen. Empatiaa voivat hoitsutkin antaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakkaus ei ole mikään olio vaan suhde. Minä rakastan sinua jne. Mutta hihhulien pöpötyksessä ei toki ole muutenkaan tolkkua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakkaus ja empatia kulkevat käsi kädessä. Sääli on ylhäältä alas suuntautuva jokseenkin hyödytön tunne. Jeesus ei kehottanut säälimään lähimmäistä kuten itseä. Hän käski rakastamaan, mikä on aktiivinen teko.
Empatian ja säälin ero on tässä. Jos joku istuu kuopan pohjalla itkemässä, niin säälivä pysähtyy kuopan reunalle voivottelemaan. Empaattinen sen sijaan tulee kuopalle ja sanoo: Ei sinun tarvitse siellä istua. Minulla on tikapuut, voin auttaa sinut ylös.
Itsesäälistä kärsivät eivät edes halua tulla kuopasta ylös. He vain kerjäävät muiden huomiota kurjuudelleen. Empaatikko ei jää silloin voivottelemaan, hän jatkaa matkaa sinne missä on enemmän hyödyksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä joku lääkäri voi auttaa potilaita ilman sääliä tai empatiaa. Monet parhaista kirurgeista ovat hyvin kylmäpäisiä ihmisiä. Heidän on pakko olla. Joku sydänleikkaus voi olla hengenvaarallinen. Empatiaa voivat hoitsutkin antaa.
????? Lääkäri ei auta potilasta rakkaudesta, vaan ammattinsa vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun hän (Jeesus) näki ihmisjoukot, hänet valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja heitteillä, kuin lammaslauma paimenta vailla" (Matt. 9:36).
Raamatun kääntäjät eivät osanneet vielä eritellä sääliä ja empatiaa. Sääli on passiivinen tunne, empatia tarjoaa konkreettista apua.
Heh, jännää miten yleensä mielikuvitusrikkaita uskovaiset ovat kun Raamatusta pitää löytää vertauskuvallisuutta erilaisten asioiden selittämiseen. Nyt tässä lähimmäisenrakkaudessa sitten pitäydytään rakkauden kirjaimellisessa nimessä, eikä ymmärretä Raamatun olevan täynnä vertauksia siitä, että armo ja laupeus ovat lähes rakkauden synonyymejä.
«Mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, on rakastanut meitä ja suuressa rakkaudessaan tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikkomustemme tähden, eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Armosta te olette pelastetut.» Ef. 2:4-5.- Anonyymi
Olen samaa mieltä. Aloitus on aika alkeellinen yritys vääntää rakkaudesta sääliä. Ei tajuttu että Samarialaisen tuntema sääli ei ole niin tärkeä. Tärkeintä oli se rakkaudellinen teko, toisen ihmisen hengen pelastaminen. Jeesus ei sanonut että tunne sinäkin samoin, vaan että tee samoin.
Armo ja laupeus voivat olla rakkauden synonyymejä ihmisten välillä. Jumalan rakastaminen ei kuitenkaan ole sitä, että olemme armollisia ja laupeita Jumalaa kohtaan. On siis aivan eri asia rakastaa Jumalaa kuin ihmistä. Tähänkään ei aloittaja puutu mitenkään. Tosi alkeellista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Aloitus on aika alkeellinen yritys vääntää rakkaudesta sääliä. Ei tajuttu että Samarialaisen tuntema sääli ei ole niin tärkeä. Tärkeintä oli se rakkaudellinen teko, toisen ihmisen hengen pelastaminen. Jeesus ei sanonut että tunne sinäkin samoin, vaan että tee samoin.
Armo ja laupeus voivat olla rakkauden synonyymejä ihmisten välillä. Jumalan rakastaminen ei kuitenkaan ole sitä, että olemme armollisia ja laupeita Jumalaa kohtaan. On siis aivan eri asia rakastaa Jumalaa kuin ihmistä. Tähänkään ei aloittaja puutu mitenkään. Tosi alkeellista.Sääli on sairautta!
- Anonyymi
Minä en tunne säilö somaleita ja muita muslimeita kohtaan.
Anonyymi kirjoitti:
Armo ja laupeus voivat olla rakkauden synonyymejä ihmisten välillä. Jumalan rakastaminen ei kuitenkaan ole sitä, että olemme armollisia ja laupeita Jumalaa kohtaan. On siis aivan eri asia rakastaa Jumalaa kuin ihmistä. Tähänkään ei aloittaja puutu mitenkään. Tosi alkeellista."On siis aivan eri asia rakastaa Jumalaa kuin ihmistä."
Miten Jumalaa rakastetaan? Moni uskovainen kuvaa rakkauttaan Jumalaan Pyhän Hengen tunteena. Yksin ollessa oudot tuntemukset ovat useimmin aistiharhoja. Ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa tunnemme iloa, rakkautta ja empatiaa, jotka uskovaiset yhdistävä Pyhään Henkeen. Et siis voi rakastaa suoraan Jumalaa vaan tuo tunne tulee vasta siitä kun olet vuorovaikutuksessa kanssaihmisten kanssa.
20 Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.»- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääli on sairautta!
Jeesus siis suosittelikin sairautta???!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en tunne säilö somaleita ja muita muslimeita kohtaan.
Jaa eli jos laiva uppoaa niin sinä otat mukaan peladtusveneeseen kristittyjä miehiä mutta et somalilapsia? Ymmäränkö oikein?
- Anonyymi
"Heh, jännää miten yleensä mielikuvitusrikkaita uskovaiset ovat kun Raamatusta pitää löytää vertauskuvallisuutta erilaisten asioiden selittämiseen. Nyt tässä lähimmäisenrakkaudessa sitten pitäydytään rakkauden kirjaimellisessa nimessä,"
Heh. Sinähän puhut kahdesta eri ihmistyypistä. Samat ihmiset eivät viilaa pilkkua ja etsi vertauksesta sen ydinviestiä. Se selittynee osittain kielellisen lahjakkuuden eroilla.
Literalistit eivät ehkä ole kirjallisuuden suurkuluttajia. Heidän on vaikea tunnistaa tekstin ydinsanomaa. Literalisti ei aina edes ymmärrä mitä se tarkoittaa. Ja jos saman asian ilmaisee synonyymeillä, niin literalisti väittää, ettei kyseessä ole sama asia. Vertauskuvien kanssa samat ongelmat.
Minä kuvittelin kauan sitten literalismin tarkoittavan uskollisuutta tekstin sisällölle. Mutta kokemus on osoittanut, että se tarkoittaa liian usein uskollisuutta tietyille sanoille. Synonyymit ovat saatanasta.:D
- Anonyymi
> Sääli on eri asia kuin lähimmäisen rakkaus
Raamatussa rakkaus on ehdotonta välittämistä. Ja sääli tuossa samarialaisen tapauksessa on minun mielestäni merkki välittämisestä. - Anonyymi
Uskovaiset herättävät tunteissa lähinnä myötähäpeää. Voiko sen tulkita lähimmäisenrakkaudeksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1724726- 123296
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471906Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6641837- 1161806
- 1371737
- 451485
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421