Meikäläisen nuoruudessa oltiin vielä heinäpellolla ja perunan nostotalkoissa vielä, kun vaari ja mummo maata viljelivät, mutta siitä on jo iäisyys, eivätkä enää ole olleet elossa kohta yli 20 vuoteen.
Silloin laitettiin heinät heinäseipäille kuivumaan ja heinäladossa poljettiin heiniä, mutta siinä mielessä ikävää hommaa, kun heinänuha aina tuli ja kauhea pärskiminen koko ajan.
Eväät otettiin heinöpellolle mukaan ja kuumana päivänä paarmat olivat kimpussa, ei olleet paarmat mukavia ja välillä sitten alkoi mahdoton ukkonen.
Heinäpellolle kun mentiin, niin vaarilla oli aina kotikaljapullo mukana ja laittoi sen sitten läheiseen vesiojaan, jossa pysyi viileänä.
Oi että, kyllä se vaan kotikalja on parasta janojuomaa kovalla helteellä, kun on vähän makeaa.
Perunan nostotalkoissa ei kylmää kotikaljaa kaivannut, kun silloin oli yleensä niin viileää ja lämmin siinä tuli, kun perunoita pellolta keräsi ja niitä sitten kymmeniä laatikoita tuli ja piti kellariin ne sitten saada, että selkä oli kyllä kipeä sen jälkeen.
Enää ei ole perunan nostotalkoita ollut yli 6 vuoteen, kun suku on vanhentunut ja pienentynyt ja perunaa ei enää syödä niin paljon, että kaupasta saa ostetta mitä syö, eikä ole edes perunakellaria enää, missä säilyttää.
Sima on myös hyvä janojuoma ja maistui hyvälle, kun näin keväällä metsänharvennus töitä tehtiin ja metsässä oli vielä lumipälviä, vaikka ilma olikin lämmin, niin mukavasti sima pysyi raikkaan kylmänä, kun laittoi sen lumipälveen.
Heinäpellolla ja perunan nostotalkoissa nuoruudessa oltiin
0
53
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286