3 kohtaa missä stressi häiritsee suolistoasi

Anonyymi

On esitetty myös, että esimerkiksi stressihormonit kortisoli, adrenaliini ja noradrenaliini voivat muuttaa suoliston bakteerikantoja 2, 3, 4. Krooninen stressi, bakteerikantojen muutokset sekä suoliston läpäisevyyden lisääntyminen voivat aiheuttaa systeemistä tulehdusta. On jopa näyttöä, että bakteerikannat voisivat itsessään säädellä kehon tulehdustekijöitä. Stressi voi myös aiheuttaa suoliston ja keskushermoston herkistymistä. Tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa vartalo ja suolisto alkavat tuntea kipua normaalia herkemmin. Näin voi käydä esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymässä. https://hidastaelamaa.fi/2016/06/3-kohtaa-missa-stressi-hairitsee-suolistoasi/#f4b3e305

1

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juu. Itse huomasin esim. vuodenvaihteessa, että oli yllättäen hirveät kaasuvaivat. Olin täydentänyt kotivarat ja kaapit olivat täynnä ruokaa. Ajattelin, että syön ruuat, ja alan vasta sitten miettiä ruokavalion muuttamista. Mutta yllättäen vaiva korjaantui ENTISELLÄ ruokavaliolla. Eli syy ei ollut ruokavaliossa, vaan todennäköisesti pimeän vuodenajan, koronan ja yksinäisyyden aiheuttamassa kuormituksessa. Jos olisin alkanut jonkun ihmedieetin tai lisäravinteen tai vaihtoehtohoidon, niin oireiden paranemisesta saisi kiitosta väärä taho. Nyt käytännössä ainoa vaihtoehto on, että suolistoa kuormitti ainoastaan psyykkisen stressin aiheuttamat hormonaaliset ja hermostolliset muutokset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3003
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2645
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      34
      1749
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1340
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe