Kirkot ovat suuria ja onttoja kupoleita, joissa kaikuu. Mistä se kertoo? Se kertoo uskovaisista. Heilläkin on pääkupoli, joka on ontto ja jossa kaikuu. Kirkon muoto on siis kehitetty samankaltaisuudesta, johon uskomus perustuu.
Selitys kirkon muodolle
17
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olipa kaunista ateistien ihmisrakkautta ja heidän pyrkimystään kaikkien ryhmien tasa-arvoon.
Kuinkahan monta ateistia ilmestyy itkeä nyyhkyttämään tämän avauksen jälkeen aloituksen leimaavuudesta ja dehumanisoivasta halventavuudesta?- Anonyymi
Kysymys oli faktasta. Tokihan totuus sattuu.
- Anonyymi
Missä ovat peukutukset? Aloitus on ollut palstalla jo monta minuuttia, eikä vieläkään He-ma ja kumppanit ole ehtineet peukuttamaan.
- Anonyymi
Peukutukset faktaan ovat aina paikallaan.
- Anonyymi
Olipa kaunista teistien ihmisrakkautta ja heidän pyrkimystään kaikkien ryhmien tasa-arvoon.
Peukku aina mielessä ja kikkeli myös.
Kuinkahan monta teistia ilmestyy itkeä nyyhkyttämään tämän k0mmntin jälkeen leimaavuudesta ja dehumanisoivasta halventavuudesta?
Saatanan Hellarihoro olet matkallaHekodwtiin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peukutukset faktaan ovat aina paikallaan.
Peukku sopii Lestan horoon peerseeeseen :Lesta ei ole edes uskova. Maallistunut paska.
”Kirkon muoto on siis kehitetty samankaltaisuudesta, johon uskomus perustuu.”
Höpsistä, kupoli on ollut käytössä jo kivikauden loppupuolelta mm. haudoissa. Se symboloi taivasta ja ihmiset ovat ehkä ajatelleet sitä turvallisena paikkana vainajan levätä taivaan alla.
According to E. Baldwin Smith, from the late Stone Age the dome-shaped tomb was used as a reproduction of the ancestral, god-given shelter made permanent as a venerated home of the dead.
Domes and tent-canopies were also associated with the heavens in Ancient Persia and the Hellenistic-Roman world.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dome- Anonyymi
Miten ne muka osasivat haudata ketään jo silloin, kun lapioo ei vielä olut keksittykään!!!
- Anonyymi
Siellä pitää olla tilaa pyhälle hengelle, muutenhan kaikki juoksisivat karkuun neniään pidellen.
- Anonyymi
Kaikuvuuden taustalla saattaa olla myös se luulo, että Jumala narauttessaan ankaran pierun todistaisi seinistä kimpoileva ja tiukka metaanilähtö väkevästi Herran läsnäolon. Ehkä jopa kanttori voisi avittaa tässä asiassa ennen urkosooloaan. Parvesta kuuluisi kaikuva narina. Siitä syntyisi seurakuntaan kiva tarina.
- Anonyymi
Itse luulen että syy on sittenkin rakennustekninen, sillä entisinä aikoina ei olisi kyetty rakentamaan laajoja tasaisia kattoja, ellei sitten olisi rakennettuja pylväitä tuhka tiheään niitä tukemaan. Kupoleja osattiin holvata ja kun tarvittiin paljon tilaa suurelle yleisömäärälle niin kupoli oli luonnollinen valinta.
Lisäksi tietenkin rakennuksen korkeudella haluttiin tuoda kunniaa Jumalalle.- Anonyymi
"Lisäksi tietenkin rakennuksen korkeudella haluttiin tuoda kunniaa Jumalalle."
Niin, Jumalahan ei mahtuisi aivan pikkuriikkiseen rakennukseen, kuten ei mahdu nykyisiinkään. Hänhän ei ole ikinä läsnä jumalanpalveluksissa. Se on nähty mm. tv-lähetyksissä. Ei sano Jumala niissä yhtään mitään. Vain papit jodlaavat iänikuista, liturgista sontaansa.
- Anonyymi
Akustiikka resonoi ihmisen aivojen kanssa.
Urut kuulostavat muhkeilta pilleineen ja kanttoreineen
ja tunnelma hivelee ihmisen herkkää mieltä ilossa ja surussa.
Nenäliinoja saa varata, jos ei ole tottunut "tuttiin" elikkä
silloin kun urku on auki täydellä teholla ja äänikerroilla
kokemuksista jää muistoja.- Anonyymi
eivätkö ne olekaan enkelien pasuunoita ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eivätkö ne olekaan enkelien pasuunoita ?
Urkupilleillä imitoidaan Jumalan pierua. Sellaiselta se kuulostaa, kun Herra päästelee tuutin täydeltä.
- Anonyymi
Kupoli symboloi naisen tissiä. Seurakunnassa eli kirkossa elää pyhä henki, ja pyhä henki on jumalan feminiini osa. Siksi tissi.
- Anonyymi
Juuri tuota olen arvellutkin, että jotain seksuaalista kirkkoarkkitehtuuriin on kätketty. Kirkontornit ovat tietenkin sitten fallossymboleja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277