Voiko lievästi siitepölyallerginen toimia maanviljelijänä? Olisin innokas jatkamaan omaa sukutilaani, kun sen aika on, mutta nuo allergiat pistävät miettimään... Olen lievästi allerginen lehtipuille, pujolle ja timoteille. En kyllä ole pahemmin oireillut navetassa tai heinätöissä. Oletteko te millekään allergisia? Kiitos vastauksistanne.
Viljelijäkö? Mielipiteitänne!
10
1251
Vastaukset
- Vilijelijä
Itte olen tullut allergiseksi lehmille(nuha)ja astma kaiken päälle.No ei se juuri haittaa kun olen oppinut käyttämään moottoroitua suojainta.Lääkitys ihan minimissä ja on ihan helppo olla.Mun mielestä tuollaiset allergiat ei juuri haittaa kun terveenkin pitäisi käyttää suojaimia näin pölyisissä olosuhteissa kuin mitä viljelijän työt on.Ota tavaksi suojautua pölyisissä töissä niin pysyy terveytesi kunnossa.Ihmisen pitää tehhä sitä mistä tykkää.
- Kiitti
Tuollainen tieto todella rohkaisee. Minulla kun ei mitään muuta ole mielessä, kuin tämä maanviljelijän ala. Haluaisin tosin saada myös lisää vastauksia! Kiitos jo etukäteen.
- pärjäilee
Kiitti kirjoitti:
Tuollainen tieto todella rohkaisee. Minulla kun ei mitään muuta ole mielessä, kuin tämä maanviljelijän ala. Haluaisin tosin saada myös lisää vastauksia! Kiitos jo etukäteen.
jotenkin joskus on hankalaa.
Pitää heti nuoresta asti totutella käyttämään hengitys-suojaa niin että siitä tulee yhtä luonnollinen tapa kuin pukeutumisesta.
Itse käytän AirAcen suodatinmaskia, kevyt hengitellä ja suhteellisen halvat vaihdettavat suodattimet sekä siihen saa kaikki osat uusittua yksittäin ei tarvitse ostaa koko maskia. - kokemusta paljon
pärjäilee kirjoitti:
jotenkin joskus on hankalaa.
Pitää heti nuoresta asti totutella käyttämään hengitys-suojaa niin että siitä tulee yhtä luonnollinen tapa kuin pukeutumisesta.
Itse käytän AirAcen suodatinmaskia, kevyt hengitellä ja suhteellisen halvat vaihdettavat suodattimet sekä siihen saa kaikki osat uusittua yksittäin ei tarvitse ostaa koko maskia.Kevytmaski sopii pölyhommiin parhaiten. Siis sellainen jossa on vyökotelossa virtalähteenä puolikiloinen akku ja puhallin joka imee suodattimen läpi kuonokoppaan ilmaa litran sekunnissa.
Uusimmat maskit on jo varsin keveitä. Ei mitään telakkahitsarin maskeja.
Lisäksi maski suojaa koko naaman. Ei tarvihe erillisiä silmäsuojia roiskeita tai pölyä vastaan.
Naama ei hikoile kevytmaskia käyttäessä. Tämän olen huomannut vallan hyväksi ominaisuudeksi varsinkin lasivillaeristyksiä tehdessä.
Ainut huono puoli on siinä jos pitää puhallinta selkäpuolella. Nimittäin huolimaton piereskely mainitulla asetuksella tulee tupaan välittömästi ja täyteläisenä.
- toimia
kyllå siinä saa olla varovainen, ettei allergiat pahene. Lähtötilanne ratkaisee paljon, miten paljon suvussa on vastaavia sairauksiaja kuinka pahoja. Toinen tätkeä tekiä on miten pystyt suojautumaan altistukselta. Suojaimia tärkeämpi on eläinten rehustus suunitella siten että pöllyä synny.Kuiva heinä säilörehuksi, ohra pois viljelystä ja eläinten puhditus harjaten minimiin yms.
- Scott autoflow
Itse olen käyttänyt moottoroitua suojainta 16v navetassa ,tosin en ole allerginen millekään työperäiselle ,en edes uusinpien tutkimusten mukaan ,mutta pohjalla on rasitusastma. Meillä on kiskoruokkija ja kellomylly niin on ihan sama mitä kylvää kun ei tarvitse jauhonpölyssä olla ;mutta viljanpölyltä kannattaa suojautua kuitenkin . Itse jouduin tilanteeseen 28v kun olin jo ollut kotona töissä pikkupojasta asti. Muilta osin edellinen kirjoitus antaa hyvän neuvon ,eli miten sukulaistesi taudit ovat edenneet . ,Muista että joudut varomaan alusta asti ja toimimaan varmanpäälle ,sillä piankos elimistö keksii muka haitalliset eläin ja viljapölyt ja alat allergoida niitäkin.
- isänälle
Scott autoflow kirjoitti:
Itse olen käyttänyt moottoroitua suojainta 16v navetassa ,tosin en ole allerginen millekään työperäiselle ,en edes uusinpien tutkimusten mukaan ,mutta pohjalla on rasitusastma. Meillä on kiskoruokkija ja kellomylly niin on ihan sama mitä kylvää kun ei tarvitse jauhonpölyssä olla ;mutta viljanpölyltä kannattaa suojautua kuitenkin . Itse jouduin tilanteeseen 28v kun olin jo ollut kotona töissä pikkupojasta asti. Muilta osin edellinen kirjoitus antaa hyvän neuvon ,eli miten sukulaistesi taudit ovat edenneet . ,Muista että joudut varomaan alusta asti ja toimimaan varmanpäälle ,sillä piankos elimistö keksii muka haitalliset eläin ja viljapölyt ja alat allergoida niitäkin.
Jos tuntuu viljelijän työ ainoalta oikealta. Voisi miettiä tekevänsa sitä eläinten kanssa vain vuosikymmenen. Sen verran kait käynistystuen saaminen edellyttää. Monesti maanviljelijät jatkavat työssään liian kauvan. Eipä yhteiskunnan tarvitse maksaa eläkettä kauvan. Proektiluontoisessa hommassa hyvänä puolena on, jos sairastuu pahemmin. Silloin pääsee uudelleenkoulutukseen melan varoin.
kun siirtyy käyttämään murskesäilöttyä viljaa (puintituoreena murskataan ja säilötään samoin kuin aiv rehu)on jopa halvempikin kun kuivaus.Eläinpöly on jo vaikeampi tapaus. Mutta suojaimia kyllä löytyy varmasti sopivia.
- scott autoflow
Melan kanssa kannttaa olla varovainen ,sillä sieltä ei aina saa korvauksia vaikka luulisi . Tiedän tapauksen jossa hömepölykeuhko ja astma puhkesi yhtä aikaa ,ja Mela korvasi vain pölykeuhkon hoidon ja ei maksa pennikään astman lääkehoidosta ja valituksetkaan ja lääkärien lausunnot ei auttaneet . Jos sairastat todetusti jo jotain allergiaa , on vaarana että melan sairausturva on heikommalla pohjalla kuin jos olisit terve ja sitten sairastut. Muista tämäkin
- Stadilainen
Taitaa tulevaa herra maanviljeijää eli elintaso-tuella elävää harmittaa ko joutuu jopa tekemään duunia olkoon sitte allergiaa tahi ei eli mee töihin äläkä elä kuten vanhempasi toisten käs toisen kukkarolla koko elämäsi....töihin ei tukiaisviidakkoon lähe siis kjähäjäääää ammuuuuu!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431