Tässä maassa ei ole mahdollista päästä korkeakouluun ei sitten millään.
Minulla on oppimishäiriö matikassa, teen hyvin muita aineita, mutta matikka ei vain onnistu. Kun sen yhden kerran pystyin väistämään matikan todistusvalintojen avulla EN PÄÄSE SISÄLLE vaikka muuten hyvin olen opiskellut useammankin tutkinnon. En ole menossa pääsykokeeseen koska en osaa laskea. Olen TÄYNNÄ sitä, että nuoret ihmiset tässä maassa eivät saa MITÄÄN mahdollisuuksia menestyä, ei vaikka antaisivat vuosi vuodelta kaikkensa!!!!!!!!!! PITÄÄKÖ SITÄ MATIKKAA TUNKEA JOKA KOLOON!!!!! Kyseisellä alalla ei edes matikkaa opiskella. En tajua. Juttelin matikkahäiriö ryhmässä, muissa maissa asuvien ihmisten kanssa ja siellä ei kuulemma matikkaa ole pääsykokeissa varsinkaan sosionomina ja on kavereita hakenut kouluun muualle kuin suomeen tästä syystä. Tässä maassa ei ole minulle enää mitään. Ja voitko helvetti uskoa kun hakee edes polkuopintoihin NIIHINKÄÄN EI PÄÄSE. Siellä ne arpoo kuka pääsee kouluun ja kuka ei. Ja tätäkään ei ole muissa maissa avoimeen korkeakouluun pääsee siellä kuka vain. MIKÄ TÄTÄ MAATA VAIVAA. Muutin mieltäni toivon että voisi vain maksaa itsensä kouluun en jaksa tätä paskaa enää, Olen vuosia yrittänyt ja yrittänyt enkä pääse edes lähelle. TÄSSÄ MAASSA KOULUTUS JÄRJESTELMÄ ON AIVAN HANURISTA. Ihmisiä melkeimpä rohkaistaan olemaan hakematta kouluun.
Suomessa ei pääse opiskelemaan amk opintoja
69
1681
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä valitat? Sanot, että sinulla on jo monta tutkintoa. Mitä puuttuu? Ei kaikkien tarvitse korkeakouluja käydä!
Mene jo vaihteeksi töihin!- Anonyymi
Mitäs itse siinä valitat ja ruoskit? Sinä kyllä saat näköjään valittaa ap:n viestistä, mutta ap ei saa mielestäsi lainkaan purkaa turhautumistaan tilanteestaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs itse siinä valitat ja ruoskit? Sinä kyllä saat näköjään valittaa ap:n viestistä, mutta ap ei saa mielestäsi lainkaan purkaa turhautumistaan tilanteestaan?
Saahan sitä purkaa vaikka sadan ketjun edestä jos siltä tuntuu. Niihin purkauksiin saa myös vastata vaikka miljoonan viestin edestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä purkaa vaikka sadan ketjun edestä jos siltä tuntuu. Niihin purkauksiin saa myös vastata vaikka miljoonan viestin edestä.
Jos kerran saa, niin miksi sitten kysyt että "mitä valitat"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kerran saa, niin miksi sitten kysyt että "mitä valitat"?
"Mitä valitat?"
Ihan aiheellinen kysymys, kun Ap:lla omien sanojensa mukaan on jo useita tutkintoja. Ei tässä ketään ruoskita, vaan yritetään saada Ap ajattelemaan ja näkemään, mitä hänellä sentään on. Kuinka monta tutkintoa tarvitaan lisää ja mihin? Vai voisiko sittenkin olla jo tyytyväinen. - Anonyymi
Ei hän itsestään kirjoita.
- Anonyymi
Miksi oletat ettei aloittaja ole töissä? päätätkö sinä mitä kyseinen ihminen tekee elämässään? Sinäkö suunnittelet aloittajan tulevaisuuden?
- Anonyymi
OK! Sinulla on oppimishäiriö matematiikassa. Hyväksy itsesi sellaisena! Muutkin hyväksyvät. Ei sinun tarvitse korkeakouluihin tunkea. Eivät kaikki muutkaan korkeakouluja käy ja silti pärjäävät hyvin, nimittäin ne, joissa muuten on ainesta kuten sinussakin.
- Anonyymi
Suomalaisilla on ärsyttävä tapa ajatella että lahjakkaan ihmisen pitäisi vain hyväksyä se ettei pääse kouluun sen takia ette pärjää yhdessä ainoassa aineessa.
- Anonyymi
Ihme nillitystä. Ei se vika ole systeemissä, jos joku kourallinen hakijoista ei pääse opiskelemaan. Ylivoimaiselle enemmistölle paikan saanti ei ole homma eikä mikään. Eikun menestystä sinne ulkomaille sitten.
- Anonyymi
Taas tätä yksilön syyllistämistä, aivan kuin olisi mahdotonta ettei järjestelmässä voisi olla vikaa. On aivan totta että aloilla joilla ei lainkaan tarvita matematiikkaa, on kohtuutonta että matematiikka on ratkaisevassa asemassa. Se on epäreilua juuri niitä kohtaan, joilla matematiikka ei ole se vahvuus mutta jotka muutoin sopisivat mainiosti alalle. Lopettakaa ihmiset tämä systeemin perseen nuolenta ja katsokaa todellisuutta sellaisena kuin se on. Toimimatonta järjestelmää ei ole tosiaankaan mikään pakko puolustella, vaan epäkohdat voi ihan tunnustaa ja sanoa ääneen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tätä yksilön syyllistämistä, aivan kuin olisi mahdotonta ettei järjestelmässä voisi olla vikaa. On aivan totta että aloilla joilla ei lainkaan tarvita matematiikkaa, on kohtuutonta että matematiikka on ratkaisevassa asemassa. Se on epäreilua juuri niitä kohtaan, joilla matematiikka ei ole se vahvuus mutta jotka muutoin sopisivat mainiosti alalle. Lopettakaa ihmiset tämä systeemin perseen nuolenta ja katsokaa todellisuutta sellaisena kuin se on. Toimimatonta järjestelmää ei ole tosiaankaan mikään pakko puolustella, vaan epäkohdat voi ihan tunnustaa ja sanoa ääneen.
Taas tätä systeemistä ulinaa, aivan kuin olisi mahdotonta että vika on yksilössä...jne
Todellisuus on tietysti se sinun mielipide. Aika kätevää. Harmi vaan kun valtaosa ei vissiin sitten elä todellisuudessa ja pärjää elämässään.
"Se on epäreilua juuri niitä kohtaan, joilla matematiikka ei ole se vahvuus mutta jotka muutoin sopisivat mainiosti alalle."
Niih. Just se juttu missä sinä olet paska - se on se vika systeemissä! Systeemi ois niiiiin täydellinen kun kouluun valittaisiin MINUN vahvuuksieni mukaan. Vielä parempi, jos mulle annettaisiin opiskelupaikka suoraan, koska olenhan maailman napa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tätä systeemistä ulinaa, aivan kuin olisi mahdotonta että vika on yksilössä...jne
Todellisuus on tietysti se sinun mielipide. Aika kätevää. Harmi vaan kun valtaosa ei vissiin sitten elä todellisuudessa ja pärjää elämässään.
"Se on epäreilua juuri niitä kohtaan, joilla matematiikka ei ole se vahvuus mutta jotka muutoin sopisivat mainiosti alalle."
Niih. Just se juttu missä sinä olet paska - se on se vika systeemissä! Systeemi ois niiiiin täydellinen kun kouluun valittaisiin MINUN vahvuuksieni mukaan. Vielä parempi, jos mulle annettaisiin opiskelupaikka suoraan, koska olenhan maailman napa.Vittu minä EN ole paska matematiikassa, mutta tajuan kyllä hyvin että monet ovat, ja pystyn ajattelemaan asiaa heidän kannaltaan! Että puhu kuule vaan omasta puolestasi! Ja yhtä hyvin voisi sanoa, että tuijotat vaan omaan napaasi koska SINÄ satut olemaan hyvä matematiikassa, joten mitä se sinua liikuttaa!! Eli kun satut olla itse hyvä juuri kyseisessä asiassa niin mitä ongelmaa silloin muka on - vian täytyy olla silloin yksilössä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niih. Just se juttu missä sinä olet paska - se on se vika systeemissä! Systeemi ois niiiiin täydellinen kun kouluun valittaisiin MINUN vahvuuksieni mukaan. Vielä parempi, jos mulle annettaisiin opiskelupaikka suoraan, koska olenhan maailman napa.Oheisessa linkissä mainitaan:
"suositellaan osaavan yksikkömuunnokset, prosenttilaskun ja funktio-opin"
https://opintopolku.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.35362321057
Aloittajan ym. matemaattisten vaikeuksien oppilaiden kannattaa pyytää koulunkäyntiavustajaa tai tukiopetusta vaikeissa tilanteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Systeemissä voi olla parannettavaa, mutta kyllä yksilön asenteessakin voi silti olla korjattavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vittu minä EN ole paska matematiikassa, mutta tajuan kyllä hyvin että monet ovat, ja pystyn ajattelemaan asiaa heidän kannaltaan! Että puhu kuule vaan omasta puolestasi! Ja yhtä hyvin voisi sanoa, että tuijotat vaan omaan napaasi koska SINÄ satut olemaan hyvä matematiikassa, joten mitä se sinua liikuttaa!! Eli kun satut olla itse hyvä juuri kyseisessä asiassa niin mitä ongelmaa silloin muka on - vian täytyy olla silloin yksilössä!
"Vittu minä EN ole paska matematiikassa"
Ai, miksi sitten puhuit paskaa aloituksessa?
"Minulla on oppimishäiriö matikassa, teen hyvin muita aineita, mutta matikka ei vain onnistu."
"En ole menossa pääsykokeeseen koska en osaa laskea."
Minä olen itsekin ihan paska matematiikassa (lyhyt matematiikka C) eikä tuo ole haitannut yhtään mitään. Miksi oletat, että olisin ollut matematiikassa hyvä, kun en missään mitään sen suuntaista sanonut? Varmaan jos uhriutuisit ja kiukuttelisit vähemmän, sekä löysäisit noiden salaliittoteorioiden kanssa, niin sullakin olisi joku sauma opiskelemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vittu minä EN ole paska matematiikassa"
Ai, miksi sitten puhuit paskaa aloituksessa?
"Minulla on oppimishäiriö matikassa, teen hyvin muita aineita, mutta matikka ei vain onnistu."
"En ole menossa pääsykokeeseen koska en osaa laskea."
Minä olen itsekin ihan paska matematiikassa (lyhyt matematiikka C) eikä tuo ole haitannut yhtään mitään. Miksi oletat, että olisin ollut matematiikassa hyvä, kun en missään mitään sen suuntaista sanonut? Varmaan jos uhriutuisit ja kiukuttelisit vähemmän, sekä löysäisit noiden salaliittoteorioiden kanssa, niin sullakin olisi joku sauma opiskelemaan.Minä en ole ap!! Ja itsehän siinä kiukuttelet! Enkä myöskään ole puhunut yhtään mitään mistään salaliittoteorioista. Olet näköjään aivan vainoharhainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ole ap!! Ja itsehän siinä kiukuttelet! Enkä myöskään ole puhunut yhtään mitään mistään salaliittoteorioista. Olet näköjään aivan vainoharhainen.
Oolrait, sitten et ole ap. Pahoittelut siitä.
Mutta sinä voisit tarkistaa kiukuttelun määritelmän. Sitten voit verrata sitä määritelmää viestiini ja vaikka lainata sen kohdan, jossa kiukuttelua havaitsit. Voit oikeastaan tsekata ap:n viestin kanssa. Jos vaikka sieltä löytyisi jotain määritelmään sopivaa.
Myöskään looginen päättelykykysi ei juurikaan häikäise. Viestini oli selkeästi vastaus ap:lle -> salaliittopuheet kohdistui häneen -> väität ettet ole ap -> kuitenkin samaan aikaan kuvittelet, että vastasin sinulle ja vedät defenssit päälle. Ei oikein käy järkeen, ellet sitten kuitenkin ole ap.
Ja jos joku täällä on vainoharhainen, niin se on kyllä aloittaja. Siellä se foliohattuilee, että opiskelijat arvotaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oolrait, sitten et ole ap. Pahoittelut siitä.
Mutta sinä voisit tarkistaa kiukuttelun määritelmän. Sitten voit verrata sitä määritelmää viestiini ja vaikka lainata sen kohdan, jossa kiukuttelua havaitsit. Voit oikeastaan tsekata ap:n viestin kanssa. Jos vaikka sieltä löytyisi jotain määritelmään sopivaa.
Myöskään looginen päättelykykysi ei juurikaan häikäise. Viestini oli selkeästi vastaus ap:lle -> salaliittopuheet kohdistui häneen -> väität ettet ole ap -> kuitenkin samaan aikaan kuvittelet, että vastasin sinulle ja vedät defenssit päälle. Ei oikein käy järkeen, ellet sitten kuitenkin ole ap.
Ja jos joku täällä on vainoharhainen, niin se on kyllä aloittaja. Siellä se foliohattuilee, että opiskelijat arvotaan."Looginen päättelykykysi ei juurikaan häikäise." Kun kerran vastasit minulle, niin oletin sinun myös tarkoittavan minua. Mielestäni se on loogista. Mutta ihmisen loogisesta päättelykyvystä ei voi muutenkaan tehdä pahemmin johtopäätöksiä jonkin yhden viestin perusteella. "Loogisen päättelykyvyn" olemassaolo kun ei välttämättä vielä takaa loogisia argumentteja. Ihminen on monimutkainen olento ja syitä epäloogisuudelle voi olla paljon muitakin kuin se ettei omaa häikäisevää loogista päättelykykyä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ole ap!! Ja itsehän siinä kiukuttelet! Enkä myöskään ole puhunut yhtään mitään mistään salaliittoteorioista. Olet näköjään aivan vainoharhainen.
Niin no. Jenkki tykkää matematiikasta ja stalkkaa potentiaalisia matematiikan opiskelijoita.
- Anonyymi
Saatanan juntti
- Anonyymi
Ammattikorkeakoulujen opiskelupaikat täyttyvät kyllä. Joku ja aika moni sinne siis pääsee, he eivät kaikki ole mitään matematiikkaneroja eikä neroja muutenkaan.
Joku ja aika moni ei pääse ammattikorkeaan eikä se ole tarpeen. Näille sopii paremmin amis.
Minäkin olen varsin avuton matematiikassa ja on kaikille parempi, etten änge sinne, missä matemaattisia lahjoja tarvitaan. Silti olen korkeakoulutettu eli kun on muuten riittävän lahjakas, korkeakouluihin pääsee hyvin ja valmistuukin. Aloittajalla ilmeisesti puuttuu matematiikan osaamista mutta myös se kaikki muu on riittämätöntä. Ei ammattikorkea-ainesta! Kaikki eivät vain ole!
Ei kaikista tule olympiavoittajia, vaikka kuinka haluaisi. Onko vika systeemissä?- Anonyymi
Kysymyshän on nimenomaan siitä, että miksi sellaisilla aloilla, joilla matematiikalla ei ole mitään merkitystä, niin näiden alojen sisäänpääsyssä sillä kuitenkin on erittäin suuri merkitys? Minkään logiikan mukaan asian ei pitäisi olla niin.
- Anonyymi
Amkin käyneet kilpailevat usein samoista työpaikoista kuin ammattiopiston käyneet. Usein heille maksetaan myös samaa liksaa. Usein myös työpaikat ovat määräaikaisia enemmän tai vöhemmän lyhyitä sellaisia. Lisäksi ammattikorkeakoululaisia on pilvin pimein työttömänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän on nimenomaan siitä, että miksi sellaisilla aloilla, joilla matematiikalla ei ole mitään merkitystä, niin näiden alojen sisäänpääsyssä sillä kuitenkin on erittäin suuri merkitys? Minkään logiikan mukaan asian ei pitäisi olla niin.
Niin. Matematiikkaa korostetaan liikaa, se on totta. Mutta erittäin suurta merkitystä matematiikalla ei ole haettaessa aloille, joissa sitä ei niin paljon tarvita. Näille aloille hakijat ovat lähes kaikki sellaisia, joiden vahvuus matematiikka ei ole. Eli hakijat kilpailevat opiskelupaikoista matematiikan suhteen itsensä kaltaisten kanssa, eivät matikkanerojen kanssa.
Peruskoulumatematiikan osaamista kai sentään voidaan odottaa korkeakouluun hakevalta. Onhan sen verran matematiikan osaamista elämässä tarpeen muutenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Matematiikkaa korostetaan liikaa, se on totta. Mutta erittäin suurta merkitystä matematiikalla ei ole haettaessa aloille, joissa sitä ei niin paljon tarvita. Näille aloille hakijat ovat lähes kaikki sellaisia, joiden vahvuus matematiikka ei ole. Eli hakijat kilpailevat opiskelupaikoista matematiikan suhteen itsensä kaltaisten kanssa, eivät matikkanerojen kanssa.
Peruskoulumatematiikan osaamista kai sentään voidaan odottaa korkeakouluun hakevalta. Onhan sen verran matematiikan osaamista elämässä tarpeen muutenkin.Tämäpä juuri. Ennen uudistustakin matematiikan osio löytyi useimpien alojen pääsykokeissa, mutta se oli tynkäosio. Esim. alalla jonne itse päädyin opiskelemaan, pääsykokeessa oli maksimipistemääränä 100. Matematiikan osio koostui viidestä 1p tehtävästä. Naureskeltiin tuolloin muutaman tyypin kanssa, että minkä takia matematiikan osio piti kokeeseen tunkea tuollaisilla jämäpisteillä. Toisen alan pääsykoe jonne tuolloin hain (vaatii matematiikan osaamista opinnoissa sekä työelämässä) taisi sisältää jonkun 20-30/100p matematiikkaa. Eli tuostakin olisi voinut päästä sisään vaikka matematiikan osiot olisi menneet aivan vihkoon, mikäli olisi kerännyt lähelle maksimit muista osioista (englanti, äidinkieli, alakohtaiset kysymykset).
Nykymallin pääsykokeissa en ole itse ollut (siis niissä amk-valintakokeissa, jotka esim tänä vuonna pidetään 31.5, alakohtaisissa olen ollut ja matematiikkaa 0%), mutta näyttäis olevan 20p/100p se osio. Eli ei sisäänpääsy matematiikasta jää kiinni nytkään, jos on tasaisen hyvä muissa osioissa ja käyttää systeemin antaman mahdollisuuden hakea kuuteen kohteeseen. - Anonyymi
Todella ihmeellisen paska lähestymistapa.
- Anonyymi
Tiedän paljon maistereita, joilla on erilaisia oppimishäiriöitä mielenterveysongelmia ja kehitysvammoja.
- Anonyymi
Onhan niitä johtajia, joilla on lukihäiriö, lääkäreitä, joilla on vakava päihdeongelma ja tohtoreita sekä maistereita erinomaisilla papereilla, jotka suoraan jäävät mielenterveydellisistä syistä lomalle ja sitten eläkkeelle. Älykkyyden, lahjakkuuden sekä hulluuden raja on erittäin pieni.
Mihin avoimeen olet hakenut?
On aika moneen vain ilmoittautumisjärjestys- Anonyymi
Tää on ilmaisen opiskelun negatiivinen puoli. Ikiopiskelijat jotka vetävät kolmatta tutkintoa ilman että ovat päivääkään tehneet töitä. Ihanan halpaa ja järkevää hommaa, mutta mikäs teet. Tätä on haluttu ja saatu.
- Anonyymi
Veikkaanpa, ettei aloittaja ole oikeasti suorittanut "montaa tutkintoa". Käsittääkseni matematiikka on pakollinen osa jokaista ammattitutkintoa, ja jos sen matematiikan taso on niin kuraa, että se estää korkeakouluun pääsyn, niin miten helvetissä se on voinut päästä amiksen läpi? Saatika kolmee kertaa. Ei se pääsykoematematiikka hirveästi kummoisempaa ole. Luulen, että nuo "muuten hyvin suoritetut tutkinnot" on vaan valhe, jolla yrittää osoittaa olevansa jollain tapaa pätevä. Tosin surullinen yritys siinä mielessä, että amiksen suorittaminen ei ole saavutus tai mikään pätemisen aihe.
Tietysti siis oletan, että puhuu amiksesta, kun käyttää sanaa tutkinto. Kaipa niitä joitain puolen vuoden kotitalouskurssejakin nimitetään tutkinnoiksi, niin ehkäpä aloittaja on sitten käynyt jotain sellaisia. Tosin niissä pärjääminen vaatii vielä amistakin vähemmän, eli niissä pärjääminen ei ole huomionarvoinen mittari juuri millekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veikkaanpa, ettei aloittaja ole oikeasti suorittanut "montaa tutkintoa". Käsittääkseni matematiikka on pakollinen osa jokaista ammattitutkintoa, ja jos sen matematiikan taso on niin kuraa, että se estää korkeakouluun pääsyn, niin miten helvetissä se on voinut päästä amiksen läpi? Saatika kolmee kertaa. Ei se pääsykoematematiikka hirveästi kummoisempaa ole. Luulen, että nuo "muuten hyvin suoritetut tutkinnot" on vaan valhe, jolla yrittää osoittaa olevansa jollain tapaa pätevä. Tosin surullinen yritys siinä mielessä, että amiksen suorittaminen ei ole saavutus tai mikään pätemisen aihe.
Tietysti siis oletan, että puhuu amiksesta, kun käyttää sanaa tutkinto. Kaipa niitä joitain puolen vuoden kotitalouskurssejakin nimitetään tutkinnoiksi, niin ehkäpä aloittaja on sitten käynyt jotain sellaisia. Tosin niissä pärjääminen vaatii vielä amistakin vähemmän, eli niissä pärjääminen ei ole huomionarvoinen mittari juuri millekään.Kannattais kuitenkin elää omaa elämää eikä muiden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattais kuitenkin elää omaa elämää eikä muiden.
Jospa nyt tekisit niin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattais kuitenkin elää omaa elämää eikä muiden.
Jos itse tunkee oman elämänstoorinsa nettiin, niin silloin muut sitä myös kommentoivat. Tämän ymmärtämiseen ei mitään matikkapäätä tarvita. 😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti siis oletan, että puhuu amiksesta, kun käyttää sanaa tutkinto. Kaipa niitä joitain puolen vuoden kotitalouskurssejakin nimitetään tutkinnoiksi, niin ehkäpä aloittaja on sitten käynyt jotain sellaisia. Tosin niissä pärjääminen vaatii vielä amistakin vähemmän, eli niissä pärjääminen ei ole huomionarvoinen mittari juuri millekään.Pääsin amiksen kun tein ytot ensimmäisenä vuotena. Opettaja ymmärsi häiriöni ja sai psykologilta todisteita ongelmasta ja pääsin läpi. Olen kiitettävän oppilas kaikissa muissa aineissa ja sinä et päätä siitä mihin minusta on tai ei ole vain sen perusteella etten selviä yhdessä ainoassa aineessa jossa minulla on häiriö jota ollaan yritetty korjata jo VUOSIA.
- Anonyymi
Hyvällä tahdolla sanon että voit ajatella että ehkä se ei vain ole sinua varten. Suurin osa maailman ihmisistä ei ole käynyt amk:ia ja moni on pärjännyt ihan hyvin monella saralla. Miten pääsisit matikan kursseilta läpi koulussa jos se ei pääsykokeessa kerran onnistu?
- Anonyymi
Pääsykokeet eivät mittaa kenenkään matemaattista osaamista luotettavasti, ainakaan AMK:n pääsykokeissa. Toisessa vaiheessa, joissakin koulutuksissa sitten (ehkä) enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsykokeet eivät mittaa kenenkään matemaattista osaamista luotettavasti, ainakaan AMK:n pääsykokeissa. Toisessa vaiheessa, joissakin koulutuksissa sitten (ehkä) enemmän.
Pääsykokeen tarkoitus ei olekaan mitata matematiikan osaamista sinänsä vaan löytää parhaat hakijat.
Sitäpaitsi amkin pääsykokeiden matematiikan selvittää jokainen torimyyjäkin! Jos ei, olisi ehkä syytä palata kertaamaan peruskoulua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsykokeen tarkoitus ei olekaan mitata matematiikan osaamista sinänsä vaan löytää parhaat hakijat.
Sitäpaitsi amkin pääsykokeiden matematiikan selvittää jokainen torimyyjäkin! Jos ei, olisi ehkä syytä palata kertaamaan peruskoulua.”Pääsykokeen tarkoitus ei olekaan mitata matematiikan osaamista sinänsä vaan löytää parhaat hakijat”
Hyvä on, olkoon sitten niin. Tämä keskustelu jatkuu vielä ylihuomennakin, jos alan vänkäämään asiasta kanssasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitäpaitsi amkin pääsykokeiden matematiikan selvittää jokainen torimyyjäkin! Jos ei, olisi ehkä syytä palata kertaamaan peruskoulua.Hei idjootti oletko kuullut laskuhäiriöstä. TODELLA MONI TÄÄLLÄ EI TIEDÄ DYSCALCULIAN OLEMASSA OLOSTA. Olen ollut psykologilla vuosia opettelemassa laskemista ja erikois opettajia on riittänyt vaikka ja kuinka. 10 vuotta opiskellut matikkaa ilman mitään kehitystä. Menkää tutustumaan facebookissa dyscalculia nimiseen ryhmään siellä on ihmisiä jotka eivät kykene ymmärtämään numeroita niinkuin muut ihmiset. Minulla on taas aika neuropsykologille tämän asian takia!! Miksi tässä maassa ei tunneta mitään häiriöitä.
- Anonyymi
Matikkaa ei tarvita kaikilla aloilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitäpaitsi amkin pääsykokeiden matematiikan selvittää jokainen torimyyjäkin! Jos ei, olisi ehkä syytä palata kertaamaan peruskoulua.Tutustuisitko laskuhäiriöön on selvää ettet tiedä semmoisesta ta niinkuin muut haluat leikkiä ettei semmoista ole olemassa. On aikuisia ihmisiä jotka eivät osaa laskea englannin kielessä häiriötä kutsutaan dyscalculia. Koulutusjärjestelmä suomessa avoimesti syrjii näitä oppilaita. Laskuhäiriöiset ihmiset on usein menestyvimpiä oppilaita luokassa, koska antavat itsestään enemmän korvaten matikan puutteen. Laskuhäiriöinen aikuinen on ihan yhtä lahjakas ja usein lahjakkaampi kuin normaali ihminen, koska laskuhäiriöinen on joutunut koko elämänsä kehittämään selviytymis keinoja koulu maailmassa. Olen tutustunut ryhmässä moniin aikuisiin jotka eivät tiedä paljon kello on mutta opiskelevat lakia ja muita aineita. Ryhmän nimi on dyscalculia facebookissa jos haluat tutustua häiriöön. Jos sinulla joka luet tätä on mielestäsi laskuhäiriö josta et ole tiennyt vielä mitään facebookissa on ryhmä jossa on sinun kaltaisia ihmisiä tuhansia ammattilaisia kaikilta aloilta ja kaikki jakavat saman ongelman he eivät ymmärrä matikkaa samalla tavalla kuin normaalit ihmiset. Neuropsykologilla kannattaa myös käydä testeissä. Sinusta on niin moneen asiaan olen jutellut professoreille, asianajajille, opettajille ja muille ammattilaisille jotka selvisivät koulusta koska olivat lahjakkaita muissa aineissa. Liity ryhmään siellä saat muilta vinkkejä ja apua myös koulutus järjestelmän syrjimis tilanteelle ja minne asian voi viedä varsinkin jos opiskelet alaa jossa matikka ei ole edes pääasia tai tarpeellinen muuten. Ethän lue näiden ihmisten kommentteja he eivät ole kuullut kyseisestä häiriöstä ja näin ollen eivät ymmärrä sitä tosi asiaa että on aikuisia jotka eivät kykene laskemaan. He eivät myöskään tiedä että on monia ammattikoulun käyneitä ja maisterin tehneitä jotka eivät osaa laskea. Heille plussaa oli että he opiskelivat toisessa maassa. Suomessa aikuisten oppimishäiriöistä ei tiedetä vielä mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutustuisitko laskuhäiriöön on selvää ettet tiedä semmoisesta ta niinkuin muut haluat leikkiä ettei semmoista ole olemassa. On aikuisia ihmisiä jotka eivät osaa laskea englannin kielessä häiriötä kutsutaan dyscalculia. Koulutusjärjestelmä suomessa avoimesti syrjii näitä oppilaita. Laskuhäiriöiset ihmiset on usein menestyvimpiä oppilaita luokassa, koska antavat itsestään enemmän korvaten matikan puutteen. Laskuhäiriöinen aikuinen on ihan yhtä lahjakas ja usein lahjakkaampi kuin normaali ihminen, koska laskuhäiriöinen on joutunut koko elämänsä kehittämään selviytymis keinoja koulu maailmassa. Olen tutustunut ryhmässä moniin aikuisiin jotka eivät tiedä paljon kello on mutta opiskelevat lakia ja muita aineita. Ryhmän nimi on dyscalculia facebookissa jos haluat tutustua häiriöön. Jos sinulla joka luet tätä on mielestäsi laskuhäiriö josta et ole tiennyt vielä mitään facebookissa on ryhmä jossa on sinun kaltaisia ihmisiä tuhansia ammattilaisia kaikilta aloilta ja kaikki jakavat saman ongelman he eivät ymmärrä matikkaa samalla tavalla kuin normaalit ihmiset. Neuropsykologilla kannattaa myös käydä testeissä. Sinusta on niin moneen asiaan olen jutellut professoreille, asianajajille, opettajille ja muille ammattilaisille jotka selvisivät koulusta koska olivat lahjakkaita muissa aineissa. Liity ryhmään siellä saat muilta vinkkejä ja apua myös koulutus järjestelmän syrjimis tilanteelle ja minne asian voi viedä varsinkin jos opiskelet alaa jossa matikka ei ole edes pääasia tai tarpeellinen muuten. Ethän lue näiden ihmisten kommentteja he eivät ole kuullut kyseisestä häiriöstä ja näin ollen eivät ymmärrä sitä tosi asiaa että on aikuisia jotka eivät kykene laskemaan. He eivät myöskään tiedä että on monia ammattikoulun käyneitä ja maisterin tehneitä jotka eivät osaa laskea. Heille plussaa oli että he opiskelivat toisessa maassa. Suomessa aikuisten oppimishäiriöistä ei tiedetä vielä mitään.
Suomeksi tätä kutsutaan dyskalkuliaksi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dyskalkulia
Nimittäin, jos suomea haluaa osata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomeksi tätä kutsutaan dyskalkuliaksi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dyskalkulia
Nimittäin, jos suomea haluaa osata.Mutta miksi tämmöistä ihmistä pitäisi kouluttaa alalle, jolle hänellä ei riitä taipumukset ja osaaminen alkuunkaan? Jos laskeminen ei yhtään onnistu, ei amkiin ole asiaa millekään alalle. Sillä siisti! Eihän jaloistaan halvaantuneesta yritetä tehdä juoksijaa, vaikka olisi kuinka etevä tahansa muuten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi tämmöistä ihmistä pitäisi kouluttaa alalle, jolle hänellä ei riitä taipumukset ja osaaminen alkuunkaan? Jos laskeminen ei yhtään onnistu, ei amkiin ole asiaa millekään alalle. Sillä siisti! Eihän jaloistaan halvaantuneesta yritetä tehdä juoksijaa, vaikka olisi kuinka etevä tahansa muuten.
Oletko tosissasi! Se ei tee ihmisestä osaamatonta jos yksi aine ei vain toimi. Kyseinen ihminen voi olla kaikessa muussa todella lahjakas ja alalla jossa numerot eivät ole se pääasia. Miksi oletat, että häiriön omaava on huono kaikessa? Aloittaja juuri sanoi että on kiitettävä muissa aineissa paitsi matikassa. Juuri tämä asenne suomalaisilta on todella myrkyllinen. Ajatellaan, että jos jokainen ei ole matikka nero ei hänestä ole mihinkään, vaikka olisi kuinka hyvä muissa aineissa. Aloittaja ei ole halvaantunut hänellä on oppimishäiriö matikassa. Se ettei yksi aine toimi ei yhtäkkiä tee tyhmäksi. Jestas teidän mielipiteitä on järkyttävää lukea ei mitään ymmärrystä tai tietoa. Tämän takia häpeän suomalaisia. Ja tämän takia täältä lähtee muualle ihmisiä opiskelemaan. Sinulla on otsaa tulla puhumaan kun et itse tiedä mistä puhut tai kokenut aloittaja tilannetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tosissasi! Se ei tee ihmisestä osaamatonta jos yksi aine ei vain toimi. Kyseinen ihminen voi olla kaikessa muussa todella lahjakas ja alalla jossa numerot eivät ole se pääasia. Miksi oletat, että häiriön omaava on huono kaikessa? Aloittaja juuri sanoi että on kiitettävä muissa aineissa paitsi matikassa. Juuri tämä asenne suomalaisilta on todella myrkyllinen. Ajatellaan, että jos jokainen ei ole matikka nero ei hänestä ole mihinkään, vaikka olisi kuinka hyvä muissa aineissa. Aloittaja ei ole halvaantunut hänellä on oppimishäiriö matikassa. Se ettei yksi aine toimi ei yhtäkkiä tee tyhmäksi. Jestas teidän mielipiteitä on järkyttävää lukea ei mitään ymmärrystä tai tietoa. Tämän takia häpeän suomalaisia. Ja tämän takia täältä lähtee muualle ihmisiä opiskelemaan. Sinulla on otsaa tulla puhumaan kun et itse tiedä mistä puhut tai kokenut aloittaja tilannetta.
Sinä puolestasi näytät olettavan, että jos on täysin tauno matematiikassa, on kuitenkin suuri nero kaikessa muussa. Aina.
Aloittaja on äärimmäisen avuton matematiikassa. Mutta selvästi hänen muu lahjakkuutensakaan ei ole sitä luokkaa, että sillä kilpailisi menestyksellisesti ammattikorkeakoulupaikoista. Kun tai jos on kyseessä ala, jolla matematiikkaa ei tarvita, kaikki hakijat tai ainakin suurin osa hakijoista on niitä, jotka eivät matematiikassa loista. Silloin matematiikka ei ratkaise kouluun pääsyä. Vika on muussa osaamisessa tai oikeastaan sen sen puutteessa.
Et kai sentään odota, että dyskalkyylikolle pitäisi olla kaikkien ovien auki ilman mitään vaatimuksia? Eihän muillekaan ole! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä puolestasi näytät olettavan, että jos on täysin tauno matematiikassa, on kuitenkin suuri nero kaikessa muussa. Aina.
Aloittaja on äärimmäisen avuton matematiikassa. Mutta selvästi hänen muu lahjakkuutensakaan ei ole sitä luokkaa, että sillä kilpailisi menestyksellisesti ammattikorkeakoulupaikoista. Kun tai jos on kyseessä ala, jolla matematiikkaa ei tarvita, kaikki hakijat tai ainakin suurin osa hakijoista on niitä, jotka eivät matematiikassa loista. Silloin matematiikka ei ratkaise kouluun pääsyä. Vika on muussa osaamisessa tai oikeastaan sen sen puutteessa.
Et kai sentään odota, että dyskalkyylikolle pitäisi olla kaikkien ovien auki ilman mitään vaatimuksia? Eihän muillekaan ole!Voi voi. Voi olla vaikka äärimmäisen lahjakas matematiikassa, mutta kiinnostus matematiikkaan täys nolla. Tai toisinpäin, voi olla kiinnostus matematiikkaan äärimmäisen kova, mutta lahjakkuus nolla. Lahjakkuudella ei tee mitään jos kiinnostus on nolla. Ja siitä mistä yksilö on kiinnostunut itse, siitä päättää yksilö täysin itse eikä kukaan muu. Tuskin tämmöisellä aivopesuurityksillä ja jankkaamisella kukaan kiinnostuu matematiikasta yhtään sen enempää kuin ITSE on päättänyt kiinnostua. Yksilöllä on on oma tahto vaikka toisin yrität väittää. Vai kiinnostutko itse puhelinmyyjän työstä jos sinulle jankutetaan kymmeniä vuosia päivittäin aamusta yöhön puhelinmyyjän työstä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se ettei yksi aine toimi ei yhtäkkiä tee tyhmäksi."
Ei tietenkään! Mutta ei se myöskään takaa, että olisi nero kaikessa muussa. Aloittaja ei ole onnistunut osoittamaan riittävää korkeakoulukypsyyttä kaiken kaikkiaan. Ammattikorkeaan pääsee hyvin keskinkertaisilla kyvyillä, mitään erikoislahjakkuutta ei odoteta matematiikassa eikä muissa aineissa. Kaikki eivät silti ammattikorkeaan pääse koskaan. Eikä pidäkään! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se ettei yksi aine toimi ei yhtäkkiä tee tyhmäksi."
Ei tietenkään! Mutta ei se myöskään takaa, että olisi nero kaikessa muussa. Aloittaja ei ole onnistunut osoittamaan riittävää korkeakoulukypsyyttä kaiken kaikkiaan. Ammattikorkeaan pääsee hyvin keskinkertaisilla kyvyillä, mitään erikoislahjakkuutta ei odoteta matematiikassa eikä muissa aineissa. Kaikki eivät silti ammattikorkeaan pääse koskaan. Eikä pidäkään!Ammattikorkeaan pääsee, jos sinne ITSE hakee ja ITSE on sinne halunnut hakea. Muussa tapauksessa kukaan ei voi päättää kenenkään puolesta, että sinähän pääset ammattikorkeaan jos ei ITSE yksilö edes ole sinne hakenut (koska ei ole halunnut hakea). Jos taas joku pakottaa jonkun hakemaan sinne ammattikorkeaan vastoin yksilön omaa kiinnostusta ja tahtoa niin kyllä se yksilö keksii keinot siinä kokeessa mokaamiseen tavalla tai toisella.
Työnantaja ei myöskään tee yhtään mitään sellaisella matematiikkanerolla, joka ei ole kiinnostunut itse tippaakaan matematiikasta, ei ole kiinnostunut työskentelemään kyseisellä alalla eikä kyseisellä työnantajalla. Jos joku sellaiseen työhön pakottaa niin kyllä yksilö keksii keinot toimia, jotta hänelle hankitaan potkut. Kukaan ei myöskään voi valita työhön sellaista, johon yksilö ei itse ole hakenut eikä voi allekirjoittaa toisen puolesta työsopimusta jos yksilö itse ei suostu sitä allekirjoittamaan.
- Anonyymi
Amk inssinkin pääsykokeen matikka oli niin helppoa, että täytyy olla todella täysin ladkutaidoton jos väittää että muutoin kokeesta Max pisteet saamalla ei pääse sisään, jos matikasta saa vaan osan pisteistä
Valmistaudu muihin osa-alueisiin.
Sitäpaitsi laskinta saa käyttää = ihme jos et silläkään yhtään mitään osaa laskea, vaikka mikä häiriö olisi.
Toki jos on kehitysvammainen niin sitten ei ole amk:n penkille asiaa muutenkaan- Anonyymi
En tiedä mihin kouluun hait ja (pääsit), mutta tiedän sen että pääsykoekäytäntöjä on monenlaisia alasta riippuen. Tiedän myös sen ettei perusmatikka ole vaikeaa AMK:n pääsykokeissa. Laskut ovat monivaiheisia, mutta helppoja. Aika tulee vastaan, oman kokemukseni perusteella.
On tietysti aloja, joissa halutaan mitata luotettavasti sitä matemaattista osaamista. Niihin on annettu ihan eri tavalla aikaa laskea, kun tiedetään että sitä aikaa niihin voi mennä enemmän kuin se 2min. - Anonyymi
Sinä et sitä päätä kenestä on ja mihin. Lopeta syrjiminen häiriö ei tarkoita ettei voisi menestyä muuten. Olen kiitettävän oppilas ainoa jossa en pärjää on matikka ja on täysin sairasta jos ajattelet, että ihminen jolla on yhdessä aineessa ongelma ei voi yhtäkkiä menestyä koulussa.
- Anonyymi
Kysehän on todellakin VAIN koulutuksesta, joka valmistaa ammattiin ja sitä kautta mahdollistaa työllistymisen alalla. Työnantaja valitsee sitten ketä palkkaa ja ketä on soveltuva. Sitä ei voi kukaan suoraan tietää, kenestä kehittyy hyvä työssään, jossa paino ei ole matematiikassa.
Eli on suorastaan tökeröä ettei pääse opiskelemaan jotain AMK-alaa, jos ei osaa matematiikkaa. Aloittaja kertoi jo että tämä häiriö on, ja tiedostaa sen itsekin niin ettei ole edes hakeutunut kouluun, jossa matematiikalla on merkitystä ammatin kannalta. Pääsykokeeseen tyssää sitten kuitenkin koko touhu, kun kysytään matematiikkaa valintakokeessa. Tai painotetaan matemaattisten aineiden arvosanoja?- Anonyymi
Siinä joukossa, joka hakee alalle, jolla matematiikkaa ei yhtään tarvita, kaikki ovat varsin avuttomia matematiikassa. Kilpailua opiskelupaikoista ei siis silloin käydä matematiikan osaamisella. Kaikki opiskelupaikat kuitenkin täytetään. Muu osaaminen ratkaisee, mutta kenellä sekin on heikkoa, jää sitten ulkopuolelle.
Ts. vaikka pisteytyksessä hyvästä matematiikasta saisi paljon pisteitä, sillä ei ole merkitystä, koska juuri kukaan ei tässä hakijajoukossa niitä pisteitä saa. Sisään mennään tai jäädään ulkopuolelle aivan muilla perusteilla.
Matematiikan koe ei siis ole erotteleva tässä hakijajoukossa. Siinä mielessä se matematiikka on aivan turha.
Koko pääsykokeen tarkoitushan on olla erotteleva, ei varsinaisesti osaamista mittaava. Pääsykokeen avulla erotellaan hakijajoukosta ne, joiden voidaan otaksua olevan parhaiten koulutettavissa tietylle alalle. - Anonyymi
samaa mieltä kanssasi
- Anonyymi
Aloittaja on oikeassa. Ennen mentiin todistuksella kouluun ja laskut opetettiin koulussa. Sitten tuli tämä ammattikorkeasekoilu. Monet oli ollut työelämässä ennen koulua, joten tiesi mitä odottaa. Yhtäkään lasku/kirjanpitojuttua en tarttenu työssä, koska meistä ei todellakaan tullu mitään johtajia. Sama juttu hoitajakoulutuksessa. Pitäs muistaa, että koulu on koulua ja työ työtä.
- Anonyymi
Pääasia mitä paskaa länkyttää kunhan saa vain itselleen huomion ja näin häirittyä ihmisten työntekemistä.
- Anonyymi
Mikä sua vaivaa? onko vaikeaa hyväksyä ettei kaikilla ole yhtä hyviä taitoja kuin sinulla. Rukoilen sinulle oppimishäiriötä ja sitte rukoilen ettet saa mitään mahdollisuuksia mitä tulee koulutukseen vaikka olisit kuinka kiitettävä oppilas muuten. Miten on oikein, että ihminen on kaikessa muussa kiitettävä, mutta koska kärsii laskuhäiriöstä yhtäkkiä ihminen ei olekkaan korkeakoulun arvoinen??? VAIN TÄSSÄ MAASSA ajatellaan näin syrjivästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? onko vaikeaa hyväksyä ettei kaikilla ole yhtä hyviä taitoja kuin sinulla. Rukoilen sinulle oppimishäiriötä ja sitte rukoilen ettet saa mitään mahdollisuuksia mitä tulee koulutukseen vaikka olisit kuinka kiitettävä oppilas muuten. Miten on oikein, että ihminen on kaikessa muussa kiitettävä, mutta koska kärsii laskuhäiriöstä yhtäkkiä ihminen ei olekkaan korkeakoulun arvoinen??? VAIN TÄSSÄ MAASSA ajatellaan näin syrjivästi.
Itsehän halusit, että ei missään nimessä opiskelemaan liikaa ihmisiä että ”menkää vain töihin”. No niin, nyt sitten taas ei kelpaa kun ei ole opiskelemassa.
Niin tai näin, aina väärinpäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän halusit, että ei missään nimessä opiskelemaan liikaa ihmisiä että ”menkää vain töihin”. No niin, nyt sitten taas ei kelpaa kun ei ole opiskelemassa.
Niin tai näin, aina väärinpäin.Ensin länkytetään, että on liikaa kouluja käyneitä ihmisiä ja että älkää menkö töihin että palatkaa vaan edellisiin ammatteihin ja sitten taas kohta kääntyy takki ja alkaa länkytys että miksi ihminen ei pääse opiskelemaan, yhyy yhyy tämä on syrjintää ja hakekaa ihmiset hyvät opiskelemaan.
Koita nyt itse päättää mikä sun kanta on asiaan. - Anonyymi
Joo näinhän sinäkin juuri siinä teet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo näinhän sinäkin juuri siinä teet.
Edelleenkään ei kiinnosta työskentely poliisissa enkä tämmöistä ole koskaan väittänytkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan turhaa työtä tämmöinen länkyttäminen ja ohjailu ”oikeaan työhön”. Ihan turhaa työtä teet länkyttämällä vuosikausia palstalla.
- Anonyymi
Suomessa ei kyllä kovin puhuta oppimishäiröistä tai tueta oppimishäiriöistä siinä olemme samaa mieltä. Oletetaan että häiriö vain katoaa iän tai tukiopetuksen mukana.
- Anonyymi
Laskuhäiriö on ihmisellä jo syntymästä siihen ei opetukset auta.
- Anonyymi
Irlannissa ja Englannissa oppimishäiriöstä kärsivälle on hyvä tukiverkosto ja pääsee kouluunkin hakemalla. Hae opiskelemaan ulkomaille.
- Anonyymi
Mitäs ne ehdokkaat sanoi? - Haluamme parantaa nuorten koulutus mahdollisuuksia. JA PASKAN MARJAT.
- Anonyymi
Ei tässä maassa kannata opiskella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496605Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6642815Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931210- 841205
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891110
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 228875