Onko teillä ehdotuksia elinkeinon harjoittamisesta pientilalla? Mitä kannattaa tehdä, kun peltoala on noin 10 ha. Metsää on aika paljon enemmän. Aluksi ajattelin jotakin lihakarjaa, joka voisi olla ulkona ympäri vuoden (tietysti mahdollisuus päästä jonkinlaiseen tuulen suojaan...). Osa voisi käyskennellä metsässäkin, ja naapurilta saisi ostettua rehua elikoille. Sitten on harkittu myös jonkinmoista pientä kylmäpihattoa, joka olisi rakennettu oman metsän puista halvalla. Myös kasvinviljelyä on harkittu. Vaimolla olisi vakituinen työ, ja isäntä viljelisi tilalla. Onko ehdotuksia tai kannanottoja omiin ideoihini?
Ehdotuksia kaivataan!
4
819
Vastaukset
- Jukka
Lihakarjaa ei kannata alkaa pitämään,se ei tuota mitään ja sitoo kaiken ajan kiinni tilaan.Pihattoa ei kannata rakentaa,täytyisi olla ainakin 100 elukkaa.Lisää miinusta tekee siihen tuo naapureilta ostettu rehu.Oma ehdotukseni on,että pidät harrastuksena viljatilaa,hoitelet metsiäsi hyvään kasvukuntoon.Jos aika ei kulu jostain syystä,niin sitten vaan vieraalle pätkätöihin!
ja viljele pellolla sitä mihin on koneet jo valmiina (jos on?).Tukihommat muuttumassa, joten panosta mieluummin sinne metsän puolelle jalosta sitä puolta pitemmälle, voi jäädä enemmän käteen ja pienemmillä panoksila.
- ehtotelma
Kaiva siihen suuret kellaritilat/oikein luolasto ja ala viljelemään sieniä. Niillä on kova kysyntä maailmalla.
Näin tehden voit vielä hyödyntää pellot pinnalta jotain eksoottista viljellen. Kaikki outo menee kansaan kuin häkä ja ovat he halukkaita maksamaan mitä hyvänsä siitä.
Voisit myös laittaa sen nurmelle ja antaa golffareiden hakata siinä pallojaan harjoitusmielessä. Hekin maksavat mitä hyvänsä pelipaikasta vaikkei se täysikokoinen kenttä olisikaan.
Teetpä pinnalla mitä vain niin maan uumenissa kuitenkin kasvaa ja kypsyy arvokkaita sieniä pienellä työllä.- Nähty on
Unohda sienet hyvä mies !
Jumalauta mikä työmaa. Nähty on, että on kova työ.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431