Paketissa kauraryynejä lukee

Anonyymi

1500kJ - niin mikä on elimistön osa Jouleja, puuron matkatessa suolen läpi?

10

692

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Elimistön osa saadaan kun vähennetään jytkyn osa.

• Anonyymi

Jonkun tarinan mukaan passiiviseksi jähmettynyt ihminen tuottaisi lämpöä 75 watin teholla. Watti (W) on jouli per sekunti (J/s). Vuorokaudessa energiaa tarvittaisiin siis noin 6,5 megajoulta pelkkään patsasteluun. Mikäli ihminen alkaa laittamaan rikkaa ristiin, niin silloin energiankulutus kasvaa.

• Anonyymi

Lähden siitä, että sokeri kelpaa elimistölle ihan sellaisenaan eli elimistön kannalta hyötysuhde on sata prosenttia - niin mikä on hyötysuhde kauraryynillä?

• Anonyymi

Voit kokeilla hyötysuhdetta mittaamalla energiankulutuksen muuttamalla itse viljan sokeriksi.

Jauha kauraryynit esimerkiksi vasaramyllyssä.

Siirrä jauhot sopivaan astiaan ja sekoita siihen kaksinkertainen määrä vettä.

Kuumenna seos noin 65-75 asteeseen pariksi tunniksi. Tänä aikana jyvissä olevat entsyymit muuttavat tärkkelyksen sokeriksi.

Testaa seos

Ota näyte muusista ja lisää tippa jodia seokseen.

Jos jodi muuttuu kirkkaaksi tai keltaiseksi, kaikki tärkkelys on muuttunut sokeriksi. Jos se pysyy tummana, seosta on pidettävä em. lämpötilassa pidempään.

Hyötysuhteen saat vähentämällä kauraryynien sisältämästä energiasta muunnostyöhön kuluneen energian, ja jakamalla erotuksen kauraryynien sisältämällä energialla.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ja otsikko tietysti unohtui.
        Measuring human digestive efficiency vs. a flame

• Anonyymi

Jos ruokapaketissa lukee että 1500KJ niin se nimenomaan tarkoittaa sitä määrää energiaa jonka elimistö tuosta ruoasta keskimäärin saa.

• Anonyymi

KJ? Kelvinjoule? Miten paljon se on celsiuskaloreissa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KJ? Kelvinjoule? Miten paljon se on celsiuskaloreissa?

K = Kilo = 1000

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

K = Kilo = 1000

toki siis pieni k.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1234
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1088
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      814
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      677
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      662
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60