DIY yksinkertainen IR-kaukosäädin vanhukselle?

Anonyymi

Kaupasta tuollaisiakin olen nähnyt mutta löytyisikö valmista tee-se-itse projektia.

Tavoitteena siis yli 80 v teknologiasta pihalla olevalle käyttäjälle yksinkertaistettu isokokoinen telkkarin IR - kaukosäädin, jossa suurikokoiset painonapit ja laitteen suuntaus ei ole kriittinen eli ledejä muuallekin kuin suoraan eteenpäin. Nappuloiden viereen tarpeeksi tilaa että saa isokokoiset tekstit.

-Virta päälle (mielellään kanavalle 1)
-Kanavan vaihto ylös
-Kanavan vaihto alas
-Äänenvoimakkuus ylös
-Äänenvoimakkuus alas
- Virta pois

Ohjattava laite on vanhempi Philipsin littu televisio, jolle löytyy enää unversaali kaukosäädin. Tuossa kaukosäätimessä on noin 999 nappulaa liikaa ja napit aivan liian pieniä. Yksi mahdollisuus on toki ottaa olemassaoleva tai yhteensopiva kauko ja langoittaa siitä suoraan johtimet uuden kotelon pintaan asennetuille isoille kytkimille.

Ajattelin jotakin Arduino - pohjaista (328) joka sitten toimivaksi todettuna pakattaisiin siistiin muovikoteloon. Tässä yksittäiskäytössä laitteen opettamisen voin tehdä käsityönä tietsikkaa ja tarvittaessa oskilloskoopilla käyttäen.

4

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Taloudellisesti ei varmaan kannata kun löytyy tuollaisia oppivia malleja valmiina:

https://www.senioreidenkauppa.fi/helppokayttoinen-tv-kaukosaadin

Jos on tarvetta saada laitteeseen isommat näppäimet niin askartelu kannattaisi ehkä aloittaa tuosta. Käyttäjillä ollut joskus ongelmana se että oppimistilaan päätyy painamalla kahta ylintä nappulaa samanaikaisesti. Jos itse väkertää laitteelle isomman kotelon niin mikään ei estä järjestelemästä nappuloita niin, että ohjelmointitilaan vievät nappulat ovat mahdollisimman kaukana toisistaan.

• Anonyymi

IR-kaukosäädin onnistuu vaikkapa tämän linkin ohjeilla:
      https://github.com/ossikoo/IR_RC_TMR
      Tuossa on toteutettuna AVR:llä kaukosäätimen korvaaminen toisella, ts. em. ohjelma kuuntelee ensin kaukosäätimen koodeja ja jos kyseessä on korvaavan kaukosäätimen koodi, lähettää saman tien "oikean" kaukosäätimen koodin.
      Koodaus ei ole mitenkään hankala, noissa on käytössä IR-vastaanotin piiri, mikä käytännössä dekoodaa 1/0 -pulssijonon 38kHz:n IR-kantoaallosta. Eri koodeja on nykyään käytössä mutta suomessa en ole törmännyt kuin yhden mallisiin koodauksiin enää nykyään. Lähetyksessä käytetään tavallista IR-lediä ja sekin on helppo toteuttaa käyttämällä AVR:n PWM-lähtöä bittivirran 38kHz:n modulointiin.
      Näppäimistöjä löytyy valmiina eri näköisiä ja kokoisia ja tosiaan - valmiina kaukosäätiminäkin lähes samalla hinnalla, jota siis tämän kytkennän avulla voi käyttää komentamaan satunnaista tv:tä.

• Anonyymi

Kiitos, katson mitä tuolla saa aikaan.

• Anonyymi

Laittaa valmiin kaukosäätimen isompaan koteloon ja johdottaa tarvittavat toiminnot erillisille painonapeille. iR ledejä voi kytkeä pari kolme rinnan kotelon eri sivuille. Ei kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan kun valmiita aihioita on saatavilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1351
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33