Onko mulla rintasyöpä

Anonyymi

Moi oon 13v tttö ja toinen rinta on isompi ja sitä kutiaa. Onko normaalia?😢. Ja sen saman puolen kainalokin on kehittyneempi.

Eli liittyykö vaan murrosikäön vai pitääkö huolestua?😥

2

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voiko joku pliis vastata😥

• Anonyymi

On normaalia. Kun rinnat kasvaa ja kehittyy, toinen on usein isompi kuin toinen. Rinnat saattaa olla hyvinkin kosketusherkät ja voi sattua jos niitä koskee, tämäkin on normaalia. Jos tulee jotain epämääräistä ihottumaa tms. voi johtua yksinkertaisesti raapimisesta tai hikoilusta, jokainen ihminen kehittyy omalla tavallaan. Tää rintojen kutina tai arkuus voi myös liittyä kuukautiskierron vaiheisiin ja epäsymmetria on täysin normaalia. Eihän kasvojenkaan molemmat puolet ole samanlaiset, jos katsoo nenän kohdalta voi esim. Toinen silmä olla ylempänä kuin toinen, kulmakarvat voi olla erilaiset, hiusraja voi mennä eri kohtaa jne.

Ei tarvitse huolestua, sun keho vaan kehittyy. Jos pystyy vanhempien kanssa edes kohtuu luontevasti puhumaan kehosta nii tollasta voi myös äidiltä, isosiskolta, isoäidiltä, serkulta tms. kysellä, heillä on todennäköisesti omakohtaista kokemusta. Myös osa miehistä tietää paljon naisen kehityksestä.
      Sulla tulee varmasti olemaan vastaavaa huolta myöhemminkin. Itsellä on huolta välillä aiheuttanut mm.
      -kovat kuukautiskivut
      -runsas kuukautisvuoto
      -kuukautiset jatkuu pitkään (verta tulee vielä 9 päivän päästä vähän)
      -rintojen kutina ja arkuus
      -rinnoissa tuntuvat "patit" jotka on rasvakudosta tms.
      -genitaalialueen värin vaihtuminen tummemmaksi
      -valkovuoto
      -nivelsäryt
      -turvotus
      -ylimääräinen "ihosoiro" vaginassa jota näytettiin myös gynekologille ja joka loppuviimeks katkesi
      -jotkut mustelmat jotka sit on oudon värisiä tms.
      -menkkojen jääminen väliin
      -genitaalialueen kutiaminen
      -lämpöily kuukautis/hormonikierron yhteydessä

Mikään näistä ei oo mua tappanut eikä ollut mitään vakavaa, onneksi mun äiti aloitti seksuaalikasvatuksen jo kun olin pieni ja otin asiat asioina. Tää on auttanut paljon siitä myöhemmin puhumiseen ja huolien kertomiseen. Jos perheessä näistä ei kuitenkaan puhuta niin tosiaan mahdollisuuksien mukaan voi kääntyä vaikka serkkujen tai isovanhempien puoleen, mielellään niiden puoleen jotka on muutaman vuoden vanhempia. Tosta puhuminen ja sen kuuleminen ettei oo mitään kuolemanvaaraa on kuitenkin tosi helpottavaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1274
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      844
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60