Mikkelin joukkoliikenneuudistus osa 2: Minkälainen on uusi linjasto?

Anonyymi

Linkki: https://youtu.be/qKcUclJ16Go

Videosarjan toisessa osassa luodaan katsaus uudistettuun linjastoon, joka "lanseerattiin" keväällä 2021. Oma mielipide on se, että tämä uudistus on hyvä, sillä reitit ja aikataulut ovat nyt paljon selkeämpiä. Myöskin asiakkaita sotkevat kiertosuuntien vaihdokset ovat nyt historiaa.

Toisin kuin vanha linjasto, uusi linjasto on täysin joukkoliikenneinsinöörien kynästä.

Lukuisille linjoille tuli lisäaikaa jopa 10 - 20 minuuttia, mikä luultavasti tulee parantamaan aikatauluvarmuutta. Lisäaika myös parantaa vaihtoyhteyksien toteutumista ja täten myös muutaman minuutin myöhästymisen kurominen pääteasemalle ei välttämättä ole enää niin työlästä kuin ennen.

3

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todellakin "uudistus" - lopputulos surkein mahdollinen.
      "Lisäaika parantaa vaihtoyhteyksien toteutumista" Ihanko totta?
      Vaihtoyhteydet ovat totaalisesti kadonneet - niitä ei ole.
      Tyyppiesimerkki on, että moni bussilinja tulee aikataulussa pari minuuttia sen jälkeen, kun vaihtoyhteydet ovat jo lähteneet. Vaihtoyhteydet edellyttävät odottamista keskustassa useimmiten 1/2 tunnista 57 - 58 min. Järkeviä vaihtoyhteyksiä ei ole. Näin yleisempien linjojen 1, 2, 3. 2Silvasti kiertää mennen tullen kasarmialueen kautta. Entinen ajoaika 15 minuuttia on vaihtunut 25 minuuttiin. Takaisintullessa usein kökötetään 5 minuuttia Xamikin kupeessa. Mahdolliset vaihtoyhteydet häviää viimeistään tuossa 5 minuutin pysähdyksessä.
      Ennen oli järkevät aikataulut, kun autot tulivat 15 yli tai 15 vaille. Pääsi heti jatkamaan tai viimeistään 1/2 tunnin kulutta.
      Muutamat lyhyet lisälinjat 5 ja 2Xamk ovat syöneet vuorot arki-illoista ja viikonlopuista. Viikonloppuna kaupunkialueella osa linjoista loppuu jo viideltä entisen 21 tai noin 22 sijaan.
      Käyttäjän kannalta uudistus on susi. Hyvässä joukkoliikenteessä tarvitaan hyvin suunniteltu reitistö vaihtoyhteyksineen.

      • ei, kiitos kommentista ja totta tämäkin. Haluan tarjota vähän omia näkemyksiä huomioihisi joita olet tehnyt. Nämä ovat siis vain MINUN näkemyksiäni. Vaihtoyhteydet tosissaan vaikuttavat muuttuneet aavistuksen hankaliksi, mutta haluan samalla muistuttaa aikataulussa olevien aikojen olevan LÄHTÖAIKOJA, ei TULOAIKOJA. Näillä on vissi ero ja nyt monille linjoille on tullut torille tasattavaa jopa kymmenen minuuttia, eli auto on torilla reilusti ennen lähtöaikaansa varsinkin hiljaisina aikoina. Kyllähän tässä nyt jonkinlainen onnistunut vaihto toteutuu...

        Toki ruuhka-aikoina tai muuten vain ruuhkaisempina päivinä nämä ajat loogisesti sulaa, koska matkustajamäärät ovat tuossa tilanteessa suuremmat ja pysäkkitapahtumiakin on enemmän. Mutta väitän aikatauluvarmuuden olevan nyt huomattavasti parempi verrattuna vanhaan monestakin syystä.

        Ennen pääteasemalle tasausaikaa saattoi olla minuutti, ja mitä enemmän olit myöhässä pääteasemalta, sitä vähemmän aikaa oli myös palata torille aikataulussa. Nythän aikataulu vaikuttas monilla linjoilla olevan "kurottavissa". Jo tämänkin takia pidän linjastoa parempana vanhaan verrattuna. Toki lähtöajoista voi olla montaa mieltä, ja esim. 2S:n ja 3:n aikoja voisi harkita uudelleen.

        Tasaus XAMK:lla tuli itselleni hieman yllätyksenä, mutta tässähän ei ole toisaalta mitään uutta. Myös monissa isommissa kaupungeissa vastaavanlaisia väliaikoja on järjestetty. Toki itse olisin asettanut XAMK:n aikatauluajan arvioiduksi ohitusajaksi, eli auto ei vahingossakaan kerkeäis siihen, vaan saisi jatkaa matkaansa suoraan torille jossa myös kaikki vaihdot tapahtuvat.

        Täytyy muistuttaa, että 2:n vanha vartin ajoaika oli riittämätön varsinkin kun tasausaika torilla oli viiden minuutin luokkaa. Tähän yhdistettynä liikennevalot yms. hidas kanssaliikenne, niin aikataulu ei vain toiminut. Tämä jos mikä heikentää aikatauluvarmuutta varsinkin ruuhkasempina päivinä.

        Iltaliikenteen ylläpitäminen on kallista monestakin syystä ja näille vuoroille halutaan maksavia matkustajia. Jos rahaa ei tule, niin valitettavasti näistä karsitaan jotta saadaan edes jonkinlainen palvelutaso säilytettyä. Valitettavasti Mikkelissä ei välttämättä ole samankaltaisia taloudellisia resursseja kuin esim. isommissa kasvukeskuksissa joukkoliikenteen järjestämiseksi.

        Jos jätetään aikataulu ja ajoajat taka-alalle ja tarkistellaan itse reitistöä, niin onhan tässä paljon hyvää verrattuna vanhaan. Vanhassa linjastossa oli monilla linjoilla kiertosuunnan vaihdoksia tai pitkiä ympyrälenkkejä. Nythän reitit ovat hyvinkin yksinkertaisia, eli monille linjoille on muodostunut ns. keräys - ja purkusuunnat ja samalla myös nämä kiertosuuntien vaihdokset ovat poistuneet. Toki reitistöstä saataisiin selkeämpi, jos parit muodostavista säteislinjoista tehtäisiin heilurilinjoja.

        Myöskin tasausaikaa on monilla linjoilla enemmän. Ennen uudistusta esim. kolmosen kesto oli vain 30 minuuttia. Uudistuksen myötä reitti yksinkertaistu ja aikaa tuli 10 minuuttia lisää. Kuljettajan näkökulmasta tämä on huomattava parannus.

        Tulen videosarjan viimeisessä osassa suunnittelemaan nykyisen linjaston pohjalta oman näkemyksen uudeksi linjastoksi. Tähän tulen palauttamaan muutamia reittiosuuksia sekä vakio lähtöminuutit.


      • rsholopainen kirjoitti:

        ei, kiitos kommentista ja totta tämäkin. Haluan tarjota vähän omia näkemyksiä huomioihisi joita olet tehnyt. Nämä ovat siis vain MINUN näkemyksiäni. Vaihtoyhteydet tosissaan vaikuttavat muuttuneet aavistuksen hankaliksi, mutta haluan samalla muistuttaa aikataulussa olevien aikojen olevan LÄHTÖAIKOJA, ei TULOAIKOJA. Näillä on vissi ero ja nyt monille linjoille on tullut torille tasattavaa jopa kymmenen minuuttia, eli auto on torilla reilusti ennen lähtöaikaansa varsinkin hiljaisina aikoina. Kyllähän tässä nyt jonkinlainen onnistunut vaihto toteutuu...

        Toki ruuhka-aikoina tai muuten vain ruuhkaisempina päivinä nämä ajat loogisesti sulaa, koska matkustajamäärät ovat tuossa tilanteessa suuremmat ja pysäkkitapahtumiakin on enemmän. Mutta väitän aikatauluvarmuuden olevan nyt huomattavasti parempi verrattuna vanhaan monestakin syystä.

        Ennen pääteasemalle tasausaikaa saattoi olla minuutti, ja mitä enemmän olit myöhässä pääteasemalta, sitä vähemmän aikaa oli myös palata torille aikataulussa. Nythän aikataulu vaikuttas monilla linjoilla olevan "kurottavissa". Jo tämänkin takia pidän linjastoa parempana vanhaan verrattuna. Toki lähtöajoista voi olla montaa mieltä, ja esim. 2S:n ja 3:n aikoja voisi harkita uudelleen.

        Tasaus XAMK:lla tuli itselleni hieman yllätyksenä, mutta tässähän ei ole toisaalta mitään uutta. Myös monissa isommissa kaupungeissa vastaavanlaisia väliaikoja on järjestetty. Toki itse olisin asettanut XAMK:n aikatauluajan arvioiduksi ohitusajaksi, eli auto ei vahingossakaan kerkeäis siihen, vaan saisi jatkaa matkaansa suoraan torille jossa myös kaikki vaihdot tapahtuvat.

        Täytyy muistuttaa, että 2:n vanha vartin ajoaika oli riittämätön varsinkin kun tasausaika torilla oli viiden minuutin luokkaa. Tähän yhdistettynä liikennevalot yms. hidas kanssaliikenne, niin aikataulu ei vain toiminut. Tämä jos mikä heikentää aikatauluvarmuutta varsinkin ruuhkasempina päivinä.

        Iltaliikenteen ylläpitäminen on kallista monestakin syystä ja näille vuoroille halutaan maksavia matkustajia. Jos rahaa ei tule, niin valitettavasti näistä karsitaan jotta saadaan edes jonkinlainen palvelutaso säilytettyä. Valitettavasti Mikkelissä ei välttämättä ole samankaltaisia taloudellisia resursseja kuin esim. isommissa kasvukeskuksissa joukkoliikenteen järjestämiseksi.

        Jos jätetään aikataulu ja ajoajat taka-alalle ja tarkistellaan itse reitistöä, niin onhan tässä paljon hyvää verrattuna vanhaan. Vanhassa linjastossa oli monilla linjoilla kiertosuunnan vaihdoksia tai pitkiä ympyrälenkkejä. Nythän reitit ovat hyvinkin yksinkertaisia, eli monille linjoille on muodostunut ns. keräys - ja purkusuunnat ja samalla myös nämä kiertosuuntien vaihdokset ovat poistuneet. Toki reitistöstä saataisiin selkeämpi, jos parit muodostavista säteislinjoista tehtäisiin heilurilinjoja.

        Myöskin tasausaikaa on monilla linjoilla enemmän. Ennen uudistusta esim. kolmosen kesto oli vain 30 minuuttia. Uudistuksen myötä reitti yksinkertaistu ja aikaa tuli 10 minuuttia lisää. Kuljettajan näkökulmasta tämä on huomattava parannus.

        Tulen videosarjan viimeisessä osassa suunnittelemaan nykyisen linjaston pohjalta oman näkemyksen uudeksi linjastoksi. Tähän tulen palauttamaan muutamia reittiosuuksia sekä vakio lähtöminuutit.

        Ja kommentin alussa oli tarkoitus lukea HEI, eikä EI... :) Copypaste petti minut jälleen kerran...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6345
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      643
      2641
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1133
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      83
      1114
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1078
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      299
      1076
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      84
      1055
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      66
      951
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      854
    Aihe