Yksi varmimmista todisteista siitä, että evankeliumit on kirjoitettu temppelin tuhoutumisen jälkeen, on se, että kirjoittaja sanoo Jeesuksen suulla, miten temppeli tuhotaan ja puretaan kivi kiveltä. Mutta kirjoittaja ei voi sanoa, että temppeli tuhoutuu ja hajotetaan kivi kiveltä ennen kuin niin tapahtui, koska ennen temppelin tuhoamista ei tiedetty, että näin tulisi tapahtumaan tulevaisuudessa. Siksi evankeliumit kirjoitettiin temppelin tuhoutumisen jälkeen, kun se tapahtuma oli jo ihmisten tiedossa.
Raamatun evankeliumit on kirjoitettu vasta temppelin tuhoutumisen jälkeen
72
648
Vastaukset
Miksei sitten evankeliumiessa kerrota temppelin tuhoutumisesta 😼❓
Jos temppeli olisi tuhottu ennen evankeliumeiden kirjoittamista se olisi varmasti kerrottu koska oli todella merkittävä tapahtuma.
Joten väitteesi ei pidä paikkaansa.- Anonyymi
Roomalaiset tuhosivat temppelin vuonna 70 ja juuri siitä tuhoamisesta nuo Evankeliumit kertovat. Ne ovat kirjoitettu vasta tämän tapahtuman jälkeen. Jos evankeliumien takana olleet nyymit olisi kirjoittaneet ennen temppelin ttuhoutumista niin miten he olisivat voineet tietää temppelin tuhoutumisesta? Ennustaminen eli profetointi ei ole loogisesti mahdollista eikä sellaista ole missään tieteellisessä kokeessa pystytty osoittamaan todeksi vaan kaikki yritykset ennustaa tulevaa ovat menneet pieleen ja jääneet toteutumatta.
Anonyymi kirjoitti:
Roomalaiset tuhosivat temppelin vuonna 70 ja juuri siitä tuhoamisesta nuo Evankeliumit kertovat. Ne ovat kirjoitettu vasta tämän tapahtuman jälkeen. Jos evankeliumien takana olleet nyymit olisi kirjoittaneet ennen temppelin ttuhoutumista niin miten he olisivat voineet tietää temppelin tuhoutumisesta? Ennustaminen eli profetointi ei ole loogisesti mahdollista eikä sellaista ole missään tieteellisessä kokeessa pystytty osoittamaan todeksi vaan kaikki yritykset ennustaa tulevaa ovat menneet pieleen ja jääneet toteutumatta.
Puhut palturia, temppelin tapahtunutta tuhoa ei kerrota evankeliumeissa.😺
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Puhut palturia, temppelin tapahtunutta tuhoa ei kerrota evankeliumeissa.😺
Juuri näin.
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Puhut palturia, temppelin tapahtunutta tuhoa ei kerrota evankeliumeissa.😺
Mitäs nää on?
Matteuksen evankeliumi:
24:2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
Markuksen evankeliumi:
13:2 Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta."
Luukkaan evankeliumi:
19:44 ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."
21:6 "Päivät tulevat, jolloin tästä, mitä katselette, ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Roomalaiset tuhosivat temppelin vuonna 70 ja juuri siitä tuhoamisesta nuo Evankeliumit kertovat. Ne ovat kirjoitettu vasta tämän tapahtuman jälkeen. Jos evankeliumien takana olleet nyymit olisi kirjoittaneet ennen temppelin ttuhoutumista niin miten he olisivat voineet tietää temppelin tuhoutumisesta? Ennustaminen eli profetointi ei ole loogisesti mahdollista eikä sellaista ole missään tieteellisessä kokeessa pystytty osoittamaan todeksi vaan kaikki yritykset ennustaa tulevaa ovat menneet pieleen ja jääneet toteutumatta.
> Ne ovat kirjoitettu vasta tämän tapahtuman jälkeen.
ei yhtään järkevää syyt uskoa tuota. Anonyymi kirjoitti:
Mitäs nää on?
Matteuksen evankeliumi:
24:2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
Markuksen evankeliumi:
13:2 Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta."
Luukkaan evankeliumi:
19:44 ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."
21:6 "Päivät tulevat, jolloin tästä, mitä katselette, ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."Ne ovat ennustuksia tulevasta temppelin tulosta. 😺 eivät siis kerro temppelin tuhon toteutumisesta. Huomaat kyllä itsekin aikamuodon.
Anonyymi kirjoitti:
> Ne ovat kirjoitettu vasta tämän tapahtuman jälkeen.
ei yhtään järkevää syyt uskoa tuota.Ei ole vaan ennen.😺
- Anonyymi
Juuri näin.
- Anonyymi
Taas näitä tyhjänpäiväisiä saivarteluja. Meidän kuuluu syventyä Raamatun pyhään sanomaan, koska pelastuksemme johtuu siitä, uskommeko evankeliumin sanoman, vai hylkäämmekö sen. Tietenkin opetuslapset kirjoittivat tapahtumista ja apostolit omaksuivat loogisen kristinuskon. Jeesuksen inspiroimana. Kirjurit ja uskovat, kuten lääkäri Luukas teki suuren työn Uudentestamentin kokoamisessa. Kirkolliskokoukset määrittelivät myöhemmin tarkasti ja Jeesuksen inspiroimana, millaisen testamentin Hän sallii julkaistavaksi, Ihmiset eivät saa lisätä eikä vähentää mitään, Jeesuksen puhtaaseen sanomaan. Evankeliumi määrittää pelastuksen ehdot.
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Ne ovat ennustuksia tulevasta temppelin tulosta. 😺 eivät siis kerro temppelin tuhon toteutumisesta. Huomaat kyllä itsekin aikamuodon.
Ei kai Jeesusta voitu panna puhumaan temppelin tuhosta jo tapahtuneena, kun hän kuoli 32 ja temppeli hajotettiin 70? Puhut ihan hölmöjä. :D
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Ne ovat ennustuksia tulevasta temppelin tulosta. 😺 eivät siis kerro temppelin tuhon toteutumisesta. Huomaat kyllä itsekin aikamuodon.
"Ne ovat ennustuksia tulevasta temppelin tulosta"
Aivan oikein, Jeesus ennusti temppelin tuhon.
Mutta kyseinen ennustus oli kirjoitettu jo paljon aikaisemmin Danielin kirjaan.
Jeesus vain toistaa ja tarkentaa jo Danielin kirjassa annettua erittäin tarkkaa ennustusta Jerusalemin ja temppelin tuhosta. Dan9:26
- Anonyymi
Uuden testamentin tuho-ennustukset on kopsattu vahasta testamentista. Temppelin tuhoutumista povattiin satoja kertoja jo ennen Jeesusta.
- Anonyymi
Temppelin tuhoutumisesta ei ole ole voitu kirjoittaa ennen kuin temppeli on tuhoutunut. Vasta sitten kun temppeli oli tuhottu se oli ihmisten tiedossa. Ennustaminen on absoluuttisesti mahdotonta eikä sellaista ole kertaakaan vielä tieteellisesti todistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Temppelin tuhoutumisesta ei ole ole voitu kirjoittaa ennen kuin temppeli on tuhoutunut. Vasta sitten kun temppeli oli tuhottu se oli ihmisten tiedossa. Ennustaminen on absoluuttisesti mahdotonta eikä sellaista ole kertaakaan vielä tieteellisesti todistettu.
"Ne ovat ennustuksia tulevasta temppelin tulosta"
Onpa vaikea uskoa, että on voitu kirjoittaa ennen tapahtumista.
Temppelin tuhoennustus on kirjoitettu jo profeetta Danielin kirjan 9. lukuun. Se syytä lukea sieltä.
Ajankohtakin on siellä ennustettu hämmästyttävän tarkasti. Anonyymi kirjoitti:
"Ne ovat ennustuksia tulevasta temppelin tulosta"
Onpa vaikea uskoa, että on voitu kirjoittaa ennen tapahtumista.
Temppelin tuhoennustus on kirjoitettu jo profeetta Danielin kirjan 9. lukuun. Se syytä lukea sieltä.
Ajankohtakin on siellä ennustettu hämmästyttävän tarkasti.Ei ole, Danielin kirja on kirjoitettu kun kreikkalaiset häpäisivät temppelin.
Olipa sarjassa älytön keskustelun aihe.
- Anonyymi
Sait aivoni umpisolmuun.
- Anonyymi
> Raamatun evankeliumit on kirjoitettu vasta temppelin tuhoutumisen jälkeen
En usko.VT :ssa ennustetaan ja UT:ssa ne toteutuvat.
Äärimmäisen epätodennäköistä. Mutta tämä on Raamattu.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
VT :ssa ennustetaan ja UT:ssa ne toteutuvat.
Äärimmäisen epätodennäköistä. Mutta tämä on Raamattu.Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?
Niissä profeettain teksteissä jotka on jälkeenpäin kirjoitettu ennustamaan ensimmäisen temppelin tuhoa sen jälkeen kun Salomonin temppeli on tuhoutunut. Mutta koska juutalainen ajattelu on syklinen niin uuden temppelin valmistumisen jälkeen alettiin ajattelemaan että sekin tuhoutuu kuten edellinen (eli historia toistaa itseään) jos kansa lankeaa uudestaan ja kääntyy pois Jumalan luolta (näin esim Haggai, Sakarja ja Malakia).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?
Löytyy ainakin Danielin kirjassa. Jeesus viittaa siihen puhuessaan Öljymäellä oppilailleen. Hellenistinen Danielin kirja kuitenkin kuvaa sitä kun Epifanes saastutti temppelin kaikkein pyhimmän ja uhrasi sian juutalaisten alttarilla. Noin parisataa myöhemmin odotettiin edelleen temppelin tuhoa kun sen enempää Epifanes kuin roomalainen Pompeiuskaan ei ollut tuhonnut temppeliä kuten Danielin kirja "ennustaa." Vasta Titus Bespasianus tuhosi temppelin ja se tapahtui vuonna 70.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?
Kuningas Salomo profetoi siitä, kun oli ottamassa temppeliä käyttöön.
"Mutta jos te ja teidän jälkeläisenne käännytte pois minun teiltäni ettekä noudata minun säädöksiäni ja määräyksiäni, jos te käännytte palvelemaan toisia jumalia ja kumarratte niitä, niin minä hävitän Israelin kansan tästä maasta, jonka olen sille antanut. Temppelin, jonka olen nimelleni pyhittänyt, minä hylkään ja hävitän, ja kaikkien kansojen parissa Israelista tulee pilkan kohde ja varoittava esimerkki. Tästä temppelistä tulee sellainen rauniokasa, että jokainen ohikulkija tyrmistyy ja kysyy: 'Miksi Herra on tehnyt näin tälle maalle ja tälle temppelille?' Hänelle vastataan: 'Siksi, että israelilaiset hylkäsivät Herran, Jumalansa, joka toi heidän isänsä pois Egyptistä, ja turvautuivat toisiin jumaliin, kumarsivat ja palvelivat niitä. Sen vuoksi Herra on pannut kaiken tämän pahan heidän kärsittäväkseen.'" (1Kun 9:6-9) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy ainakin Danielin kirjassa. Jeesus viittaa siihen puhuessaan Öljymäellä oppilailleen. Hellenistinen Danielin kirja kuitenkin kuvaa sitä kun Epifanes saastutti temppelin kaikkein pyhimmän ja uhrasi sian juutalaisten alttarilla. Noin parisataa myöhemmin odotettiin edelleen temppelin tuhoa kun sen enempää Epifanes kuin roomalainen Pompeiuskaan ei ollut tuhonnut temppeliä kuten Danielin kirja "ennustaa." Vasta Titus Bespasianus tuhosi temppelin ja se tapahtui vuonna 70.
Danielin kirjassa ei ole profetoitu temppelin tuhoa vaan sen saastuttaminen.
“Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun. -- Ja tuho on säädetty, ja se kestää sodan loppuun asti.” (Dan 9:26)
“Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten. Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan. Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!" Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:11-14) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?
"Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?"
Danielin kirjan 9. luvussa.
Itse asiassa jo Mooseksen kirjoissa on ennustettu Israelin kansan tuhoaminen.
esim 5Ms4:26-27, 8:19-20. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy ainakin Danielin kirjassa. Jeesus viittaa siihen puhuessaan Öljymäellä oppilailleen. Hellenistinen Danielin kirja kuitenkin kuvaa sitä kun Epifanes saastutti temppelin kaikkein pyhimmän ja uhrasi sian juutalaisten alttarilla. Noin parisataa myöhemmin odotettiin edelleen temppelin tuhoa kun sen enempää Epifanes kuin roomalainen Pompeiuskaan ei ollut tuhonnut temppeliä kuten Danielin kirja "ennustaa." Vasta Titus Bespasianus tuhosi temppelin ja se tapahtui vuonna 70.
"Danielin kirja kuitenkin kuvaa sitä kun Epifanes saastutti temppelin kaikkein pyhimmän"
Luther ja muut uskonpuhdistajat eivät tulkinneet noin.
Tuo tulkinta on room katolisen kirkon syöttämän vastauskonpuhdistuksen tulkinta.
Mutta tuo tulkinta ei sovi Danielin kirjan kokonaisuuteen lainkaan.
Siinä on 70 vuosiviikon eli 490 vuoden aikaennustus, jonka lopun jälkeen Jerusalem ja temppeli tullaan tuhoamaan.
490 vuoden aikaennustuksen alkamisen ajankohta on myös annettu.
Sen mukaan Jerusalemin ja temppelin tuhoaminen ajoittuu Jeesuksen ajan jälkeen.
Ei siis mitään tekemistä Epifaneksen vainojen kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Danielin kirjassa ei ole profetoitu temppelin tuhoa vaan sen saastuttaminen.
“Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun. -- Ja tuho on säädetty, ja se kestää sodan loppuun asti.” (Dan 9:26)
“Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten. Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan. Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!" Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:11-14)"Danielin kirjassa ei ole profetoitu temppelin tuhoa vaan sen saastuttaminen."
Danielin kirjassa nimenomaan ennustetaan hävittäminen - ja nimenomaan Jerusalemin ja temppelin hävittäminen.
Kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, Dan9:26
hävittäjä tulee iljetysten siivin Dan9:27
Dan8 luvun pieni sarvi hyökkää hengellisesti sotajoukon ruhtinasta eli Jeesusta vastaan ja vainoaa Jeesukseen uskovia. Jeesuksen opetukset turmeltiin eli hengellinen temppeli saastutettiin vääristellyllä kristinuskon opetuksella ja Jeesuksen seurakuntaa vainottiin ankarasti. Uskonpuhdistuksessa näitä keskeisiä opetuksia palautettiin takaisin kunniaan.
Jeesus ja Jeesukseen uskovat ovat Uuden Testamentin mukaan niitä todellisia temppeleitä.
Jeesus on se todellinen temppeli Joh2:21.
Ja Jeesukseen uskovat muodostavat todellisen temppelin. esim Ef2:21-22.
Golgatalla tuli todistetuksi, että Jeesus on se todellinen Jlan Karitsa, joka otti pois maailman synnin.
Merkiksi maallisen temppelin merkityksen häviämisestä temppelin eririppu repesi Jeesuksen kuollessa.
Sen hävittäminen tuli sitten vähän myöhemmin. Anonyymi kirjoitti:
Missä VT:ssa ennustetaan temppelin tuho?
Ei missään, päin vastaista ennustetaan joten temppelin häpäisykin oli asia jonka ei olisi pitänyt toteutua siksi Danielin kirja sitä yrittää selittää. Ei missään ennusteta nykyisen Israelin valtionkaan syntyä.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Ei missään, päin vastaista ennustetaan joten temppelin häpäisykin oli asia jonka ei olisi pitänyt toteutua siksi Danielin kirja sitä yrittää selittää. Ei missään ennusteta nykyisen Israelin valtionkaan syntyä.
Temppeli häpäistiin kolme kertaa. Ensimmäistä kertaa kun Epifanes marssi temppelin pyhimpään ja uhrasi sen jälkeen sian temppelin alttarilla. Toisen kerran kun Pompeius ratsasti kaikkein pyhinpään, poltti lain kirjat ja keihästi kaikki temppelin papit. Ja kolmannen kerran kun Herodes suuri antoi pystyttää temppelin katolle suuren pronssisen kotkan merkiksi Rooman vallasta ja herruudesta.
Anonyymi kirjoitti:
Temppeli häpäistiin kolme kertaa. Ensimmäistä kertaa kun Epifanes marssi temppelin pyhimpään ja uhrasi sen jälkeen sian temppelin alttarilla. Toisen kerran kun Pompeius ratsasti kaikkein pyhinpään, poltti lain kirjat ja keihästi kaikki temppelin papit. Ja kolmannen kerran kun Herodes suuri antoi pystyttää temppelin katolle suuren pronssisen kotkan merkiksi Rooman vallasta ja herruudesta.
Danielin kirja kuitenkin kertoo Epifaneen toimeenpanemasta häväistyksestä. Tuon ajan erikoisuus oli, että osa juutalaisista liittyi kreikkalaisiin ja eli hyvin, osa kärsi vainoista ja tapettiinkin kun yrittivät elää toran mukaan .Siitä Danielin kirjan kirjoittajan selitys että osa saakin rangaistuksen kuoleman jälkeen osa ansaitun palkinnon, maan päällähän ei hyville käynyt hyvin, vaan pahat elelivät ilman huolia. Jeesusta tähänkään on turha yrittää sijoittaa.
- Anonyymi
Aloittaja taitaa olla joku teologisen tiedekunnan tutkija, joka ei ole tehtäviensä tasalla. Aloituksessa tehdyt johtopäätökset ovat yksikertaisesti väärät ja myös tieteelliseltä kannalta virheelliset.
On selvä asia, että evankeliumit kirjoitettiin paljon ennen kuin temppeli tuhottiin. Ilmestyskirjakin kertoo, että se on kirjoitettu Rooman kuudennen keisarin aikana, joka oli virassa ennen temppelin tuhoa.
Ilm 17:9 "Tässä tarvitaan ymmärrystä ja viisautta. Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää vuorta, joilla nainen istuu. Myös kuninkaita on seitsemän.
10 Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.
11 Peto itse -- se, joka on ollut mutta jota ei enää ole -- on kahdeksas kuningas ja samalla yksi noista seitsemästä. Se joutuu tuhon omaksi.- Anonyymi
Ei Raamattu ole mikään historiallinen objektiivinen teos.
Sitä kirjoitettiin vuosisatoja yhä uudestaan etenkin ennen kirjapainon keksintöä.
Luostareihin paenneet homoseksuaali munkit kirjoittivat sinne omiaan!
😁 - Anonyymi
Keisari Dominatius syntyi 70 ja kuoli 96. Hän oli Rooman keisarina vuodesta 81 vuoteen 96 asti ja toimeenpani kristittyjen vainot Vähä-Aasiassa noin vuonna 90. Ilmestyskirja kirjoitettiin niihin aikoihin (94) lohdutukseksi vainotuille kristityille koska juuri siihen aikaan elänyt Papias sanoo niin. Papias myös sanoo että kirjan Johannes ei ollut apostoli, Papiaksen mukaan Johannes joka oli apostoli mestattiin Agrippan toimesta yhdessä veljensä Jaakobin kanssa. Papias on silminnäkijä todistaja myös Johanneksen evankeliumin ja kahden Johanneksen kirjeen kirjoittamisesta. Evankeliumin kirjoitti Johannes joka oli Efesoksen seurakunnan vanhin ja apostoli Filippoksen opetuslapsi.
Enemmistö tutkijoista tosin katsoo nykyisin, että kristittyjen perinteet, sadutja tarinat kristityistä martttyreistä, vainoista ja kristittyjen teloituksista ovat fiktiota, myyttejä ja Roman vastaista propagandaa. Niin sanottu minimalistinen koulukunta katsookin että mitään vainoja ei ole koskaan tapahtunut missään. Ei edes Paavalin vainoja alkuseurakuntaa kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keisari Dominatius syntyi 70 ja kuoli 96. Hän oli Rooman keisarina vuodesta 81 vuoteen 96 asti ja toimeenpani kristittyjen vainot Vähä-Aasiassa noin vuonna 90. Ilmestyskirja kirjoitettiin niihin aikoihin (94) lohdutukseksi vainotuille kristityille koska juuri siihen aikaan elänyt Papias sanoo niin. Papias myös sanoo että kirjan Johannes ei ollut apostoli, Papiaksen mukaan Johannes joka oli apostoli mestattiin Agrippan toimesta yhdessä veljensä Jaakobin kanssa. Papias on silminnäkijä todistaja myös Johanneksen evankeliumin ja kahden Johanneksen kirjeen kirjoittamisesta. Evankeliumin kirjoitti Johannes joka oli Efesoksen seurakunnan vanhin ja apostoli Filippoksen opetuslapsi.
Enemmistö tutkijoista tosin katsoo nykyisin, että kristittyjen perinteet, sadutja tarinat kristityistä martttyreistä, vainoista ja kristittyjen teloituksista ovat fiktiota, myyttejä ja Roman vastaista propagandaa. Niin sanottu minimalistinen koulukunta katsookin että mitään vainoja ei ole koskaan tapahtunut missään. Ei edes Paavalin vainoja alkuseurakuntaa kohtaan.>>>Keisari Dominatius syntyi 70 ja kuoli 96. Hän oli Rooman keisarina vuodesta 81 vuoteen 96 asti ja toimeenpani kristittyjen vainot Vähä-Aasiassa noin vuonna 90. Ilmestyskirja kirjoitettiin niihin aikoihin (94) lohdutukseksi vainotuille kristityille koska juuri siihen aikaan elänyt Papias sanoo niin.<<<
Tämä on väärä tieto, eikä Dominatius ollut edes kuudes keisari. Ilmestyskirjakin kertoo, että se on kirjoitettu Rooman kuudennen keisarin aikana, joka oli virassa ennen temppelin tuhoa. Tämä ajoittuu 60-luvulle.
Ilm 17:9 "Tässä tarvitaan ymmärrystä ja viisautta. Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää vuorta, joilla nainen istuu. Myös kuninkaita on seitsemän.
10 Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.
11 Peto itse -- se, joka on ollut mutta jota ei enää ole -- on kahdeksas kuningas ja samalla yksi noista seitsemästä. Se joutuu tuhon omaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Keisari Dominatius syntyi 70 ja kuoli 96. Hän oli Rooman keisarina vuodesta 81 vuoteen 96 asti ja toimeenpani kristittyjen vainot Vähä-Aasiassa noin vuonna 90. Ilmestyskirja kirjoitettiin niihin aikoihin (94) lohdutukseksi vainotuille kristityille koska juuri siihen aikaan elänyt Papias sanoo niin.<<<
Tämä on väärä tieto, eikä Dominatius ollut edes kuudes keisari. Ilmestyskirjakin kertoo, että se on kirjoitettu Rooman kuudennen keisarin aikana, joka oli virassa ennen temppelin tuhoa. Tämä ajoittuu 60-luvulle.
Ilm 17:9 "Tässä tarvitaan ymmärrystä ja viisautta. Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää vuorta, joilla nainen istuu. Myös kuninkaita on seitsemän.
10 Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.
11 Peto itse -- se, joka on ollut mutta jota ei enää ole -- on kahdeksas kuningas ja samalla yksi noista seitsemästä. Se joutuu tuhon omaksi.Kuudes keisari oli Galba, koko nimeltään Servius Sulpicius Galba. Galbasta tuli keisari Neron murhan jälkeen 8. kesäkuuta 68, mutta joutui pian itse murhatuksi "neljän keisarin vuonna." Galban seuraaja oli Otho 15. tammikuuta 69 - 16. huhtikuuta 69.
Anonyymi kirjoitti:
Keisari Dominatius syntyi 70 ja kuoli 96. Hän oli Rooman keisarina vuodesta 81 vuoteen 96 asti ja toimeenpani kristittyjen vainot Vähä-Aasiassa noin vuonna 90. Ilmestyskirja kirjoitettiin niihin aikoihin (94) lohdutukseksi vainotuille kristityille koska juuri siihen aikaan elänyt Papias sanoo niin. Papias myös sanoo että kirjan Johannes ei ollut apostoli, Papiaksen mukaan Johannes joka oli apostoli mestattiin Agrippan toimesta yhdessä veljensä Jaakobin kanssa. Papias on silminnäkijä todistaja myös Johanneksen evankeliumin ja kahden Johanneksen kirjeen kirjoittamisesta. Evankeliumin kirjoitti Johannes joka oli Efesoksen seurakunnan vanhin ja apostoli Filippoksen opetuslapsi.
Enemmistö tutkijoista tosin katsoo nykyisin, että kristittyjen perinteet, sadutja tarinat kristityistä martttyreistä, vainoista ja kristittyjen teloituksista ovat fiktiota, myyttejä ja Roman vastaista propagandaa. Niin sanottu minimalistinen koulukunta katsookin että mitään vainoja ei ole koskaan tapahtunut missään. Ei edes Paavalin vainoja alkuseurakuntaa kohtaan.Perinteinen ajankohta on tosiaan määritelty, keisari Domitianuksen hallitusaikana ja ajankohtana vuosi 96. Tästä mm. perusteluna pidetään kirkkoisä Irenaeuksen joka kuoli vuonna 185 kirjoitusta, jossa hän mainitsee miten Ilmestyskirja "nähtiin ei niin kauan sitten, melkein omana aikanamme, lähellä Domitianuksen hallituskauden loppua".
Kirjoittajasta sen sijaan olla montaa mieltä.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Perinteinen ajankohta on tosiaan määritelty, keisari Domitianuksen hallitusaikana ja ajankohtana vuosi 96. Tästä mm. perusteluna pidetään kirkkoisä Irenaeuksen joka kuoli vuonna 185 kirjoitusta, jossa hän mainitsee miten Ilmestyskirja "nähtiin ei niin kauan sitten, melkein omana aikanamme, lähellä Domitianuksen hallituskauden loppua".
Kirjoittajasta sen sijaan olla montaa mieltä.Mummomuori, sinä roskapostitat koko ajan disinformaatiota.
Irenaus ei elänyt Ilmestyskirjan kirjoittamisen aikana ja hänen väärä tietonsa perustuu pelkkiin huhuihin.
Ilmestyskirjan kirjoittamisen ajankohta selviää kirjasta, joka kertoo, että se on kirjoitettu Rooman kuudennen keisarin aikana, joka oli virassa ennen temppelin tuhoa. Tämä ajoittuu 60-luvulle. Myös teologian tohtori Juha Ahvio muistaakseni opettaa näin.
Ilm 17:9 "Tässä tarvitaan ymmärrystä ja viisautta. Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää vuorta, joilla nainen istuu. Myös kuninkaita on seitsemän.
10 Viisi näistä on jo poissa, kuudes on vallassa. Yksi ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, hänen on määrä hallita vain vähän aikaa.
11 Peto itse -- se, joka on ollut mutta jota ei enää ole -- on kahdeksas kuningas ja samalla yksi noista seitsemästä. Se joutuu tuhon omaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keisari Dominatius syntyi 70 ja kuoli 96. Hän oli Rooman keisarina vuodesta 81 vuoteen 96 asti ja toimeenpani kristittyjen vainot Vähä-Aasiassa noin vuonna 90. Ilmestyskirja kirjoitettiin niihin aikoihin (94) lohdutukseksi vainotuille kristityille koska juuri siihen aikaan elänyt Papias sanoo niin. Papias myös sanoo että kirjan Johannes ei ollut apostoli, Papiaksen mukaan Johannes joka oli apostoli mestattiin Agrippan toimesta yhdessä veljensä Jaakobin kanssa. Papias on silminnäkijä todistaja myös Johanneksen evankeliumin ja kahden Johanneksen kirjeen kirjoittamisesta. Evankeliumin kirjoitti Johannes joka oli Efesoksen seurakunnan vanhin ja apostoli Filippoksen opetuslapsi.
Enemmistö tutkijoista tosin katsoo nykyisin, että kristittyjen perinteet, sadutja tarinat kristityistä martttyreistä, vainoista ja kristittyjen teloituksista ovat fiktiota, myyttejä ja Roman vastaista propagandaa. Niin sanottu minimalistinen koulukunta katsookin että mitään vainoja ei ole koskaan tapahtunut missään. Ei edes Paavalin vainoja alkuseurakuntaa kohtaan."Niin sanottu minimalistinen koulukunta katsookin että mitään vainoja ei ole koskaan tapahtunut missään. "
Eikä mitään kristittyjen vainoa oli tapahtunut viime vuosinakaan missään päin maailmaa.
Eikä Hitlerin Saksa vainonnut juutalaisiakaan.
Eikä pimeällä keskiajalla ollut mitään uskovien vainoja.
Eikä paavi vainonnut Lutheria eikä muita uskonpuhdistajiakaan.
Saahan sitä kaikenlaisia satuja kirjoitella.
Mutta totuuden kanssa tuollaisilla saduilla ei ole mitään tekemistä.
Ilmestyskirjassakin heti toiselle seurakunnalle eli Smyrnaan kirjoitettu viesti sisältää ennustuksen vainoista, jotka kestävät 10 vuotta (pv vuodeksi luettuna).
Ilm2:10. Älä pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Paholainen on heittävä muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.
- Anonyymi
Jos ne ovatkin kirjoitetut vuoden 70 jälkeen, niin mitä sitten?
Jeesus syntyi todellisuudessa n. 4 eaa. Hän kuoli ilm. pesachin aattona v. 30.
Hän aloitti saarnatyönsä n. vuonna 26 jaa, jolloin Hän kutsui opetuslapset seuraajikseen.
Hänen opetuslapsensa / apostolit olivat suunnilleen hänen ikäisiään: joku hiukan vanhempi, joku nuorempi. Apostoli Johannes oli nuorin, "poikanen". Ehkä 15 vuotias? Syntynyt ehkä v. 12 jaa?
Vuonna 70 opetuslapset olivat n. 70-80-vuotiaita, Johannes oli n. 60 v. Johannes eli kauimmin, hän ainoana apostolina kuoli luonnollisen kuoleman (muut kokivat marttyyrikuoleman), erittäin vanhana, ilm. vasta 2. vuosisadalla.- Anonyymi
UT:n kirjeet eivät olleet tarkoitetut historiankirjoituksiksi, vaan ne olivat apostolien hengellisiä opetuskirjeitä kristillisille seurakunnille.
Jokainen Vähässä-Aasiassa varmasti tiesi, että Jerusalemin temppeli oli hävitetty ja että juuri siksi juutalaiset olivat diasporassa. Asiaa ei tarvinnut opetus- eli saarnakirjeissä enää erikseen mainita.
Apostolit eivät varmaankaan arvanneet, että heidän kirjoituksiaan luettaisiin vielä vuonna 2021, myös jopa jossain ihan toisella puolen maapalloa! - Anonyymi
Evankeliumit on kirjoitettu ennen temppelin tuhoa ja juutalaisten hajaannusta roomalaisten sotilaiden karkottaessa heidät.
- Anonyymi
Hänellä oli vain neljä opetuslasta Juutalaisten todistaja lausuntojen mukaan.
Lulumäärä suurennettiin aikaisempien vapahtajien suureksi myöhemmin Reikämunkkien toimesta.
😁 - Anonyymi
Tiberiuksesta tuli Rooman keisari vuonna 14. Johannes Kastaja aloitti evankeliumien kukaan Tiberiuksen 15. hallinto vuonna. Siis 14 plus 15 on yhtä kuin vuosi 29. Raamattu ei kerro kuinka kauan Johanneksen toiminta ehti olla käynnissä kun Jeesus tuli kasteelle, mutta siinä vaiheessa Johannes oli kastanut jo monia ennen Jeesusta. Eli Jeesus ei ainakaan ollut ensimmäisten kastettavien joukossa. Evankeliumit kertovat että Jeesuksen toiminta alkoi siitä kun Herodes pidätti Johanneksen. Tämä tapahtui vuonna 30 tai 31 kun Herodes Antipas otti puolisokseen veljensä vaimon Herodiaksen vaikka Filippos (Herodes II) oli yhä elossa. Herodes pidätti Johanneksen koska Johannes alkoi puhumaan Herodesta vastaan ja yllytti kansaa. Josephuksen mukaan Filippos (Herodes II) kuoli vuonna 33 tai 34.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiberiuksesta tuli Rooman keisari vuonna 14. Johannes Kastaja aloitti evankeliumien kukaan Tiberiuksen 15. hallinto vuonna. Siis 14 plus 15 on yhtä kuin vuosi 29. Raamattu ei kerro kuinka kauan Johanneksen toiminta ehti olla käynnissä kun Jeesus tuli kasteelle, mutta siinä vaiheessa Johannes oli kastanut jo monia ennen Jeesusta. Eli Jeesus ei ainakaan ollut ensimmäisten kastettavien joukossa. Evankeliumit kertovat että Jeesuksen toiminta alkoi siitä kun Herodes pidätti Johanneksen. Tämä tapahtui vuonna 30 tai 31 kun Herodes Antipas otti puolisokseen veljensä vaimon Herodiaksen vaikka Filippos (Herodes II) oli yhä elossa. Herodes pidätti Johanneksen koska Johannes alkoi puhumaan Herodesta vastaan ja yllytti kansaa. Josephuksen mukaan Filippos (Herodes II) kuoli vuonna 33 tai 34.
>>>Tiberiuksesta tuli Rooman keisari vuonna 14. Johannes Kastaja aloitti evankeliumien kukaan Tiberiuksen 15. hallinto vuonna. Siis 14 plus 15 on yhtä kuin vuosi 29.<<<
Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen vuonna 28, koska se on neljästoista vuosi lukien vuodesta 15. Evankeliumeista voidaan päätellä, että Jeesus toimi vähän yli vuoden, joten Jeesus ristiinnaulittiin keväällä 30 jaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Tiberiuksesta tuli Rooman keisari vuonna 14. Johannes Kastaja aloitti evankeliumien kukaan Tiberiuksen 15. hallinto vuonna. Siis 14 plus 15 on yhtä kuin vuosi 29.<<<
Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen vuonna 28, koska se on neljästoista vuosi lukien vuodesta 15. Evankeliumeista voidaan päätellä, että Jeesus toimi vähän yli vuoden, joten Jeesus ristiinnaulittiin keväällä 30 jaa.Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan jolloin Jeesus siirtyi Raamatun mukaan Juudeasta Galileaan. Tämä ei ollut mahdollista ennen kuin Antipas meni naimisiin veljensä Herodes II:n vaimon Herodiaan kanssa ja hylkäsi Aretas IV Filopatriin tyttären Fasaelin. Herodes Antipaksen ja Aretaksen välinen sota (36-38) ja Herodes II:n kuolema (33 tai 34) ovat tärkeitä kun ajoitetaan Jeesuksen toimintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan jolloin Jeesus siirtyi Raamatun mukaan Juudeasta Galileaan. Tämä ei ollut mahdollista ennen kuin Antipas meni naimisiin veljensä Herodes II:n vaimon Herodiaan kanssa ja hylkäsi Aretas IV Filopatriin tyttären Fasaelin. Herodes Antipaksen ja Aretaksen välinen sota (36-38) ja Herodes II:n kuolema (33 tai 34) ovat tärkeitä kun ajoitetaan Jeesuksen toimintaa.
Tooran mukaan Juutalaiset itse surmasivat Jeesuksen.
Roomalaiset täysin viattomia siis.
Eivät alistuneet painostuksen edessä surmaamaan Jeesuksen!
😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan jolloin Jeesus siirtyi Raamatun mukaan Juudeasta Galileaan. Tämä ei ollut mahdollista ennen kuin Antipas meni naimisiin veljensä Herodes II:n vaimon Herodiaan kanssa ja hylkäsi Aretas IV Filopatriin tyttären Fasaelin. Herodes Antipaksen ja Aretaksen välinen sota (36-38) ja Herodes II:n kuolema (33 tai 34) ovat tärkeitä kun ajoitetaan Jeesuksen toimintaa.
>>>Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan<<<
Olet väärässä.
Jeesus toimi jo samaan aikaan kuin Johannes Kastajakin. Raamattu kertoo, miten Johannes Kastajan perustama seurakunta liittyi Jeesuksen mukaan.
Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.
24 Johannes ei näet vielä ollut joutunut vankilaan.
25 Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta.
26 Opetuslapset menivät Johanneksen luo ja sanoivat: "Rabbi, nyt on ruvennut kastamaan myös se mies, joka oli kanssasi Jordanin toisella puolen ja josta annoit hyvän todistuksen. Kaikki menevät hänen luokseen."
27 Johannes vastasi: "Kukaan ei voi ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta.
28 Te voitte itse todistaa, että minä sanoin: 'En minä ole Messias. Minut on lähetetty kulkemaan hänen edellään.'
29 Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen.
30 Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan<<<
Olet väärässä.
Jeesus toimi jo samaan aikaan kuin Johannes Kastajakin. Raamattu kertoo, miten Johannes Kastajan perustama seurakunta liittyi Jeesuksen mukaan.
Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.
24 Johannes ei näet vielä ollut joutunut vankilaan.
25 Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta.
26 Opetuslapset menivät Johanneksen luo ja sanoivat: "Rabbi, nyt on ruvennut kastamaan myös se mies, joka oli kanssasi Jordanin toisella puolen ja josta annoit hyvän todistuksen. Kaikki menevät hänen luokseen."
27 Johannes vastasi: "Kukaan ei voi ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta.
28 Te voitte itse todistaa, että minä sanoin: 'En minä ole Messias. Minut on lähetetty kulkemaan hänen edellään.'
29 Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen.
30 Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi."Jeesus on mies ja isäntä kristitty miesmorsmaikuille.
Ei siinä mitään, olen liberaali.
😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on mies ja isäntä kristitty miesmorsmaikuille.
Ei siinä mitään, olen liberaali.
😁Sulhanen homofoobikko miehille.
Kuinka ironista!
😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan<<<
Olet väärässä.
Jeesus toimi jo samaan aikaan kuin Johannes Kastajakin. Raamattu kertoo, miten Johannes Kastajan perustama seurakunta liittyi Jeesuksen mukaan.
Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.
24 Johannes ei näet vielä ollut joutunut vankilaan.
25 Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta.
26 Opetuslapset menivät Johanneksen luo ja sanoivat: "Rabbi, nyt on ruvennut kastamaan myös se mies, joka oli kanssasi Jordanin toisella puolen ja josta annoit hyvän todistuksen. Kaikki menevät hänen luokseen."
27 Johannes vastasi: "Kukaan ei voi ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta.
28 Te voitte itse todistaa, että minä sanoin: 'En minä ole Messias. Minut on lähetetty kulkemaan hänen edellään.'
29 Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen.
30 Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi."Jeesuksen toiminta alkoi Galileasta:
Mark. 1:14 Kun Johannes oli vangittu, Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. 15 Hän sanoi: "Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!"
Luuk. 4:14 Täynnä Hengen voimaa Jeesus palasi Galileaan, ja hänestä puhuttiin kohta kaikkialla. 15 Hän opetti synagogissa, ja kaikki ylistivät häntä.
Matt. 4:12 Kun Jeesus sai kuulla, että Johannes oli vangittu, hän siirtyi Galileaan. 13 Nasaretiin hän ei jäänyt, vaan hän asettui Kapernaumiin, joka on järven rannalla Sebulonin ja Natalin heimojen alueella. - - - 17 Tästä lähtien Jeesus julisti: "Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen toiminta alkoi Galileasta:
Mark. 1:14 Kun Johannes oli vangittu, Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. 15 Hän sanoi: "Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!"
Luuk. 4:14 Täynnä Hengen voimaa Jeesus palasi Galileaan, ja hänestä puhuttiin kohta kaikkialla. 15 Hän opetti synagogissa, ja kaikki ylistivät häntä.
Matt. 4:12 Kun Jeesus sai kuulla, että Johannes oli vangittu, hän siirtyi Galileaan. 13 Nasaretiin hän ei jäänyt, vaan hän asettui Kapernaumiin, joka on järven rannalla Sebulonin ja Natalin heimojen alueella. - - - 17 Tästä lähtien Jeesus julisti: "Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!"Siinä tapauksessa synopyikot ovat väärässä ja Johannes oikeassa. Raamatussa ei ole ristiriitoja eikä virheitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen toiminta alkoi Galileasta:
Mark. 1:14 Kun Johannes oli vangittu, Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. 15 Hän sanoi: "Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!"
Luuk. 4:14 Täynnä Hengen voimaa Jeesus palasi Galileaan, ja hänestä puhuttiin kohta kaikkialla. 15 Hän opetti synagogissa, ja kaikki ylistivät häntä.
Matt. 4:12 Kun Jeesus sai kuulla, että Johannes oli vangittu, hän siirtyi Galileaan. 13 Nasaretiin hän ei jäänyt, vaan hän asettui Kapernaumiin, joka on järven rannalla Sebulonin ja Natalin heimojen alueella. - - - 17 Tästä lähtien Jeesus julisti: "Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!"Raukkis pakeni silloin.
😁 Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesuksen toiminta alkoi vasta kun Herodes pidätti Johannes Kastajan<<<
Olet väärässä.
Jeesus toimi jo samaan aikaan kuin Johannes Kastajakin. Raamattu kertoo, miten Johannes Kastajan perustama seurakunta liittyi Jeesuksen mukaan.
Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.
24 Johannes ei näet vielä ollut joutunut vankilaan.
25 Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta.
26 Opetuslapset menivät Johanneksen luo ja sanoivat: "Rabbi, nyt on ruvennut kastamaan myös se mies, joka oli kanssasi Jordanin toisella puolen ja josta annoit hyvän todistuksen. Kaikki menevät hänen luokseen."
27 Johannes vastasi: "Kukaan ei voi ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta.
28 Te voitte itse todistaa, että minä sanoin: 'En minä ole Messias. Minut on lähetetty kulkemaan hänen edellään.'
29 Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen.
30 Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi."Joh. evankeliumi on jo ajalta jolloin kristinusko oli erillinen uskonto, ei enää juutalainen liike. Tuon evankeliumin mukaan juutalaiset ovat isästä perkeleestä, ei siis Israelin Jumala enää ollut se johon uudessa uskonnossa uskottiin ja juutalaiset olivat "he", ei enää me. Paha voima joka ei ollut siirtynytkään uuden jumalmessiaan palvojaksi.
" Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta." Johanneksen ryhmä oli yksi 2.temppelin ajan juutalaisista ryhmistä eikä ole tietoa että se olisi lähtenyt pois juutalaiselta pohjalta Jeesusliikehän oli niin pieni ettei siitä ole tuolta ajalta ulkopuolisia mainintoja, juutalaisia tai roomalaisia. " Erään juutalaisen" erikseen mainitseminen kertoo jo toteutuneesta jaosta joka ei edusta sitä mitä Johannes Kastajan liikkeestä tiedetään mutta kyllä jo vuosisadan vaihteen kristillistä ajattelua.
Ehkä oudointa tässä on joidenkin nykykristittyjen edustama Israelin valtion liittäminen heidän uskomaansa Jeesuksen paluuseen. Jeesus oli juutalainen, mutta kehotti maksamaan verot miehittäjälle ja hänen seuraajansa liittyivät ei-juutalaisiin. Eivät mihinkään juutalaisen kansan säilymishankkeeseen, saati oman valtion muodostamiseen. Mikä nyt on muuttunut? Se että Jeesus ei tullutkaan ja sille pitää löytää selitys?- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Joh. evankeliumi on jo ajalta jolloin kristinusko oli erillinen uskonto, ei enää juutalainen liike. Tuon evankeliumin mukaan juutalaiset ovat isästä perkeleestä, ei siis Israelin Jumala enää ollut se johon uudessa uskonnossa uskottiin ja juutalaiset olivat "he", ei enää me. Paha voima joka ei ollut siirtynytkään uuden jumalmessiaan palvojaksi.
" Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta." Johanneksen ryhmä oli yksi 2.temppelin ajan juutalaisista ryhmistä eikä ole tietoa että se olisi lähtenyt pois juutalaiselta pohjalta Jeesusliikehän oli niin pieni ettei siitä ole tuolta ajalta ulkopuolisia mainintoja, juutalaisia tai roomalaisia. " Erään juutalaisen" erikseen mainitseminen kertoo jo toteutuneesta jaosta joka ei edusta sitä mitä Johannes Kastajan liikkeestä tiedetään mutta kyllä jo vuosisadan vaihteen kristillistä ajattelua.
Ehkä oudointa tässä on joidenkin nykykristittyjen edustama Israelin valtion liittäminen heidän uskomaansa Jeesuksen paluuseen. Jeesus oli juutalainen, mutta kehotti maksamaan verot miehittäjälle ja hänen seuraajansa liittyivät ei-juutalaisiin. Eivät mihinkään juutalaisen kansan säilymishankkeeseen, saati oman valtion muodostamiseen. Mikä nyt on muuttunut? Se että Jeesus ei tullutkaan ja sille pitää löytää selitys?Sinä Dikduk olet eksyttäjä ja valehtelija.
Johanneksen evankeliumin aikana kristinusko oli juutalaisuutta, joka uskoi Jeesuksen olevan Messias. Alkuseurakunnan aikana kristityt olivat juutalaisia, jotka noudattivat lakia. Kristittyjä kutsuttiin myös juutalaisten nasaretilaiseksi lahkoksi. Sellaiset fariseukset olivat perkeleestä, jotka vastustivat Messiasta. Sinäkin Dikduk olet sellainen Jumalan vastustaja.
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
---
28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.
---
23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Tiberiuksesta tuli Rooman keisari vuonna 14. Johannes Kastaja aloitti evankeliumien kukaan Tiberiuksen 15. hallinto vuonna. Siis 14 plus 15 on yhtä kuin vuosi 29.<<<
Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen vuonna 28, koska se on neljästoista vuosi lukien vuodesta 15. Evankeliumeista voidaan päätellä, että Jeesus toimi vähän yli vuoden, joten Jeesus ristiinnaulittiin keväällä 30 jaa."Evankeliumeista voidaan päätellä, että Jeesus toimi vähän yli vuoden, "
Evankeliumeista ei voi sellaista päätellä.
Jeesus toimi ja opetti 3,5 vuotta.
Dan 9 kertoo viimeisestä vuosiviikosta, jonka puolivälissä Jeesus lakkautti temppelipalveluksen.
Vuosiviikko eli 7 vuoden ajanjakso päättyi Stefanoksen kivittämiseen ja seurakunnan vainon alkamiseen Jerusalemissa.
Vuosiviikko alkoi Jeesuksen toiminnan alkaessa. - Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Joh. evankeliumi on jo ajalta jolloin kristinusko oli erillinen uskonto, ei enää juutalainen liike. Tuon evankeliumin mukaan juutalaiset ovat isästä perkeleestä, ei siis Israelin Jumala enää ollut se johon uudessa uskonnossa uskottiin ja juutalaiset olivat "he", ei enää me. Paha voima joka ei ollut siirtynytkään uuden jumalmessiaan palvojaksi.
" Kerran Johanneksen opetuslapset kiistelivät erään juutalaisen kanssa puhdistautumisesta." Johanneksen ryhmä oli yksi 2.temppelin ajan juutalaisista ryhmistä eikä ole tietoa että se olisi lähtenyt pois juutalaiselta pohjalta Jeesusliikehän oli niin pieni ettei siitä ole tuolta ajalta ulkopuolisia mainintoja, juutalaisia tai roomalaisia. " Erään juutalaisen" erikseen mainitseminen kertoo jo toteutuneesta jaosta joka ei edusta sitä mitä Johannes Kastajan liikkeestä tiedetään mutta kyllä jo vuosisadan vaihteen kristillistä ajattelua.
Ehkä oudointa tässä on joidenkin nykykristittyjen edustama Israelin valtion liittäminen heidän uskomaansa Jeesuksen paluuseen. Jeesus oli juutalainen, mutta kehotti maksamaan verot miehittäjälle ja hänen seuraajansa liittyivät ei-juutalaisiin. Eivät mihinkään juutalaisen kansan säilymishankkeeseen, saati oman valtion muodostamiseen. Mikä nyt on muuttunut? Se että Jeesus ei tullutkaan ja sille pitää löytää selitys?"Tuon evankeliumin mukaan juutalaiset ovat isästä perkeleestä, ei siis Israelin Jumala enää ollut se johon uudessa uskonnossa uskottiin"
Tuollainen oletus ja päättely ei todista mitään.
Eri evankelistat raportoivat Jeesuksen käymiä keskusteluja juutalaisten kirjanoppineiden ja eri suunnan edustajien kanssa.
Johannnes raportoi aika paljon sellaisia keskusteluja, joita muut eivät raportoi.
Jokaisella raportoijalla on hieman eri näkökulmansa.
Koska nämä Jeesuksen kanssa väittelemään tulleet tulkitsivat virheellisesti Vanhan Testamentin kirjoituksia ja sovelsivat niitä ristiriitaisesti ja väärin. Jeesus osoitti hyvin heidän ulkokultaisuutensa ja virheelliset tulkinnat.
On varsin ymmärrettävää, että Jeesus käytti varsin suoraa kieltä (selkokieltä) osoittaakseen heidän tulkintojensa virheet ja virheellisten tulkintojen alkuperän. Siitä tulkin kirkon kanta, sen teologian ja kirkko-isien kanta, joka muuttui varsinaisesti vasta holokaustin jälkeen ja syy silloinkin oli ennen muuta maallistuminen ja ajatustapojen muutos: sortoa tai vihaa mitään ryhmä kohtaan ei enää demokratioissa pidetty oikeana.
Se oli UT:n "rakkauden" sanoma juutalaisia kohtaan: ei Roomaa joka tuomitsi ja teloitti muuta josta piti saada käännynnäisiä. Verta kristinuskoiset ovat vuodattaneet enemmän kuin mikään muu uskonto, nykyinen tai muinainen se on historian fakta.
Anonyymi kirjoitti:
"Tuon evankeliumin mukaan juutalaiset ovat isästä perkeleestä, ei siis Israelin Jumala enää ollut se johon uudessa uskonnossa uskottiin"
Tuollainen oletus ja päättely ei todista mitään.
Eri evankelistat raportoivat Jeesuksen käymiä keskusteluja juutalaisten kirjanoppineiden ja eri suunnan edustajien kanssa.
Johannnes raportoi aika paljon sellaisia keskusteluja, joita muut eivät raportoi.
Jokaisella raportoijalla on hieman eri näkökulmansa.
Koska nämä Jeesuksen kanssa väittelemään tulleet tulkitsivat virheellisesti Vanhan Testamentin kirjoituksia ja sovelsivat niitä ristiriitaisesti ja väärin. Jeesus osoitti hyvin heidän ulkokultaisuutensa ja virheelliset tulkinnat.
On varsin ymmärrettävää, että Jeesus käytti varsin suoraa kieltä (selkokieltä) osoittaakseen heidän tulkintojensa virheet ja virheellisten tulkintojen alkuperän.Meillä on oikeus seurata omia kirjoituksiamme ja tulkita niitä omaan tapaan ilman että millään ulkopuolisella vieraalla uskonnolla olisi oikeus siihen puuttua .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Evankeliumeista voidaan päätellä, että Jeesus toimi vähän yli vuoden, "
Evankeliumeista ei voi sellaista päätellä.
Jeesus toimi ja opetti 3,5 vuotta.
Dan 9 kertoo viimeisestä vuosiviikosta, jonka puolivälissä Jeesus lakkautti temppelipalveluksen.
Vuosiviikko eli 7 vuoden ajanjakso päättyi Stefanoksen kivittämiseen ja seurakunnan vainon alkamiseen Jerusalemissa.
Vuosiviikko alkoi Jeesuksen toiminnan alkaessa."Jeesus toimi ja opetti 3,5 vuotta.
Dan 9 kertoo viimeisestä vuosiviikosta, jonka puolivälissä Jeesus lakkautti temppelipalveluksen."
Teet alkeellisen virheen. Ko. jae ei puhu mitään Kristuksesta vaan kauhistuksen siivillä tulevasta Hävittäjästä, Antikristuksesta, joka asettaa 10 kuninkaan liiton. Raamatussa ei ole missään sellaista tietoa, että Jeesus Kristus olisi toiminut 3,5 vuotta.
“Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27, FinPR)
“Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.” (Matt 24:15-21, FinPR)
“Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.” (Dan 12:1-2, FinPR) - Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Se oli UT:n "rakkauden" sanoma juutalaisia kohtaan: ei Roomaa joka tuomitsi ja teloitti muuta josta piti saada käännynnäisiä. Verta kristinuskoiset ovat vuodattaneet enemmän kuin mikään muu uskonto, nykyinen tai muinainen se on historian fakta.
Täh?
Juutalaiset tuomitsivat ja vaativat roomalaisia tappamaan hänet kansannousun uhalla!
😁 Anonyymi kirjoitti:
UT:n kirjeet eivät olleet tarkoitetut historiankirjoituksiksi, vaan ne olivat apostolien hengellisiä opetuskirjeitä kristillisille seurakunnille.
Jokainen Vähässä-Aasiassa varmasti tiesi, että Jerusalemin temppeli oli hävitetty ja että juuri siksi juutalaiset olivat diasporassa. Asiaa ei tarvinnut opetus- eli saarnakirjeissä enää erikseen mainita.
Apostolit eivät varmaankaan arvanneet, että heidän kirjoituksiaan luettaisiin vielä vuonna 2021, myös jopa jossain ihan toisella puolen maapalloa!Suurin osa juutalaisista asui diasporassa jo ennen 2. temppelin tuhoa. Suuria juutalaisasutuksia oli ympäri Rooman valtakuntaa, Italiassa, Kreikassa, Egyptissä ym. Diasporassahan Paavalikin asui ja sikäläisiin seurakuntiin meni ensin kun yritti uutta uskontoa levittää. Kun Babylonian vankeus päättyi sieltäkin palasi vain osa.
- Anonyymi
Rooman kaatumiseen on monia syitä jotka alkoivat jo ennen kristinuskon valtaan nousua ja ne ovat monimutkaisten syiden ja seurausten vyyhti johon liittyy muun muassa iflaatioa, luottamuspula, korruptoitunut armeija, luhistuva infrasrukttuuri, liian suuri valtio, poliittiset erimielisyydet, sisällisodat, rutto ja orjatalouden romahtaminen. Kristinuskon syytäminen yksin Rooman valtakunan tuhosta on epähistoriallista.
Anonyymi kirjoitti:
Rooman kaatumiseen on monia syitä jotka alkoivat jo ennen kristinuskon valtaan nousua ja ne ovat monimutkaisten syiden ja seurausten vyyhti johon liittyy muun muassa iflaatioa, luottamuspula, korruptoitunut armeija, luhistuva infrasrukttuuri, liian suuri valtio, poliittiset erimielisyydet, sisällisodat, rutto ja orjatalouden romahtaminen. Kristinuskon syytäminen yksin Rooman valtakunan tuhosta on epähistoriallista.
>Kristinuskon syytäminen yksin Rooman valtakunan tuhosta on epähistoriallista.
Ehkä, mutta täällä usein nähty monijumalaisuuden syyttäminen on vielä epähistoriallisempaa, kun monijumalaisuus oli jo kuopattu aikaa sitten tuhon tullessa.
- Anonyymi
Valtaosa tutkijoista uskoo vanhimman eli Markuksen evankeliumin kirjoitetun vuosien 66-74 jaa välisenä aikana. Jos maa on sotatilassa niin kirjoittajan ei ole kovin vaikeaa arvata, että viholliselle tärkeitä rakennuksia hävitetään, ellei ole jo hävitettykin.
Toinen asia mikä viittaa tuohon ajankohtaan on, että Markuksen evankeliumin kirjoittaja(t) viljelevät kreikankielisessä tekstissä runsaasti roomalaisuuteen viittaavia latinan lainasanoja.
https://www.learnreligions.com/gospel-according-to-mark-248660
Kaiken kaikkiaan evankeliumien kirjoittajien paikallishistorian tuntemus on heikkoa. Eikä se ihme olekaan kun tarinoita väitetyistä tapahtumista kirjoitetaan sukupolvea myöhemmin ja vieraalla maalla...- Anonyymi
>>>Valtaosa tutkijoista uskoo vanhimman eli Markuksen evankeliumin kirjoitetun vuosien 66-74 jaa välisenä aikana. <<<
Tämä on pelkkää spekulointia, mihin ei ole mitään näyttöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Valtaosa tutkijoista uskoo vanhimman eli Markuksen evankeliumin kirjoitetun vuosien 66-74 jaa välisenä aikana. <<<
Tämä on pelkkää spekulointia, mihin ei ole mitään näyttöä.Jos sinulla on jotain sellaista näyttöä mitä historian tutkijoilla ei ole, niin he varmasti kuulevat sinua mielellään ;-)
- Anonyymi
Heprealais kirje on kirjoitettu temppelin aikana. Tässä kerrottiin myös Stefanuksen kivityksestä, jota Saulus Tarsolainen/Paavali oli todistamassa. Hän kuuli Stefanuksen puolustus puheen, joten hän osasi kirjoittaa puheen vaikuttavan sisällön.
- Anonyymi
Voi olla että Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki käskytti kirjoittamaan evankeliumit ja apostolien teot vasta temppelin hajottamisen jälkeen koska uusi liitto ja sen taistelut ja periaatteet piti saada myös kauas tuleville jälkipolville eli siis myös meille nykyajan uskoville.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164