IS viikonloppu 20.-21.11.2021

Vain säikeen aloitus.

22

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itselleni ,uuten selvä, mutta vihjeeseen KANNATTAA sai loppuun kirjaimen, joka ei vihjeeseen sovi. Kokkikuvaan en saanut muuta sopimaan kuin mitä laitoin.

• Anonyymi

Minusta se KANNATTAA on ihan selvä. Kun ratkaisun ikään kuin kääntää partitiiviin (mihin mielestäni TÄTÄ vihjeosassa viittaa), niin ratkaisu on käsillä. Saadaan synonyymi sanalle "kannattaa".

• Anonyymi

Ok. Ongelma oli siinä, että luin TÄTÄ kuuluvaan vaakavihjeeseen. Kuvittaja jätti mahdollusuuden virhetulkintaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ok. Ongelma oli siinä, että luin TÄTÄ kuuluvaan vaakavihjeeseen. Kuvittaja jätti mahdollusuuden virhetulkintaan.

Jatkoa 20.11.2021 21:16

Ihmettelinkin vihjettä PETO TÄTÄ kun ratkaisu sopi ennemminkin vain vihjeelle PETO, mutten tajunnut jakaa sanoja vihjeille toisin.

• Anonyymi

Vastaussanan partitiivi on - - - -TTA, joka ei ole sanan "kannattaa" synonyymi.

Jos vihje olisi pelkkä KANNATTA, eli ilman TÄTÄ-sanaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Vastaussanan partitiivi on - - - -TTA, joka ei ole sanan "kannattaa" synonyymi.

Jos vihje olisi pelkkä KANNATTA, eli ilman TÄTÄ-sanaa.

"Vastaussanan partitiivi on - - - -TTA, joka ei ole sanan "kannattaa" synonyymi."

Huomasin saman ongelman. Ajatuskulku on kaiketi kompleksisempi. Jos vihje olisi vain KANNATTAA, luontevan ratkaisusanan viimeinen kirjain oli eri. Jos se sana laitetaan partitiiviin, saadaa synonyymi sanalle KANNATTAA.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

"Vastaussanan partitiivi on - - - -TTA, joka ei ole sanan "kannattaa" synonyymi."

Huomasin saman ongelman. Ajatuskulku on kaiketi kompleksisempi. Jos vihje olisi vain KANNATTAA, luontevan ratkaisusanan viimeinen kirjain oli eri. Jos se sana laitetaan partitiiviin, saadaa synonyymi sanalle KANNATTAA.

Jos vihje olisi KANNATTA eli verbi ilman viimeistä kirjainta, niin ratkaisusana saadaan jättämällä viimeinen kirjain pois myös verbin synonyymistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos vihje olisi KANNATTA eli verbi ilman viimeistä kirjainta, niin ratkaisusana saadaan jättämällä viimeinen kirjain pois myös verbin synonyymistä.

Tosi, mutta kyllä sitä vähän mutkikkaamma logiikalla annettu vihjekin toimii. Vihje oli minusta ok.

Oman o gelmani liittyi enemmönkin kuvittajan toimintaan. Minusta kuvittaja saisi kyllä erotella vihjeet toisistaan - vai onko oikein, jos vihjeen sanat voidaan lukea vääriin ratkaisusanoihin liittyen. Halusiko laatija, että vihjeet voi lukea väärin? Kuvittajan tehtävä ei minusta ole tehdä vihjeistä epäselvästi esitettyjä. Mielestäni laatija ei tällaista harrasta itse kuvittamissaan ristikoissa PuPessa.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Tosi, mutta kyllä sitä vähän mutkikkaamma logiikalla annettu vihjekin toimii. Vihje oli minusta ok.

Oman o gelmani liittyi enemmönkin kuvittajan toimintaan. Minusta kuvittaja saisi kyllä erotella vihjeet toisistaan - vai onko oikein, jos vihjeen sanat voidaan lukea vääriin ratkaisusanoihin liittyen. Halusiko laatija, että vihjeet voi lukea väärin? Kuvittajan tehtävä ei minusta ole tehdä vihjeistä epäselvästi esitettyjä. Mielestäni laatija ei tällaista harrasta itse kuvittamissaan ristikoissa PuPessa.

Voisin kuvitella, että tuo ei ole kiellettyä ja koviksessa tahallaan hämätään, joten voi olla ihan tahallaankin. Olen toki nyt ymmärtänyt, että sinä et tykännyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Voisin kuvitella, että tuo ei ole kiellettyä ja koviksessa tahallaan hämätään, joten voi olla ihan tahallaankin. Olen toki nyt ymmärtänyt, että sinä et tykännyt.

Sanarisin foirumissa ihmetellään paria vihjettä. Ehkä tämä vihje on toinen niistä (ihmeteltyjä vihjeitä ei kerrottu).

• Katsoin ihan huvin vuoksi paljonko HP paljasteli ilman, että kukaan mitään paljastusta pyysi.
      Kirjaimista on paljastettu n. 50-55%.
      Kokonaan on paljastettuja sanoja on 28 kp ja osittain on paljastettu 53 kpl. Vain 11 kpl on sanoja, joissa ei ole yhtään kirjainta paljastettu. Saatoin hieman laskea väärin, mutta suurin piirtein noin se menee.
      Ristikon vaikeustaso on paljastusten jälkeen korkeintaan keskivaikea, jos ei pehmis. Mielekkyytä voi itse kukin pohtia.

• Anonyymi

Oletko koskaan ajatellut, että HP saattaa paljastella vain ärsyttääkseen sinua ja muita tiukkapipoja, jotka haluavat osoittaa omaa erinomaisuuttaan hippaleikeillä ja minäpä tiedän, mutta sinä et asenteellaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, että HP saattaa paljastella vain ärsyttääkseen sinua ja muita tiukkapipoja, jotka haluavat osoittaa omaa erinomaisuuttaan hippaleikeillä ja minäpä tiedän, mutta sinä et asenteellaan.

Viidakkorumpu kertoo, että Keisarille on luvattu paluu Sanariksen palstalle, jos hän saa lopetettua HP:n paljastelut. Siinä teille selkärankaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Minusta HP korostaa omaa erinomaisuuttaan enkä oikein näe hänen toimintaansa muuna kuin oman osaamisen korostamisena. Ehkä kyse nautinnon saamisesta tällaisesta toiminnasta. Minun on vaikea nähdä HP:n toiminta aitona haluna auttaa toisia ratkojia. Toisten ratkojien järkevä auttaminen ja rinnalla kulkeminen pitäisi olla päällimmäinen tavoite, ei oman osaamisen korostaminen.

En halua ylikorostaa osaamistani. Olen melko hyvä ratkoja, mutta teen silloin tällöin ratkontavirheitä. Minulla ei ole tarvetta nousta toisten yläpuolelle, sillä tiedän, että selvästi taitavampiakin ratkojia on. Inhoan sitä, että joku kehuu kovasti itseään sillä, miten nopeasti sai minkin tehtävän ratkottua.

Olen vain ja ainoastaan kokemusasiantuntija. Tarkoitan tällä sitä, että minulla on ymmärrystä asioihin vain siinä määrin, kun minulla on ristikoista kokemusta. Kokemuksen perusteella olen tehnyt analyysejä. Kokemuksen perusteella teen omat johtopäätökseni. Muutaman teoria-artikkelin olen lukenut, mutta teorian lukeminen on niin vähäistä, ettei minusta ole todelliseksi asiantuntijaksi. Teoriapuoli on pääosin tullut opittua Sanarisin foorumin kautta.

Minulla ei ole asennetta "minäpä tiedän, sinä et", sillä annan varsin avokätisesti vinkkejä.

En ole tiukkapipo, sillä tiukkapipo ei anna edes vinkkejä. Pyrin vain siihen, että ratkojalle jäisi itselleen vinkkien jälkeen pohdintaa, jotta ratkoja kehittyisi ratkontataidoissaan. Kaiken antaminen valmiina ei kehitä ketään.

"Hippaleikillä" ei ole mitään tekemistä oman osaamisen korostamisen kanssa. Se on itse asiassa varsin työläs tapa, jossa ei voi koskaan täysin onnistua. Kaiken antaminen valmiina ei olisi reilua muita ratkojia kohtaan. Täytyy miettiä myös tätä puolta.

• Anonyymi kirjoitti:

Viidakkorumpu kertoo, että Keisarille on luvattu paluu Sanariksen palstalle, jos hän saa lopetettua HP:n paljastelut. Siinä teille selkärankaa.

Kukaan ei tällaista ole luvannut. Väite on mielikuvituksen tuotetta. Ei ole ainakaan minun korviini tällainen kantautunut.

Toivoisin kyllä HP:n lopettavan paljastelun, sillä se se menee niin pahasti överiksi. Jos ristikosta annetaan 60% valmiina, ei siinä paljoa ratkontaa jää enää. On kyseenalaista oppiiko kukaan näin suuren paljastelun jälkeen mitään.

Jos IS:n ristikoiden paljastelut hyödyttävät ratkojaa muiden lehtien ristikoiden ratkonnassa, paljasteluista voi olla apua ratkonnassa kehittymisessä. Mutta jos joku vain kopioi sanat ymmärtämättä vihjeiden ideaa, mitään oppimista ei tapahdu. Paljastaminen ilman logiikkoiden selittämistä ei kehitä ketään. Jos HP haluaisi aidosti auttaa vasta-alkajaa oppimaan vaikeiden ristikoiden ratkonnassa, hänen pitäisi panostaa vihjeiden logiikkoiden purkuun. Paljon auttaisi myös se, jos valistaisi minkä tyyppisiä vihjeitä kukin laatija käyttää.

Tosin HP toimii näin vain IS:n ristikoiden suhteen. IS tästä kyllä rahallisesti hyötyy.

• Päivitys
        Tätä kirjoittaessani HP:n säikeessä 59% ratkaisukirjaimista annettu ja noin 1/3 ratkaisusanoista on paljastettu. Sanoja, joissa vähintään yksi kirjain on paljastettu on n. 95% (5 kpl on sanoja, joista ei ole paljastettu ainoatakaan kirjainta). 1-9 avainkirjaimista on paljastettu kuusi kirjainta (3,5-9). Kuinkahan korkealle paljastusprosentti nouseekaan?

• Eiköhän joku voisi mennä HP:n säikeeseen ja nostaa osittaiset paljastukset 100% ja paljastaa myös avainkirjaimet 1, 2 ja 4. Samalla arviolta n. 70% kirjaimista tulee paljastettua ja arviolta n. 40% ratkaisusanoista tulee kerrottua suoraan. Saadan siten muutettua kovis pehmikseksi, jotta vain pehmiksiin tottuneet ratkojat voisivat osallistua palkintokisaan ja saada ristikon loppuun asti ratkottua. Olisihan koviksen muuttaminen pehmikseksi reilua pehmisiä ratkoville?

• Eihän iltapäivälehdessä ole reilua olla kovisia. Kovikset kuuluvat vain erikoislehtiin ja joihinkin aikausilehtiin.

• Anonyymi

"Toivoisin kyllä HP:n lopettavan paljastelun..."

Lähdit sitten veetuilun linjoille. Tosi kypsää. Yksinäisyyskö iski?

• Anonyymi kirjoitti:

"Toivoisin kyllä HP:n lopettavan paljastelun..."

Lähdit sitten veetuilun linjoille. Tosi kypsää. Yksinäisyyskö iski?

Lähdin, koska HP:n toiminta vain menee niin överiksi. Halusin tuoda esille, miten paljastelu menee kohtuuttomuuksiin. Kun kerron, mikä on sen taso, ajattelin, että muutkon ymmärtävät, miten överiksi se menee.

Erään Skytän ristikon kohdalla yli 60% valmiiksi annettujen kirjainten määrä ylittyi eikä nytkään 60% rajasta olla kaukana.

Paljastamalla 70% tai enemmän kirjaimista, loput voi arvata. Arvaaminen ei kyllä auta aina ymmärtämään vihjeitä. Lisäksi kaivataan vihjeiden purkua, jotta pehmiksiin tottunut voisi itse oppia koviksia ratkomaan eikä koviksia olisi ensin tarve muuttaa pehmiksiksi.

Kyllä tämä sivusto ja oma sivustoni voisi olla paikka auttaa pehmiksiin tottuneita omaehtoisemmin ratkomaan ristikoita, ettei näin paljon tarvitsisi jatkossa antaa valmiina.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Lähdin, koska HP:n toiminta vain menee niin överiksi. Halusin tuoda esille, miten paljastelu menee kohtuuttomuuksiin. Kun kerron, mikä on sen taso, ajattelin, että muutkon ymmärtävät, miten överiksi se menee.

Erään Skytän ristikon kohdalla yli 60% valmiiksi annettujen kirjainten määrä ylittyi eikä nytkään 60% rajasta olla kaukana.

Paljastamalla 70% tai enemmän kirjaimista, loput voi arvata. Arvaaminen ei kyllä auta aina ymmärtämään vihjeitä. Lisäksi kaivataan vihjeiden purkua, jotta pehmiksiin tottunut voisi itse oppia koviksia ratkomaan eikä koviksia olisi ensin tarve muuttaa pehmiksiksi.

Kyllä tämä sivusto ja oma sivustoni voisi olla paikka auttaa pehmiksiin tottuneita omaehtoisemmin ratkomaan ristikoita, ettei näin paljon tarvitsisi jatkossa antaa valmiina.

Itse joskus ostin 10 kpl vanhaa PuPea. Sain niihin vinkkejä. Vasta ne ratkottuani ostin uusia lehtiä. Aina kävin lävitse ongelmakohadt jälkikäteen.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5120
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      513
      1679
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe