moi! Olen 17v poika ja olin pari päivää sitten rutiinitarkastuksessa lääkärissä ja minulla todettiin sivuääni sydämessä.Lääkäri määräsi minut ultraäänitutkimukseen, mutta pääsen sinne vasta n. kuukauden kuluttua.
Sydämen sivuääni kuulosti äkkiseltään aika pahalta ja ajattelin kysyä, että onko jollakin tietoa kyseisestä asiasta tai omakohtaisia kokemuksia?
sydämen sivuääni
19
41358
Vastaukset
Sivuääni on poikkeava veren virtausääni, joka voi johtua eri syistä (läppävuoto, pieni reikä tms.)
Älä suotta murehdi asiaa, kyllä se ultrassa selviää. Oli syy mikä tahansa, sinua voidaan auttaa.
Todennäköisesti (jos olet muuten oireeton) asia jäänee vuosikontrollien varaan - tai sitten koko asia on väärä hälytys:)- N77
Moi!
Mullakin on sivuääni sydämessä, laitoin jo aiemmin viestiä. Vieläkin odottelen ultraan pääsyä... Aina kun soitan ja yritän saada aikaa, mun käsketään vaan soittaa jolleki muulle. Aivan kuin henkilökuntakaan ei tietäis, kuka sen ultrauksen loppujen lopuks tekee. Nooo, olen jo useita viikkoja odotellut, kai tässä menee ihan rutiinilla vielä pari viikkoa lisää! Olis vissiin ihan suosiolla pitäny mennä suoraan yksityiselle, nykyinen lähete on laitettu työterveydestä kaupungin terveyskeskukseen.
- mullakin
Moi! Vaikka sivuääni kuuluukin, ei kannata hermostua. Mulla sivuääni kuuluu lievän hiippäläppäprolapsin takia. Eli läppä ei vuoda, mutta sielä on pieni "löysyys" toisin sanoen ei rajoita mitenkään elämää eikä siihen kuole. Lisäksi mulla on päivittäin melkoisia rytmihäiriöitä, joita voi hoitaa beetasalpaajilla.
Ultralla löytyy tuo läppäjuttu ja sydämen kunto. Munkin sydän on todettu terveeksi vaikka sivuääni kuuluu joskus.On todettu ultrassa vuotoa täälläkin jo vuosia sitten."Sihahdus"kuului lyönnin lomassa.Lääkäri sanoi,että ei huolta,vastaani tulee päivittäin kymmeniä jolla on vastaavanlaista vaivaa.Toiset eivät koskaan tule edes tietämään asiasta.Se vie hitusen "tehoa"kunnosta pois.Mutta kannattaa pitää sydämen työlihas kunnossa,rasittamalla sitä,kunnon mukaan.Lihas vahvistuu siinä kun muutkin lihakset.Itse pystyn lenkkeilemään ihan normaalisti,jopa juoksemaan aika jyrkkää mäkeä ylös.Pikkuhiljaa nostettu hyvä kunto kompensoi vuodon aiheuttamaa tehon karkausta.Aloittakaa liikkuminen varovasti,kysykää lupa lääkäriltä.Varmasti käy.
- Qee
Suurin osa sydämen sivuäänen omaavista on täysin terveitä sydämeltään. Täällä jaetaan väärää tietoa, että sivuääni johtuu aina jostain viasta sydämessä.
- lisää faktaa
Kuten kirjoituksessani totesin: kyseessä voi olla myös "väärä hälytys"!
Kuitenkin on kyse veren virtausäänessä esiintyvästä poikkeamasta. Mistä luulet lääkäreiden asian muuten stetoskoopillaan huomaavan?
T: Minea44
- äippä
moi! jos ois kovin paha sydän vika niin uskoisin että ois todettu aikaisemmin. millainen sun kunto on? iletko normaali painoinen? miten syöt yms yleis kunto? väsynyt? mulla itsellä on sydän vikainen lapsi leikattiin viikon ikäisenä. sydämmestä kuuluu ja kului synnyttyään suhahdus (lääkärien määritelmä). kirjoittele jos haluat lisää tietoa. t. äippä
- ei arvalilija
Joka toisella terveellä lapsella kuuluu jossain elämän vaiheessa viaton systolinen sivuääni.
- Pasi
Sain juuri tietää äidiltäni että minulla oli lapsena sivuääniä sydämmessä. Olen jo 35v joten onko huolta koska muutenkin on ollut sydänleikkauksia suvussa? Jos joku vois tietää kertoa faktaa.
- Pasi
Pasi kirjoitti:
Sain juuri tietää äidiltäni että minulla oli lapsena sivuääniä sydämmessä. Olen jo 35v joten onko huolta koska muutenkin on ollut sydänleikkauksia suvussa? Jos joku vois tietää kertoa faktaa.
muuten ei ole ollut mitään oireita paitsi että joskus kun on väsynyt niin sydän jättää lyönnin välistä.
- Tomppa
Ajattelin vielä lisätä, että lääkäri sanoi sivuäänen kuuluvan aortta-alueelta ja että se säteilee myös kaulaan.
Niin ihmettelen vaan, että mikä aortassa voi saada aikaan sivuäänen.- sms
Hei!
Minulla oli vauvana aortan ahtauma, leikattiin 2 kk ikäisenä. Sen jälkeen ei ongelmia, tarkastuksia ollut n. 3 vuoden välein.
Itselläni on pieni läppävika, eli läppä vuotaa, mutta ei niin ratkaisevasti että se mitään haittaisi. Sydämen sivuääni voi johtua esim. läppäviasta, joka ei kylläkään aina vaadi toimenpiteitä, ehkä tarkastuksia muutaman vuoden välein.
Älä huolehdi turhia, kyllä se siitä :)
- Tomppa
Olin ultrassa ja mitään ei löytynyt. Lääkäri sanoi, että veren tavallista nopeampi virtaaminen saattaa aiheuttaa sivuäänen.
Siis kyseessä oli väärä hälytys:).
Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää kesää! - Täti Myy
Sukulaislapsella havaittiin myös sivuääni sydämessä. Kyselisinkin nyt teiltä tutkituilta ynnä tutkittujen omaisilta, onko teillä selvitetty sukulaisten sydänvikoja? Meillä nimittäin heti syyniin lähisuku, mikä pelottavaa sikäli, että paljon sukulaisia kuollut nuorellakin iällä (joskaan ei lapsena) sydänvikoihin.
Kiitos!- Pasi
Hei meilläkin on ollut sydän leikkauksia perheessä. Isoisät eli molemmat ja setä ja nyt isä. Eli ohituksia kaikille. Eli olen vielä nuori mutta pelottaa tämä geeniperimä?
- Armi38
Minulla sivuääni todettu vauvana. Tutkimuksissa paljastui pieni reikä kammioiden välissä. Käyn kontrollissa kolmen vuoden välein koko ikäni (nyt 38v.) Sydän ollut täysin oireeton, ei tarvitse leikata - seuraillaan vaan. Harrastan paljon liikuntaa, ei ongelmia sydämen kanssa. Elo täysin normaalia.!
- julia
Mulla todettiin sivuääni jo synnytyslaitoksella eikä se ole mitenkään haitannut elämääni.
- M.S.K
Monesti sivuääni sydämessä johtuu pyörteistä kammioissa ja on näin ollen vaaraton, mutta joskus sivuääni voi aiheutua sydämen läppien vialisuudesta.Varsinkin nuorilla ääni johtuu usein näistä vaarattomista "pyörteistä", mutta asiasta saadaan täysi varmuus ultraäänitutkimuksella.Tutkimus on täysin kivuton ja kestää noin puolituntia.
- kokemusta sivuäänest
Itellä pienenä kuulu sydmestä kuulu sivuääni syynä oli rakennevika nimeltä ASD eli eteisen äliseinän aukko mutta sitte taas mun parhaalla kaverilla on ihan terve sydän, mutta sivuääni mut onhan siellä ultrassa varuiks ihan hyvä käydä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081