Koira jahtaa eläimiä!

Ulkoilmaihminen

Ulkoilutan koiraa usein hiljaisella tehdasalueella iltaisin vapaana. Alue kuhisee jäniksiä(vai onko ne rusakoita,en ole varma,harmaanruskeita yhtäkaikki) ja huomatessaan pupun koira ampaisee aina salamana sen perään.Pupu pakenee sitten koira kannoillaan tuhatta ja sataa metsään/tehtaiden taakse pelloille ja koira saattaa tulla nolona takaisin vasta monen minuutin jälkeen,eli näemmä ajaa jänistä aika pitkän matkaa.

Sinänsähän tässä ei ole ongelmaa,paitsi että olen alkanut miettiä sitä mahdollisuutta,että voiko koira saada ajamansa jänön kiinni/tappaa sen metsästysvietin jyllätessä? Nimittäin sen verran mitä ehdin aina näitä jahteja seuraamaan ennen kaksikon katoamista näkyvistä,niin koira saattaa jopa saada hieman jänistä kiinni(ei ainakaan välimatka kasva!). Jos näin on,niin sittenhän on vain ajan kysymys milloin haukku tuo mukanaan retkeltä jäniksen raadon,mikä on ei toivottavaa..

22

2595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kiellettyä pitää koiria irti, oli paikka sitten mimmoinen tahansa, tottakai koirapuistoja ja muita vastaavia lukuunottamatta. Onko päässäsi käynyt sellainen ajatus, että koirasi ajelema jänis/rusakko on voinut olla kantava ja tollasen säikäytyksen jälkeen se voi saada keskenmenon. Ja kyllä on mahdollista että koirasi ottaa sen jänön kiinni ja tappaa! Joten mitä jos pitäisit tästä eteenpäin koirasi kytkettynä, koska näköjään se ei ole sun hallinnassa irti ollessa.

• ulkoilimaihminen

Ei ole. Se mahdollisuus on poissuljettu,siis toivotaan ettei satu pupuja matkan varrelle! Korostan ettei koira tähän mennessä ole saanut niitä kiinni.

• hiivatin
        ulkoilimaihminen kirjoitti:

Ei ole. Se mahdollisuus on poissuljettu,siis toivotaan ettei satu pupuja matkan varrelle! Korostan ettei koira tähän mennessä ole saanut niitä kiinni.

takia aina vaan löytyy porukkaa joka ei yksinkertaisesti tajua että ne koirat on pidettävä kiinni tähän aikaan vuodesta.Ei tulisi mieleeni juoksuttaa koiriani irrallaan nyt.Sielä pusikoissa on tällä hetkellä jänisten ja rusakoitten ekat pennut piilossa.Jos sun koiras hätistää ne pois piilosta vaikka ei tappaisikaan niitä niin mistä hemmetistä emo ne löytää kun tulee niitä imettämään.Tarkottaa sitä että ne pennut kuolee nälkään ja janoon,jos ei koiran suuhun.Samoin sielä on hautovia fasaaneja joilla saattaa mennä pesintä pieleen.

• tepi

Turpa kiinni hölmö.pie ihtes kiinni.

• samaa asiaa, vaikka minun ajajani ovatkin kääpiöitä. Koskaan eivät ole kiinni saaneet. Meille kelpaavat oravat, linnut ja tietysti nuo jänikset. Sekin poikkeaa teistä, että meidän koiramme eivät toisaalta mene minusta kauaksi, joten olen näköetäisyydellä koko ajan.

• koirallinen

kun noita olen juoksuttanut tuolla metsässä. Suosikkipaikassa on kettujen ja rusakoiden lisäksi kuulemani mukaan ilveksiä, eli ihan vaan kaiken varalta mulla on tapana karjaista koirille pari kertaa kunnolla jokin käsky esim. tänne, jotta ne metsän eläimet kerkee ajoissa karkuun;)

Mökillä ovat kyllä lähteneet rusakon perään muutaman kerran, mutta lopulta kun on keuhkot karjuttu pihalle, niin meillä on palattu takaisin. Itseeni ainakin kauhistuttaa mahdollinen tilanne, jossa noi saisi jonkin saaliin kiinni, ja mitä jos ne tois sen mulle? Entä jos saalis ei olisikaan kuollut? Musta ei oo tappamaan ku hämähäkkejä ym, eli itse toivon noiden sitten hoitavan tilanteen loppuun saakka, jos sellainen joskus eteen tulee.

• aivan mahdollista on että koira ottaa jäniksen kiinni. Oma koirani on kerran ottanut jäniksen kiinni, mutta jänis oli sairas, ilmeisesti jänisruttoa. Samoin sairaat esim. kapiset ketut eivät välttämättä ehdi koiraa karkuun. Samoin kuin pienet pennut. Jänis voi saada ensimmäiset ns "hankipennut" jo maalis-huhtikuulla ja viimmeiset ns "sänkipennut" elokuulla.

• Sulo
        tassuttelija kirjoitti:

aivan mahdollista on että koira ottaa jäniksen kiinni. Oma koirani on kerran ottanut jäniksen kiinni, mutta jänis oli sairas, ilmeisesti jänisruttoa. Samoin sairaat esim. kapiset ketut eivät välttämättä ehdi koiraa karkuun. Samoin kuin pienet pennut. Jänis voi saada ensimmäiset ns "hankipennut" jo maalis-huhtikuulla ja viimmeiset ns "sänkipennut" elokuulla.

Olen antanu irskini ottaa kiini mitä on saanu ja syödä rauhassa.se on nimittäin sitä luonnon kiertokulkua.en ole tullut ajatelleeksi noita sairaita eläimiä.varsinkin tuo kapi taitaa olla koiralle usein kuolemaksi.täytyykin harkita juttu uudestaan päästääkkö vai ei päästää sitä toteuttamaan luonnollisia vaistojaan.

• ongelmasi

on että koirasi ei usko sinua. et saa siis pitää koiraasi vapaana. pidä se hihnassa!!!

• Marjo

Koska et hallitse koiraasi niin ethän
        yleensäkään voi sitä laskea irti ja nyt sen
        kieltää LAKIKIN !

• se uskoiskin

sua niin et silti saisi pitää sitä nyt irti.Oot kusessa jos poliisit yllättää sun ajattamassa jänistä koirallasi tähän aikaan vuodesta,ei auta selitykset ettei koira usko.

• Marjo kirjoitti:

Koska et hallitse koiraasi niin ethän
        yleensäkään voi sitä laskea irti ja nyt sen
        kieltää LAKIKIN !

mutta moniko noudattaa sitä kirjaimellisesti? Olen päästännyt ja päästän edelleen määrätyssä paikassa koirani irti, koska meillä ole omaa pihaa, eikä minkäänlaista koira aitausta täällä, ja koirillani riittää energiaa. Maksan myös aina koiraverot mukisematta, vaikka se ei mikään syy ole irti päästämiseen. Koirat kyllä ovat kintuissani ja juoksevat pallon perässä ja lintujen, sekä oravan ja jänön. Mutta ovat aina näköetäisyydella ja tulevat kutsusta takaisin.
        Ja vielä ettei kukaan nyt polttaisi päreitään, niin olemme joko hiekkakuopalla tai sitten hiekkatiellä jossa ei kulje autoja. Muualla koirani ovat kytkettyinä. Katson myös koirillani olevan oikeuksia eikä pelkästään kieltoja. Ja kun katselee niiden iloista pomppimista ja juoksua sekä pelkästään olemisen riemusta loistavia silmiä, niin tulen itsekkin oikein hyvälle tuulelle.

• mukana
        umalehtinen kirjoitti:

mutta moniko noudattaa sitä kirjaimellisesti? Olen päästännyt ja päästän edelleen määrätyssä paikassa koirani irti, koska meillä ole omaa pihaa, eikä minkäänlaista koira aitausta täällä, ja koirillani riittää energiaa. Maksan myös aina koiraverot mukisematta, vaikka se ei mikään syy ole irti päästämiseen. Koirat kyllä ovat kintuissani ja juoksevat pallon perässä ja lintujen, sekä oravan ja jänön. Mutta ovat aina näköetäisyydella ja tulevat kutsusta takaisin.
        Ja vielä ettei kukaan nyt polttaisi päreitään, niin olemme joko hiekkakuopalla tai sitten hiekkatiellä jossa ei kulje autoja. Muualla koirani ovat kytkettyinä. Katson myös koirillani olevan oikeuksia eikä pelkästään kieltoja. Ja kun katselee niiden iloista pomppimista ja juoksua sekä pelkästään olemisen riemusta loistavia silmiä, niin tulen itsekkin oikein hyvälle tuulelle.

ei kai niitä lakeja kukaan niin kirjaimellisesti lue, mutta en antais oman koirani toisia eläimiä jahdata. jos ei koira tottele niin hihnaan vaan ja vaikka koirakouluun.jos mun kisut vaikka löytää pikku koppakuoriaisen sisältä niin ei ne saa sitä rääkätä vaan vien koppiksen ulos.

• Sulo

ei munkaan irski saa kiini aikuista rusakkoa.pentuja saa ja minä annan sen syödä vapaasti ne.sehän on vain luonnon kiertokulkua.onko se sitten sen parempi jos joku ihminen ampuu ja syö sen.koira on kuitenkin eläin ja eläimet syö toisiaan.

• kuulkaa

kiinnipitoaika.Jos teillä on koiralla pennut saanko tuoda kissani niitä vapaasti retuuttamaan?Se on sama asia kun jäniksenpoikien repiminen.Siihen on oikeesti eläinsuojelulliset syyt miksi niitä rauhotusaikoja on.Pian on elokuu ja sillon taas saa mun koirat juosta muuallakin kun omalla aidatulla pihalla.Siihen asti minä ainakin pidän koirani visusti kiinni niin hiekkakuopilla kuin pusikoissakin.Sitäpaitsi:jos viet koirasi metsään ja se törmää siellä hirveen jolla on ihan pieni vasa,niin sulla on kohta kuollut koira.Hirvi ottaa näppärästi koiralta nirrin pois vasaa puollustaessaan.

• Sulo
        kuulkaa kirjoitti:

kiinnipitoaika.Jos teillä on koiralla pennut saanko tuoda kissani niitä vapaasti retuuttamaan?Se on sama asia kun jäniksenpoikien repiminen.Siihen on oikeesti eläinsuojelulliset syyt miksi niitä rauhotusaikoja on.Pian on elokuu ja sillon taas saa mun koirat juosta muuallakin kun omalla aidatulla pihalla.Siihen asti minä ainakin pidän koirani visusti kiinni niin hiekkakuopilla kuin pusikoissakin.Sitäpaitsi:jos viet koirasi metsään ja se törmää siellä hirveen jolla on ihan pieni vasa,niin sulla on kohta kuollut koira.Hirvi ottaa näppärästi koiralta nirrin pois vasaa puollustaessaan.

Vai on teilläpäin elokuussa koirille irtipitoaika.etkös tiedä vai eikö kiinosta että jäniksellä on elokuussa kolmannet poikaset.niilä on kolmet poikaset vuodessa.luuletko sinisilmä ettei sun koirat tapa jäniksenpoikasta kun kiini saa.tai sitten sulla on posliinikoiria.joka koira tappaa luonnossa kun kiini saa.tarkistapa laista milloin on irtipitoajat ja onko kunnassasi irtipitoaikaa ollenkaan senkin pelle.

• kuule
        Sulo kirjoitti:

Vai on teilläpäin elokuussa koirille irtipitoaika.etkös tiedä vai eikö kiinosta että jäniksellä on elokuussa kolmannet poikaset.niilä on kolmet poikaset vuodessa.luuletko sinisilmä ettei sun koirat tapa jäniksenpoikasta kun kiini saa.tai sitten sulla on posliinikoiria.joka koira tappaa luonnossa kun kiini saa.tarkistapa laista milloin on irtipitoajat ja onko kunnassasi irtipitoaikaa ollenkaan senkin pelle.

minä tiedän koska koirani saan irti päästää.Kyllä meidän metsästysseurassa niinkun muuallakin maassa saa päästää 20.8 koirat metsään irti.Toki siinäkin on vielä se pointti että pitää olla maanomistajan lupa.Kysehän ei ollut mistään kehäkolmosen sisäpuolella puistojuoksuttamisesta,mutta sielähän ei saa päästää niitä ollenkaan irti(paitsi koirapuistot).Takuuvarmasti mun koirat listii jäniksen jos kiinni saa,siksikään en rauhotusaikana niitä irti pidä.Taidat kuule olla aika pelle ite kun et tuon vertaa tiedä.Tarkistapa metsästyslaista nuo kiinnipitoajat.Olis muuten outoa sorsatusta jos koira pitäis pitää veneenlaidassa kiinni.Tiedätkö Sulo koska sorsastus alkaa,tämä täti kyllä tietää.

• Sulo
        kuule kirjoitti:

minä tiedän koska koirani saan irti päästää.Kyllä meidän metsästysseurassa niinkun muuallakin maassa saa päästää 20.8 koirat metsään irti.Toki siinäkin on vielä se pointti että pitää olla maanomistajan lupa.Kysehän ei ollut mistään kehäkolmosen sisäpuolella puistojuoksuttamisesta,mutta sielähän ei saa päästää niitä ollenkaan irti(paitsi koirapuistot).Takuuvarmasti mun koirat listii jäniksen jos kiinni saa,siksikään en rauhotusaikana niitä irti pidä.Taidat kuule olla aika pelle ite kun et tuon vertaa tiedä.Tarkistapa metsästyslaista nuo kiinnipitoajat.Olis muuten outoa sorsatusta jos koira pitäis pitää veneenlaidassa kiinni.Tiedätkö Sulo koska sorsastus alkaa,tämä täti kyllä tietää.

Jos itte oot tyhmä niin älä muita pidä vertaisenasi.sanoit vain päästäväsi koirat irti elokuussa.et sanonu mitään minne.ei takuuvarmasti metsästyslain mukaan saa olla koirat vapaasti irti tuon päivän jälkeen joka paikassa.metsästyskäyttö on erikseen.vai ootko nähny syksysin kyliä ja taajamia kiertelevän koiralaumoja.laumaan ne menis jos olis irti.lisäksi on joka kunnalla/kaupungilla oma järjestyssääntö jossa voidaan kieltää koirien irtipito.minä en henk.koht. välitä metsästysajoista.ei ole millä ampuakkaan.tuo irski tuo kyllä mulle jos jotain tarviin.se on tosi hyvä metsästyskoira.tappaa nurkissa pyörivät pikkurakitkin jos joku niitä pitää irti.ota sorsa selvää asioista ja ole sönkkämättä kun et kerran tiedä kuin osan totuutta.mikäs rakki sulla on vai onko niitä Niiiiiiiiin Ihuuuuuuuuunia kisuja kun noin vaahtoot.

• on kuule
        Sulo kirjoitti:

Jos itte oot tyhmä niin älä muita pidä vertaisenasi.sanoit vain päästäväsi koirat irti elokuussa.et sanonu mitään minne.ei takuuvarmasti metsästyslain mukaan saa olla koirat vapaasti irti tuon päivän jälkeen joka paikassa.metsästyskäyttö on erikseen.vai ootko nähny syksysin kyliä ja taajamia kiertelevän koiralaumoja.laumaan ne menis jos olis irti.lisäksi on joka kunnalla/kaupungilla oma järjestyssääntö jossa voidaan kieltää koirien irtipito.minä en henk.koht. välitä metsästysajoista.ei ole millä ampuakkaan.tuo irski tuo kyllä mulle jos jotain tarviin.se on tosi hyvä metsästyskoira.tappaa nurkissa pyörivät pikkurakitkin jos joku niitä pitää irti.ota sorsa selvää asioista ja ole sönkkämättä kun et kerran tiedä kuin osan totuutta.mikäs rakki sulla on vai onko niitä Niiiiiiiiin Ihuuuuuuuuunia kisuja kun noin vaahtoot.

ihan oikeesti monta metsästyskoiraa,toki ne pitää seuraakin.Älä nyt hikeenny,kato kun tälle porukalle ei voi oikeen yksityiskohtasesti selostaa kaikkia asetuksia kun näillä on vähän niin kun putkinäkö.Alunperinhän oli kysymys siitä että noi kaikki puudelit ramppaa pitkin pusikoita hätistämässä pesiviä eläimiä,se ei oo oikeen hyvä juttu.Kato kun näillä ei oo koirat hallinnassa oli ne sitten maastossa tai puistossa.Mähän sanoin muistaakseni että pitää olla maanomistajan lupa (sillon elokuullakin siis)Nyt ei saa pitää koiria ollenkaan irti.

• Sulo
        on kuule kirjoitti:

ihan oikeesti monta metsästyskoiraa,toki ne pitää seuraakin.Älä nyt hikeenny,kato kun tälle porukalle ei voi oikeen yksityiskohtasesti selostaa kaikkia asetuksia kun näillä on vähän niin kun putkinäkö.Alunperinhän oli kysymys siitä että noi kaikki puudelit ramppaa pitkin pusikoita hätistämässä pesiviä eläimiä,se ei oo oikeen hyvä juttu.Kato kun näillä ei oo koirat hallinnassa oli ne sitten maastossa tai puistossa.Mähän sanoin muistaakseni että pitää olla maanomistajan lupa (sillon elokuullakin siis)Nyt ei saa pitää koiria ollenkaan irti.

Et tainnut aivan niin tippaleipäaivo olla kun luulin.kaivoin kuopan tuonne pihalle ja hautasin sotakirveeni.mulla on joka vastustajalle oma kirves.päänahkas ei ole enää vaarassa.jatkan muitten kanssa sotimista.mee nyt kittaamaan sitä simaa mä kans taidan mennä.toivoo yks sulonen vaan.

• GoldenTeeth
        Sulo kirjoitti:

Et tainnut aivan niin tippaleipäaivo olla kun luulin.kaivoin kuopan tuonne pihalle ja hautasin sotakirveeni.mulla on joka vastustajalle oma kirves.päänahkas ei ole enää vaarassa.jatkan muitten kanssa sotimista.mee nyt kittaamaan sitä simaa mä kans taidan mennä.toivoo yks sulonen vaan.

Mitä hiivattii jengi keuhkoo? Jos niillä jänöillä kerran on kiimaaika melkein 365 vrk (kun kerran keväällä,mutta ei syksylläkään saa pitää irti?) niin eikai tässä aleta koiria kiduuttamaan sen tähden että jotkut citypuput saa lisääntyä kuin rutto edelleen lisää? Sitäpaitsi,jos koira saa kiinni jäniksen,on kyseessä 99% typerä/vammautunut yksilö jonka geeniperimän ei ole syytä jäniskannan oman edun takia päästä leviämään,kyseessä on puhdas luonnonvalinta.Sitä se luonto on,kettytyttöset.

• selvä
        Sulo kirjoitti:

taidan ottaa siman kanssa rinkelinkin ja katton vähä kiekkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6215
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      641
      2562
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1199
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1100
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      72
      1046
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1040
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      64
      934
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      66