Hallintosääntöä voidaan myös rukata vuoden aikana, ettei nyt ole kiveen hakattua

Varsinainen hallintohimmeli ei kasva, sillä samaan aikaan mm. kuntien sote-lautakunnat ja sairaanhoitopiirien hallitukset ja valtuustot katoavat.
Aluevaltuustoilla on tämä vuosi aikaa organisoida suuri siirto, sillä vuoden 2023 alusta alkaen hyvinvointialueet ovat järjestämisvastuussa alueidensa sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta. Onneksi kulisseissa on tehty työtä muutoksen eteen jo kuukausia vuoden 2021 puolella, mutta nyt vauhti kiihtyy.

Millainen olisi sellainen hallintomalli, jossa kansalaisella olisi muitakin mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin kuin käydä pudottamassa neljän vuoden välein äänestyslippu uurnaan tai jättää peräti äänestämättä?
Viisasten kivi on vielä löytämättä. Sitran työryhmä nostaa esille kansalaisfoorumit, osallistamisen ja osallistumisen. Olennaista olisi lisätä vaikuttamisen mahdollisuuksia ennen kuin asioista päätetään. Jos tässä onnistutaan, koko sote-uudistus voisi toimia kansalaisia aktivoivana uudistuksena.

Haaste on valtava. Joidenkin mielestä osallistuminen tarkoittaa öyhöttämistä sosiaalisen median kanavilla, mutta toivottavasti hyvinvointialueiden syntymisen yhteydessä pystytään luomaan toimiva ja mukaansa houkutteleva hallintomalli.
Silloin olisi mahdollista parantaa muutakin kuin sote- ja pelastuspalveluiden saatavuutta ja laatua. Nimittäin demokratiaa.

Aluevaalit 23. tammikuuta on siitä harvinainen tapaus suomalaisessa historiassa, että vaalien myötä syntyy kokonaan uusi hallintotaso valtakunnallisen eduskunnan sekä kaupunkien ja kuntien paikallisten valtuustojen väliin.

Aluevaalien ennakkoäänestysprosentti 26,4.
Odotettavissa 50% ylitys. Se nähdään ylihuomen iltamyöhään. Jos näin jää, ilmeisesti silloin keskusta on kukkulan kuningas.

14

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väitteesi että syntyy uusi hallintotaso valtakunnallisen eduskunnan sekä kaupunkien ja kuntien paikallisten valtuustojen väliin, on väärä.

      Aluehallinto ei nimittäin ole lainkaan kosketuksissa kuntahallinnon kanssa. Valtionhallinon kanssa kyllä sikäli, että sieltä tulee ohjeita ja rahoituskin.

      • Anonyymi

        Ei ole väärä, sinä Pystyyn_kuollut et vain ole perillä jopa monimutkaisesta hallinto himmelistä joka tuloillaan. "Aluehallinto ei nimittäin ole lainkaan kosketuksissa kuntahallinnon kanssa"
        -kuka edes väittänyt että on ? Sinä nyt laitoit tapasi mukaan omiasi, ja riitelet itsesi kanssa.
        NÄYTÄ KOHTA MISSÄ NÄIN MAINITTU.

        "Varsinainen hallintohimmeli ei kasva, sillä samaan aikaan mm. kuntien sote-lautakunnat ja sairaanhoitopiirien hallitukset ja valtuustot katoavat.
        Aluevaltuustoilla on tämä vuosi aikaa organisoida suuri siirto, sillä vuoden 2023 alusta alkaen hyvinvointialueet ovat järjestämisvastuussa alueidensa sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta."

        Et tietenkään tule kertomaan mistä syytät, tapasi mukaan, sitten vaietaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole väärä, sinä Pystyyn_kuollut et vain ole perillä jopa monimutkaisesta hallinto himmelistä joka tuloillaan. "Aluehallinto ei nimittäin ole lainkaan kosketuksissa kuntahallinnon kanssa"
        -kuka edes väittänyt että on ? Sinä nyt laitoit tapasi mukaan omiasi, ja riitelet itsesi kanssa.
        NÄYTÄ KOHTA MISSÄ NÄIN MAINITTU.

        "Varsinainen hallintohimmeli ei kasva, sillä samaan aikaan mm. kuntien sote-lautakunnat ja sairaanhoitopiirien hallitukset ja valtuustot katoavat.
        Aluevaltuustoilla on tämä vuosi aikaa organisoida suuri siirto, sillä vuoden 2023 alusta alkaen hyvinvointialueet ovat järjestämisvastuussa alueidensa sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta."

        Et tietenkään tule kertomaan mistä syytät, tapasi mukaan, sitten vaietaan.

        Näytän sen kohdan: AVAUKSEN NELJÄS KAPPALE

        >>syntyy kokonaan uusi hallintotaso valtakunnallisen eduskunnan sekä kaupunkien ja kuntien paikallisten valtuustojen väliin.

        Jos ei ole kosketuksissa kuntahallintoon, miten silloin voi olla eduskunnan sekä kaupunkien ja kuntien valtuustojen VÄLISSÄ?


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Näytän sen kohdan: AVAUKSEN NELJÄS KAPPALE

        >>syntyy kokonaan uusi hallintotaso valtakunnallisen eduskunnan sekä kaupunkien ja kuntien paikallisten valtuustojen väliin.

        Jos ei ole kosketuksissa kuntahallintoon, miten silloin voi olla eduskunnan sekä kaupunkien ja kuntien valtuustojen VÄLISSÄ?

        Mitähän nyt horiset?
        Sinnehän se sijoittuu.
        Välissä on muttei kosketuksissa. Mitä järkeä edes olisi päällekkäisyysissä.
        Olet Pysty selityksen velkaa, ei riitä tyhjä sössötys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän nyt horiset?
        Sinnehän se sijoittuu.
        Välissä on muttei kosketuksissa. Mitä järkeä edes olisi päällekkäisyysissä.
        Olet Pysty selityksen velkaa, ei riitä tyhjä sössötys.

        Omia aikojaan siellä välissä olematta kosketuksissa muihin hallintoihin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän nyt horiset?
        Sinnehän se sijoittuu.
        Välissä on muttei kosketuksissa. Mitä järkeä edes olisi päällekkäisyysissä.
        Olet Pysty selityksen velkaa, ei riitä tyhjä sössötys.

        Tähän asti kunnat ovat järjestäneet valtion niille määräämistä tehtävistä suurialaisimpana perusterveydenhuollon ja peruskoulutuksen. Nyt niistä perusterveydenhuolto siirtyy kunnilta aluehallinnolle ilman että kunnille jää siitä puolesta käytännössä mitään. Eli siirtyminen tapahtuu kuntien RINNALLE. Paitsi Helsingissä, jossa kunta järjestää jatkossakin molemmat.


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tähän asti kunnat ovat järjestäneet valtion niille määräämistä tehtävistä suurialaisimpana perusterveydenhuollon ja peruskoulutuksen. Nyt niistä perusterveydenhuolto siirtyy kunnilta aluehallinnolle ilman että kunnille jää siitä puolesta käytännössä mitään. Eli siirtyminen tapahtuu kuntien RINNALLE. Paitsi Helsingissä, jossa kunta järjestää jatkossakin molemmat.

        Ei siitä kunnille jää mitään, miten se rinnalla silloin on.
        Esität ihme tulkintoja taas.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tähän asti kunnat ovat järjestäneet valtion niille määräämistä tehtävistä suurialaisimpana perusterveydenhuollon ja peruskoulutuksen. Nyt niistä perusterveydenhuolto siirtyy kunnilta aluehallinnolle ilman että kunnille jää siitä puolesta käytännössä mitään. Eli siirtyminen tapahtuu kuntien RINNALLE. Paitsi Helsingissä, jossa kunta järjestää jatkossakin molemmat.

        Aluehallinto on kunnallishallinnosta erillään, siinä mielessä olet oikeassa. Kuinka puhtaasti kunnista riippumattomaksi aluehallinto saadaan luotua, se jää nähtäväksi.

        Kiinteistöt ovat yksi mielenkiintoinen asia. Esimerkiksi Espoo on kerännyt rahaa kaupungin kassaan myymällä sotekiinteistöjä pitkillä ja kalliilla takaisinvuokrausopimuksilla sijoittajille. Vuoden kuluttua nuo sopimukset tulevat alueiden vastuulle, eli niille jää kovat vuokrakulut, Espoolle rahat. Monessa paikassa taas kunta omistaa kiinteistöt, siirtyvätkö ne alueiden omistukseen vai vuokraako alue ne kunnalota, sillä on iso merkitys tulevaan.

        Sama IT-järjestelmien osalla. Apotti on maailman kallein ja toimimattomin terveydenhuollonjärjestelmä, mutta joutuuko esim Keski-Uusimaa sen hyväksymään koska Vantaa sitä jo käyttää. Uuden, vaikkakin toiimivamman, järjestelmän hankinta kun maksaisi sekin. Helsingille Apotti tulee maksamaan miljardin, ja vaikka kaupunki jää aluehallinnon ulkopuolelle, tulee tuo ennennäkemättömän surkea järjestelmä vielä aiheuttamaan veronkorotuspaineita sielläkin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aluehallinto on kunnallishallinnosta erillään, siinä mielessä olet oikeassa. Kuinka puhtaasti kunnista riippumattomaksi aluehallinto saadaan luotua, se jää nähtäväksi.

        Kiinteistöt ovat yksi mielenkiintoinen asia. Esimerkiksi Espoo on kerännyt rahaa kaupungin kassaan myymällä sotekiinteistöjä pitkillä ja kalliilla takaisinvuokrausopimuksilla sijoittajille. Vuoden kuluttua nuo sopimukset tulevat alueiden vastuulle, eli niille jää kovat vuokrakulut, Espoolle rahat. Monessa paikassa taas kunta omistaa kiinteistöt, siirtyvätkö ne alueiden omistukseen vai vuokraako alue ne kunnalota, sillä on iso merkitys tulevaan.

        Sama IT-järjestelmien osalla. Apotti on maailman kallein ja toimimattomin terveydenhuollonjärjestelmä, mutta joutuuko esim Keski-Uusimaa sen hyväksymään koska Vantaa sitä jo käyttää. Uuden, vaikkakin toiimivamman, järjestelmän hankinta kun maksaisi sekin. Helsingille Apotti tulee maksamaan miljardin, ja vaikka kaupunki jää aluehallinnon ulkopuolelle, tulee tuo ennennäkemättömän surkea järjestelmä vielä aiheuttamaan veronkorotuspaineita sielläkin

        Kiinteistöjen järjestelyihin löytynee malleja niistä sairaanhoitopiireistä, joissa sote-asiat on siirretty jo vuosia sitten kunnilta sairaanhoitopiiriyhtymälle. En ole perehtynyt, miten homma on käytännössä mennyt, mutta koska riitoja en ole havainnut, olettaisin että kunnat ovat ne tilat vuokranneet. Vuokraaminen olisi käytännöllistä siksikin, että hyvinvointialueet saattavat joutua vuokraamaan tiloja myös yksityisiltä.

        IT-järjestelmien synkronointiongelmasta puhuttiin kymmenen vuotta sitten paljon enemmän kuin nyt, kun asia on konkretisoitumassa. En usko, että ongelma on tällä välin ratkennut, vaan lähivuosina siitä tullaan keskustelemaan paljonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluehallinto on kunnallishallinnosta erillään, siinä mielessä olet oikeassa. Kuinka puhtaasti kunnista riippumattomaksi aluehallinto saadaan luotua, se jää nähtäväksi.

        Kiinteistöt ovat yksi mielenkiintoinen asia. Esimerkiksi Espoo on kerännyt rahaa kaupungin kassaan myymällä sotekiinteistöjä pitkillä ja kalliilla takaisinvuokrausopimuksilla sijoittajille. Vuoden kuluttua nuo sopimukset tulevat alueiden vastuulle, eli niille jää kovat vuokrakulut, Espoolle rahat. Monessa paikassa taas kunta omistaa kiinteistöt, siirtyvätkö ne alueiden omistukseen vai vuokraako alue ne kunnalota, sillä on iso merkitys tulevaan.

        Sama IT-järjestelmien osalla. Apotti on maailman kallein ja toimimattomin terveydenhuollonjärjestelmä, mutta joutuuko esim Keski-Uusimaa sen hyväksymään koska Vantaa sitä jo käyttää. Uuden, vaikkakin toiimivamman, järjestelmän hankinta kun maksaisi sekin. Helsingille Apotti tulee maksamaan miljardin, ja vaikka kaupunki jää aluehallinnon ulkopuolelle, tulee tuo ennennäkemättömän surkea järjestelmä vielä aiheuttamaan veronkorotuspaineita sielläkin

        Tuossa sote järjestelmien keskiössä olevat sanoneet, että rukkauksia luonnollisesti joudutaan tekemään tarpeen mukaan. Ei kukaan ennakkoon voi kaikkea tietää näin isossa
        muutoksessa, kun tulee vielä uusi hallinnon ala. Samahan on esim eduskunnassakin, uusia tehdään, vanhoja korjataan, huonoja poistetaan. Asiat ei koskaan valmistu kokonaan sikäli.
        Käytäntö ns opettaa. Kaupungeilla on tosiaan valtava kiinteistö omaisuus, miten se ajateltu soteen liittyvän ? Aikanaan ihmeltiin kun lääninhallitukset jäi pois, poliittiset maaherrat lakkasi kiertämästä kenttää ja kissanristiäisiä. Sekin paikattiin uudemalla mallilla.
        Nyt mielenkiinnolla -kuten aina vaaleissa -odotetaan Sunnuntain tuloksia. Näitä poliittisia vaaleja on useita, äkkiä tulee mieleen ainakin kuudet. Kun kirkkovaltuustotkin on politisoituneita. Joista pienimmät henkilö määrältään on presidentin vaali. Oikeastaan seitsemätkin, kun Ammattiliitot.. SAK valitsee, ja vain pääosiin kelpaa vasemmistolaiset ehdokkaat. Vaikka he sen kieltää, niin mm AKT kun valitsee, ei tiedä itkeäkkö vai nauraa valinta menettelyä. Kuin oltaisiin jokin diktaattori Afrikan maa, jossa käydään ns demokraattisia valintoja.


    • Anonyymi

      Sote / Maakunnat muutoskustannukset.

      Rahaa palaa vuosittain satojamiljoonia.
      Tulee alueiden kankea byrokraattinen hallinto.
      Päällekkäisyyksiä karsitaan.
      Alkaa säästöt,sitten leikataan ja leikataan.

      Tulee lisää veroja.
      Maakuntavero,sotevero,hyvinvointivero.
      Hyvinvoinnista tuleekin lopussa pahoinvointia.

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000008556202.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3288
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3047
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1923
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe