Kun 100 MHz taajuudella aallonpituus on n. 3 metriä, ja tuon haineväantennin koko on alle 20 cm, niin mihin perustuu tuollaisen antennin toiminta? Vai toimiiko ollenkaan ?
FM -ääniradioaluehan on 87,5 - 108 MHz.
esim:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autostereot/antennit/antenni-haineva-2000033702
tai
https://www.motonet.fi/fi/tuote/471210/Elektroninen-autoantenni-hain-eva-musta-12V-johto-450cm
Miten toimii FM -haineväantenni autossa?
17
5140
Vastaukset
- Anonyymi
Niissä on kela tai joku muu komponentti, jolla saadaa resonanssitaajuus siirrettyä oikealle taajuudelle. Vahvistus on huonompi ja etäisyys peltiin ehkä liian pieni. Ei siis toimi yhtä hyvin kuin piiska, mutta eihän missään autossa enää piiskaa ole.
- Anonyymi
Rautalangan pätkä muovin sisällä auttaa kummasti asiaa ja vielä parempi kun ei peitä sitä muovilla ollenkaan. Muovi on vain koriste joka peittää rautalangan. . Nuo on niitä kilkuttimia muka tyylikkään näkösiä.
Kyllä se entisajan teräspiiska toimii kaikkein parhaiten.- Anonyymi
Vahvistus: AM -5 dB ±3 dB, FM 8 dB ±3 dB. Impedanssi 75 Ω.
G(dBi) = G(dBd) 2.15 dB
Heheh...
- Anonyymi
Mietiskelin, että koko autohan ottaa metallisena vastaan aaltoja, niin induktanssilla luodaan FM-taajuuksille eräänlainen maa, joka ei pääse värähtelemään. Nyt kun se koko auto värähtelee, niin kyllähän siihen signaali muodostuu välille? Pitää vaan olla suunnilleen oikean kokoinen esim. katto autossa, että pystyy värähtelemään oikealla taajuudella.
Tähän teoriaan uskon enemmän, kuin siihen, että 20cm pituisella antennilla voisi ottaa vastaan 3m aaltoja(100MHz) tai puoliaaltona 1,5m. Tuo vahvistuslukemakin on kuitenkin 8dB vaikka monopolin on reilu 2?- Anonyymi
Tuossa Bilteman sanotaan antennin olevan aktiivinen. 8 dB voisi siis selittyä vahvistemesta. Tai sitten on vain humpuukkia koko 8 dB. Jos on aktiivinen, pitää olla virransyöttö.
Taatusti auton kori on maa tuolle. Eli vastaanotto tapahtuu juuri tuossa.
Onhan meri-VHF-puhelimiinkin 20 cm antenneja ja kannettavissa voi olla vieläkin lyhyempi. Kyllä niilläkin kuuluu, mutta ei aivan yhtä pitkälle. Taajuusalue 160 MHz. - Anonyymi
Vai että 8dB?
Sinun täytyy rakentaa 6 elementtinen yagi autoosi saadaksesi 8db. Ja sen täytyy lisäksi olla aina suunnattu lähettävää asemaa kohti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että 8dB?
Sinun täytyy rakentaa 6 elementtinen yagi autoosi saadaksesi 8db. Ja sen täytyy lisäksi olla aina suunnattu lähettävää asemaa kohti.Niin, tai sitten laittaa se aktiivinen vahvistin sinne antenniin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tai sitten laittaa se aktiivinen vahvistin sinne antenniin.
Niinhän se on, että mikään ei pakota antennia olemaan mitoitettu max. hyötysuhteeseen eli esim. dipolilla aallonpituuden puolikkaaksi. Pituus voidaan kompensoida lisäämällä antenniin esim. induktanssia. Vastaanottavan elementin pituus kuitenkin määrää sen, kuinka paljon tehoa siirtyy antenniin. Vastaanotossa saadaan siis pienempi signaali ja lähetyksessä pitää käyttää enemmän tehoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa Bilteman sanotaan antennin olevan aktiivinen. 8 dB voisi siis selittyä vahvistemesta. Tai sitten on vain humpuukkia koko 8 dB. Jos on aktiivinen, pitää olla virransyöttö.
Taatusti auton kori on maa tuolle. Eli vastaanotto tapahtuu juuri tuossa.
Onhan meri-VHF-puhelimiinkin 20 cm antenneja ja kannettavissa voi olla vieläkin lyhyempi. Kyllä niilläkin kuuluu, mutta ei aivan yhtä pitkälle. Taajuusalue 160 MHz.Bilteman antenniin on virransyöttö, toimii ainakin veneessä hienosti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän se on, että mikään ei pakota antennia olemaan mitoitettu max. hyötysuhteeseen eli esim. dipolilla aallonpituuden puolikkaaksi. Pituus voidaan kompensoida lisäämällä antenniin esim. induktanssia. Vastaanottavan elementin pituus kuitenkin määrää sen, kuinka paljon tehoa siirtyy antenniin. Vastaanotossa saadaan siis pienempi signaali ja lähetyksessä pitää käyttää enemmän tehoa.
Olettaen, että suuntaus on oikea. Se pitkä piiska vinossa toimii erittäin huonosti vaakatasossa. Ja kyse oli autoradioantennista eli se ei mitään lähetä. Joku tuolla jo vahvistikin, että siihen on virransyöttö eli tuo 8 dB on vahvistimella saata. Pienen koon hinta, että vahvistinta tarvitaan.
Samalla sitten on saatu signaalia vahvemmaksi eli voi toimia paremminkin kuin pitkä piiska. Riippuu onko vastaanoton kannalta suurempi ongelma alhainen signaalitaso vai kohina, jota vahvistin voimistaa myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olettaen, että suuntaus on oikea. Se pitkä piiska vinossa toimii erittäin huonosti vaakatasossa. Ja kyse oli autoradioantennista eli se ei mitään lähetä. Joku tuolla jo vahvistikin, että siihen on virransyöttö eli tuo 8 dB on vahvistimella saata. Pienen koon hinta, että vahvistinta tarvitaan.
Samalla sitten on saatu signaalia vahvemmaksi eli voi toimia paremminkin kuin pitkä piiska. Riippuu onko vastaanoton kannalta suurempi ongelma alhainen signaalitaso vai kohina, jota vahvistin voimistaa myös.Oikeastaan huvittava keskustelu: Autoradion herkkyyttä on usein tarkoituksellisesti heikennetty, jotta sytytyshäiriöt yms. ei kuulu. Nyt sitten vahvistimella "korjataan" tämä herkkyyden pudotus ja saadaan häiriöt takaisin. Totta tosin, että katto estää hiukan häiriöitä kuulumasta ja toisaalta nykyautojen sytytys ei ole niin paha häiriölähde kuin joskus ennen 80-lukua.
FM-lähete ei ole järin herkkää häiriöille, joten antennia pystyy kyllä pienentämään lisäämällä vahvistusta: Jos saman tekisi AM-lähetteelle, kohinan kyllä kuulisi heikommin kuuluvien asemien kohdalla.
- Anonyymi
FM -haineväantenni autossa toimii siten että ihmiset maksaa niistä ja niiden asentamisesta. Ökyautoissa se valmiiksi asennettu nökö on GPS antenni ja FM antenni on tuulilasissa.
- Anonyymi
Tuollainen haineväantenni on tosi surkea piiska antenniin tottuneena. Selkeänä kesäpäivänä kuuluu hyvin, mutta vähänkin huonolla kostealla ilmalla pätkii koko ajan.
- Anonyymi
ostinpa joku aika sitten auton (vm 2017). Radio toimi moittettomasti kaupunkialueella,
mutta ns."landelle" mennessä kanavat hävisivät. Vein merkkihuoltoon, ja siellä todettiin, että autoon on vaihdettu haineväantenni alkuperäisen lyhyen piiskan tilalle.
Autokauppa maksoi antennin vaihdon (semmonen lyhyt piiska katolle), ja nyt kuuluu kaikki loistavasti ilman häiriöitä. - Anonyymi
Ainoa etu on, että pesuun ajaessa ei tarvitse (eikä voi) ottaa pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ostinpa joku aika sitten auton (vm 2017). Radio toimi moittettomasti kaupunkialueella,
mutta ns."landelle" mennessä kanavat hävisivät. Vein merkkihuoltoon, ja siellä todettiin, että autoon on vaihdettu haineväantenni alkuperäisen lyhyen piiskan tilalle.
Autokauppa maksoi antennin vaihdon (semmonen lyhyt piiska katolle), ja nyt kuuluu kaikki loistavasti ilman häiriöitä.Kuuluu kaupungissa, muttei landella = antenniin integroitu vahvistin rikki (tai ei saa sähköä).
Nykyään "piiska"-antenneissakin on vahvistin antennin jalassa ja samat oireet, jos vahvistin rikkoontuu. Tuyli tutuksi n. 20 cm "piiskan" kanssa. Mokoma piti ruuvailla aina autopesuun ajettaessa irti ja kerran kun sen väänsi takaisin asennettaessa liian tiukalle, tiiviste rikkoontui -> vedet ajan mittaan antennivahvistimeen. Hainevä selvästi huolettomampi ratkaisu.
- Anonyymi
Aloittajan kysymykseen yksinkertainen vastaus: Huonosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911214Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221078- 48814
- 70810
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53750- 60659
- 33652
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva48652- 52617
- 50605