Mihinkä momenttiin aluvanteen uskaltaa/saa kiristää? Onko vaaraa rikkoa vanne liian riuskoilla otteilla?
Aluvanteen momentti
11
16681
Vastaukset
- katsoa
Kyllä, vaara olemassa jos ei tuntumaa
Ensin kuitenkin vanteesta katsoa pultilla, onko kulma suunnilleen sama, senhän näkee siitä "silmälläkin"
Jos kulma paljon eri, se kyllä rikkoo vanteen silmän välittömästi, alumiini kuitenkin niin pehmeää, ja kun teräspultti toisena osana
Ensin vähemmän kiinni ehkä 8 kg(käytetään vielä vanhaa hyväksi havaittua kiloa), öljy/vaseliini myös kartioon(jotkut ei käytä, sanoen ettei sitten pysy kiinni, itse kyllä aina käyttänyt, saa sitten hyvän kiinnitysmomentin)
Siitä voisi sitten ajon jälkeen vähän vielä kiristää 10-11 kg, jos heti napsahtaa, voi kääntää ehkä puolet varttikierroksesta(1/16kierrosta)- kiinnittää
vaan kiristelet niitä kohtuuvella käsin iliman mittään momenttiavaimia,ja pari kertaa aina ajolenkin jäläkeen kokkeilet onko löystynyt,,ei pitäs olla mikkää ylivoimanen juttu,,ei tietenkään tarvii ruveta hyppimään avaimen päällä,eli järki kätteen.
toisekseen vanne ei ole pelkkää alumiinia kekiön kohdalta vaan vanne on valettu teräs kiekkoon eli kiristys ei mitenkään riko vannetta.
ja mitään oljyjä ei kannata mennä pultteihin lotraamaan,tahi vaseliineja,palavat vain kiinni,jos on aivan pakko ruveta niihin jottai tunkeen niin laita kuparitahanaa. - Jamppa1
kiinnittää kirjoitti:
vaan kiristelet niitä kohtuuvella käsin iliman mittään momenttiavaimia,ja pari kertaa aina ajolenkin jäläkeen kokkeilet onko löystynyt,,ei pitäs olla mikkää ylivoimanen juttu,,ei tietenkään tarvii ruveta hyppimään avaimen päällä,eli järki kätteen.
toisekseen vanne ei ole pelkkää alumiinia kekiön kohdalta vaan vanne on valettu teräs kiekkoon eli kiristys ei mitenkään riko vannetta.
ja mitään oljyjä ei kannata mennä pultteihin lotraamaan,tahi vaseliineja,palavat vain kiinni,jos on aivan pakko ruveta niihin jottai tunkeen niin laita kuparitahanaa.kuparitahnaa vanteisiin. Alumiini ja kupari ei toimi keskenään. Ihan vaseliini on parasta, pysyy kierteet ja kartiot kunnossa ja on helppo avata ja menee vielä momenttiinkin.
- Välitön
Jamppa1 kirjoitti:
kuparitahnaa vanteisiin. Alumiini ja kupari ei toimi keskenään. Ihan vaseliini on parasta, pysyy kierteet ja kartiot kunnossa ja on helppo avata ja menee vielä momenttiinkin.
Eli siis teet kuin teräsvantedenkin. " kyykyllään (ristikolla) sivustapäin kahdella kädellä ja vielä pieni tikkuuskokeilu sivusuunnassa.
- Woody
Riippuu usein automerkistä. Kiristysmomentti lienee keskimäärin 100Nm. Joissain enemmän joissain vähemmän. Esim. useimmissa VAG-kulkineissa ohjearvo on 120Nm, mm. Passatissa.
se 12 kpm (~120 Nm) tavallisin kiristysmomentti.
Ei varmasti pala vaseliinit kierteisiin eikä pultit / mutterit itsekseen aukeile vaikka käyttäisit miten paljon sitä. Eipähän ainakaan ruostu kiinni.
Olen käyttänyt 40 v vaseliinia (oikeammin erilaisia voiteluaineita) kierteissä, eikä koskaan mitään haittaa ole ollut.- Dezent
sitroen kirjoitti:
se 12 kpm (~120 Nm) tavallisin kiristysmomentti.
Ei varmasti pala vaseliinit kierteisiin eikä pultit / mutterit itsekseen aukeile vaikka käyttäisit miten paljon sitä. Eipähän ainakaan ruostu kiinni.
Olen käyttänyt 40 v vaseliinia (oikeammin erilaisia voiteluaineita) kierteissä, eikä koskaan mitään haittaa ole ollut.ostin ranskankulkimeeni saksalaiset Dezent aluvanteet ja firman www-sivuilta löytyi peräti auton malli ja moottorikohtainen TUV hyväksyntäraportti jossa momentiksi mainittiin koneesta riippuen 90-100Nm.
Rengasliikkeen äijät tarjosivat kaupantekijäisiksi 120Nm kiristysohjetta jossa oli siis 40% liikaa ohjearvoon nähden!
Tehdasaluissa on yleensä alumiiniin valetut teräksiset seetit joissa voi käyttää peltivanteen pultteja/muttereita mutta halvat aluvanteet ovat kyllä käsittääkseni ihan sitä sitä ihteään jolloin liialla kiristyksellä tai väärien pulttien käytöllä saa ihan tuhoakin aikaan. - Enska
Dezent kirjoitti:
ostin ranskankulkimeeni saksalaiset Dezent aluvanteet ja firman www-sivuilta löytyi peräti auton malli ja moottorikohtainen TUV hyväksyntäraportti jossa momentiksi mainittiin koneesta riippuen 90-100Nm.
Rengasliikkeen äijät tarjosivat kaupantekijäisiksi 120Nm kiristysohjetta jossa oli siis 40% liikaa ohjearvoon nähden!
Tehdasaluissa on yleensä alumiiniin valetut teräksiset seetit joissa voi käyttää peltivanteen pultteja/muttereita mutta halvat aluvanteet ovat kyllä käsittääkseni ihan sitä sitä ihteään jolloin liialla kiristyksellä tai väärien pulttien käytöllä saa ihan tuhoakin aikaan.No tuolta pohjalta on jatkettava. Ilmeisesti se 90-100 Nm on aika lähellä, mutta voi olla vannekohtaisia eroja. Itse olen kiristänyt ne aina näppituntumalla, mutta kun kuulin jonkun tuhonneen vanteensa, niin tuli vain mieleen. Toisaalta tänä keväänä renkaat ovat jytistäneen noin satasen vauhdissa, mutta se voi johtua tasapainoituksestakin. Sinällään kumit on vain alle pari vuotta vanhat ja ajettu reilu 10.000 km. Pitänee vaihdella kitkojen kanssa ja yrittää paikallistaa ravistava pyörä.
- Dezent
Enska kirjoitti:
No tuolta pohjalta on jatkettava. Ilmeisesti se 90-100 Nm on aika lähellä, mutta voi olla vannekohtaisia eroja. Itse olen kiristänyt ne aina näppituntumalla, mutta kun kuulin jonkun tuhonneen vanteensa, niin tuli vain mieleen. Toisaalta tänä keväänä renkaat ovat jytistäneen noin satasen vauhdissa, mutta se voi johtua tasapainoituksestakin. Sinällään kumit on vain alle pari vuotta vanhat ja ajettu reilu 10.000 km. Pitänee vaihdella kitkojen kanssa ja yrittää paikallistaa ravistava pyörä.
Olen kaikkiaan kolmeen eri autoon vääntänyt tehdasaluja kiinni ihan käsivaralta peltivanteiden tyyliin eli normaalilla ristikkoavaimella erittäin kevyt loppukiristys pelkillä "ranteilla" ja hyvin ovat pysyneet vaikka pultit ovat juuri sen verran kierällä että ne saa kevyesti nykäisten kerrasta auki.
Nyt kun ostiin nuo edellä mainitut ensimmäiset tarvikealut joihin kuuluu omat kartiopultit, päätin tarkastaa momentin oikein avaimella kun sellainen oli tullut hiljattain hankittua ja totesin hämmästyksekseni että avaintahan saa vääntää ihan tosissaan vaikka vääntövartta on momenttiavaimessa yli tuplat ristikkoavaimeen nähden ja se 120Nm olisi jo todella hurja kiristys siihen nähden millä pultit ovat aiemmin pysyneet.
Yhtä kaikki, puhtaat vaseliinilla tai alumiinitahnalla voidellut kierteet ja kartiopinnat ovat juuri tae sille että jokainen pultti tulee kiristettuä oikeaan momenttiin ja jo tuolla 90Nm momentilla pultit istuvat niin tiukassa että eivät taatusti aukea ainakaan sen rasvan takia.
- jfjfhjfhhjfdg
Ihan tuo jatkovarsi avain jolla yleensä avataan se vartti ja ristikolla loput auki niin sillä sitten loppukiristys niin osuu kohdalleen.Ristikolla ei taas saa tarpeeksi kireälle.
Taas nykyään 800 newtonin pultti pyssyllä pykälä pois niin sopiva kireys.- kalsarikännitÖveriksi
Ja tämän älynpläjäyksen tyrkkäsit 2005 juttuun, hienoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203257- 122096
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061816Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201341
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101231- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4351088