Poliisit ja Rosvot - Ongelmanratkaisu

Anonyymi

Kolme poliisia ovat pidättäneet kolme rosvoa. Kaikista lyhyin tie vankilaan vaatii kuitenkin joen ylityksen ja käytössä on vain pieni kahden hengen vene.

- kuka vain voi soutaa venettä
- kummallakaan puolella jokea ei millään hetkellä saa olla rosvojen ylivalta (enemmän rosvoja, kuin poliiseja)
- veneessä istuva henkilö luetaan kuuluvaksi sille puolelle jokea, missä vene on

Pystytkö auttamaan poliiseja viemään rosvot joen toiselle puolelle?

2

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö vankilapuolellakaan saa olla rosvojen ylivaltaa (oletetaan että rosvot vietäisiin suoraan vankilaan kun he toiselle puolelle saapuvat)? Silloin ei ole mahdollista: mietitään ensimmäistä soutua: ainoa mahdollisuus on PR. No entäs sitten takaisin soutu? Se ei voi olla kumpikaan, koska jos rosvo menee takaisin, tulee lähtöpuolelle kolme rosvoa vs. kaksi poliisia. Jos taas poliisi menee takaisin, jää toiselle puolelle rosvo itsekseen ja tämä rikkoo sääntöjä. Ja näkeehän tämän mahdottomuuden jo tarkastelemalla invarianttia

p1-r1 p2-r2,

missä p_i = poliisien määrä puolella i ja r_i vastaavasti rosvojen. Tämä arvo on siis vakiosti nolla, koska se on p1 p2 - (r1 r2) = 3-3 = 0. Mutta jos vaaditaan, että kummatkin summattavat pi-ri ovat epänegatiivisia, niin niiden on kummankin oltava nolla. Tällöin siirto puolelta toiselle on mahdollinen vain muodossa 1-1, joka on hyödytön, koska sen voi tehdä vain purjaamalla poliisia ja vankia puolelta toiselle eikä kaikkia näin saada mitenkään ylitse.

Jos taas vankilaanvienti on hetitapahtuva, niin sittenhän se on triviaalia vain poliisin käydä viemässä vangit yksi kerrallaan vankilaan ja lopuksi poliisit soutelee yksinään.

• Anonyymi

tarvitaan pitkä köysi joka sidotaan veneeseen. Kun ensimmäinen poliisi ja ensimmäinen rosvo ovat soutaneet joe ylitse niin vene vedetään tyhjänä takaisin lähtörantaan. soutaminen ja köydellä takaisinveto toistetaan kunnes kaikki poliisit ja rosvot ovat ylittäneet joen. .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      92
      3392
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3097
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2604
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2393
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2046
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      39
      1614
    Aihe