Miksi suorahampainen laatikko on erilainen vaihtaa ?
Vaihtaminen suorahampaisella laatikolla
10
1357
Vastaukset
Miten se on erilainen vaihtaa?
Vieläkö jossakin on suorahampaisia laatikoita? Jos, niin missä?
Ihan tietämättömyyttäni kysyn.- Sisukas
Kuorma-autoissa. Erityisesti puutavara- ja monttuajossa olevien suosiossa. Synkronoimaton suorahampainen Fuller vaihtaa tiukassa paikassa (osaavissa käsissä) pienempään pykälään paljon nopeammin kuin muut laatikkotyypit.
Sisukas kirjoitti:
Kuorma-autoissa. Erityisesti puutavara- ja monttuajossa olevien suosiossa. Synkronoimaton suorahampainen Fuller vaihtaa tiukassa paikassa (osaavissa käsissä) pienempään pykälään paljon nopeammin kuin muut laatikkotyypit.
se synkronointi jotenkin? Hidastaako? Voihan sen välikaasun antaa synkronoidullakin laatikolla vaihdettaessa.
sitroen kirjoitti:
se synkronointi jotenkin? Hidastaako? Voihan sen välikaasun antaa synkronoidullakin laatikolla vaihdettaessa.
heti, että voihan sen kaksoiskytkennän tehdä (tarvittaessa välikaasun kanssa) synkronoidullakin laatikolla vaihdettaessa.
- suora
hampaiden muoto ei varsinaisesti vaikuta kytkentään, synkronoimattomuus vaikuttaa. Hampaiden muoto vaikuttaa lähinnä niiden kestoon ja laatikon äänekkyyteen -suorahampainen kestää enemmän, mutta on äänekkäämpi, siksi kilpa-autoissa käytetään niitä, kun ei äänestä ole väliksi...
Sitten on tietenkin vielä suorakytkentälaatikot, joissa on suorahampaiset rattaat, ei synkronointia vaan sellaiset melko krouvit kytkentäsakarat... - siinä
suorahampaises laatikos ei tarvi käyttää kytkintä kuin liikkeelle lähtiessä eli 1 vaiht.
voi vaihdella vaihteita ilman kytkintä. Kytkintä käyttämällä vaan laatikon ikä saattaa olla moninkertainen siihen toiseen vaihtoehtoon verraten, mutta maksajahan tekee minkä parhaaksi näkee.
- siksi
että siinä on suorat hampaat.
- JJH
Viistohampaisuutta käytetään melun vähentämiseksi.
Suorahampaisuus poistaa päittäisvoimat joten laatikko kestää suurempaa rasitusta.
Synkronointi eli hammastusten saattaminen samoille pyörintänopeuksille on oma juttunsa.
Synkronoinnin poistaminen tuottaa tilanteen jossa kuljettaja välikaasulla pyrkii saattamaan rattaiden pyörintänopeuden "synkkaan" niin, että vaihtaminen onnistuu.- JJH
Epäselvyyksien välttämiseksi lisään vielä, että hammasrattaathan ovat jatkuvassa kosketuksessa toisiinsa.
Kytkentä tapahtuu kykentäelimissä, synkronoiduissa tai synkronoimattomissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203287- 122116
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061826Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1221353
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101241- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4421116