Kertokaa tyhmälle tietämättömälle.. Mikä on kardaaniauto!? :D
Mitä eroa on etuvetoisilla ja kardaaniautoilla?
11
6581
Vastaukset
- mika,
takaveto
- Ninni81
Älä Mika huijaa :)
- mika,
Ninni81 kirjoitti:
Älä Mika huijaa :)
kyl muhun voi luottaa
mika, kirjoitti:
kyl muhun voi luottaa
vastaus provoon:
Etuvetoisessa moottori pyörittää etupyöriä, kardaaniautossa moottori pyörittää takapyöriä.
- mauno
etuvedossa vetävä akseli on ajoneuvon etummainen akseli, eli "etupyörät vetävät"
takavedossa takimmainen akseli (tai teli) vetää
kardaani puolestaan tarkoittaa pitkittäisakselia, joka on varsin tavallinen tapa siirtää moottorin voima vetäville pyörille takavetoisessa autossa, jonka moottori sijaitsee etuosassa.
kardaaniautossa siis on kardaaniakseli ?-)- takarenkaat "vetää"
eiköhänne takarenkaat työnnä...heheh, vanha juttu!
- nimitys
Kardaaniauto on todella suuripiirteinen ja huono nimitys. Tavallaan kaikki autot on "kardaani-autoja", lyö vaikka vetoa poikien kanssa.
Cardan shaft = Kardanaxel = nivelakseli
Kauan aikaa sitten kun autoja oli harvoilla, lähes kaikissa oli moottori ja vaihteisto auton etupäässä ja autoa lykki jäykkä taka-akseli. Tuolloin autoissa oli ehkä vain yksi nivelakseli, joten sen huomiarvo oli suuri ja ristinivelet vaati jopa huoltoa. Akseli oli luonnollisesti auton pituussuuntainen, melko kookas, avoin tai suljettu. Niitä näkee nykyään helpoiten kuorma-autoissa. Aikoinaan on ollut varmasti luonnollista kutsua sitä puheissa kardaaniakseliksi, jonka välittämä voima käännetään vetopyörästössä ja johdetaan edelleen tasauspyörästön välityksellä auton pituussuuntaan nähden poikittaisille vetoakseleille, jotka voi olla jäykkiä, tai nivelakseleita, jonka jäykkä osa tavallaan on vetoakseli, ja pelkkä nivel olisi vetonivel, joita on taas ainakin kolmea tyypiä, joista kaksi käy vakionopeusnivelenä erityisesti ohjaville pyörille.
"Kardaaniauto" voisi olla myös nelivetoinen, tai etuvetoinen takamoottorinen, melkein kuin peruutettaessa.- Lammikkolaivuri
Eikä vain potkuriakselilla, vaan lieden yhteydessä!
Kardaaniripustettu liesi roikkuu kahden toisiinsa nähden ristikkäisen akselin varassa siten, että liesitaso pysyy jokseenkin vaakasuorassa veneen kallistelusta ja aallokossa nyökkimisestä huolimatta.
Omassa moottoriveneessäni on keskimoottori, mutta sen ja merivaihteen jatkeena ei ole varsinaista (ristinivelellä tai parilla) varustettua kardaaniakselia vaan BMW 500 -sarjan auton vetoakselista napattu ja lyhennetty vakionopeusnivelasetelma (engl. CV joint, constant velocity joint). Sellaisella saadaan aikaan tasaisempi käynti kuin kardaaninivelellä.
Minun veneeni liedessä ei ole kardaaniripustusta.
- kalliimpi
Kardaania käytetään kalliimmissa paremman luokan ajoneuvoissa. Autot on parempia ajaa.
- Jamppa1
sen takia ferrareissa ja melkein kaikissa porscheissa on kardaani. Ja sitten mä heräsin...
- cccp
aivan siksihän laatikko ladassakin on kardaani
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203317- 122166
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371915Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4091838Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211681Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1211368
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101251- 141226
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4491135