Eikö olisi jo aika jakaa historiapalsta sota-historiaan ja muuhun historiaan? Itse en ole koskaan innostunut sotahistoriasta, vaikka olen hyvin kiinnostunut historiasta yleensä, ja aion mennä opiskelemaan historiaa yliopistoon, kunhan ensiksi kirjoitan ylioppilaaksi.
Tiedän sotahistoriasta yleissivistyksen kannalta vain välttämättömän, siis käytännössä (suuriin) sotiin johtaneet syyt ja sotien seuraukset. En ole kiinnostunut sotiin liittyvistä yksityiskohdista, aseista, upseereista, taisteluista, kaatuneista jne. Lähinnä minua kiinnostavat ne yleispätevät syyt, jotka johtavat sotiin. Näitä syitä kaiketi ovat vallanpitäjien ahneus, poliittinen lyhytnäköisyys, nationalismi, horjuva turvallisuuspoliittinen tilanne jne.
Tämän palstan tila kuvottaa, koska tällä palstalla voivat kaikki sotahullut laukoa pinnalliseen historiantuntemukseen ja ohueen yleissivistykseen pohjautuvia "tulkintojaan" historiasta. Toisaalta on täällä joskus ollut viisaitakin viestejä, mutta aivan liian harvoin. Viisaat viestit ovat lähes yksinomaan käsitelleet kulttuuri-, aate-, ja sosiaalihistoriaa sekä joskus myös poliittista historiaa.
Ylipäätään ajattelen, että sotahistoria ja poliittinen historia ovat todella yliarvostetussa asemassa kaikkialla - niin mediassa, kirjallisuudessa, historiantutkimuksessa kuin tällaisissa keskusteluissa. Tämä asiantila johtuu ymmärrettävästi siitä, että vallanpitäjät säätelevät, minkälaista historiaa päästetään esille, koska heidän intressiin kuuluu perustella tekojaan, vaikkapa historian esimerkeillä. Eikö asianlaita ole niin, että kuka on vallankahvassa, se päättää minkälaista historiaa kirjoitetaan ja julkituodaan? Minkä takia esimerkiksi itsenäisyyspäivänä pitää medioissa olla aina niitä rutikuivia sotamuisteluita? Eikö voitaisi itsenäisyyspäivänä keskittyä vaikkapa kotimaisen kulttuurin ja perinteiden esilletuomiseen? Suomen itsenäisyyden varsinaista substanssia on hieno kulttuuri, kieli, luonto, eivät jotkin taistelut ja veteraanit, jotka olivat vain väline ja välttämätön uhri itsenäisyydelle ja vapaudelle.
Sotahistoria vs. "henkevä historia"
11
756
Vastaukset
- Domus
Aivan. Asia on otettu tapetille jo useaan otteeseen. Kerran tartuin itsekin hiiren varteen asian tiimoilta.
Myönnän, että sotahistoria kiinnostaa minuakin, mutta pidän historiasta erityisesti sen aistikkaan monipuolisuuden vuoksi. Tämä korruptoitunut palsta ei tätä herkullista monipuolisuutta mielestäni kuvasta.
Kukaan halukas perustamaan "oikeaa" historia-forumia? - Ressu
Toistaiseksi pitää Suomen historiassa näitä sota-aikoja korostaa, myös itsenäisyyspäivän vietossa.
Tosin, seuraavan kymmenen vuoden aikana asia muuttuu ratkaisevasti.
Historiasta voi sitten jo puhua vapaammin, itsenäisyyspäivää voi viettää vähemmän sotilaallisesti.
Kyllä se tosiaan on niin, että aina kirjoitetan sitä valtaapitävän historiaa. Vasta sitten aikojen kuluttua historiaan sadaan riittävää etäisyyttä, jotta sitä edes jollin tapaa pystyttäisiin tarkastelemaan objektiivisesti.
Suomen historia on sikäli vaikeassa tilassa, että 1900-lukua ei ole pystytty ymmärtämään oikealla tavalla. Liian paljon puhumattomia asioita, liian paljon ymmärtämättömyyttä, katkeruutta, vihaa. Niin omanmaalaisia, kuin naapureitakin kohtaan.
Historiasta löytyy hyvin paljon sellaisia alueita, jotka eivät kosketa sotia. Esimerkkinä vaikkapa teollisuuden, maatalouden tai elinkeinojen historia. Ne ovat sellaisia aloja, joissa kehitys etenee kronologisessa järjestyksessä eteenpäin. Ehkäpä ne ovat paremminkin tavallisen kansalaisen ymmärrettävissä. - joku.
miksi ihmeessä tämä palsta pitäisi jakaa historian eri osiin?
jos sille linjalle lähdetään niin osa-alueista ei tule loppua ja eri osa-alueiden etsiminen käy lopulta vaikeaksi.
voithan itse aloittaa keskustelun vaikkapa kotimaisen kulttuurin historiasta, joka ei sitten niin kotimaista olekaan, kun mennään tarpeeksi kauas taakse päin.- Domus
Ei ole kyse palstan jakamisesta moneen osaan, vaan yksinkertaisesti kahteen osaan: "Sotahistoria (1900-luku)" ja "Yleinen historia" tms. Tai "Historia ennen 1900-lukua" ja "Historia 1900-luvulla ja sen jälkeen". Ja hyvä pointti sanottiin juuri aikaisemmin: 1900-luvun historiaa ei voida tarkastella objektiivisesti, joka sotkee muuta historian keskustelua.
Edelleen jos joku on halukas perustamaan historia-forumia, olen halukas avustamaan.
Onko nyt niin, että tässäkin on kyseessä n.s. jatkumo. Aikojen alussa "kiveen hakattiin" vain erikoiset tapahtumat, etupäässä sodat kaupunkivaltioiden välillä ( Marathon!) t.m.s..
Tilannehan ei valtamediassa ole muuttunut oleellisesti. Jokapäivän elämässä asia ilmenee iltapäivälehtien "ostohuumassa".Olenko hakoteillä?
vom- Bönö-Rame
Niin kauan kuin rysstä ei pyydä anteeksi ja lopeta valheiden kertomista niin elä unelmoi!
Ja sitä paitsi, miksi Suomalaisten urotöistä Sodassa ei saisi puhua? älä valita, ei kukaan käske sinua puhumaan, pistä tonne ne omat juttus jotka ei ole sodasta. Vai etkö jaska kuunella Suomalaisia totuuksia ja pakenet Neuvostoliiton "historiaan".- Domus
Kyse ei ole tästä. You missed the point completely. Kuten sanoin, itseänikin sotahistoria kiinnostaa ja siitä saa ja pitääkin keskustella, mutta harmittaa vaan, kun nämä monet hyvät muuta historiaa koskevat keskustelut jäävät itseään toistavien sotahistoriaa käsittelevien threadien peittoon.
- Coppacuoriainen
Typerää se että aina joka maassa suurimpia sankareita ja kunnian aiheita ovat sotasankarit, valloittajat, taistelupaikat ym. sotaan liittyvät aiheet. Ei sitten ole ihme että niitä sotia aina syntyy, kun niitä kerran ihannoidaankin. Ihmisille luodaan kuvaa siitä että sotaan osallistuvat ovat sankareita. Sairasta se on. Murha on murha sodassakin.
- ...
Kannatetaan. Ja sotahistorian ystävätkin hyötyisi, kun ei tarvitsisi avata vahingossa vääriä viestejä. Aiemmin kun tätä ehdotettiin, tuli päänaukomista "ristipiston historiasta" tms.
Jotkut "sotahistorioitsijoista" täällä voisivat kyllä siirtyä "isänmaallisuus"-natsipalstalle suoraan. Itseäni kiinnostaa myös sotahistoria, mutta ei kiihkoilu. Kuten näet, sapelin kalistelulla saat enemmän huomiota kuin rauhan sanomalla. Läntisen maailman idoli G.W.B. on oivaltanut tämän!!!
vom- Ruunepertti
Sama meininki näyttää palstalla jatkuvan, eli sota-viestit jyräävät alleen kaikki muut viestit, joista monet sota-viestejä paremmin perusteltuja, syvällisempiä ja sivistyneempiä. Kertooko tämän palstan "taso" jotain keskivertosuomalaisen historiallisesta sivityksestä? Surullista, jos tämä on totuus.
Toisaalta luulen, että muutamat "terroristit" ovat karkoittaneet suuren osan fiksusta väestä, ja eipä täällä esimerkiksi näytä keskustelevan naisia, jotka toisivat takuulla piristäviä näkökulmia niin miehisiin historiantulkintoihin.
PS. Edelleen kannatan, että sotahistoria eristettettäisiin omaksi palstakseen ja muulle historialle (poliittinen, kulttuuri) luotaisiin myös oma karsina. Näin luulisin rakentavamman keskustelun alkavan myös historian parissa.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233520- 122346
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241428
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141246