ProKarelian Saksi ja Reenpää ovat vakuuuttuneet Stalinin ja Churchillin sopimuksesta. Onkohan Mannerheimin arkisto sittenkin ihan julkinen muillekin kuin Ylikankaalle vai onkohan Tahvanainen/Hautamäki vakuuttanut kirjoittajat? Vai lieneekö ulkomaillakin jotain tietolähteitä?
AVOIN KIRJE PRESIDENTTI HALOSELLE
Moskovan ns. voitonpäivän juhlat ovat edessä. Euroopassa on lisääntyvästi kiinnitetty arvostelevaa huomiota päivien teemaan. Arvostelijoita näyttää olevan kaksi ryhmää: Neuvostoliiton aggressiot kokeneiden maiden edustajat ja oikeudenmukaisuuden ja ihmisyyden puolustajat.
Voitonjuhlaa ei pidä tarkastella vain sotien lopputuloksen perusteella. Historian tutkimus on osoittanut, että Stalin käynnisti määrätietoisen Euroopan valloitussuunnitelmansa viimeistään 1930-luvulla. Hänen tavoitteensa oli antaa Saksan ja muiden läntisten valtioiden sotia ensin itsensä uuvuksiin.
Stalinin ja Hitlerin totalitaristiset järjestelmät solmivat Molotov-Ribbentrop -sopimuksen 23.08.1939. Sen perusteella maat jakoivat Euroopan etupiireihinsä, mitä tämä käsite sopimushetkellä sitten tarkoittikin.
Lähes täysin huomiota vaille on jäänyt Churchillin ja Stalinin tiettävästi 15.10.1939 laatima sopimus, jonka tavoitteena oli tuhota Saksa ja käytännössä tehdä Skandinaviasta suurvaltojen sotatanner. Siinäkään sopimuksessa pienille maille ei annettu mitään arvoa.
Viimeksi EU-komissaari Günter Verheugen on vaatinut (HS 03.05.05) Venäjää tunnustamaan Neuvostoliiton miehitys Baltian maissa. Rohkeassa puheenvuorossaan saksalainen Verheugen ei mainitse sanaakaan Suomesta, joka myös oli sotien syytön maksaja.
Miksi Suomen kokemat aggressiot ja menetykset unohdetaan maailmalla? Suomi ei juurikaan ole rohjennut tuoda menetyksiään esille. Te, Rouva Presidentti, olette Ranskassa selkeästi tuonut esille, että Suomi oli sotiin syytön ja kävi erillissotaansa.
Tästä pitäisi automaattisesti seurata ainakin neljä asiaa. Valtiovalta ryhtyy määrätietoisesti levittämään oikeaa tietoa sodan seurauksista. Suomi ryhtyy aktiivisesti purkamaan ns. sotasyyllisten ja asekätkijöiden perustuslain vastaisia tuomioita. Suomessa aloitetaan poliittinen keskustelu sotien jälkeisistä kipupisteistä, joista Karjalan palautuskysymys on suurin.
Neljännen asian osalta vetoamme Teihin, Rouva Presidentti. Koska olette päättänyt mennä Moskovan juhlille, viisi miljoonaa suomalaista odottaa Teidän ottavan näkyvästi esille Suomen kokemat neuvostototalitarismin aggressiot ja aloittavan niihin liittyvän vuoropuhelun. Komissaari Verheugen on oikeassa siinä, ettei meidän tule peitellä totuutta. Ei edes siitä, että myös Suomen kokemat vääryydet on korjattava.
Ottaen huomioon Venäjän suunnitteleman juhlan luonteen, tämä tehtävä on erittäin vaikea. Siinä parhaimmalla tavalla punnitaan Suomen presidentin kykyä ajaa oman maan vaikeitakin asioita.
Viimeaikaiset kirjoitukset Euroopassa osoittavat selvästi, että tälle asialle voidaan saada tukea myös muilta mailta. Juhlien osanottajat voivat toiminnallaan muuttaa juhlat kohti totalitarismin aggressioiden selvittämistä. Kyse on rohkeudesta ja moraalista ottaa näkökulmaksi ihmisyys ja ihmisoikeudet, eikä vain omat taloudelliset edut.
Vain rehellisellä historian tarkastelulla ja asioitten täydellä selvittämisellä rakennetaan pohja, joka mahdollistaa positiivisen yhteistyön Venäjän ja Euroopan maiden välille.
Länsivaltojen, erityisesti Englannin ja USA:n, tulisi oivaltaa, että nyt on hyvä hetki korjata sodanaikaisia virhepäätöksiä pienten maitten osalta. Englannin ja Venäjän keskinäinen sopimus on selvittämättä. Niin on myös USA:n mahtava lend-lease -tuki Neuvostoliitolle. Eivät edes USA ja Venäjä ole vielä sopineet niistä asioista.
Suomessa presidentinvaalit ovat käynnistyneet. Suhtautuminen ns. voiton juhlaan, avoinna oleviin sotien kipupisteisiin ja Natoon ovat ehkä keskeisimmät kysymykset, joiden pohjalta ehdokkaat todella punnitaan.
ProKarelia
Heikki A Reenpää
professori, puhemies
Veikko Saksi
päätoimittaja
15.10.1939 sopimusta pidetään jo tosiasiana
14
1078
Vastaukset
- Arvoitus
Tuolla galleriassa annat oikein kivan kuvan itsestäsi - nimittäin valokuvan. Se oli niin onnistunut, että se piti oikein tallentaa, suurentaa ja tutkia tarkemmin. Kuva ei ole aivan uusi. Takapenkillä autossasi on sininen reppu, ja takaikkunan nurkassa oleva esinekin on tutun näköinen. Sinä olet ottanut kuvan auton seistessä liikennevaloissa, joten... kuka on sitten autoa ajava mies?
- Vandaali
Olen kyllä kertonut kirjoituksistani töissä. Mikä niissä on vikana vai miksi persoonani herättää sinussa kiinnostusta? Kuva on otettu kännykällä taustapeiliä apuna käyttäen liikkuvassa autossa itse (jos lada on auto). En edes joutunut vastaantulevien kaistalle, mutta vaikeaa oli.
- Arvoitus
Vandaali kirjoitti:
Olen kyllä kertonut kirjoituksistani töissä. Mikä niissä on vikana vai miksi persoonani herättää sinussa kiinnostusta? Kuva on otettu kännykällä taustapeiliä apuna käyttäen liikkuvassa autossa itse (jos lada on auto). En edes joutunut vastaantulevien kaistalle, mutta vaikeaa oli.
Eräänä päivänä työpaikalla huomasin, miten minua alettiin katsoa kieroon. Sitten alkoi kuulua huhuja, että minusta on tullut natsi. Kun selvitin huhujen taustaa, paljastui, että eräs työkaveri oli nähnyt juttujasi ja katsonut profiilisi. Tarkastin profiilisi ja yllätyin todella! Ikä, pituus ja paino täsmäsivät, ja valokuvassasi olet aivan minun näköiseni!
Ajattelin, että olet ottanut minusta salaa valokuvan ja käytät sitä. Aloin jo miettiä, kenellä tutuistani on niin paljon minua vastaan, että kirjoittelee kuvallani nettiin juttuja, joita minä en kaikilta osin allekirjoittaisi. Sitten tutkin kuvaa uudestaan. Vaikka kasvot, takki, takapenkillä oleva sininen reppu ja takaikkunalla oleva punainen purkki täsmäsivät, löysin sentään kaksi eroa: sinun silmälaseissasi on kaksi poikittaista tankoa, minulla yksi, ja autosi takaistuimesta puuttuvat niskatuet, joita minulla taas ovat koko ajan paikallaan. Epäselvyyksien välttämiseksi olisi suotavaa, että kuvasi olisi suoraan edestä otettu, nyt hieman alaviistosta kuvattuna me olemme kuin kaksi marjaa.
Hyvä mies, avaa jo se vasenkin silmäsi! Kerro minulle,miksi nimität sitä Suomen armeijan retkeä, joka ulottui Äänisjärvelle saakka? Suomen armeija miehitti vierasta maata usean vuoden ajan. Siinä "hurmassa" perustettiin keskitysleirejäkin alueelle. Onko Suomi pyytänyt
anteeksi moisia tekojaan?
vom- Neuvostojuntille
Suomi on pyytänyt anteeksi niitä tekojaan, joista
anteeksipyyntöä on vaadittu ja joista sen olisi
anteeksi pitänyt pyytää. Lisäksi Suomi on maksanut älyttömät sotakorvaukset.
Se Suomen armeijan retki, jota myös jatkosodaksi kutsutaan, oli ns. hyvityssota Neuvostoliittoa vastaan. Sillä sodalla haluttiin palauttaa Suomelle ne maa-alueet, jotka silloinen Neuvostoliitto ryösti suomelta koko maailman tuomitsemassa talvisodassa. Sodassa, jonka tuo roistovaltio aloitti ilman sodanjulistusta siivilikohteita pommittaen ja viattomia Suomalaisia murhaten.
Toisinaan minua hävettää olla Suomalainen. Erityisen paljon minua hävettää silloin, kun joudun lukemaan näitä selvästi Suomalaisten kirjoittamia, Suomea ja Suomalaisia halveksuvia kirjoituksia. En jaksa ymmärtää miten joku Suomalainen voi haukkua ja rienata Suomalaisia sotaveteraaneja, syyllistää koko Suomen ja Suomalaiset sodasta, johon Suomella oli täysi oikeus ja jopa velvollisuus.
Myös sinun pitäisi avata silmäsi, se oikea silmä!
Ja häpeä mokomakin. Selkääsi sietäisit... - Veli
Neuvostojuntille kirjoitti:
Se Suomen armeijan retki, jota myös jatkosodaksi kutsutaan, oli ns. hyvityssota Neuvostoliittoa vastaan. Sillä sodalla haluttiin palauttaa Suomelle ne maa-alueet, jotka silloinen Neuvostoliitto ryösti suomelta koko maailman tuomitsemassa talvisodassa. Sodassa, jonka tuo roistovaltio aloitti ilman sodanjulistusta siivilikohteita pommittaen ja viattomia Suomalaisia murhaten.
Toisinaan minua hävettää olla Suomalainen. Erityisen paljon minua hävettää silloin, kun joudun lukemaan näitä selvästi Suomalaisten kirjoittamia, Suomea ja Suomalaisia halveksuvia kirjoituksia. En jaksa ymmärtää miten joku Suomalainen voi haukkua ja rienata Suomalaisia sotaveteraaneja, syyllistää koko Suomen ja Suomalaiset sodasta, johon Suomella oli täysi oikeus ja jopa velvollisuus.
Ja häpeä mokomakin. Selkääsi sietäisit...Eikös me oltu häviäjän puolella, vai mitä ? Ollaan onnellisia että päästiin näinkin "vähällä" irti jatkosodasta joka ilman hyvää onnea ja johdon tilannetajua olisi voinut päättyä täydelliseen tappioon ja miehitykseen.
Sunlaiset "sinivalkoisten" lasien läpi katsovat ovat todellisuuden kieltäviä uhoajia jotka ilmeisesti hyvällä omallatunnolla vieläkin uskovat että N-liitto olisi voitu lyödä vaikka yksin... - hitossa
Ja häpeä mokomakin. Selkääsi sietäisit...taas aloita sotaveteraaneilla "ratsastamista".
Minuakin hävettää monesti olla suomalainen (kirjoitetaan pienellä, ei kuten Suomi), koska meillä näkyy olevan paha taipumus halventaa naapuriamme yli kuudenkymmenen vuoden takaisten tapahtumien vuoksi.
Minua on kovasti kiinnostanut tyyppisesi kirjoittajien taustat ja ikä. Heiluuhan tuolla palstoilla eräs "kaikentitävä" 15 vuotias. Tuon tyyppisellä asenteella varustettuna me suuret ikäluokat taidamme olla ainut ikäpolvi, jonka ei ole tarvinnut sotaa käydä. - Kaappikommistin kauhu
hitossa kirjoitti:
taas aloita sotaveteraaneilla "ratsastamista".
Minuakin hävettää monesti olla suomalainen (kirjoitetaan pienellä, ei kuten Suomi), koska meillä näkyy olevan paha taipumus halventaa naapuriamme yli kuudenkymmenen vuoden takaisten tapahtumien vuoksi.
Minua on kovasti kiinnostanut tyyppisesi kirjoittajien taustat ja ikä. Heiluuhan tuolla palstoilla eräs "kaikentitävä" 15 vuotias. Tuon tyyppisellä asenteella varustettuna me suuret ikäluokat taidamme olla ainut ikäpolvi, jonka ei ole tarvinnut sotaa käydä."koska meillä näkyy olevan paha taipumus halventaa naapuriamme yli kuudenkymmenen vuoden takaisten tapahtumien vuoksi."
Eikö siihen sitten ole syytä? Nykyisen Venäjänhän olisi helppo muuttaa meidän ja muun maailman suhtautumista heihin. Ei tarvitse muuta tehdä kuin myöntää omat rikoksensa ja pyytää niitä anteeksi, sen sijaan että leikkii jotain maailman vapahtajaa. Ainakin se olisi hyvä alku.
Jos kaipailet tänne kirjoittavien taustatietoja, niin voit aloittaa kertomalla ensin omasi. Puoluetaustaasi ei tarvitse kertoa.
Näyttää tänne kirjoittelevan muitakin "kaikkitietäviä" kuin vain mainitsemasi 15 vuotias. - Veli
tuli lähes yhtä fanaattinen aate kuin fasismista. Taidat itse olla lähempänä kommunistia yksisilmäisine mielipiteinesi. Minä olen vain realisti, poliittiset aateet eivät kiinnosta koska historia on näyttänyt mihin ne johtavat...
Ja häpeä mokomakin. Selkääsi sietäisit...Hillitse itsesi! Puhuin n.s. jatkosodasta jonka kuluessa meikäläiset etenivät pitkälle vieraan maan maaperälle. Miten keksitkin perusteluksi noin hienon termin kuin.." halun palauttaa talvisodassa menetetyt alueet takaisin" .Mitä sotakorvauksiin tulee. niin luulisi Sinun sivistyneenä miehenä jo tajuavan, että rauhanehdot sanelee AINA voittaja!
vom
- Bönö-Rame
Neuvostoaekistot pitää saada auki ja kaikkien nähtäväksi. Eräs historijoitsija sanoi että se ei viälä onnistu, koska venäjällä on viälä vanhoja kenraaleja jotka olivat puna-armeijan johdossa sen viimeisinä vuosina ja he mm. Häpeävät Talvisotaa koska "suuri ja mahtava" Neuvostoliitto ei päässytkään "suureen Pahaan Suomeen".
- muita viisauksia
"Natsit olivat kuin ritarit pelottomat ja nuhteettomat, jotka ottivat sivistyksen lipun loasta ja kantoivat sitä pystypäin loppuun asti. He eivät koskaan turvautuneet raukkamaisiin konnuuksiin matalamielisten voittajien lailla, vaan esittivät yleensä avoimesti asiansa sekä kuolivat Euroopan puolesta. Voittajat tuhosivat Euroopan ja Saksan kulttuuriaarteet aloittamassaan rikollisessa sodassa Saksan kansan murhaamiseksi ja Euroopan jakamiseksi. He ryöstivät kaiken edelleen osuneen ja pystyttivät mielenvikaisen valheellisen diktatuurin."
- Vandaali
Oikeastaan tuo kokmmentti oli helvetin hyvä.,Ainoa miinus on se, että en ole uskovainen. Natsit olivat?
- oli jo aikaisemmin
Sopimus Stalinin ja Churssillin välillä oli jo aikaisemmin, sillä esim. tiedustelu Talvisodan avustusjoukoille tehtiin 1938 kesällä Narvikin maihinnousua varten.
Eli Britit tiesivät neuvostoliiton hyökkäävään Suomeen jo 1938 kesällä, koska kysymyksessä oli itse Chursillin omasta ensimmäisen maailmansodan aikaisesta "pohjoinen rintama Saksaa vastaan" suunnitelmasta.
Joka otettiin käyttöön kun sopimukset oli tehty Neuvostoliiton ja Brittien välillä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1323587- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141909Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301483- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246