Katri Talaskivi:
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi piti sunnuntai-iltana tunteikkaan puheen, jossa hän vetosi niin venäläisiin kuin eurooppalaisiinkin, jotta syyt Butshan siviilien joukkomurhien taustalla tunnustettaisiin. Zelenskyi puhutteli niin Venäjän johtoa, venäläissotilaiden äitejä kuin Euroopan johtajia, jotka jättivät Ukrainan Naton ulkopuolelle Bukarestin huippukokouksessa 2008.
– Haluan jokaisen venäläissotilaan äidin näkevän kuolleiden ruumiit Butshassa, Irpinissä, Hostomelissa. Mitä he tekivät? Miksi heidät tapettiin? Miksi tavallisen rauhallisen kaupungin siviilejä kidutettiin kuoliaaksi?
– Haluan Venäjän federaation johtajien näkevän, miten heidän käskynsä on toteutettu. Mitä määräyksiä. Mikä toteutus. Ja yhteinen vastuu. Näistä murhista, kidutuksista, näistä kaduilla makaavista käsivarsista, jotka räjähteet ovat repineet irti. Laukauksista sidottujen ihmisten takaraivoon. Tällaisena Venäjän valtio nyt nähdään, tämä on teidän kuvanne, Zelenskyi sanoi.
ZELENSKYI PERÄSI puheessaan lännen vastuuta siitä, että Ukrainaa ei hyväksytty Naton jäseneksi vuoden 2008 Bukarestin huippukokouksessa. Hän kutsui myös Saksan ja Ranskan silloiset johtajat Angela Merkelin ja Nicolas Sarkozyn Butshaan katsomaan tuolloisen myönnytyspolitiikan seurauksia.
– Kutsun heidät katsomaan omin silmin, miten ukrainalaisia miehiä ja naisia on kidutettu.
Miksi tavallisen rauhallisen kaupungin siviilejä kidutettiin kuoliaaksi?
Anonyymi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712983
- 462594
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792148
- 951966
- 321722
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil221253