mopon led lisävalo

Anonyymi

elikkä olisin laittamassa mopon valon paikalle sellasta kantikasta 12v led työvaloa, mopossa ei ole akkua ja valolle tuleva (tasa)virta on tosi epätasaista, tyhjäkäynnillä valo välkkyy hieman joka ei voi olla sille hyväksi ja kaasuttaessa valo sammuu kokonaan, miten tämän valon saisi toimimaan normaalisti, riittääkö joku kondensaattori viritelmä vai pitääkö olla akku?

9

2355

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mopon magneetosta puskee varsin isoakin jännitettä kuormittamattomana. Periaatteessa onnistuu laittamalla tasasuuntaajan jälkeen iso elektrolyyttikondensaattori ja sen perään jännitettä alentamaan joku kiinalainen hakkuritehonlähde - moduuli joka sietää tarpeeksi suurta sisäänmenojännitettä.

      Virran katkaisu siten, että pistetään poikki magneetolta elektrolyyyttikondensaattorille menevä johto.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi varmaa kysellä esimerkiksi mopopalstalta, jos siis kuvittelee löytävänsä vastauksen suomi24:n puolelta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/kaksipyoraiset-kulkuneuvot/mopot

        Tuolla ajoneuvopuolella mopojonnet ja rekkapenat kykenevät älylliseen keskusteluun vieläkin harvemmin

        Homma hoituu tällä palstalla juurikin kuten joku tuossa on kuvannut. Eli kokoaaltotasasuuntaus, lyytti ja hakkuri tai regu tehotransistorilla.

        Aloittaja puhuu tasavirrasta mutta epäilen hieman. Ennenwanhaan ajovalot toimivat vaihtovirralla ja akkua ladattiin puoliaaltotasasuuntauksella.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla ajoneuvopuolella mopojonnet ja rekkapenat kykenevät älylliseen keskusteluun vieläkin harvemmin

        Homma hoituu tällä palstalla juurikin kuten joku tuossa on kuvannut. Eli kokoaaltotasasuuntaus, lyytti ja hakkuri tai regu tehotransistorilla.

        Aloittaja puhuu tasavirrasta mutta epäilen hieman. Ennenwanhaan ajovalot toimivat vaihtovirralla ja akkua ladattiin puoliaaltotasasuuntauksella.

        Taipuvainen uskomaan myös ettei sinne tule tasasähköä. Omassa kiinanskootterissa on akku, mutta siitä huolimatta ajovalolle tulee vaihtovirtaa. Ajovalo siis toimii vain moottorin käydessä. Parkit, vilkut ja jarruvalo toimivat akulla. Työvaloissa on jonkinäköinen säädin joka rajoittaa ledien viran. Miten suuren jännitteen se huolii on arvoitus ellei sitä valmistaja ole kertonut. Varminta rakentaa tuo ketju: tasasuuntaus,elektrolyytti,regulaattori.

        Työvalon kanssa näkee ajella. Eri asia on sitten vastaantulioiden mielipide. Mopojakin koskee jonkinäköisen asetukset valaisimista ja siitä voi tulla jonkinäköistä kitkaa liikenteessä. Vaikka itse kannatan edes jonkinäköistä toimivaa valaisinta kun on niitä ihan pimeitä sattunut pyörimään ympärillä. Valaisimet mopoissa ovat huonoja tai kuten omassa skootterissa surkea. Löytyy siitä kumminkin kaksi valoasentoa. Pitäs olla lyhyet ja pitkät. Lähinnä se on kaarteenajo ja suoraan. Lyhyissa kaksi keilaa etuviistoon ja pitkissä yksi kapea eteen. Ledipolttimoa olen miettinyt, mutta laiskuus vaivannut etten ole lähtenyt tekemään muutoksia. Siinä on kumminkin säätämistä saada ne valokeilat oikean laiseksi. Ajan niin vähän pimeällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taipuvainen uskomaan myös ettei sinne tule tasasähköä. Omassa kiinanskootterissa on akku, mutta siitä huolimatta ajovalolle tulee vaihtovirtaa. Ajovalo siis toimii vain moottorin käydessä. Parkit, vilkut ja jarruvalo toimivat akulla. Työvaloissa on jonkinäköinen säädin joka rajoittaa ledien viran. Miten suuren jännitteen se huolii on arvoitus ellei sitä valmistaja ole kertonut. Varminta rakentaa tuo ketju: tasasuuntaus,elektrolyytti,regulaattori.

        Työvalon kanssa näkee ajella. Eri asia on sitten vastaantulioiden mielipide. Mopojakin koskee jonkinäköisen asetukset valaisimista ja siitä voi tulla jonkinäköistä kitkaa liikenteessä. Vaikka itse kannatan edes jonkinäköistä toimivaa valaisinta kun on niitä ihan pimeitä sattunut pyörimään ympärillä. Valaisimet mopoissa ovat huonoja tai kuten omassa skootterissa surkea. Löytyy siitä kumminkin kaksi valoasentoa. Pitäs olla lyhyet ja pitkät. Lähinnä se on kaarteenajo ja suoraan. Lyhyissa kaksi keilaa etuviistoon ja pitkissä yksi kapea eteen. Ledipolttimoa olen miettinyt, mutta laiskuus vaivannut etten ole lähtenyt tekemään muutoksia. Siinä on kumminkin säätämistä saada ne valokeilat oikean laiseksi. Ajan niin vähän pimeällä.

        Onkohan tuo yleinen systeemi moposkoottereissa, että valot toimii vaihtovirralla? Hehkupolttimot ei välitä, onko AC vai DC, mutta entäs halogeenit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo yleinen systeemi moposkoottereissa, että valot toimii vaihtovirralla? Hehkupolttimot ei välitä, onko AC vai DC, mutta entäs halogeenit?

        Halogeeni on hehkulanka polttimo.

        Ja on yleinen systeemi ainakin ollut. Tasasuuntaamisesta tulee merkittäviä tehohäviöitä ja hehkulankapolttimoille tasasuuntaaminen on täysin turhaa. Pitäisi siis periaatteessa mitoittaa isompi magneetto, jotta voi lämmittää tasasuuntaussiltaa turhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halogeeni on hehkulanka polttimo.

        Ja on yleinen systeemi ainakin ollut. Tasasuuntaamisesta tulee merkittäviä tehohäviöitä ja hehkulankapolttimoille tasasuuntaaminen on täysin turhaa. Pitäisi siis periaatteessa mitoittaa isompi magneetto, jotta voi lämmittää tasasuuntaussiltaa turhaan.

        Schottky - diodeilla tasasuuntaus tai sitten synkronisesti ohjatuilla mosfeteillä vielä pienemmän häviön saavuttamiseksi. Teho-schottky - diodin yli jännitehäviö on paljon pienempi kuin piidiodilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Schottky - diodeilla tasasuuntaus tai sitten synkronisesti ohjatuilla mosfeteillä vielä pienemmän häviön saavuttamiseksi. Teho-schottky - diodin yli jännitehäviö on paljon pienempi kuin piidiodilla.

        Vielä pienempi häviö on ilman diodia ollenkaan, lisäksi se on halvempi toteuttaa sarjatuotannossa.

        Kyllä esim kmx125 meni vakiona kaikki magneeton sähkö sillan läpi akkuun. Vähän kalliimpi toteuttaa mutta huomattavasti parempi lopputulos kun valot ei himmene tyhjäkäynnillä ja sammu kokonaan kun painaa vielä jarrua samaan aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1351
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      47
      670
    Aihe