IS 25.-29.5.2020

Anonyymi

Vinkkejä ja muuta asiaa tämä aikajakson ristikoista.

25.5.2022 Juha Leinosen Helatorstain jättiristikko on mielestäni vaikeusasteeltaan 2-. Joskus Leinosen jättiristikot ovat olleet vaikeampia, mutta tasoa on varmaan helpotettu, jotta vastauksia tulisi enemmän. Jos kiinnostaa osallistua 1000€ palkintokisaan, ristikko kannattaa ratkoa. Mutta jos kiinnostaa vain kovikset, ristikko kannattaa jättää väliin.

34

1247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vuosiluku tietenkin 2022.

• Anonyymi

Lauantain kovis on Vuokilan 2½-tähtinen.
      SK 21/2022 Arto Kuivanen. Ristikko oli merkitty kaksitähtiseksi, mutta minusta ristikon olisi SK:n asteikolla voinut laittaa kolmitähtiseksi. IS-asteikolla pidän ristikkoa 2 - 2½-tasoisena. Ristikossa oli minusta kahden tähden ristikoksi liikaa jekkuvihjeitä. Myös monet faktavihjeet olivat hankalia.  Ristikko saattaa olla Vuokilan ristikkoa haastavampi. Suosittelen lataamaan ilmaiseksi eMagz-palvelusta niiden, joilla ei ole lehden tilausta.

• Anonyymi

28.5.2022 2½ Kovis Erkki Vuokila (kuvitus Heli Kärkkäinen).  Ratkonta-ajan perusteella vaikeusaste on minusta mieluummin yli kuin alle 2½. Pääkuvasta johdetut sanaketjut eivät olleet liian arvattavia. Ratkonta edistyi tasaisen nihkeästi.

Muutamaa vihjettä joutui miettimään ristikon täytyttyä. Yhden vihjeen idea ei ratkonnan jälkeen avautunut:

- 5

• Anonyymi

Idea selviää, kun guuglaat vihjeen ja ratkaisusanan yhdistelmän.

Täytyy kyllä sanoa, että jos olisit todellinen kovisratkoja, niin et olisi vielä tänään kysynyt täältä apuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että jos olisit todellinen kovisratkoja, niin et olisi vielä tänään kysynyt täältä apuja.

Okisihan tätä voinut odottaa. Tosiaan vastaus löytyy Googlella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okisihan tätä voinut odottaa. Tosiaan vastaus löytyy Googlella.

Oli siis ihan faktavihje, jota vaan en tiennyt. Vuokilan ristikoissa on usein faktavihjeitä, joita pitää netistä selvittää, kun ennestään en asioista mitään tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli siis ihan faktavihje, jota vaan en tiennyt. Vuokilan ristikoissa on usein faktavihjeitä, joita pitää netistä selvittää, kun ennestään en asioista mitään tiedä.

Piiliksessä yksi vihje jäi vähän hämäräksi. Osittain sen ymmärsin.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-viikonloppu-7-29-5-2022/?view=all#post-24934
        Sivuillekin voi vasta, mikäli laittaa asiallisen vastauksen. Vähäisenkin epäasiallisuuden sisältämän kommentin poistan (poistolta ei pelasta se, että vastauksessa olisi mukana hyödyllinen vinkki).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piken sanoin: Tapio lypsää 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selma niin sanoi, vaikka käsittelin vanhoja ristikoita, joista oli täysi oikeus lypsää. Piilis ei ole palkintoristikko. Kysyin piiliso gelmasya eräältä nettitutulta. Hän piti vihjettä ongelmallisena. En viitsi kertoa julkusesti, mistä on kyse, sillä siitä saisi vain kuraa niskaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sivustollanikin saa lypsää jonkin verran, joten tietty lypsäminen on minusta ihan ok - minultakin. Googlen käyttöön vinkkaaminrn oli olennaista - muuten asia olisi jäänyt totaalisen hämäräksi. Vastaavia googlausvinkkejä olen itsekin jaellut monet kerrat PuPe-ristikpiden kohdalla. Niissä tosin kukaan ei ihan niin hätäisesti ole mitäön kysellyt kuin minä tätä "- 5"-vihjettä.

Eikä vihjeen ymmärtämättömyys yhtään hävettänyt, sillä tosi vanhan faktatiedon Eki oli kaivanut. Tosin vaikea Ekin oli muuta kuin vaikeaa faktatietoa siihen laittaa, jos tarkoitus oli tehdä vihjeestä ihan helppoa vihjettä vaikeampi. Kovistyylisen vihjeen värkkääminen olisi saattanut olla aika vaikeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sivustollanikin saa lypsää jonkin verran, joten tietty lypsäminen on minusta ihan ok - minultakin. Googlen käyttöön vinkkaaminrn oli olennaista - muuten asia olisi jäänyt totaalisen hämäräksi. Vastaavia googlausvinkkejä olen itsekin jaellut monet kerrat PuPe-ristikpiden kohdalla. Niissä tosin kukaan ei ihan niin hätäisesti ole mitäön kysellyt kuin minä tätä "- 5"-vihjettä.

Eikä vihjeen ymmärtämättömyys yhtään hävettänyt, sillä tosi vanhan faktatiedon Eki oli kaivanut. Tosin vaikea Ekin oli muuta kuin vaikeaa faktatietoa siihen laittaa, jos tarkoitus oli tehdä vihjeestä ihan helppoa vihjettä vaikeampi. Kovistyylisen vihjeen värkkääminen olisi saattanut olla aika vaikeaa.

"Eikä vihjeen ymmärtämättömyys yhtään hävettänyt, sillä tosi vanhan faktatiedon Eki oli kaivanut. Tosin vaikea Ekin oli muuta kuin vaikeaa faktatietoa siihen laittaa, jos tarkoitus oli tehdä vihjeestä ihan helppoa vihjettä vaikeampi. Kovistyylisen vihjeen värkkääminen olisi saattanut olla aika vaikeaa."

Ihan täyttää puppua, sanoisi Vuokila varmaan. Kirja on klassikko, ei sitä tarvitse mistään kaivaa. Kyllä kai sanalle olisi löytynyt vihjeitä vaikka miten paljon, mistä tuollainen käsitys on kotoisin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Eikä vihjeen ymmärtämättömyys yhtään hävettänyt, sillä tosi vanhan faktatiedon Eki oli kaivanut. Tosin vaikea Ekin oli muuta kuin vaikeaa faktatietoa siihen laittaa, jos tarkoitus oli tehdä vihjeestä ihan helppoa vihjettä vaikeampi. Kovistyylisen vihjeen värkkääminen olisi saattanut olla aika vaikeaa."

Ihan täyttää puppua, sanoisi Vuokila varmaan. Kirja on klassikko, ei sitä tarvitse mistään kaivaa. Kyllä kai sanalle olisi löytynyt vihjeitä vaikka miten paljon, mistä tuollainen käsitys on kotoisin?

"Eikä vihjeen ymmärtämättömyys yhtään hävettänyt, sillä tosi vanhan faktatiedon Eki oli kaivanut."

Tuo kommentti kertoo paitsi ilman muuta anteeksiannettavasta aukosta kirjallisuuden tuntemuksessa niin ennen kaikkea myös paljon vakavammasta ymmärryksen puutteesta. Onko vihje "veljesten hevonen = VALKO" sekin aivan liian vanha faktatieto, kun se on vuodelta 1870?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piiliksessä yksi vihje jäi vähän hämäräksi. Osittain sen ymmärsin.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-viikonloppu-7-29-5-2022/?view=all#post-24934
        Sivuillekin voi vasta, mikäli laittaa asiallisen vastauksen. Vähäisenkin epäasiallisuuden sisältämän kommentin poistan (poistolta ei pelasta se, että vastauksessa olisi mukana hyödyllinen vinkki).

Gore ei sinettiä vailla valmiina tulevaan vuoteen.
        ALLAKKA

Al Gore lakkasinetti

Eki on jälleen astunut harmaalle alueelle kuten taannoin littana/lottana-vihjeessä. Mielestäni näin ei voi toimia. Eki saisi tulla selittämään tuon vailla sanan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gore ei sinettiä vailla valmiina tulevaan vuoteen.
        ALLAKKA

Al Gore lakkasinetti

Eki on jälleen astunut harmaalle alueelle kuten taannoin littana/lottana-vihjeessä. Mielestäni näin ei voi toimia. Eki saisi tulla selittämään tuon vailla sanan.

En tuota lirjoittanut, mutta 28.05.2022 22:17 vihjasin juuri tähän asiaan. Minä ja eräs nettituttu ihmettelimme, miksi vihjeessä on sekä "ei" että "vailla". Molemmathan viittaavat siihen, että sanasta "sinettilakka" otetaan pois sanaosa "sinetti". Nettituttu srlitti asian samaan tapaan kuin ajattelin, mutta keroi, että sana "ei"sotki koko ajatuksenjuoksun. Kummastakin tuntui, että vihjeeseen oli tullut vahingossa yksi sana liikaa.

Joku saa nyt meille kummallekin selittää, miksi vihjeessä on tuplanegaatio, jos jonkun mielestä mitään tahatonta virhettä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tuota lirjoittanut, mutta 28.05.2022 22:17 vihjasin juuri tähän asiaan. Minä ja eräs nettituttu ihmettelimme, miksi vihjeessä on sekä "ei" että "vailla". Molemmathan viittaavat siihen, että sanasta "sinettilakka" otetaan pois sanaosa "sinetti". Nettituttu srlitti asian samaan tapaan kuin ajattelin, mutta keroi, että sana "ei"sotki koko ajatuksenjuoksun. Kummastakin tuntui, että vihjeeseen oli tullut vahingossa yksi sana liikaa.

Joku saa nyt meille kummallekin selittää, miksi vihjeessä on tuplanegaatio, jos jonkun mielestä mitään tahatonta virhettä ole.

Eki nyt tuskin asiaa tuler selittämään, jod joku ei kohtaa hänen foorumissaan kysy. Kydyin häneltä s-postilla, mutta hän ei vastas. Pyysin sritystä hänen foorumissaan yhteydenpitolomakkeella, mutta tuskin vastaa siinä esittämääni kysymykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eki nyt tuskin asiaa tuler selittämään, jod joku ei kohtaa hänen foorumissaan kysy. Kydyin häneltä s-postilla, mutta hän ei vastas. Pyysin sritystä hänen foorumissaan yhteydenpitolomakkeella, mutta tuskin vastaa siinä esittämääni kysymykseen.

Eki on vuodesta 1976 lähtien laatinut piiliksiä. Kerran tai kaksi hän on itse myöntänyt, että piiliksessä on virhe. Kun virheen mahdollisuus on erittäin epätodennäköinen, jo mahdollisuuden nostaminen esille arvelutti. Mutta kun joku nyt nosti ns. kissan pöydälle, sitä on syytä käsitellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eki on vuodesta 1976 lähtien laatinut piiliksiä. Kerran tai kaksi hän on itse myöntänyt, että piiliksessä on virhe. Kun virheen mahdollisuus on erittäin epätodennäköinen, jo mahdollisuuden nostaminen esille arvelutti. Mutta kun joku nyt nosti ns. kissan pöydälle, sitä on syytä käsitellä.

No luulen ymmärtäväni Ekin ajatuskulun. Sanat "ei sinettiä vaiilla" pitänee ymmärtää siten, että kysytään jotain, joka ei ole ilman sinettiä, nimittäin tietynlainen lakka, sinettilakka ei ole ilman sinettiä.

Muotoilu sai kuitekin minun ja erän toisen ajatukset vähän solmuun. Luulen, että meni jollakulla muullakin. Sanat "sinettiä vailla" voidaan nimittäin ymmärtää niin, että etsitään sanaa, josta on poistettu sanaosa "sinetti". Tällöin sanasta "ei" tulee tuplanegaatio. Jos joku tulkitsee Ekin käyttämän sanamuodon tuplanegaationa, siitä voi seurata se, että vihjettä voi pitää virheellisenä. Sama asia olisi voitu ilmaista sanoilla "joskus sinetin kanssa", mistä ei olisi tullut hämmennystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No luulen ymmärtäväni Ekin ajatuskulun. Sanat "ei sinettiä vaiilla" pitänee ymmärtää siten, että kysytään jotain, joka ei ole ilman sinettiä, nimittäin tietynlainen lakka, sinettilakka ei ole ilman sinettiä.

Muotoilu sai kuitekin minun ja erän toisen ajatukset vähän solmuun. Luulen, että meni jollakulla muullakin. Sanat "sinettiä vailla" voidaan nimittäin ymmärtää niin, että etsitään sanaa, josta on poistettu sanaosa "sinetti". Tällöin sanasta "ei" tulee tuplanegaatio. Jos joku tulkitsee Ekin käyttämän sanamuodon tuplanegaationa, siitä voi seurata se, että vihjettä voi pitää virheellisenä. Sama asia olisi voitu ilmaista sanoilla "joskus sinetin kanssa", mistä ei olisi tullut hämmennystä.

Ei vaille sinettiä saisi jäädä tämä. Ei epäilystäkään, että ei joku kolmaskaan ole ymmärtänyt. Minä näin sen näin: sinetti = lakka. Riittääkö tämä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitään virhettä tai vikaa tuossa piilosanavihjeessä ei ole. Niin kuin aina, tässäkin tapauksessa ratkojan tehtävänä on löytää oikea tulkinta tekstin kaikkien mahdollisten tulkintojen joukosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitään virhettä tai vikaa tuossa piilosanavihjeessä ei ole. Niin kuin aina, tässäkin tapauksessa ratkojan tehtävänä on löytää oikea tulkinta tekstin kaikkien mahdollisten tulkintojen joukosta.

Moi Eki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapio on ratkonut yli tuhat piilistä. On perehtynyt sääntöihin erittäin syvällisesti. Luotan tässä Tapioon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapio on ratkonut yli tuhat piilistä. On perehtynyt sääntöihin erittäin syvällisesti. Luotan tässä Tapioon.

1. lakka9*A

TAIVUTUS
        1.
        pinnankäsittelyliuos joka kuivuttuaan muodostaa esineeseen kestävän, tav. kiiltävän suojakalvon.
        Huonekalu-, venelakka.

NÄYTÄ KAIKKI ESIMERKIT
        2.
        sinetteihin ym. käytettävä, kuumennettaessa helposti sulava massa.
        Tanko punaista lakkaa.

NÄYTÄ VÄHEMMÄN ESIMERKKEJÄ
        Sulkea lahjapaketti lakalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaille sinettiä saisi jäädä tämä. Ei epäilystäkään, että ei joku kolmaskaan ole ymmärtänyt. Minä näin sen näin: sinetti = lakka. Riittääkö tämä?

Kaiketi sen nyt voi ymmärtää noinkin.
        Lisäsin selitykseen:
        "Joku kirjoitti, että sinetti = lakka, jolloin ”ei sinettiä vailla” tarkoittaisi samaa kuin ”ei ilman lakkaa” eli sinetti olisi sellaisenaan viittaus sinettilakkaan."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"löytää oikea tulkinta tekstin kaikkien mahdollisten tulkintojen joukosta."
        Siitähän tässä on kyse. Ehkä vähempi tulkinnallisuus olisi riittänyt, sillä IS:n piilisten ei kaiketi ole tarkoitus olla yhtä haastavia kuin SK:n piilisten - ainakin SK:n ridtikoits helpompia ne yleensä ovat olleet.

• Anonyymi

Hävettää sanoa, muuta kaipasin jo …

• Anonyymi

Modet poisti seitsemän kertaa…

• Anonyymi

Ai muuta kaipasit?

• Anonyymi

Simon naapurin edessä avustava kovis 28.5.22?Oikea alakulma jumissa vaikka oletin helpoksi. Adam ja äveriäs jelppi myös.

• Anonyymi

sprii, opel, oprah

• Anonyymi

Argon tiellä? Turnerillepa?vaarat useammin? Ja en kyllä tajua tuota jarrua Fagerholm juttuakaan kylläkään. Olenkohan ihan oikeassa harrastuksessa.

• Anonyymi

Argon tiellä - ajattele vihjeet sanat erikseen ja liitä lopuksi palat yhteen
        Turnerillepa osuus - kerro asia toisin sanoin kahtena sanana kuten vihjeessäkin ja yhdistä lopuksi sanat
        vaarat useammin heat - sanan lopussa ratkaisusanassa on sana, joka viittaa vaaraan; sanan lopum voi korvata kurjaimilka "heat"
        Jarrua, fagerhom - tässäkin ajattele vihjeet sanat erikseen ja liitä lopuksi palat yhteen

Vuokilan ristikossa on nyt paljon piilisten piilovihjeiden tavoi luotuja vihjeiä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turnerillepa osuus - kerro asia toisin sanoin kahtena sanana kuten vihjeessäkin ja yhdistä lopuksi sanat
        vaarat useammin heat - sanan lopussa ratkaisusanassa on sana, joka viittaa vaaraan; sanan lopum voi korvata kurjaimilka "heat"
        Jarrua, fagerhom - tässäkin ajattele vihjeet sanat erikseen ja liitä lopuksi palat yhteen

Vuokilan ristikossa on nyt paljon piilisten piilovihjeiden tavoi luotuja vihjeiä

yhteen kohtaan selvennys
        vaarat useammin heat - sanan lopussa ratkaisusanassa on sana, joka viittaa vaaroihin; sanan lopun neljä kirjainta voi korvata kurjaimilla "heat". Haetaan monikollista substantiivia ja sen synonyymiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

yhteen kohtaan selvennys
        vaarat useammin heat - sanan lopussa ratkaisusanassa on sana, joka viittaa vaaroihin; sanan lopun neljä kirjainta voi korvata kurjaimilla "heat". Haetaan monikollista substantiivia ja sen synonyymiä.

Kirjoitin väärin
        Sanat tulee ajatella yhdessä kahtena sanana ja lopuksi yhdistää. Argon = ? tiellä = ? - ajatus on vähän höpsö, mutta nii kuuluu åiilistyylisissä vihjsissä usein ollakin.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3267
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3007
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2510
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2303
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2293
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1893
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1646
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1470
    Aihe