Hyvä dieselkone 36-jalkaiseen purkkariin

Anonyymi

Koneen vaihto edessä. Mikä kannattaisi laittaa ja miksi? Tiloista hyvä pääsy huoltamaan koneen eteen ja taakse sekä luukun kautta styyran puolelle. Säästänen Volvon vetolaitteen potkurin, mutta kaikki muu menee uusiksi.

Sähkömoottori ei ole vaihtoehto, kun pelkkä Oceanvolt-motti näkyi maksavan 12 k€ ja siihen akut toisen 12 k€. Kukahan noita muuten ostelee noilla hinnoilla?

24

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Odottelen sen sähkömoottorifanaatikon ja valvontakamerajeesuksen kannanottoja?

      Osta minkä satut kohtuuhinnalla saamaan. Itse laittaisin Yanmarin (omaani laitoin Betan, hyvä kone, sama kalu kuin Nanni), Solessa on Mitsun peruskone.
      Mutta Yanmarin kun laitat kerran, moottorihuolet ovat historiaa koko veneen loppuiän.....

      • Anonyymi

        Edellisessä veneessä oli Yanmar, joka kyllä tuntui olevan ikiliikkuja. Mutta ovatko nykyiset sen kummempia kuin muut teollisuusdieseleihin perustuvat. Eli taitaa olla sama, onko moottori shibaura (=Yanmar), Kubota tai Mitsubishi.

        Nykyiseen veneeseen vaihdoin Bukhin Kubota Betaan, jossa huoltokohteet olivat hyvin etupuolella.


    • Anonyymi

      Sähköt on kannattavia, jos pärjää perämoottorilla tai jollain omalla virityksellä. Taloudellisesti kannattavaa se ei vielä ole sisäkoneissa. Mutta jos uusi vene maksaa 250te, saattaa olla varaa laittaa 15te vielä sähkökoneeseen, jos sellaisen haluaa.

      • Anonyymi

        Aloittajalla ei selvästikään ollut haluja sijoittaa sähkö koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalla ei selvästikään ollut haluja sijoittaa sähkö koneeseen.

        Aloittajana voin kertoa, että haluja olisi, mutta 30 k€ sijoitus sähkömoottoriin tuntuu aika hurjalta, kun veneen arvokaan ei ole paljoa tuota suurempi. Siksi diesel. Uusi vene olisi kokolailla eri asia aivan kuten edellä esitetään. Toki mielelläni kuulen, jos Oceanvoltille löytyy jokin hintakilpailukykyinen vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajana voin kertoa, että haluja olisi, mutta 30 k€ sijoitus sähkömoottoriin tuntuu aika hurjalta, kun veneen arvokaan ei ole paljoa tuota suurempi. Siksi diesel. Uusi vene olisi kokolailla eri asia aivan kuten edellä esitetään. Toki mielelläni kuulen, jos Oceanvoltille löytyy jokin hintakilpailukykyinen vaihtoehto.

        No asiahan on juuri niin että et halua koska se ei ole järkevää. Sen ymmärsi ihan aloituksesta, sitä yritin tuoda esille. Varmasti pystyisit investoimaan jos vain haluaisit.


    • Anonyymi

      Mikä kone ja vetolaite on nyt? Oliko sopiva? Vanha vetolaite, potkuri ja moottoripukki rajaavat valikoimaa, jos nuo haluaa säästää.

      Tuskin Yanmar sopii Volvon vetolaitteeseen millään keinolla. Ei edes Volvot kaikkiin. Muihin merkkeihin voi löytyä sovitteet.

      • Anonyymi

        Kone on VP 2030 ja S-vetolaite VP 120


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone on VP 2030 ja S-vetolaite VP 120

        Miksi haluat vaihtaa noin "uuden" makeavesijäähdytteisen koneen?


    • Anonyymi

      Kyllä kai vetolaitteen vaihtaa samalla uuteen kun moottorinkin....

      Jos 400 tonnia ajettuun autoon vaihtaa moottorin, vaihteistokin alkaa olla tiensä päässä.

      Kerralla kuntoon ja sillä selvä. Ei se vetolaite ole niin merkittävä lisäkustannus ja vaihto käy nopeammin ilman sovitteiden kanssa ropaamista.
      Uusi kone vetolaitteineen ja kauluskumeineen ja samalla kaikki konehuoneen sähkövedot ja läpiviennit uusiksi. Äänieristeiden uusiminen tyhjään konetilaan on fiksu veto. Itse ostin Meluttoman kerroseristettä ja liimasin kiinni. Veneessä on yhtä hiljaista kuin autossa koneen käydessä.

      • Anonyymi

        Vetolaite on paljon moottoria hitaammin kuluva laite. Ei kunnossa olevaa ole mitään hyvää syytä vaihtaa ja sovite on yksi pulttikiinnityksellä oleva valmis osa. Sitten on vaivalloisempi tapaus, jos valmista sovitetta ei ole saatavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetolaite on paljon moottoria hitaammin kuluva laite. Ei kunnossa olevaa ole mitään hyvää syytä vaihtaa ja sovite on yksi pulttikiinnityksellä oleva valmis osa. Sitten on vaivalloisempi tapaus, jos valmista sovitetta ei ole saatavana.

        Hitaammin kuluva? Okei. Kuinka yleisesti dieselmoottori kuluu loppuun hupikäytössä olevassa purjeveneessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitaammin kuluva? Okei. Kuinka yleisesti dieselmoottori kuluu loppuun hupikäytössä olevassa purjeveneessä?

        Harvemmin kuluu, mutta merivesijäähdytteisenä syöpyy.

        Aloittajan speksissä oli kuitenkin säilytettävänä vetolaite ja potkuri, mikä rajaa merkittävästi moottorivalikoimaa. Ei ole vielä kerrottu vanhan koneen eikä vetolaitteen mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin kuluu, mutta merivesijäähdytteisenä syöpyy.

        Aloittajan speksissä oli kuitenkin säilytettävänä vetolaite ja potkuri, mikä rajaa merkittävästi moottorivalikoimaa. Ei ole vielä kerrottu vanhan koneen eikä vetolaitteen mallia.

        Moni asia moottorissa, varsinkin sähköpuolella syöpyy makeavesijäähdytteisessäkin. Liikkuvia osiakin on paljon enemmän kuin vetolaitteessa.


    • Anonyymi

      Tee tai teetä peruskorjaus tulee varmasti puolet halvemmaksi ja et saa turpaan jälleen myydessä, niin pahasti.

      • Anonyymi

        Aloittaja ei maininnut, mikä pannu on nyt, mutta vetolaitemaininnan perusteella veikkaan Volvoa. Esim. 1980-luvun Volvoihin kuten 2003 (joka sinänsä on oikein hyvä kone) ei välttämättä enää saa hyvin osia. Itselläni on tuollainen ja piti jokunen vuosi sitten uusia kiertovesipumppu (ei merivesipumppu vaan se motin sisäinen) ja sen löytäminen olikin aikamoinen haaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei maininnut, mikä pannu on nyt, mutta vetolaitemaininnan perusteella veikkaan Volvoa. Esim. 1980-luvun Volvoihin kuten 2003 (joka sinänsä on oikein hyvä kone) ei välttämättä enää saa hyvin osia. Itselläni on tuollainen ja piti jokunen vuosi sitten uusia kiertovesipumppu (ei merivesipumppu vaan se motin sisäinen) ja sen löytäminen olikin aikamoinen haaste.

        Ostaa vaan uuden Volvon jos taloudellisesti ei tee tiukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei maininnut, mikä pannu on nyt, mutta vetolaitemaininnan perusteella veikkaan Volvoa. Esim. 1980-luvun Volvoihin kuten 2003 (joka sinänsä on oikein hyvä kone) ei välttämättä enää saa hyvin osia. Itselläni on tuollainen ja piti jokunen vuosi sitten uusia kiertovesipumppu (ei merivesipumppu vaan se motin sisäinen) ja sen löytäminen olikin aikamoinen haaste.

        Beta marinen koneen ottaisin uutena koneena , VP en huolisi ollenkaan, koska afer sale onnetonta ja tuki alkaa hiipua liian aikaisin ja varaosia ei saa helposti jos ollenkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Beta marinen koneen ottaisin uutena koneena , VP en huolisi ollenkaan, koska afer sale onnetonta ja tuki alkaa hiipua liian aikaisin ja varaosia ei saa helposti jos ollenkaan!

        Taitaa riippua paikkakunnasta tuo Volvon tilanne. Itsellä on kokemusta kahdesta Stadissa toimivasta Volvo-pajasta ja se toinen niistä, Itä-Helsingissä sijaitseva, on mielestäni aina palvellut loistavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa riippua paikkakunnasta tuo Volvon tilanne. Itsellä on kokemusta kahdesta Stadissa toimivasta Volvo-pajasta ja se toinen niistä, Itä-Helsingissä sijaitseva, on mielestäni aina palvellut loistavasti.

        Ei ollut kysymys jälleen myyjistä vaan tehtaan toimituksista.

        VP esimerkiksi on lopettanut iäkkäämpoenb2000 luvun EDC boxien valmistuksen ainakin tiettyihin koneisiin ja tämän suljetun "äly yksikön" tiltatessa kone on vainaa sitä myöten, jollet löydä jostain purkaamolta...


    • Anonyymi

      Kysy tarjouksia mahdollisimman monesta paikasta. Itsellä tais olla reilusti yli tuplat hinyaeroa halvimman ja kalleimman välillä. Kallein tais olla SUV: asennus 7 keur moottori, peti ja varusteet, nostot jne...

      Lopulta pärjättiin vanhalla moottoripedillä ja asennus nostoineen 700. Ite otettiin vanha kone irti ja laitettiin letkut ja sähköt kiinni.

    • Anonyymi

      Peruskorjaus maksaa nykyisin enemmän kuin uusi kone.

      Vanhaan pitää löytää osat ja vielä koneistamo, joka osaa tehdä homman - ja ilmaiseksi ei poraa/hoonaa, hio kampuran kauloja, tasapainota ja koekasaa moottoria, lisäksi pitäisi rempata ruiskutuspumppu, suuttimet, siirtopumppu, vesipumppu ja laturikin olisi fiksua laittaa kuntoon uusilla laakereilla.

      Kansiremppa vaatii ohjainten kunnostuksen, kannen oikaisun, vähintään venttiilien hionnan ja seetit, mahdollisesti uudet venttiilit. Jakopää on uusittava, lohkon taso oikaistava. Päälle tiivistesarja ja työt.

      Kokemusta on useamman auto- ja merimoottorin remppaamisesta ja vaikka itse pystyn hommaamaan osat, purkamaan ja kokoamaan moottorin, silti kaupasta kokonaisena ostettu uusi kone uuden takuulla on halvempi!!!

      • Anonyymi

        Juu, peruskunnostus etenkin Volvon koneille on utopiaa. Volvon varaosahinnat on järjettömän kovat. Tai ehkä sitten, jos kutsuu peruskunnostukseksi koneen maalausta ja hihnojen ja nesteiden vaihtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, peruskunnostus etenkin Volvon koneille on utopiaa. Volvon varaosahinnat on järjettömän kovat. Tai ehkä sitten, jos kutsuu peruskunnostukseksi koneen maalausta ja hihnojen ja nesteiden vaihtoa.

        Ruotsissa taitaa olla asiat toisin. Vaikuttaa siltä, että siellä koneelle annetaan systemaattisesti toinen elämä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      213
      1762
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1465
    3. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1348
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1193
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      8
      1102
    6. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1085
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1019
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      980
    9. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      880
    10. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      850
    Aihe