Ennen muinoin laivaan noustiin vasemman kyjen puolelta. Olihan tuo loogista, ovathan ihmiset yleensä oikeakätisiä.
Nykyisin laivaan nousu tapahtuu oikealta kyljeltä. Miksi?
Matkustaja, astu laivaan
14
217
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo on kiinni kaijasta.
- Anonyymi
Ensimmäinen propellipää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäinen propellipää.
Kaijaanhan laiva menee paapurin tai tyyrpuurin kylki siihen kiinnittyen.
Laivaan nousu ja siitä poistuminen on siis mahdollista molemmista puolista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaijaanhan laiva menee paapurin tai tyyrpuurin kylki siihen kiinnittyen.
Laivaan nousu ja siitä poistuminen on siis mahdollista molemmista puolista.Nyt on puhe matkustajia kuljettavasta laivasta. Eikö ymmärrys riitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaijaanhan laiva menee paapurin tai tyyrpuurin kylki siihen kiinnittyen.
Laivaan nousu ja siitä poistuminen on siis mahdollista molemmista puolista.''Laivaan nousu ja siitä poistuminen on siis mahdollista molemmista puolista.''
Väärin. Vain toisella puolella on landgongi, toiselta puolelta putoaa sköneen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Laivaan nousu ja siitä poistuminen on siis mahdollista molemmista puolista.''
Väärin. Vain toisella puolella on landgongi, toiselta puolelta putoaa sköneen.Kummallekkaan puolelle ei voi laittaa landgongia. Laakonkin voi laittaa sille laivan kyljen puolelle joka on kiinnnitettynä kaijaan. Springi on erittäin tärkeä, kun laivaa kiinnitetään kaijaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallekkaan puolelle ei voi laittaa landgongia. Laakonkin voi laittaa sille laivan kyljen puolelle joka on kiinnnitettynä kaijaan. Springi on erittäin tärkeä, kun laivaa kiinnitetään kaijaan.
''Laakonkin voi laittaa ...''
Savolaisten puateissa.
- Anonyymi
Kannattaa poistua sataman puolelta.
- Anonyymi
Näköjään arvon vastaajat eivät ole koskaan laivoilla matkanneet.
Mutta jos katsotaan laivojen kansipiirustuksia, nähdään, että laivan kulkutie on vain ja aiastaan aluksen oikealla sivulla. Siis kokemusta ei tarvita, vain järkeilyä.
Mutta kysymykseni olikin, miksi kulkukylki matkustajille on vaihtunut vasemmalta oikealle.- Anonyymi
En tiedä miten muualla, mutta ainakin Helsingissä Silja sekä Viking ovat olleet aina SB sivu kaijassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä miten muualla, mutta ainakin Helsingissä Silja sekä Viking ovat olleet aina SB sivu kaijassa.
Kauan sitten, 40 ja 50 luvulla, Olympialaiturissa laivat olivat mikä mihinkin päin;)
- Anonyymi
Purjelaivojen kaudella oli tärkeää, että etenkin isommissa satamissa laivat olivat aina sama kylki eli vasen kylki laiturissa (vrt. portside eli meikäläisittäin paapuuri (ei tule sanasta barpuuri)). Nykyisin vain tuo kylki on vaihtunut. Ruotisin ja Viroon kulkevissa matkustaja-aluksissa tuo satamakylki on oikea.
- Anonyymi
''...satamissa laivat olivat aina sama kylki eli vasen kylki laiturissa..''
Purjelaivoissa, ennen peräsintä, ohjausmela, -airo,tms, oli ahterissa oikealla puolella, joten laituriin tulo oli helpompaa paapuuri sivu edellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...satamissa laivat olivat aina sama kylki eli vasen kylki laiturissa..''
Purjelaivoissa, ennen peräsintä, ohjausmela, -airo,tms, oli ahterissa oikealla puolella, joten laituriin tulo oli helpompaa paapuuri sivu edellä.Siksi oikea laita onkin styyrpuuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911264Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221108- 70830
- 48824
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60669
- 52637
- 50635