Muistutus viinanjuonnin vaarasta

Muistin virkistämiseksi paasaan taas viinan vaaroista.
Itse lopetin täysin reilu 10 vuotta sitten kamalan myrkyn juonnin.
Nyt mietin usein mitä järkeä oli koskaan juoda yhtäkään lasillista.
Pilasi niinpaljon elämästä.

" Liiallinen kulutus voi kuitenkin johtaa muistin heikentymiseen, käyttäytymisen muutoksiin ja unihäiriöihin.
Kroonisen alkoholinkäytön on todettu aiheuttavan aivojen tilavuuden pienenemistä, aineenvaihdunnan muutoksia ja neurotransmitterien eli aivojen viestintään käyttämien kemikaalien häiriintymistä.

Alkoholismia sairastavilla ihmisillä on usein B1-vitamiinin puutos.
Tämä voi johtaa Wernicken enkefalopatiaksi kutsuttuun aivosairauteen, joka puolestaan voi kehittyä Korsakoffin oireyhtymäksi. Tälle oireyhtymälle on ominaista vakavat aivovauriot, joihin kuuluvat ominaisesti muistin menetys, näköhäiriöt, sekavuus ja epävakaus"

Pistää miettien.

63

726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

silläkös liikakäyttäjät on kiukkusia, empatia puuttuu

• Ano 21:46
        Yleensä kiukku johtuu viinan loppumisesta.
        Snagarilla syntyy tappeluita, kun tulee laskuhumala, sokeritaso laskee ja muutenkin on voinut ilta mennä plärinöiksi.
        Ei muuta kun pirssi alle ja pimeetä pulloa hakemaan.
        Kyllä se hetken auttaa ahdistukseen.
        Ei juoppo tunne mitään empatiaa.
        Oma itse on ykkönen.

• Anonyymi

Rytmitys ratkaisee.
      Juhannuksena alkaneen kolmen viikon jakson aikana nautin 15 kpl 0,7 litran pulloa tisleitä. Noin 30 kpl vahvaa olutta ja kaksi pulloa valkkaria.
      Hieman olo heikkeni mutta ei haitaksi asti.
      Söin normaalisti. Kulutus jakautui vuorokausittain klo 9 > klo 22.
      Missään vaiheessa ei änkyrää eikä örvellystä.

• Anonyymi

Ja mihin tarpeeseen tuollaista määrää tarvitset? - Nm. Pää jo valmiiksi tyhjä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mihin tarpeeseen tuollaista määrää tarvitset? - Nm. Pää jo valmiiksi tyhjä

Taas tää nokkava tyyppi vauhdissa.
        Katso nm peiliin ja nää itsesi sellaisena kuin olet, koko ajan näsäviisastelemassa.
        Mikä sinä itse olet?
        Sinulla on todella ongelma. Ihminen joka ei voi hyvin, nälvii toisia.

Aloittaja!
        Hyvä kun otat esille tämän aiheen, kiitos!
        Itse yritän lopettaa. Vähentänyt olen jo, hyvä sekin.
        Viikot menee jo raittiina, mutta viikonloppuna tulee otettua.
        Maanantaina taas aloitan raittiina.

Parantumisen tiellä olen, kun olen jo oivaltanut että ei sovi ja ei oo hyvä.

• Anonyymi

Örvelö oot koko tyyppi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taas tää nokkava tyyppi vauhdissa.
        Katso nm peiliin ja nää itsesi sellaisena kuin olet, koko ajan näsäviisastelemassa.
        Mikä sinä itse olet?
        Sinulla on todella ongelma. Ihminen joka ei voi hyvin, nälvii toisia.

Aloittaja!
        Hyvä kun otat esille tämän aiheen, kiitos!
        Itse yritän lopettaa. Vähentänyt olen jo, hyvä sekin.
        Viikot menee jo raittiina, mutta viikonloppuna tulee otettua.
        Maanantaina taas aloitan raittiina.

Parantumisen tiellä olen, kun olen jo oivaltanut että ei sovi ja ei oo hyvä.

Mutku ma en vastannut aloittajalle. - Nm. Hoitele vain oma peilisi

• Anonyymi

Hyvät määrät semi alkoholistille, eli lomat ja viikonloput kännissä. Alkoholistilla on vain yksi tärkeä tehtävä, juoda alkoholia ja päihtyä kuka enempi kuka överisti.... Alkoholistin status kannattaa hankkia hyvissä ajoin koska se mahdollistaa jatkuvan ryyppäämisen ilman muiden paheksuntaa, sillä olet sairas ja sairaita ei rienata! Tosin tolla ryyppäämisellä ja mikäli 50v tai yli niin 97% varmuudella olet hankkinut polympeja suolistoosi ja ne aikanaan muuttuvat syöväksi. Suomessa ei suolisto syöpää tutkita ennakkoon, joten verinen uloste tai muut oireet ilmentyessään on jo myöhäistä eli saat avanteen tai kuolet.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvät määrät semi alkoholistille, eli lomat ja viikonloput kännissä. Alkoholistilla on vain yksi tärkeä tehtävä, juoda alkoholia ja päihtyä kuka enempi kuka överisti.... Alkoholistin status kannattaa hankkia hyvissä ajoin koska se mahdollistaa jatkuvan ryyppäämisen ilman muiden paheksuntaa, sillä olet sairas ja sairaita ei rienata! Tosin tolla ryyppäämisellä ja mikäli 50v tai yli niin 97% varmuudella olet hankkinut polympeja suolistoosi ja ne aikanaan muuttuvat syöväksi. Suomessa ei suolisto syöpää tutkita ennakkoon, joten verinen uloste tai muut oireet ilmentyessään on jo myöhäistä eli saat avanteen tai kuolet.....

" ... lomat ja viikonloput kännissä " -tyyppi on samanlainen alkoholisti, jolla on tasan samanlainen tulevaisuus vatsa- / suolistosyöpineen kuin kaikilla muillakin alkoholisteilla. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

• Anonyymi

Kirjoitin googleen olut terveys. Aikamoinen luettelo terveysvaikutuksia.
      Minä tulen hyvin toimeen alkoholin kanssa. Lauantaina lämmitän saunan ja sen päälle saunaoluet, tietenkin. Sitten muutamia paukku hyvän musiikin kanssa
      Mietiskellen asioita. Aamulla hyvin mielin aamukahville. Viikolla menee pari olutta.

• Ano 04.08 klo 23:06
        Sinä hallitset alkoholin ottamisen.
        Asia on silloin ok.
        Itse en hallitse.
        Viina hallitsee/hallitsi minua ensimmäisestä ryypystä lähtien.
        Kesti kauan ennen kuin tämän tunnustin itselleni.
        Tai oikeastaan tajusin,
        kuinka riippuvainen olin perjantai, lauantai ja sunnuntai juomisesta.
        Kun muutkin istui kantakuppilassa miksen minäkin.
        Mikä rentouttava hetki duunin jälkeen oli istahtaa terassille ja siemaista kylmä huurteinen.
        Vieläkin tunnen sen kihelmöinnin.
        Mutta kun se ei jäänyt siihen.
        Se on se alkoholistin ongelma.
        Vähän kuin liikasyöminen.
        Ei osaa lopettaa.

" Oli pelastettava itsensä.
        Toistan, oli pelastettava itsensä, ei ketään muuta.
        Lentoemokin ottaa ensin happinaamarin itselleen, ja sitten auttaa muita.
        Tuo lause iskostui päähäni.
        Ymmärsin myös anteeksiannon merkityksen entistä paremmin.
        En ole kirkkouskovainen, mutta uskon vahvasti siihen, että meillä on johdatus. Sisäistä ääntä kuuntelemalla tiesin, että suunta on oikea.
        Anteeksianto itselleen oli se juttu, se millä selvisin."

• Anonyymi

On siitä hyvä muistuttaa.
      Tuntuu että enemmän tupakasta ja liikapainosta vouhkataan.
      Jos on kotona melkein mitä tahansa juomaa, pullo viiniä se on pakko juoda tyhjäksi asti.
      Oluita, ei jää seuraavaan päivään, siis ei maun takia juontia, päihymistarkoitus.
      Sitten on morkkis seuraavana päivänä, ei tiedä koska uskaltaa rattiin, ja voi olla että taas hakee illaksi uutta juotavaa.
      Muutama päivä ilman, sen jälkeen ei tule mieleen samalla tavalla hakea uutta.
      Varmasti pitää olla huolissaan. Kun ei ole pakollisia velvotteita eläkeläisellä, tulee jokin välinpitämättömyys.

• Anonyymi

Kukin nautikoon viinasta oluesta, viinistä.Ei ole minulta pois.Itse en käytä alkohoolia.Enkä halua elämäni henkilöitä jota niiden kanssa pläträä!Ulkopuolisena jouduin kärsimään alkoholin haitoista nuorena. Ex- oli tuurijuoppo aikoinaan ja toinen lähellä oleva ihminen eli veljeni 37v. kuoli huumeisin Tanskassa. Joten ystäväni tuttavan todella valitsen saman oloista kuin itse olen.Jotka nautii ulkoilusta eikä sisällä istumisesta ja tietysti eivät juo edes kohtuudella.Jokainen saa omat ystävät valita.Niin ikävästi kävi menetin ystävät kuolemalle 2020-2021.Siinä meni sisko ,veli, ystävät ja suhteeni joka kesti 22v.Hän ei juonut ei tupakoinut Kävi tanssimassa kanssani vaikka ei sitä tanssi taitoa hänellä ollut.Nyt kun olen kohdanut ihmisiä eläkkellä olevia yksin asuvia naisia.Olivat siten sairaseläke tai varsinainen eläke. Antavat ymmärtää ulkoilevat.Puh. Numerot vaihdetaan yhteisen ulkoiluun.Sottokin tulee mutaman päivän päästä.Maratoni puhelut esim 3h. Selostetan illalla kun jaka kipeä ymm.Ei voikaan ulkoilla.Kosketellan juonko viiniä.Kun sen viinin kanssa kiva jutella ja yritystä kotini päästä vinille.Koti osan yksin olla ja en ala kuntele sitä levyä kun naiset viini päissään sitten itkevät ex.miestä ,kauheaa lapsuus tai hirveät naapurit,Toinen olen aamun virkku herään hyvin nukutun yöni jälkeen kello 5-6.Niin todella veto on pois esim. kello 18 .en kitaa kahvia nää,Toki voin ulkoilla,Mutta ne henkilöt ei jaksa. sepä se.Pyydän aneeksi txt virheeni lukihiriöni. Kaikille hyviä viikonloppuja kuin tätä elokuuta, .Itä-Helsinki 94. vanha nainen

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ei ole koskaan tehnyt mieli alkoholia, sen sijaan hetken höllennystä ja välinpitämättömyyttä on tarvittu. Siksi vain humalahakuinen käyttö on auttanut enkä tarkoita sammuilua enkä vahvaa tilaa. Eläkkeellä, kas, eipä tarvinnutkaan enää rentoutusta tai humalaa. Sen sijaan tuli apea ja saamaton olo alkoholista ja jätin pois. Kun ei mielitekoa, ei isoa muutostakaan, eikä mitään sinnittelyä.
      On aina ollut epäselvää ihmisten otan vähän rentoutuakseni, en humalaan ja humalahakuinen. En kymmenien vuosien aikana keksinyt eroa. Minulla menee päähän ensimmäinen viinilasi, miksi se ei siis ole humalaa, mutta kolmeko tai viisi tai seitsemän lasia on, sitten olen vähän enemmän humalassa mutta hyvin kestää jalat ja pää. Vai onko se sittenkin vielä vähän rentoutumista ja humalahakuisuus vasta kun jalat menee alta tai sammuu. Se ei ole selvinnyt, tuskin alan enää asiaa tutkimaan.

• Anonyymi

Mahdollinen Persekoffin sairaus ja Maltaisen tauti vaivaavat pahoin entistä juomaria.
      Jopa niin pahoin että vieläkin joutuu ex- harrastuksestaan kirjoittamaan.

• Ano 10:50
        On todellakin voinut jäädä elimistöön mitä vain juopottelustani.
        Hermokudosvaurio on mahdollinen tai jotain muuta.
        Esimerkiksi unihäiriöni voi olla seurausta.
        Jokin kaveri tuossa sanoi, " että eikö ole hyvä kun olet jo niin vahvoilla tuon raittiutesi kanssa".
        Vastasin, että en ole ikinä vahvoilla.
        Ei voi koskaan tietää.

• Anonyymi

Juominen on täysin jokaisen oma asia, siihen ei ulkopuolisten jeesustelut auta.
      Päätös lopettamisesta täytyy tulla itseltä, ap:n viestin lauseet vain ärsyttävät juojaa (ja vähän muitakin).

• Anonyymi

Eivät ärsytä!
        Sinun edellisen kommenti ärsyttää, ja olet tosiasiassa itse paras "jeesustelija".

Olen hyvin kiitollinen aloittajalle, että muistuttaa!
        Kiitos!

Itse yritän päästä eroon tästä tavasta ja aloittajan tuki on ystävällinen ele!

Nyt on edessä viikonloppu.
        Jo tiedän että pistäydyn Alkossa ostamassa sen 8,5 %.: n valkoviiniputelin ja kaksi olutta. Ja juon ne sitten.
        Ei se ole oikeastaan paljoa.
        Olen jo oppinut että ei viikolla, se on hyvä!

Aikaisemmin oli paljon, meni viikollakin.

Aikoinani lopetin tupakinpolton. Sen lopettamisessa meni pitkään, mutta sain sen sitten lopetettua, enkä ole 37: ään vuoteen koskenut tupakkiin.
        No, ei minulla enää ole 37 vuotta elonaikaa olla ilman viiniä ja olutta, mutta on se olo tämän viiniputelin ja olusten (no joo 2-4) jälkeen kuitenkin niin hutero, että haluan päästä siitä eroon.

Hyvä että muistutat, antaa minulle - ja varmaan monelle muullekin pontta!

• Ano 12:29
        Totta on, että on oma asia.
        Ja hyvä niin.
        Niinkauan, kun homma on hanskassa.
        Mutta kun tulee tilanteita, että kaverin asiat luisuvat selvästi ja nähtävästi käsistä.
        Ei pääse kämpästään enää mihinkään.
        Soittaa tuomaan sitä ja tätä.
        Siis, viinaa, kaljaa ja tupakkaa.
        Lääkkeet ovat ottamatta.
        Jääkaappi on tyhjä.
        Kun pääsee jollain ilveellä ulos, menee rattiin ja ajaa kännipäissään.
        Ei tässä jeesustelut autakkaan, mutta mielestäni tähän voi puuttua.
        Tai tähän täytyy puuttua.
        Ainakin tuon ajamisen takia.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 12:29
        Totta on, että on oma asia.
        Ja hyvä niin.
        Niinkauan, kun homma on hanskassa.
        Mutta kun tulee tilanteita, että kaverin asiat luisuvat selvästi ja nähtävästi käsistä.
        Ei pääse kämpästään enää mihinkään.
        Soittaa tuomaan sitä ja tätä.
        Siis, viinaa, kaljaa ja tupakkaa.
        Lääkkeet ovat ottamatta.
        Jääkaappi on tyhjä.
        Kun pääsee jollain ilveellä ulos, menee rattiin ja ajaa kännipäissään.
        Ei tässä jeesustelut autakkaan, mutta mielestäni tähän voi puuttua.
        Tai tähän täytyy puuttua.
        Ainakin tuon ajamisen takia.

"on täysin jokaisen oma asia" on trendikäs ilmaisu, jota käytetään mantran tavoin joka ainoaan tilaisuuteen, ja sillä luodaan itselle "sädekehää", että on itse niin "vapaamielinen" ja moderni ihminen.

Kun eletään yhteiskunnassa, niin on puututtava erinäisiin asioihin.

Jos ukko hakkaa ja vaitetään että on "on täysin jokaisen oma asia" - niin ei se vain niin suju.

Oli naapuri, joka jatkuvasti ajoi humalapäissään.
        Minä soitin reippaasti poliisille, saivat kiinni, ja loppui siihen se rattijuopumusajo
        En tiedä miten monen ihmisen hengen pelastin.

Eli kun se ei ole "on täysin jokaisen oma asia"!

Jospa lopetettaisiin tää klisee "on täysin jokaisen oma asia".
        Voi keksiä omaperäisemmän ilmaisun kuin vain tää kulunut klisee.

• Anonyymi

Ainakin kerran kk yhtenä iltana, krapula varma. - m60

• Anonyymi

Kuurittelen mutta hoidan asiat.
      Keväisten ja syksyisten Espanjan luumuilujen ollessa estynyt korvasin niitä vuoden vaihteen ja juhannuksen jälkeisten 3:n viikon kuureilla.
      Sekä Espanjassa, että kotona minä hoidan meidän kahden eläkeläisen ruokahuollon marketista lieden/uunin kautta pöytään
      Espanjassa haen aamuisin vaimolleni tuoreen kurpitsahillo rinkelin klo 9:ksi.
      Hoidan siivoukset ja kaiken muunkin puuhastelun paitsi tiskit ja rättikoneen.

Päivittäinen, aamuisin ennen klo9:ää alkanut "viihtymiseni" ei ole haitannut näitä arkipuuhia.
      Meikäläisten juomatapojen valossa nauttimani kokonaismäärä vaikuttaa suurelta mutta sen jakautuessa noin14 tunnin ajalle niin, normaalin syömisen ohessa, se ei haittaa tavallista puuhastelua.
      Häpeä tunnustaa mutta näin 8-kympin siintäessä ensi vuotena niin alkoilu himmentää mieskuntoani mutta sitä ei vaimoni ole pannut pahakseen.
      Ilkesi kerran kelmi sanoa, että tämä on hänelle kuin lomaa?

• Anonyymi

Kuulun ns. "märkään sukupolveen" yhdessä tämän kylän ikäisteni kanssa. Olen käyttänyt alkoholia n. 15-vuotiaasta asti, siis porukoissa viikonloppuisin. Nyt aikuisena viihdytämme itseämme yhä silloin tällöin yömyssyin ja ruoan kanssa nautimme viiniä tai olutta. Olemme nyt kumpikin lähes 70-vuotiaita, terveitä ja nuorekkaita. Ohjeiden mukaan juomme aivan liikaa ja liian usein, emme juuri humaltuaksemme mutta viihtyäksemme, joten olemme siihen nähden ihan ok emmekä aio muuttaa tapojamme. Ehkä tämä kostautuu, ehkä ei. T. Akka ja sen ukko

• Anonyymi

Vähän ihmettelen, että on ehdottomasti tultava tänne kehuskelemaan, että miten sitä ryypätään, kun lähinnä aloittajan aloitus on tsempata että ei kannata.

Ettekö voisi aloittaa ketjua, että "täällä sitä ryypätään", ja ei tulla tänne sotkemaan itse aihetta, kun toiset yrittää päästä siitä tavasta pois?

Tämä sama kuvio toistuu joka ainut vuosi, kun aloitetaan "Tipaton tammikuu", niin eikös just te tule kehumaan, että miten te vain ryyppäätte ja irvuilemaan niille jotka yrittävät viettää sitä "Tipatonta tammikuuta".

Voisitte osoittaa hienotunteisuutta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän ihmettelen, että on ehdottomasti tultava tänne kehuskelemaan, että miten sitä ryypätään, kun lähinnä aloittajan aloitus on tsempata että ei kannata.

Ettekö voisi aloittaa ketjua, että "täällä sitä ryypätään", ja ei tulla tänne sotkemaan itse aihetta, kun toiset yrittää päästä siitä tavasta pois?

Tämä sama kuvio toistuu joka ainut vuosi, kun aloitetaan "Tipaton tammikuu", niin eikös just te tule kehumaan, että miten te vain ryyppäätte ja irvuilemaan niille jotka yrittävät viettää sitä "Tipatonta tammikuuta".

Mielestäni "Akka ja sen ukko" ei kehuskellut eikä irvaillut kertomalla alkon käytöstään, vaan kertoi asiasta omalta kohdaltaan. Niinkuin muutkin tässä ketjussa. Ovatko vain tietyt mielipiteet ja kokemukset sallittuja? Uskoisin aloittajankin halunneen kuulla erilaisia ajatuksia eikä tarkoituksena ollut pelkkä "valistus". Vai oliko sittenkin?

• Ano 05.08 17:22
        Teille se sopii eikä tuota ongelmia.
        Silloinhan alkon käyttö on hallinnassa ja osaa ottaa oikealla tavalla.
        Lasilliset silloin tällöin on ilmeisesti oikeaoppista.
        Hyvä niin.

• Anonyymi

Meillä lähes samanlainen meininki. Viini tai olut ruokailun yhteydessä tekee syömisestä jotenkin "juhlavamman" arkisen aherruksen keskellä. Tosin olen kyllä harkinnut viinin vaihtamista veteen, mutta kun vesi ei maistu miltään! Entäs sitten maito? Eihän se käy grilli- tai kalaruoan kanssa! Tai mehut - ei mitään makuparia. Tosi on, että olen jo riippuvainen alkoholista, koska odotan ruokahetkiä tilkkasen toivossa. Mutta näin on mennyt jo vuosia eikä tilanne ole pahentunut. Toivottavasti pysyn jatkossakin terveenä, ettei tarvitsisi siirtyä kokonaan vesilinjalle.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano 05.08 18:35

Ano 05.0817:22
        halusi kertoa, että heille alkoholi ei ole tuottanut mitään ongelmia.
        He osaavat pitää hauskaa ja lopettaa siihen.
        He kuuluvat siihen ihmisryhmään, joilla elimistö kestää hyvin muutaman drinkin ja vähän ylimääräistäkin.
        Ehkä se on hyvä tuoda esille, että ei kaikista tule alkoholisteja.
        Eikä kaikilla tilttaa haima, maksa ja pääkoppa.
        Se on niin yksilöllistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni "Akka ja sen ukko" ei kehuskellut eikä irvaillut kertomalla alkon käytöstään, vaan kertoi asiasta omalta kohdaltaan. Niinkuin muutkin tässä ketjussa. Ovatko vain tietyt mielipiteet ja kokemukset sallittuja? Uskoisin aloittajankin halunneen kuulla erilaisia ajatuksia eikä tarkoituksena ollut pelkkä "valistus". Vai oliko sittenkin?

Ano 20:56
        Kyllä mielipiteet on aina sallittuja.
        Se nyt on niin, kun itse on raitistunut alkoholisti, näkökanta lähtee siitä.
        Ja miettii, että taisinpa hiuksenhienosti väistää luodin.
        Kun oli pakko lopettaa mielenterveyden, korkeiden maksa-arvojen ja ikuisen miinuspuoleisen taloudenhoidon takia.
        Nyt nuo asiat on balansissa.
        Vasta 68 vuotiaana.
        Kuuluin kuitenkin runsaasti ryyppävien kategoriaan.
        Täällä kirjoittavat eivät ole mitään rapajuoppoja.
        Itse olin selvästi juovuksissa.

• Anonyymi

Kyllä, viina on vaarallista kun sitä käyttää liikaa, samoin on vaarallista myös jatkuva negatiivinen ajattelu (jota monet eivät tunnista itsessään), samoin kateus myrkyttää mielen jne.jne. Ihminen on kokonaisuus ja tiedetäänhän, että joku juoppo elää 90-vuotiaaksi tai tupakkihenkilö 100-vuotiaaksi kun taas jatkuva murehtiminen voi laukaista minkä tahansa kroonisen sairauden. Puhumattakaan sairaalloisesta ylipainosta sun muusta.

Ja kyllä, käytän alkoholia ja olen viihdepolttaja. Olen terve ja iloinen ihminen, minulla on hyviä ihmissuhteita enkä murehdi turhista. Olen työelämässä ja hoidan työni hyvin, teen vaativaa asiantuntijatyötä; fyysisesti kevyttä, henkisesti vaativaa.

Luulen, että suurin osa meistä tietää terveydelle vaaralliset tekijät ja saattaa joskus jopa ärsyttää kun toinen aikuinen jappasee milloin minkin asian tai aineen vaarallisuudesta.

• Anonyymi

Toinen yleinen piirre on että kaivellaan joku erityistapaus esille ja sillä sitten ratsastetaan sillä.
        Ja sitten jos itse tekee jotenkin jonkun asian, niin se vedetään myös esimerkiksi.

Jos esim miljoona ihmistä kuolee viinan takia ja sitten se miljoonasyksi ei, - niin se vedetään sitten se yksi esimerkiksi.

Katselehan sinäkin edellinen tilastoja.
        Eiköhän ne kerro karua kieltään.

Minä esimerkiksi juon paljon vettä, mutta ei ole usein tarve tulla sitä tänne kertomaan.
        Minäkin olen hoitanut työni hyvin, olen terve ja iloinen ihminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toinen yleinen piirre on että kaivellaan joku erityistapaus esille ja sillä sitten ratsastetaan sillä.
        Ja sitten jos itse tekee jotenkin jonkun asian, niin se vedetään myös esimerkiksi.

Jos esim miljoona ihmistä kuolee viinan takia ja sitten se miljoonasyksi ei, - niin se vedetään sitten se yksi esimerkiksi.

Katselehan sinäkin edellinen tilastoja.
        Eiköhän ne kerro karua kieltään.

Minä esimerkiksi juon paljon vettä, mutta ei ole usein tarve tulla sitä tänne kertomaan.
        Minäkin olen hoitanut työni hyvin, olen terve ja iloinen ihminen.

Häh....miksihän edellinen kirjoittaja pahoitti mielensä asiallisesta kirjoituksesta? Ja näyttäis vähän siltä, ettei ihan ole ymmärtänyt koko pointtia.

Tilastoja katsellessa huomaa, että esim. SUomessa sairaseläkkeelle jäädään selvästi ja ylivoimaisesti masennuksen ymv. takia....se on myös usein riskitekijä ja syy monen nuoren kuolemaan. Tilastoja on siis hyvin monenlaisia.

Kerroppa muuten viisaana ihmisenä, miten kompensoisit viinaveroa, jos vaikka tulisi kieltolaki. Meitä alkoholia aivan tavallisesti ja luultavasti fiksustikin käyttäviä on aika paljon.

Ja se negatiivisuus, sekin tappaa....

• Anonyymi

Hm..hakisinko Suomi-viinaa vai Jallua? Sille seuraksi tanskalaista Kirsberryä! Hyvää kuin mikäkin.

• Join ennen saunaa lasillisen valkkaria, nyt on toinen lasillinen lopuillaan.
      Nukkumatti kutsuu.
      Ei tee mieli yhtään enmpää.
      Noin pari kertaa kuukaudessa vietän luppoiltaa. Nuorempana useammin, nyt ei viitsi.
      Muulloin menee äänikirjojen ja virkkauksen parissa.
      Viini jotenkin antaa tunteen että on erilainen ilta. Jos siitä olisi haittaa en ostaisi ensimmäistäkään valkkaripulloa.
      Ei minun ikäiselläni muisti ole ihan yhtä hyvä kun nuorena.
      Alkoholismi on sairaus, läheiseni toipui siitä vasta kun terveys petti. Olen seurannut läheltä holistista juomista, se on epätoivoista.

• liekko 05.08 22:58
        Minä taas en usko, että alkoholismista pystyy koskaan toipumaan.
        Sanotaan näinkin, että on alkoholisti, vaikka ei olisi juonut tippaakaan koskaan.
        Eli ilmeisesti saamme tämän geenivirheen vanhemmiltamme syntymähetkellä.
        Tai kolmannessa polvessa.

• 2lesken kirjoitti:

liekko 05.08 22:58
        Minä taas en usko, että alkoholismista pystyy koskaan toipumaan.
        Sanotaan näinkin, että on alkoholisti, vaikka ei olisi juonut tippaakaan koskaan.
        Eli ilmeisesti saamme tämän geenivirheen vanhemmiltamme syntymähetkellä.
        Tai kolmannessa polvessa.

Kyllä geeneillä on vaikutusta.
        Mutta ei kannata silti ylpeillä geeneillään.
        Kyllä kohtuukäyttäjäkin pystyy mokaaman viinan takia ja pahasti.
        Paikkakunnallamme on sukuja joiden kaikilla miehillä on alkoholiongelma.
        Moni on kuollut nuorena siitä syystä.
        Olen muuttanut muualta, mutta ei synnyinpitäjänikään ole ilman omia juoppojaan.

• Anonyymi

Kohtuudella nautittuna eli pullo päivässä taitaa olla suositus?🤔

• Anonyymi

Tuollaisia epämiellyttäviä isotteluita tämä juoppohullu kansa on itseään lepytelläkseen ja parannellakseen jaellut kautta aikojen. Onneksi nyt on jo paljon heitä, jotka tietävät ja tajuavat enemmän eikä sellaiselle juttusi käy edes vitsistä. - Nm. Sulta on jäänyt jotain väliin

• Ano 06.08 15:48
        Nuo heitot ovat todella hauskoja kun ollaan tuhannen päissään.
        Kaveri sanoo, " Juon todella vähän,
        vain kaksi kertaa.
        Aamulla ja illalla.
        Kun niitä nyt lukee, eivät ole yhtään enää niin hauskoja.

• Anonyymi

sairaus se on jos pakko juoda, mutta pari annosta ennen sanaristikon tekoa kummasti avittaa

• Ano 06.08 16:27
        Sairaus nimeltään alkoholismi.
        Teetkö itse sanaristikoita?
        Ilmankos ne on vähän kummallisia välillä,
        Ihan kuin väkisin olisi joku Afrikan kaupunki sotkettu väliin.
        Pari annosta. On laaja käsite

• Anonyymi

Rehellinen känni silloin tällöin ei miestä pahenna.
      Aivan turhaan raivoraittiit ulisevat joutavia.

• Ano 06:08 16:52
        Onko rehellinen känni sellainen, että ei käydä autotallissa naukkailemassa ikäänkuin salaa vaimolta.
        Pistetään kossupullo keittiön pöytään ja ryypätään kotona.
        Vaimon ja lasten edessä?
        Tai huonossa tapauksessa vaimokin ottaa siivuja ja lapset ovat, niin missä?

• Anonyymi

liika on liika, syöminenkin

• Anonyymi

Mutta miksi te hillutte just tässä ketjussa ylistämässä juontianne?

Olisitte hienotunteisia, ja antaisitte heidän jotka yrittävät päästä pois tavasta!

Olkaa hiljaa juomatavoistanne, ja että miten mukavaa on juoda.
        Mitä te täällä ylistätte? Ei olla kiinnostuneita, että miten monta litraa vedätte.
        Olisi paremminkin kiinnostavaa tietää että miten pääsee eroon tästä viina/viini/olut hirviöstä.

Olette moukkia.
        Jos haluatte ehdottomasti kertoa, niin kirjoittakaa viestinne ja lähettäkää se itsellenne!

Aloittaja, olet hyvällä asialla, kun muistutat!
        Kerro miten pääsit itse eroon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisitte hienotunteisia, ja antaisitte heidän jotka yrittävät päästä pois tavasta!

Mitä te täällä ylistätte? Ei olla kiinnostuneita, että miten monta litraa vedätte.
        Olisi paremminkin kiinnostavaa tietää että miten pääsee eroon tästä viina/viini/olut hirviöstä.

Olette moukkia.
        Jos haluatte ehdottomasti kertoa, niin kirjoittakaa viestinne ja lähettäkää se itsellenne!

Kai näissä ketuissa saa "hillua" kuka haluaa ja kun niitä näkökulmia on niin monia. JOkainenhan on itse vastuussa mitä suuhunsa panee tai kaataa, eikö niin?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai näissä ketuissa saa "hillua" kuka haluaa ja kun niitä näkökulmia on niin monia. JOkainenhan on itse vastuussa mitä suuhunsa panee tai kaataa, eikö niin?!

Tattakai saa hillua, ei kukaan kiellä.

Mutta aattele itse, että jos joku TODELLA haluaa päästä eroon juomatavoistaan, niin on ihan kuin suolaa heittäisit haavoihin, jos tulet kehumaan että miten hauskaa on juoda ja että niin ja niin monta litraa kittaat.

Luuletko että se auttaa häntä, joka yrittää päästä pois juomistavasta.

Sinulla ei ole vain sitä SYDÄMENSIVISTYSTÄ.

Opettele HIENOTUNTEISUUTTA!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olette moukkia.

He hilluvat täällä siksi, että on perisuomalainen ja joittenkin mielestä hieno tapa kehua retostella sillä, miten paljon alkoholia kuluu ja miten paljon örvellystä se on saanut aikaan. Se on heistä hlvt:n hienoa eivätkä he mistään muusta ymmärrä mitään. - Nm. Tyhjä on tyhjää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

He hilluvat täällä siksi, että on perisuomalainen ja joittenkin mielestä hieno tapa kehua retostella sillä, miten paljon alkoholia kuluu ja miten paljon örvellystä se on saanut aikaan. Se on heistä hlvt:n hienoa eivätkä he mistään muusta ymmärrä mitään. - Nm. Tyhjä on tyhjää

Olet tosiaankin absoluuttisesti ainutlaatuinen: Kenelläkään muulla ei ikinä ole niin paljon ikävää sanottavaa, ja kielteistä, siinä olet kyllä huippu -Nm.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta aattele itse, että jos joku TODELLA haluaa päästä eroon juomatavoistaan, niin on ihan kuin suolaa heittäisit haavoihin, jos tulet kehumaan että miten hauskaa on juoda ja että niin ja niin monta litraa kittaat.

Tuskin aloittajakaan varoituksillaan tarkoitti, että ketjuun saavat osallistua vain parantuneet ja parannusta etsivät rapajuopot ja ahdasmieliset raivoraittiit.

Me muutkin sydämen sivistystä omaavat, hienotunteiset kohtuu(?)käyttäjät saanemme kertoa kokemuksistamme.

• Anonyymi kirjoitti:

Olette moukkia.

Ano 06.08 19:45
        Olin kaameassa kankkusessa kotona.
        Asuin silloin yksin.
        En muistanut tarkkaan edellisenillan tapahtumia.
        Jotain kännisoittoja tietty ja muuta typerää.
        Silloin tuli joku ihmeellinen käsky jostain sekavaan päähäni.
        " Lopeta nyt helvetissä toi dokaaminen.
        Olet kohta täysi ihmisraunio".
        Menin jääkaapille ja otin kossupullot käteeni.
        Menin vessaan ja kaadoin kaksi iskemätöntä pulloa kossua pytystä alas.
        Päätin, että nyt loppui tämän iloliemen juonti.
        Ja samalla loppuu kapakassa riekkuminen.
        Seuraava yö oli katastrofi.
        Näin järkkyjä painajaisia enkä pystynyt nukkumaan oikeastaan yhtään.
        Painajaiset jatkuivat kaameina.
        Pääsin lääkärille joka ymmärsi minun hätäni.
        Hän kirjoitti nukahtamislääkkeitä ja rauhoittavia.
        Hän antoi lähetteen erikoissairaanhoitopsykiatrille.
        Kävin siellä 10x ja ensimmäistä kertaa joku kuunteli minua.
        Ne käynnit olivat todella auttavia ja avartavia.
        Näin pääsin alkuun.
        Kohtahan tuleekin 11 vuotta raittiutta täyteen.
        En siis voi ottaa yhtään, mikä viittakaan viinaan.
        Ei pommacia, simaa. colaa,pepsiä, kotikaljaa eikä rommikakkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nojaa....toisaalta, ainahan ihmiset ovat syyttäneet toisia omista huonoista tavoistaan, ja toisaalta aina löytyy ihmisiä, jotka "kasvattavat" toisia aikuisia ja vaativat esim. sydämensivistystä; tämä vaatimus ei sitä sivistystä edusta.

• Anonyymi

Jep,,Kirsberry juotu,,ja pikku Suomi viina aivan kohta. Oikein mukava olo, en vaihtaisi raivoraittoiin tiukkapipon känninkaipuuseen.

• Anonyymi

Ja taas täällä yks ivailija, ilman mitääb hienotunteisuutta!

Sinä olet kyllä huippu -Nm.
        Aina yhtä ilkeä ja ivallinen.

Oletko yhtä ainutta kertaa kirjoittanut YSTÄVÄLLISESTI , lämpimästi, ymmärtäväisesti ja kannustavasti täällä?

Et ole.
        Sinut on huomattu täällä jonkinlaisena "rakkikoirana".
        Käytä jatkossa sitä nimimerkkinäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja taas täällä yks ivailija, ilman mitääb hienotunteisuutta!

Sinä olet kyllä huippu -Nm.
        Aina yhtä ilkeä ja ivallinen.

Oletko yhtä ainutta kertaa kirjoittanut YSTÄVÄLLISESTI , lämpimästi, ymmärtäväisesti ja kannustavasti täällä?

Et ole.
        Sinut on huomattu täällä jonkinlaisena "rakkikoirana".
        Käytä jatkossa sitä nimimerkkinäsi.

Miksi sinä puhut / kirjoitat hienotunteisuudesta? - Nm. Häviä

• Anonyymi

Seurantaa. Kulutukseni on kuuriluontoista.
      Kuukauden kuurin aikana vuorokausikulutus on noin 20 annosta.
      Kuurien harvalukuisuudesta johtuen vuositasolle jaettu ka. kulutus on noin 3 - 4 annosta / vrk.
      Tällä elämäntavalla on 8-kymppiälähestyvän ukon maksa-arvot viitearvojen keskialueilla.
      Kaksi tuttavaani ovat saaneet ehdottoman alkokiellon paljon vähäisemmälläkin tissuttelulla.

• Anonyymi

Ryyppäämisen rankkoja seurauksia.

26.01.2021 labrat.
        Maksan kunto.
        P-ALAT 27. Tavoite alle 50.
        P-AFOS 65. Viitealue 35 - 105.
        Tulokset ovat paremmat kuin ikänsä täysraitista elämää viettäneen vaimoni.

• Anonyymi

Onhan se ikävää, kun lapsenlapsellakin on kaksi päälle kuusikymppistä vaaria elossa, mutta eivät ole missään tekemisissä, kun alkoholi on vienyt.

Olisi kesäpaikkoja, veneitä ym. ja voisivat lastenlastensa kanssa puuhastella, mutta nyt mökit lahoavat ja veneet homehtuvat, kun ei niitä kukaan käytä.

• Ano 08:06
        Nuo on noita surullisia kohtaloita.
        Kovalla työllä rakennettu mökit, talot ym.
        Sitten kaikki kauniit suunnitelmat kaatuu viinan viemänä.
        Tähän se suuri kysymys, miksi näin käy?

Tuntemani korkeasti koulutettu henkilö on ikänsä hoitanut työnsä mallikkaasti.
        Ja moniin tehtäviin on kuulunut viinan vaaroista valistaminen.
        Samoin liiallisten lääkkeiden käytön minimoinen.
        Jotka myös koukuttavat.
        Nyt samainen henkilö on poispotkittu virastaan.
        Syy:työmaajuopottelu ja siitä johtuen töiden laiminlyönti
        Henkilö joka tasantarkkaan tietää kaikki vaarat viinan käytöstä.
        Ei mikään auttanut hänenkään kohdalla.
        Rahaa on toistaiseksi paljon käytössä.
        Alamäki on menossa.
        Tuosta suosta nouseminen vaatii paljon.
        Hänen puolestaan toivon, että saa itsensä vieroitettua siitä helvetistä.
        On työssään huippuammattilainen.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 08:06
        Nuo on noita surullisia kohtaloita.
        Kovalla työllä rakennettu mökit, talot ym.
        Sitten kaikki kauniit suunnitelmat kaatuu viinan viemänä.
        Tähän se suuri kysymys, miksi näin käy?

Tuntemani korkeasti koulutettu henkilö on ikänsä hoitanut työnsä mallikkaasti.
        Ja moniin tehtäviin on kuulunut viinan vaaroista valistaminen.
        Samoin liiallisten lääkkeiden käytön minimoinen.
        Jotka myös koukuttavat.
        Nyt samainen henkilö on poispotkittu virastaan.
        Syy:työmaajuopottelu ja siitä johtuen töiden laiminlyönti
        Henkilö joka tasantarkkaan tietää kaikki vaarat viinan käytöstä.
        Ei mikään auttanut hänenkään kohdalla.
        Rahaa on toistaiseksi paljon käytössä.
        Alamäki on menossa.
        Tuosta suosta nouseminen vaatii paljon.
        Hänen puolestaan toivon, että saa itsensä vieroitettua siitä helvetistä.
        On työssään huippuammattilainen.

En nyt mökkejä tai veneitä sure. Ihan sama niiden suhteen. Sitä suren, kun olisi hyvät puitteet, jossa lastenlasten kanssa niitä kesämuistoja luoda. Niin nyt ei mitään! Ovat vaarit sellaisia ”eläviä kuolleita”. Lapset tietävät, että ovat jossain olemassa, mutta se siitä sitten.

Ei ole kivaa edes ajatella, että vaarimme ovat spurguja, joista ei mihinkään ole!

• Anonyymi

Lukion pikkujouluss pöytäviina meni lavuaariin, ei sen jälkeen viina juonut.

Oli 1983 sillo.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4249
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      842
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      827
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      763
    Aihe