Kun olen sulatellut budjetin linjauksia niin pakko on todeta, että vaalibudjetti se on. Sunänsä on hyvä, että hallitus kantaa vastuuta kansalaisista, joihin inflaatio ja sähkökriisi iskee kovimmin. Budjetissa on kuitenkin jotain liian vähän, jotain liikaa ja jotain puuttuu. Budjetti on linjaton vaalibudjetti.
On tärkeää, että inflaatiosta eniten kärsiviä autetaan, mutta vielä tärkeämpää olisi hillitä inflaatiota yleisesti. Äänestäjiä kosiskelevan rahan jakamisen olisi voinut jättää pois, sen aika ei ole ainakaan nyt. Se, mikä puuttuu kokonaan on leikkausten alottaminen. Leikkaukset olisi pitänyt alottaa nyt kun niiden ei vielä tarvitsisi olla shokkileikkauksia, jotka iskevät kansaan kovimmin.
Kun leikkauksia ei nyt alotettu maltillisesti niin lähitulevaisuudessa ne tulevat olemaan sitäkin kovempia, mikä tulee nakertamaan kansalaisten luottamusta yhteiskuntaan ja demokratiaan. Maltillinen ja oikein kohdennettu valtion menojen karsiminen olisi lättänyt kansalaisille viestin, että nyt on tosi kyseessä.
Suurin osa budjetin menolisäyksistä on luonteeltaan tilapäisiä, niistä kyllä selvitään jos yhteiskunta ja talous säilyvät toimintakykyisinä. Tilapäisetkin menonlisäykset joudutaan kuitenkin rahoittamaan lainarahalla ja lainat pitää maksaa takaisin. Jotta valtion maksukyky ei vaarannu niin velkaantumisen kasvua olisi pitänyt alkaa hillitä jo tässä budjetissa.
Vastuunkanto petti - Marinin hallitus teki vaalibudjetin
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911274Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221118- 70840
- 48834
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60679
- 52647
- 50645